۹۱۳۱۶۹
۵۰۱۲
۵۰۱۲
پ

مدیرعامل بنیاد خیریه شنوایی بخشش:

سالانه ۱۱۰۰ کودک کاندیدای کاشت حلزون هستند

مدیرعامل بنیاد خیریه شنوایی بخشش، با اشاره به اینکه از ۱.۵میلیون جمعیت مولود کشور یک در هزار نفر ناشنوا هستند، گفت: سالانه ۱۱۰۰ کودک کاندیدای کاشت حلزون هستند.

خبرگزاری مهر: محمد اجل‌لوئیان همزمان با گرامیداشت روز جهانی ناشنوایان با بیان اینکه کاشت حلزون تقریباً ۴ دهه پیش در دنیا و از سه دهه گذشته در ایران و قدمتی ۲۸ تا ۳۰ سال دارد، گفت: از سال ۸۸ تعداد کاشت حلزون روند رو به رشدی داشت بطوری که از ۸۰ کاشت در سال به یکهزار تا یکهزار و ۱۰۰ عمل رسیده است.

سالانه ۱۱۰۰ کودک کاندیدای کاشت حلزون هستند

مدیرعامل بنیاد خیریه شنوایی بخشش و فوق تخصص گوش با اشاره به اینکه از ۱.۵ میلیون جمعیت مولود کشور یک در هزار نفر ناشنوا هستند، تصریح کرد: سالانه به طور متوسط یکهزار و ۵۰۰ ناشنوا جدید به جمعیت کشور اضافه می‌شوند که از این تعداد ۱۰۰۰ تا ۱۱۰۰ الزام به کاشت حلزون دارند و راه دیگری برای آنها وجود ندارد.

به گفته وی، غربالگری شنوایی از سوی سازمان بهزیستی کشور برای شناسایی این افراد در اکثر بیمارستان‌ها صورت می‌پذیرد و نزدیک ۹۰ درصد پوشش در کشور دارد؛ بر این اساس نوزادان در بدو تولد غربالگری شنوایی می‌شوند که در یک ارزیابی کلی در اکثر استان‌ها وضعیت بسیار مطلوب است اما در سیستان و بلوچستان وضعیت مناسب نیست؛ چراکه غربالگری شنوایی هنوز به نُرم ۹۰ درصد نرسیده است.

فعالیت ۱۳ مرکز رسمی کاشت حلزون در کشور

اجل‌لوئیان، ادامه داد: این افراد بعد از مرحله شناسایی، لوازم کمک توانبخشی همچون سمعک دریافت می‌کنند و در صورتی که ناشنوایی محرز شود به مراکز کاشت حلزون ارجاع داده می‌شوند. در حال حاضر ۱۳ مرکز کاشت حلزون رسمی وجود دارد که از سوی وزارت بهداشت پشتیبانی می‌شوند و پروتزی که توسط وزارت بهداشت خریداری می‌شود تنها به این مراکز تحویل داده می‌شود.

مدیرعامل بنیاد خیریه شنوایی بخشش و فوق تخصص گوش با بیان اینکه ۹۸ درصد جراحی کاشت حلزون موفقیت‌آمیز است، اذعان کرد: این کودکان بعد از گذراندن مراحل توانبخشی که نهایتاً ۲ سال به طول می‌انجامد همچون کودکان عادی در مدارس آموزش می‌ببینند. امروزه بعد از گذشت حدود ۲۷ تا ۳۰ سال از جراحی کاشت حلزون در ایران جمعیتی حدود ۳۰۰ نفر از این افراد فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های معتبرند و در حال حاضر به عنوان یک کارآفرین نمونه مطرح هستند بر خلاف قدیم که این افراد ناگویا و ناشنوا بودند و عضوی معلول از اجتماع محسوب می‌شدند و دائماً باید به آنها کمک می‌شد.

وی با اشاره به اینکه دولت پروتز را به قیمت حدود ۱۰ هزار دلار خریداری می‌کند و به صورت رایگان در اختیار مردم می‌گذارد، اذعان کرد: خانواده‌ها فرانشیزی به مبلغ ۶ میلیون تومان پرداخت می‌کنند که برای خانواده‌های نیازمند ۳ میلیون از طرف سازمان بهزیستی کشور پرداخت می‌شود و سهم هر خانواده ۳ میلیون تومان است که حدود ۷۰ درصد آحاد جامعه قادر به پرداخت این ۳ میلیون هستند و ۳۰ درصد مابقی با مراجعه به مراکز کاشت حلزون نهایتاً به بنیاد خیریه شنوایی «بخشش» ارجاع می‌شوند و به صورت رایگان کاشت صورت می‌پذیرد.

اجل‌لوئیان در پایان شایع‌ترین علل ناشنوایی را ژنتیک عنوان کرد و یادآور شد: خانواده‌هایی که یک فرد ناشنوا دارند حتماً قبل از ازدواج، غربالگری ژنیتک که خوشبختانه سازمان بهزیستی کشور این اقدام را به خوبی ارائه می‌کند، انجام دهند. اما اگر یک خانواده یک بچه ناشنوا را دارند و درصدد فرزندآوری مجدد هستند باید به مراکز کاشت حلزون مراجعه کنند تا سازوکاری برای آنها اندیشه شود. این در حالی است که ازدواج فامیلی، دارا بودن ژن ناشنوایی، عفونت‌های ویروسی در دوران بارداری، مشکلات زمان تولد علل دیگر ناشنوایی است که باید به آنها نیز توجه داشت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج