جاباما
۹۱۳۱۶۲
۵۰۱۸
۵۰۱۸
پ

جریان دوئل «آمازون» و «فیس‌بوک» چیست؟

شرکت‌های آمازون و فیس‌بوک هر دو طی کنفرانس اخیری که برگزار کردند از توسعه عینک‌های هوشمند خود خبر دادند، اما واقعا جریان رقابت این دو شرکت نامی چیست؟

ایسنا: شرکت‌های آمازون و فیس‌بوک هر دو طی کنفرانس اخیری که برگزار کردند از توسعه عینک‌های هوشمند خود خبر دادند اما واقعا جریان رقابت این دو شرکت نامی چیست؟

جریان دوئل «آمازون» و «فیس‌بوک» چیست؟

به نقل از سی.ان.بی.سی، روز چهارشنبه هفته گذشته فیس‌بوک و آمازون هر دو کنفرانسی برگزار کردند که فاصله سالن کنفرانس آنها با یکدیگر۸۵۰ مایل(۱۳۶۷.۹۴ کیلومتر) بود. اما نکته جالب هر دو کنفرانس این بود که آنها دقیقا طی یک روز از عینک‌های هوشمند خود که در آینده عرضه خواهند شد، رونمایی کردند.

جریان دوئل «آمازون» و «فیس‌بوک» چیست؟

در رویداد "Oculus Connect ۶" که روز چهارشنبه در شهر سن خوزه کالیفرنیا برگزار شد، فیس‌بوک برنامه خود را برای عینک واقعیت افزوده اعلام کرد که توسط آن کاربران می‌توانند در هر زمان و مکانی به صورت مجازی کنار هم باشند.

جریان دوئل «آمازون» و «فیس‌بوک» چیست؟

"مایکل آبراش"(Michael Abrash) رهبر بخش تحقیق فیسبوک در رویداد بزرگ Oculus Connect ۶ در مقابل جمعیت زیادی ایستاد و اعلام کرد که در تلاش است تا فناوری واقعیت مجازی و واقعیت افزوده به منظور ایجاد یک "حضور اجتماعی"(social presence) ترکیب کند. ایده فیسبوک به این صورت است که دو نفر در هر نقطه از جهان که هستند با زدن عینک‌های خاصی که فیسبوک قصد توسعه آن را دارند می‌توانند به صورت مجازی یکدیگر را در کنار هم ببینند و با یکدیگر صحبت کنند. کاربران این امکان را دارند که فضای مشترک خود را با شخص دیگری به اشتراک بگذارند، احساسات خود را در زمان واقعی بیان کنند و از عینک واقعیت افزوده استفاده کنند تا به هر نقطه از جهان که می‌خواهند سفر کنند. به گفته مسئولان فیسبوک، در حال حاضر این فناوری قادر است چهره را در زمان واقعی اندازه‌گیری کند و همچنین نماد کامل بدن فرد و مدل سه بعدی او را ایجاد کند.

در شمال سیاتل نیز آمازون از عینک‌های سبک و هوشمند "اکو فریمز"(Echo Frames) خود رونمایی کرد. شاید برایتان سوال شود که پس قابلیت عینک‌های هوشمند مذکور چیست که در پاسخ می‌گوییم یکی از تفاوت این عینک‌ها این است که در قاب این عینک‌ها چهار بلندگوی کوچک و دو میکروفن پرتویی تعبیه شده‌اند. این تنظیمات به کاربران اجازه می‌دهد تا وقتی خارج از خانه یا محل کار خود هستند با دستیار صوتی هوشمند آمازون(الکسا) در ارتباط باشند و کارهایی را که مایلند در نبود آنها انجام شود مانند روشن یا خاموش کردن چراغ، تنظیم برنامه‌ها یا کارهای دیگر را انجام دهند. علاوه بر آن کابران می‌توانند همانند عینک‌های دیگر عدسی(لنز) آن را نیز پس از مراجعه به چشم پزشک عوض کنند. یکی دیگر از قابلیت‌های جالب عینک هوشمند آمازون این است که کاربران می‌توانند توسط آن به گوشی خود نیز متصل شوند. کاربران برای انجام این کار تنها می‌بایست با کشیدن یک صفحه لمسی که در قسمت سمت راست فرم عینک قرار دارد اعلان‌های تلفن همراه خود را بشنوند.

آمازون از این قابلیت با عنوان فیلتر "وی.آی.پی"(VIP filter) یاد کرده است زیرا به کاربران این امکان را می‌دهد تا تصمیم بگیرند مایلند اعلان‌های کدام برنامه‌ها را از روی عینک خود بشنوند. این محصول اکنون در مرحله پیش سفارش است و کاربران می‌توانند این محصول را با قیمت ۱۷۹ دلار سفارش دهند. این عینک‌ها در حال حاضر تنها می‌توانند به گوشی‌های دارای سیستم عامل اندروید متصل شوند و سیستم آن، گوشی‌های دارای سیستم عامل آی.او.اس را پشتیبانی نمی‌کند. شاید با دیدن قابلیت‌هایی که درون این عینک تعبیه شده‌اند تصور کنید وزن آن از دیگر عینک‌ها سنگین‌تر است اما چنین نیست چرا که وزن آن تنها ۳۱ گرم است.

رویدادهایی که به میزبانی این دو غول اینترنتی برگزار شد، نشان داد که هدف جدید این شرکت‌ها، توسعه تلفن‌های هوشمند و تبلت و دستگاه‌های متصل مانند ساعت نیست و توسعه عینک‌های هوشمندی که کاربردهای فراوانی دارند در صدر اهداف آنها است.

مایکروسافت ، گوگل و اپل همه رویکردهای خاص خود را برای واقعیت افزوده و واقعیت مجازی دارند، اما توسعه فناوری‌های این چنینی که گونه‌ای فناوری چهره محسوب می‌شوند، برای فیس‌بوک و آمازون بسیار مهم است و باید هم این چنین باشد چرا که سه شرکت مایکروسافت ، گوگل و اپل هر کدام پرچم‌دار یک فناوری هستند. برای مثال مایکروسافت در حوزه رایانه شخصی پیروز شد و اپل و گوگل نیز سیستم عامل اصلی موبایل‌های امروزی را توسعه داده‌اند.

"مارک زاکربرگ" مدیرعامل فیس‌بوک گفت: من مدت‌ها است که گفته‌ام واقعیت افزوده و مجازی، سکوی مهم بعدی و در صدر اهداف ما خواهند بود. در اوایل هفته جاری، فیس‌بوک از خرید آزمایشگاه‌های "CTRL" خبر داد که طی آن پژوهشگران می‌توانند سیگنال‌های الکتریکی را از نخاع افراد بخوانند و آنها را به سیگنالی ترجمه کنند که رایانه‌ها بتوانند آن را درک کنند. بنابر گزارش‌ها فیس‌بوک بین ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد دلار برای مراحل اولیه این هدف پرداخت کرده است. آمازون نیز علاوه بر این محصول، از محصولات هوشمند دیگری نیز رونمایی کرد حال باید دید در دوئل میان این دو شرکت بزرگ کدامیک پیروز خواهند شد و زودتر فناوری منحصر به فردی را توسعه خواهند داد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج