۹۱۳۱۸۹
۶۱ نظر
۵۰۰۴
۶۱ نظر
۵۰۰۴
پ

محمد خاتمی: انتخابات را نباید تحریم کرد

رئیس دولت اصلاحات گفت: انتخابات را نباید تحریم کرد، چون تنها راه اعمال نظر مردم است ،بلکه باید تلاش شود با روش‌های اصلاح‌طلبانه، کاستی‌های موجود را رفع کرد؛ یادآوری می‌کنم لزوم شرکت در انتخابات، غیر از لیست دادن در انتخابات است. به چه قیمتی باید لیست داد؟ باید شرایطی فراهم شود که بتوان خود را به ارائه لیست قانع کرد.

برترین‌ها: رئیس دولت اصلاحات در آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها با جمعی از دانشجویان دیدار کرد و از آنها خواست به آسیب‌شنا‍سی مسایل جامعه، نظام و اصلاحات بپردازند.

سیدمحمد خاتمی در این دیدار با ابراز تاسف از ایجاد فاصله بین تصمیم‌گیران و مسوولان با جامعه و جوانان گفت: اگر جامعه احساس کند که صدایش شنیده می‌شود، آرامش بیشتری کسب می‌کند.

وی در پاسخ به انتقادات دانشجویان از عملکرد شورای عالی اصلاح طلبان با یادآوری اینکه قطعی کننده قضایا نیست و دخالتی در اجرای امور ندارد و فقط نظرش را بیان می‌کند، افزود: قرار شد چند جوان وارد شورا شوند تا اصلاحاتی رخ دهد، اما نمی‌دانم چقدر توانسته‌اند نماینده خواست‌های شما باشند.

خاتمی با اشاره به سخنان پیشین خود درباره انتخابات تاکید کرد: انتخابات را نباید تحریم کرد، چون تنها راه اعمال نظر مردم است ،بلکه باید تلاش شود با روش‌های اصلاح‌طلبانه، کاستی‌های موجود را رفع کرد؛ یادآوری می‌کنم لزوم شرکت در انتخابات، غیر از لیست دادن در انتخابات است. به چه قیمتی باید لیست داد؟ باید شرایطی فراهم شود که بتوان خود را به ارائه لیست قانع کرد.

وی برای چندمین بار گفت که جریان اصلاح طلبی را نباید عین اصلاح‌طلبان دانست و اصلاح طلبان را به میزانی که جریان تاریخی اصلاح طلبی نزدیک باشند باید ارزیابی کرد و افزود که علاقه‌ اصلی‌اش این است که اصلاح‌طلبی را بفهمد و از آن دفاع کند.

خاتمی در ادامه به تحلیل عملکرد احیانا ناموفق تشکل‌ها در ایفای نقش خود پرداخت و سه مانع تاریخی، اجتماعی و نقص‌های موجود در تشکل‌ها را مؤثر در بعضی ناکارآمدی‌ها و عدم موفقیت‌ها دانست.

وی با بیان اینکه «اگرچه مردم ما خواستِ جامعه مدنی را دارند، اما نهادهای مدنی در جامعه ما جا نیفتاده» یادآور شد: جامعه مدنی فقط با خواستن، تحقق نمی‌یابد بلکه باید شرایط و زمینه آن فراهم و بستری ایجاد شود که گُلِ نهاد مدنی در آن بروید؛ در شوره‌زار هرچقدر هم بذر مرغوب بکارید، فقط بذر از بین می‌رود.

خاتمی با تاکید بر اینکه «نهادهای مدنی با دستورالعمل برپا نمی‌شوند» گفت: جامعه مدنی ما همان ویژگی‌های جامعه مدنی مدرن را دارد به علاوه بعضی اصول و معیارهایی که در دین ما هست نیز باید در آن لحاظ شود اما بدبختانه چهره‌ای که گاه از دین نشان داده می‌شود، موجب شده قالب، محتوا را از بین ببرد و دین فقط برخی مناسک و ظواهر دانسته شود و متأسفانه در حال حاضر عمدتا ملاک، ظواهر است در حالی که ظواهر بدون محتوا می تواند مضر هم باشد.

وی افزود: اینکه جامعه مدنی ریشه در مدینه‌النبی دارد به این معنی نیست که معیارهای همان نظام قبیه‌ای و تناسب با زمان و مکان باید عیناً اجرا شود؛ این محال است؛ جامعه مدنی معنا و مقومات خاص خود را دارد و سازگار با روزگار ماست. منتهی ما به عنوان مسلمان نمی توانیم در شکل گیری جامعه مدنی ارزش‌های اصلی و بنیادین دین را نادیده بگیریم.

خاتمی با اشاره به اسلام مدنظر در جمهوری اسلامی، گفت: این اسلام در عرصه حیات اجتماعی باید پاسخگوی نیازها و مشکلات زمان کنونی باشد. نمی‌توانیم برداشت‌هایی از اسلام که متعلق به قرن‌های پیش بوده و شاید مسایل آن زمان را تا حدودی حل می‌کرده را ابدی و جاودانی به حساب آوریم زیرا این به معنی عدم جاودانگی دین خواهد بود.

وی عظمت انقلاب اسلامی را در ارائه «جمهوری اسلامی» دانست و با یادآوری تفاوت جمهوری اسلامی با خلافت اسلامی و امارت مومنین، یادآوری کرد: جمهوری، پایه‌ها و مقومات و عناصر اصلی دارد که اگر آن مقومات نباشد، نمی‌توانیم بگوییم جمهوری محقق شده است.

خاتمی با اشاره به اسلام تاریخی گفت: پیامبر (ص) نیامد نظام‌های موجود را بهم بزند، بلکه فقط سعی کرد محتوای آن را عادلانه و انسانی و الهی کند؛ نظامی که مردم انتخاب و برپا می کنند باید، عادلانه باشد و کرامت انسان در آن حفظ شود و نباید ظلم باشد. فرض بگیرید در شرایطی که عرف زمانه تغییر کند و بشر به راهکارهای جدیدی در اداره امور خود برسد، اگر پیامبر بود آن را تایید و بر ضرورت محتوای عادلانه تاکید نمی‌کرد؟ پیامبر نیامده قسط را به‌پا کند بلکه پیامبر، معلم و مربی است و مردم باید آگاه شوند تا خود بتوانند قسط را برپا کنند.

وی با تاکید بر اینکه اسلامی که صفت جمهوری نظام ما است، سازگار با جمهوری باشد، بیان کرد: ممکن است کسانی اسلام را قبول نداشته باشند اما من معتقدم به لحاظ جامعه شناسی در کشورهایی نظیر ایران، حذف اسلام و سنت امکان‌پذیر نیست.

خاتمی گفت: ما در این قرن و این نقطه دنیا و این شرایط پیرامونی، تنها راهی که برای نجات و آزادی و آبادانی و دفع خطرات کشور می‌شناسیم، تحقق جمهوری اسلامی است؛ شاید فردا چیزی بهتر بیاید و بتواند جایگزین شود اما در حال حاضر همین راه وجود دارد و با درک زمانه. باید بتوانیم اسلام را طوری درک کنیم که با زندگی امروز سازگار باشد و البته نواقصی که در دنیای مدرن هست نیز رفع شود و منظور ما آن اسلامی نیست که با هیچ یک از حقوق انسان و بشر و زنان و جامعه سازگار نیست و انسان‌ها را برده می‌خواهد. روح اسلام این نیست و هیچ وقت هم نبوده و در زندگی بزرگان دین چنین اثری را نمی‌بینیم. من از جمهوری اسلامی دفاع می‌کنم اما جمهوری به معنای واقعی کلمه و اسلام سازگار با مقومات جمهوری.

وی ادامه داد: خواست تاریخی ملت ما سه چیز بوده است؛ نفی استبداد و استعمار و عقب افتادگی اما در مسیر اجرایی کردن خواست‌های ایجابیِ استقلال و آزادی و پیشرفت همواره اختلاف نظر بوده است.

خاتمی با اشاره به نوع نگاه سنت‌پرستان و غرب‌پرستان به مسایل گفت: روح جریان اصلاح‌طلبی این است که نه می توان سنت را کنار گذاشت و نه آنچه در دنیای جدید پدید آمده است قابل انکار است ولی هم در سنت و هم از آنچه از غرب به ما رسیده، باید اجتهاد کرد و متناسب با اقتضائات زمانه گام برداشت.

وی با تاکید بر لزوم تحزب‌گرایی در کشور از دانشجویان خواست که آسیب شناسی جامعه، نظام و جریان اصلاحات را انجام دهند.

خاتمی در ادامه بر طیف‌بندی‌های فضای رسانه‌ای و مجازی در داخل و بیرون کشور و عدم حضور موثر اصلاح طلبان در این فضا اشاره و بیان کرد: این دو گروه در یکجا و آن، تخریب اصلاحات بهم می‌رسند؛ فضای مجازی دست اصلاح‌طلبان نیست و دروغ و ارعاب وجود دارد.

وی در پاسخ به پرسش دانشجویان درباره انتخابات آتی تاکید کرد: باید به مردم گفته شود چه کارهایی «می‌خواهیم» انجام دهیم و چه کارهایی «می‌توانیم» انجام دهیم. حفظ هویت مردمی و اصلاح‌طلبی و صدای مردم بودن و شجاعت برای اجرای برنامه‌های پیشنهادی مهم است.

خاتمی در پایان با تاکید بر اینکه ایران باید پیشتاز صلح و امنیت در منطقه باشد ، گفت: خطرات زیادی کشور را تهدید می‌کند؛ ایران سرمایه بزرگی است و میراث ما، میراث بزرگ و ارزشمندی است که باید حفظ کنیم و نباید لطمه بخورد.

در ابتدای این دیدار دانشجویان به بیان دیدگاه‌ها و انتقادهای خود پرداختند و از عملکرد شورای عالی اصلاح طلبان، عدم انسجام اصلاحات، مشخص نبودن برنامه‌ها و استراتژی آینده این جریان، محافظه کاری شدید و عملکرد مجلس و شوراهای شهر انتقاد کردند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      شما تکرار کن ولی ما خسته ایم از همه تکرارها

      پاسخ ها

      • @@ یا حسین @@

        انتخابات تحریم است
        مگه اینکه یکی از سردار های سپاه کاندید شود دیگه به‌شما دروغ گو‌ها‌هیچ اعتمادی نیست
        خاتمی تو نامردی کردی توکه روحانی را‌میشناختی چقدر بی دست و پا است چرا او را معرفی کردی
        اعتماد مردم فقط رهبر کبیر و سپاه هستن دیگر مردم به هیچ کس اعتماد ندارند.

      • بدون نام

        هر کی بیاد ما رای‌نمیدیم

    • سلام

      مگه کسی خواست تحریم کنه

    • بدون نام

      ما همیشه رای میدیم ولی نه به دار و دسته تو

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آقایان خاتمی وموسوی تنها به قدرت رسیده های هستند که هیچ فساد مالی درپرونده آنه دیده نشده است وبیشترین فسادها دردوره احمدی نژاد بوجود .بنابراین انصاف داشته باشیدوواقعیتهارا ببینید.

      • بدون نام

        ما رای نمیدیم

      • بدون نام

        از طرف خودت حرف بزن

    • بدون نام

      فقط وفقط تحریم انتخابات

    • بدون نام

      به جان تو همین الان صاحب خانه منو جواب کرد اسمش را گذاشتم زندگی سگی:

    • بدون نام

      چرا تصویر این مجرم را نشان دادید؟؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مجرم احمدی نژاده که بزرگان فساد مالی وسواستفاده از تحریمها دردوره ایشان بود

    • بدون نام

      بلاخره نفهمیدیم محمد خاتمی چکاره است.موسوی وکروبی هم همینطور؟

    • بدون نام

      فساد طلب ، فساد گرا دیگه تمومه ماجرا.

    • حاج احمد

      فساد طلب ، فساد گرا دیگه تمومه ماجرا.

    • بدون نام

      اتفاقا باید تحریم کنیم تا امثال تو فکر نکنید مردم گاگولن و هر چند وقت برای نمایش ازشون میخواین که بیان جلوی دوربین

    • بدون نام

      چیه چرا اسم ایشان (محمدخاتمی) را بردید تادیروز اسمش را هم سانسور می کردید می گفتید رییس جمهور اصلاحات! حالا که دوباره به هر قیمتی می خواهید از مردم رای بگیرید شد آقای محمد خاتمی!...

      پاسخ ها

      • دراکولا تا به تا

        کاشکی همه عقل شما رو داشتند، کاربر محترم

    • بدون نام

      برید لا دست هم بمیرید مشکل معیشتی مردم و سفره خالی شعارهای کلی گویی قبول نمیکنه

    • بدون نام

      همین حرفهای توی نکبت باعث شد تا مردم به این روز بیفتن

    • بدون نام

      به خاطر تو رفتیم به روحانی رای دادیم دوباره گفتی دوباره رای دادیم اما دریغ مردم یادت رفت و گذاشتی روحانی هر بلایی که نبوده سر مردم وفادار بیاره دیگه گول نمیخوریم

    • ماله کش اعظم

      پمپئو خاتمی را فراموش کرده بود !

    • بدون نام

      درود بر خاتمی

    • بدون نام

      ما نمیدونستیم روحانی کیه تو که میدونستی چرا مردم گول زدی ؟ چرا به اعتماد مردم خیانت کردی

    • r

      باید توضیح بده که چه دلیلی برای رای ندادن وجود دارد یا چه دلیلی برای رای دادن وجود دارد ؟؟؟؟

    • بدون نام

      دقیقا باید تحریم کرد

    • بدون نام

      درود

    • بدون نام

      برو بابا شما همتو ن سر و ته یه کرباسین.
      دیگه گذشت او زمان که با یه جمله خاممون کنی

    • بدون نام

      برو بابا شما همتو ن سر و ته یه کرباسین.
      دیگه گذشت او زمان که با یه جمله خاممون کنی

    • جواد

      این جمهوریت است که خود را بایدبا اسلام سازگارکند نه این که اسلام که احکام الهی هست،خودرا با جمهوریت سازگار کند.خاتمی تو هنوز اسلام را نفهمیدی!

    • بدون نام

      بله عزیزان تَکرار کنید و دوباره به اصلاحات رای بَدین و دوباره 8سال مملکت رو آباد کَنین:))

    • بدون نام

      تو خواب ببینی تکرار بشه

      پاسخ ها

      • shanjani..

        '''' انتخابات را باید '' ترحیم '' کرد!

    • بدون نام

      امیدواریم خداوند شما وحامیان انقلاب اسلامی ازقضاوبلاها محفوظ بدارند وامیدواریم تبعیض های حقوقی ریشه کن شود به حرمت خون پاک شهدا

    • بدون نام

      خجالت بکش ....چطور ؟؟؟؟؟مردم واسه خریدن نان خالی دچار مشکل هستن

    • بدون نام

      شده .خبر نداری.

    • @@ یا علی گو @@

      خاتمی گرامی شما دیگه چرا
      آدم عاقل از یک سوراخ دو بار نیش نمی خورد
      کسانی که شورای نگهبان برای نامزدی ریاست جمهوری و یا مجلس انتخاب میکند تماما از روی سفارش بوده و انتخاب آنها اصلا از روی منطق نیست
      ما رای نخواهیم داد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خاتمی گرامی خخخخخ

    • بدون نام

      سری قبل هم همینو گفتی مردم گول تو رو نمیخورن

    • بدون نام

      وعده وعیدهای دروغگو ها چی .؟

    • بدون نام

      مردم در انتخابات شرکت خواهند کرد و به شما اصلاحطلبان «««««« نه »»»»»»»»» خواهند گفت.................

    • بیکار

      تمام بدبختی مردم از شما هاست دست از سر مردم بردارید مردم خودشان عقل دارند احتیاجی به عقل شماها نیست این از وضع کشور ومردم است

    • بدون نام

      نه به تو و اصلاحاتت نه به هیچ کس دیگه ای رأی نمی دهیم

    • رهام

      چرا نمی فهمید اصلاحات یه بازی واسی سرگرم کردن ما بود .حالا دیگه همه فهمیدن اصولگرا و اصلاح طلب یکی هستن .رای بی رای

    • افشار

      نون بازوتو بخور تاریخ گذشته

    • بدون نام

      دو رنگ.ریا کار ،با این صحبت های فریبنده دیگه کسی رای نمیده ،دفعه قبل هم اینجوری کلاه سر مردم گذاشتید،اصلاح طلب و اصول گرا دیگه تموم ماجرا

    • بدون نام

      باز از تو لپ لپ دراومدی ...نزدیک انتخاباته دیگه ...شعارهای جدید جور کن ..

    • بدون نام

      انتخابات نزدیک شده عکس شماراهم نشان دادن

    • بدون نام

      انتخابات باید تحریم شود با این همه اختلاس دزدی گرانی بی پولی فقر تورم

    • بدون نام

      ریا کاری و دغل کاری وچند رویی شما بس نیست در این چندین انتخابات که به حلقه قدرت چه اصولگرا وچه اصلاح طلب رای دادیم چه تحولی وچه تغیری صورت گرفته بجز اینکه بر ثروت واختلاس آنان افزوده شده ومردم وضعشان هر روز بدتر از دیروز و فلاکتبارتر شده اند

    • خسته از ریا و دروغ

      رای بی رای
      حداقل ش اینه هر غلطی میکنین به پای خودتونه
      و بعدا تسویه حساب میکنیم

    • ب.م

      شما خودت همه جوره تحریمی که آقا...باز موقع انتخابات شده این جناب محترم راهکار ارائه دادن

    • بدون نام

      کچلو تو ده راهش نمیدادند خبر خونه کدخدا رو میگرفت! تو محمد خانمی هستی یا ابوالوقاحت!؟

    • بدون نام

      رای بی رای

    • مم

      یادت نمی اید که دارودسته تو چه به روز این ملت و انتخابات اوردند تو کاری کردی دیگر هیچگاه جرات رفتن
      به صندوق رای را نداشته باشم از ترس جانم اجرت با سرورم
      حسین

    • 110

      ببندش لطفا

    • بدون نام

      معمولا مهره سوخته سکت میشه،،،، لطفا

      پاسخ ها

      • جمال محسنی ایلام چم شیر

        الحق و الانصاف کم نگذاشتیم آقای روحانی کوتاهی کرد همه حرفاش پر از خالی و درامورکشور بی عمل و در مقابل با عدو ضعیف وبزدل آقای خاتمی حق من و امسال من شخصا بالای هفصدوسی و چهار رآی بحرف شما سوزاندیم این است روحانی با اینکه خواسته اش این نبود با ،؟؟؟؟؟،؟؟؟؟؟؟؟؟ چوبش ما می خوریم

    • بدون نام

      به اعتماد مردم خیانت کردی
      مردم به واسطه تو به روحانی رای دادن چرا مردم گول زدی

    • شهرام

      تو دلیلش و بگو چرا باید رای بدیم ..باشه ما رای میدیم ..ولی وقتی مجلس هیچ کاره هست چرا باید عده ای را بفرستیم اونجا واسه خودشون و دارو دستشون رانت بگیرن ..اونایی هم که رای دادن هم تو مشگلات حال کنن ...من که دیگه رای نمیدم

    • بدون نام

      بی تردید بهترین شخص ریاست جمهوری خاتمی بوده انسانی دوست داشتنی ک فکر مردم بود تا قدرت و ضعیف شدن مردم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج