جاباما
۹۱۲۹۲۲
۶ نظر
۵۰۰۶
۶ نظر
۵۰۰۶
پ

عملیات نصر من‌الله قبل از حمله به آرامکو بود

سخنگوی ارتش و کمیته مردمی یمن امروز از عملیاتی رو نمایی کرد که طی ۴۸ ساعت ائتلاف سعودی را تار رو مار کرده است، این عملیات که قبل از حمله آرامکو صورت گرفته ۲۷۰۰ نظامی و افسر بلند پایه سعودی را به اسارت ارتش یمن در آورده است.

خبرآنلاین: طی روزهای اخیر ارتش و کمیته مردمی یمن روزهای پرافتخاری به نام خود ثبت کردند. این کشور که از سال ۹۴ شمسی، از سوی ائتلاف سعودی مورد هجوم وحشیانه قرار گرفت و طی این سالها در محاصره زمینی ، دریایی و هوایی به سر می برد این روزها به سعودی و همپیمانانش امان نمی دهد.

شکست ائتلاف در یمن از آنجایی شدت بیشتری گرفت که نیروهای جدایی طلب امارات از یک سال پیش سر ناسازگاری با سعودی که از دولت منصور هادی حمایت می کرد گذاشتند. دو دستگی در جنوب یمن جبهه دشمن را تضعیف کرد.همین امر سبب شد که جبهه مقابل تهاجم به یمن ضعیف شود.

همان روزهایی که حمله به تاسیسات نفتی اقتصاد عربستان را لرزاند و جهان را بیمناک کرد، کمیته و ارتش مردمی یمن در سه ماه گذشته عملیاتی را علیه ائتلاف که از مدت ها پیش طراحی آن را بر مبنای حمله ی غافلگیرانه انجام داده بودند به ائتلاف سعودی حمله کردند که در این امر ۵۰۰ نفر کشته و زخمی شدند و ۴۰۰ نفر به اسارت نیروهای یمنی درآمدند. این عملیات قبل از حمله به آرامکو بود، اما یحیی سریع سخنگوی کمیته مردمی یمن درباره عملیات امروز از آن پرده برداشت که نشان می دهد چرا سعودی به شدت از حمله ارامکو خشمگین است چرا که این عملیات مسبوق به سابقه بوده است!

«یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن روز شنبه از عملیاتی در نجران به نام «نصر من الله» خبر داد و امروز یکشنبه در کنفرانسی خبری حاضر شد تا جزئیات بیشتری درباره آن ارائه دهد.

بر اساس گزارش شبکه «المسیره»، سریع گفت، ارتش یمن عملیات مذکور را از ۱۵ آگوست (۲۴ مرداد) در محورهای مختلف جبهه نجران آغاز کرد. این عملیات با رصد دقیق و اطلاعاتی چند ماهه انجام شد و یگان‌های مختلف نیروهای مسلح یمن در آن شرکت داشته‌اند. عنصر «غافلگیری» از مهم‌ترین دستاوردها برای برتری بر دشمن در این عملیات بوده است. عناصر نفوذی در داخل صفوف «نیروهای دشمن و فریب‌خوردگان» نقشی مهم در این عملیات و موفقیت آن ایفا کردند.

سخنگوی ارتش و کمیته مردمی یمن درباره اخبار منتشر شده تعداد اسرای سعودی از سوی ارتش یمن توضیحی نداد. سریع در توضیحات حمله تنها به تعداد زخمی ها اشاره کرد و غنائم مهمی که طی ۴۸ ساعت حمله موسوم به عملیات نصرمن الله به دست یمن افتاده است صحبت کرد.

عملیات نصر من‌الله قبل از حمله به آرامکو بود

از صبح امروز اخباری در کانال های تلگرامی و برخی خبرگزاری های داخلی منتشر شد مبنی بر اینکه ارتش و کمیته مردمی یمن حدود 7 هزار سعودی را به اسارت گرفته است اما کانال اخبار سوریه که گزارش میدانی و لحظه به لحظه از اخبار یمن و محور مقاومت را پوشش می دهد در توضیحاتی مفصل از نوع حمله، زمان حمله و دستاوردهای ارتش و کمیته مردمی یمن(انصارالله) به همراه حوثی های یمنی را گزارش داده است که در ادامه می خوانید:

تار و مار شدن سعودی‌ها در جبهه کتاف

در روزهایی که همه چشم‌ها به حملات پهپادی ارتش یمن به مراکز نفتی سعودی‌ها دوخته شده ، سران آل سعود در تلاش هستند تا پای برخی طرف‌ها در این ماجرا وسط کشیده و از این نمد کلاهی برای خود بسازند، شواهد و قرائن حکایت از آن دارد که ائتلاف سعودی-اماراتی در جبهه‌های نبرد زمینی هم شکست‌های سخت و سهمگینی متحمل شده است. داستان از آنجا شروع می‌شود که سعودی‌ها پس از سه سال نبرد در استان مرزی صعده که مرکز اصلی انصارالله به شمار می‌رود، تلاش می‌کنند تا خود را به نقطه‌ای برسانند که دو دهه پیش با همدستی علی عبدالله صالح، جریان‌های وهابی را برای تغییر در بافت جمعیتی این شهرستان مستقر کرده بودند. هر چند این جبهه از سال 2016 و برای کم کردن فشار بر سایر جبهه‌ها باز شده بود، اما همه شواهد حکایت از آن دارد که سعودی‌ها هر آنچه را که در این چهار سال به دست آورده بودند، در کمتر از دو هفته از دست دادند.

در محور کتاف، اتاق عملیات ائتلاف سعودی اماراتی اقدام به وارد کردن یک تیپ از نیروهای سلفی به منطقه می‌کنند، این تیپ با نام «لواءالفتح» به فرماندهی سرتیپ سلفی رداد الهاشمی برای پیشروی در این محور وارد می‌شوند تا خود را به «دماج» برسانند، اما همه 3000 نفری که وارد معرکه شده بودند، کشته، زخمی و یا اسیر می‌شوند با این حال دولت عبدربه منصور هادی حاضر به اعتراف به این مساله نمی‌شود و سعودی‌ها نیز بر اساس خبرهای بسیار موثق 25 افسر ارشد و درجه‌دار خود را به اسیری ارتش و کمیته‌های مردمی یمن می‌دهند.

در ابتدای ماه سپتامبر جاری، عملیات «لواء الفتح» در محور کتاف شروع می‌شود، اما ارتش و کمیته‌های مردمی برای مقابله با آنها آماده بودند، کما اینکه قبایل منطقه کتاف نیز در کنار ارتش و کمیته‌های مردمی علیه این مزدوران وارد جنگ شدند.

پیش از شروع جنگ، سعودی‌ها و اماراتی‌ها از طریق واسطه‌های خود در استان‌های تعز و مأرب شروع به نیروگیری برای این حمله کرده و وعده می‌دهند که هر کسی در این عملیات مشارکت داشته باشد، سه برابر حقوق یک نظامی معمولی حقوق دریافت کرده و این پول را قبل از شروع نبرد دریافت می‌کند. این مساله باعث می‌شود تا بسیاری از افراد سلفی، به ویژه گروهی از سلفی‌های تعز تحت فرماندهی رداد الهاشمی راهی صعده شوند.

با این حال، آنها در کمین بسیار گسترده‌ای گرفتار شده که ارتش و کمیته‌های مردمی برایشان تدارک دیده‌اند. 400 نفر از اعضای این تیپ کشته و زخمی می‌شوند و 2300 نفر نیز خودشان را تسلیم می‌کنند. 300 نفر از افرادی که موفق به فرار می‌شوند توسط جنگنده‌های سعودی هدف قرار گرفته و ده‌ها نفر از آنها نیز به این شکل کشته و زخمی می‌شوند. حتی گفته می‌شود جنگنده‌های سعودی آنهایی را که قصد تسلیم داشته، هدف قرار گرفته است.

عملیات نصر من‌الله قبل از حمله به آرامکو بود

گفته می‌شود تعداد کسانی که سالم از میدان نبرد جان به در برده و خود را به تعز و مأرب رساندند، عددی حدود ۱۰۰ نفر بوده که ماجرا را تعریف می‌کنند. آنها که از «قتلگاه کتاف» جان سالم به در برده بودند می‌گویند که سعودی‌ها آنها را به بهای ناچیزی فروخته اند. این افراد می‌گویند که ماه گذشته میلادی، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن موفق می‌شوند منطقه السلمات را از «لواء الوحده» وابسته به اخوان المسلمین بازپس گرفته و یک هزار نفر از آنها را به اسارت در بیاورند.

بخش عمده‌ای از این اسرا به زندانی در زمار منتقل می‌شوند که این زندان هم توسط جنگنده‌های سعودی بمباران می‌شود! «لواء الوحده» کسانی بودند که موفق شدند در طول چند ماه گذشته و با پیشروی در عمق استان صعده خود را به مرکز قبلی سلفی‌ها در «دماج» برسانند. به گفته برخی از سلفی‌ها در طول ماه‌های گذشته بیش از ۵ هزار نیروی مزدور و نظامی سعودی در مناطق مرزی تحت محاصره قرار گرفته‌ بودند.

با این حال، یکی از افراد آگاه در ارتش و کمیته‌های مردمی یمن تاکید دارد که در عملیات علیه مزدوران سعودی اماراتی، نیروهای یمنی موفق به پیشروی قابل توجهی شده و بیش از ۵۰۰ کیلومتر مربع از مناطق اشغالی در «فرع و ابوجباره» را بازپس گرفته‌ و بیش از ۲۷۰۰ نفر از نظامیان سعودی و مزدوران آنها را به اسارت گرفته‌اند. به گفته او، در این عملیات ده‌ها دستگاه انواع خودرو و سلاح‌های پیشرفته به غنیمت ارتش درآمده است. با این پیشروی ارتش عملا آرزوی سعودی‌ها برای رسیدن به مرکز سلفی‌ها در «دماج» به تاریخ پیوست این در حالی است که در تعز، مأرب و سایر مناطق جنوبی خانواده‌ها کشته‌شدگان و اسرا به شدت به دولت منصور هادی فشار وارد می‌کنند تا از سرنوشت افرادشان با خبر شود.

تحولاتی که در جنوب عدن و سایر مناطق نیروهای وابسته به امارات( شورای انتقالی جنوبی) که به دنبال تجزیه و استقلال و خودمختاری هستند، این نیروها در تعز و معرب که در جبهه نجران می جنگیدند با دعوت المخلافی از فرماندهان حزب اصلاح جبهه را ترک کردند. ترک جبهه از سوی این نیروها با ریزش عمده ای از نظامیان مواجه شد و جبهه جنگ کوچک تر شد، بنابراین رقم منتشر شده درباره اسرا صحت ندارد .

عملیات نصر من‌الله قبل از حمله به آرامکو بود

سخنگوی ارتش یمن در اینباره گفت: عملیات در جبهه کتاف و استان‌های صعده تا نجران اشغالی ادامه داشته است. همانگونه که در این گزارش آمده، بیش از 2700 مزدور و نظامی سعودی به اسارت ارتش و کمیته‌های مردمی درآمدند. قبایل یمنی حاضر در منطقه کتاف نقش مهمی در این عملیات داشتند.

این عملیات پیش از حمله به آرامکو صورت گرفته و در واقع، پاتک ارتش و کمیته‌های مردمی به تک نظامیان سعودی و مزدوران آنها برای رسیدن به عمق استان صعده بود. در این عملیات البته 2300 نفر به اسارت درآمدند که 400 اسیر هم مربوط به تک قبلی بود که این 400 اسیر کسانی بودند که عمدتا از اهالی استان تعز و از اعضای حزب اصلاح بودند که 153 نفر از آنها در حمله با اردوگاه اسرا در استان زمار توسط جنگنده‌های سعودی کشته شدند.

این در حالی است که این روزها بحث آتش بس در میان طرف های درگیر در یمن قوت گرفته است . خبرها حاکی از آن است که بن سلمان نمی تواند شکست را بپذیرد. ولیعهد سعودی به دنبال معامله است، چرا که هزینه های سرسام آور جنگ یمن و خسارت هنگفت آرامکو حاکی از آن است که او بیشتر از این نمی تواند خود را درگیر یمن کند و باید شکست را بپذیرد. این در حالی است که عادل عبدالمهدی پیش از این به عنوان میانجی پیامی به انصار الله داده بود مبنی بر اینکه حملات را متوقف کنند، انصارالله در پاسخ لغو محاصره دریایی را شرط آتش بس اعلام می کند و اگر محاصره دریایی برداشته نشود همه حملات آغاز خواهد شد.

عملیات نصر من‌الله قبل از حمله به آرامکو بود

برخی از دستاوردهای ارتش یمن در عملیات نصر من الله

مهمترین دستاوردهای این عملیات که علاوه بر شکست دادن ارتش متجاوز سعودی است، دستیابی به غنائمی است که با عملیات ایران در فتح‌المبین برابری می‌کند که در ادامه می خوانید:

آزادی و پاکسازی ۵۰۰ کیلومتر مربع از استان‌های صعده و نجران و همچنین بازپس‌گیری سه ارتفاع بسیار مهم و راهبردی؛

انهدام بیش از ۱۰۰ انواع و اقسام خودروی زرهی و تکنیکال مزدواران؛

غنیمت گرفتن صدها خودروی دیگر که عمدتا تکنیکال‌ با توپ‌های سنگین هستند؛

غنیمت گرفتن ده‌ها دستگاه انواع خودروی مهندسی، شامل لودر، بلدوزر، گریدر و...؛

به اسارت گرفتن ۲۷۰۰ نفر، ۴۰۰ نفر در یک مرحله و ۲۳۰۰ نفر در مرحله دیگر؛

اسارت ۲۵ افسر و درجه‌دار ارشد سعودی که برخی از این افسران درجه سرهنگی به بالا دارند. کشته‌های نظامیان سعودی هم قابل توجه است؛

به غنیمت گرفتن بیش از ۴ هزار قطعه سلاح انفرادی؛

به غنیمت گرفتن صدها قبضه مسلسل سبک و نیمه سنگین؛

به غنیمت گرفتن ده‌ها قبضه انواع خمپاره انداز، نارنجک‌انداز؛

غنیمت گرفتن چندین قبضه توپ‌ و راکت‌انداز مختلف؛

به غنیمت گرفتن تجهیزات بهداشتی و درمانی از جمله چندین دستگاه آمبولانس و اتاق‌های عمل سرپایی؛

در نهایت، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن برای بیش از یک سال نبرد از ارتش متجاوز سعودی و مزدوران آنها مهمات به غنیمت گرفته‌اند. گفته می‌شود چند زاغه مهمات که سعودی‌ها موفق به انهدام آنها نشدند و باورشان نمی‌شد ارتش یمن توانایی دسترسی به آن را داشته باشد به تصرف نیروهای ارتش یمن و کمیته‌های مردمی در آمد که میلیون‌ها قطعه انواع و اقسام مهمات سلاح‌های مختلف در آن وجود دارد.

زهره نوروزپور

عملیات نصر من‌الله قبل از حمله به آرامکو بود

عملیات نصر من‌الله قبل از حمله به آرامکو بود

تصاویر منتشر شده از غنائم عملیات نصرمن الله

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • جواد

      خدا رو شکر خیلی خوشحال شدم از تحقیر بن سلمان کودک کش جنایتکار روانی.

    • بدون نام

      غنیمت ها رو یه جا تلنبار کردید با یک بمباران همه رو نابود می کنند

    • بدون نام

      خدا یاورتون باشه.

    • بدون نام

      خداوند پشت و پناهتان.

    • بدون نام

      سرنوشت جنگ در حال تغییر. .....

    • هامی و مظلومین عزیز

      درود خدا بر نیروهای غیرتمند یمن دست خدا با شما است

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج