۹۱۳۸۸۵
۲ نظر
۵۰۱۰
۲ نظر
۵۰۱۰
پ

معاون وزارت آموزش و پرورش:

جزئیاتِ طرح بسندگیِ زبان فارسی

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش بر لزوم افزایش نشاط در بین دانش آموزان مدارس ابتدایی تاکید کرد.

خبرگزاری مهر: رضوان حکیم ‌زاده شامگاه سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه آذربایجان شرقی اظهار داشت: برای آموزش ابتدایی، یادگیری پایدار مدنظر است یعنی یک نوع یادگیری که به زندگی دانش آموزان نیز کمک کرده و در آینده نیز کمک حال آنان باشد. در این نوع یادگیری، دانش آموزان تنها مطالب را به حافظه نسپرده بلکه آموخته های خود را به صورت کاربردی به کار می گیرند.

جزئیاتِ طرح بسندگیِ زبان فارسی

وی ادامه داد: دانش آموزان در این دوران به جای اینکه تنها مساله حل کرده و مشق بنویسند بلکه توانایی حل مسائل و مشکلات خود را نیز داشته باشند که البته در این میان نقش خانواده نیز مهم خواهد بود چرا که برخی نگرش های غلط بین خانواده ها وجود دارد و خانواده انتظار دارد مدرسه تنها جایی برای یادگیری مسائل درسی باشد.

طرح بسندگی زبان فارسی مقابله با زبان مادری نیست

حکیم زاده با اشاره ای به مشکلاتی که برای دانش آموزان دو زبانه در امر آموزش ایجاد می شود، گفت: باید بدانیم زبان مادری جزئی از فرهنگ و هویت هر فرد بوده و پاسداشت آن از وظایف اصلی هر نظام آموزشی است که در این راستا طرحی به نام طرح بسندگی زبان فارسی در نظر گرفته شد که به دنبال خود حواشی زیادی به همراه داشت و برخی، ناآگاهانه به این حواشی دامن زدند.

وی ادامه داد: این طرح که با عنوان بسندگی زبان مطرح است با هدف حفظ هویت کودکان دو زبانه طرح شد تا برچسب دیرآموزی به این کودکان زده نشود چرا که طبق تحقیقاتی که انجام شد تعدادی از کودکانی که در مناطق دو زبانه کشور زندگی می کنند با وجود اینکه کودکان باهوشی هم هستند به دلیل ناآشنایی با زبان فارسی و به خاطر اینکه نمی توانستند به این زبان خوب صحبت کنند، در کلاس اول ابتدایی با چالش بزرگی در یادگیری مواجه بودند.

حکیم زاده افزود: برای اینکه دانش آموزان قبل از ورود به دبستان، با زبان فارسی آشنایی بیشتری پیدا کرده و توانایی برقراری ارتباط با این زبان را داشته باشند، این طرح اجرایی می شود که می تواند به نفع دانش آموزان این مناطق از کشور باشد تا به اشتباه دیرآموز تلقی نشوند.

اجرای طرح بعد از آزمون سنجش سلامت و قبل از دبستان

وی زمان اجرای این طرح در بین دانش آموزان مناطق دو زبانه را بعد از آزمون سنجش سلامت و قبل از ورود به دوره دبستان دانسته و گفت: این زمان، بهترین موقعی است که می توان برای افزایش مهارت های ارتباطی با زبان فارسی بین دانش آموزان این مناطق اقدام کرد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص وجود برخی تنبیه های بدنی در مدارس گفت: با هر گونه خشونت در مدارس مخالف بوده و در برابر هر تنبیه بدنی واکنش نشان می دهیم چرا که وقوع هر نوع خشونتی حتی در حد یک مورد هم غیرقابل قبول است.

وی ادامه داد: در برنامه های پیش بینی شده سعی در ارتقای بهداشت روانی و ایجاد فضای عاطفی در مدارس داشته ایم که گام به گام در حال عملی کردن این برنامه هستیم.

برنامه هایی برای افزایش نشاط در مدارس

حکیم زاده با اشاره ای به برنامه های معاونت برای افزایش نشاط در مدارس گفت: ترویج فعالیت های تربیت بدنی و ایجاد فضای فیزیکی شاد در مدارس، راه اندازی اتاق های بازی و یادگیری، یادگیری در بستر هنر از جمله برنامه هایی است که در این خصوص در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر سعی کرده ایم در برنامه ریزی جدید برای مدارس ابتدایی، دانش آموزان را کمتر درگیر تست و آزمون کنیم تا بدین وسیله از وارد کردن فشار و استرس به آن ها جلوگیری کنیم، ممنوعیت کتب کمک درسی نیز از دیگر تمهیدات لازم برای ارتقای سلامت روان دانش آموزان است.

حکیم زاده افزود: البته باید توجه داشته باشیم که علاوه بر فضای فیزیکی شاد، به فکر حفظ کرامت دانش آموزان و روان پاک آنان نیز باشیم چرا که در غیر این صورت، دانش آموز از درون شاد نخواهد بود.

تلاش آموزش و پرورش برای کاهش آمار کودکان بازمانده از تحصیل

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به سوالی در خصوص سیاست های معاونت برای کاهش کودکان بازمانده از تحصیل گفت: هر ساله پس از پایان یافتن فرصت ثبت نام مدارس، با هماهنگی ثبت احوال و با بررسی آمار، تعداد کودکانی که در سنین مدرسه بوده اما ثبت نام نکرده اند، استخراج شده و به تفکیک به آموزش و پرورش هر کدام از استان ها ارسال می شود.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش تمام تلاش خود را در حد توان برای کم کردن آمار بازماندگان از تحصیل انجام می دهد و حتی ۲۰۲ مدرسه تک نفره نیز در کل کشور داریم تا هیچ دانش آموزی به خاطر شرایط سخت از تحصیل بازنماند.

حکیم زاده افزود: اما این کار تنها به دست آموزش و پرورش انجام شدنی نبوده و سازمان های دیگر نیز باید در این راستا کمک حال این نهاد باشند که یکی از عوامل بازماندگی از تحصیل را می توان فقر فرهنگی دانست که در بسیاری از مناطق از دهیاران و روحانیون محلی خواسته شده که به راضی کردن خانواده کودک برای حضور او در مدرسه بپردازند.

وی در خصوص میزان بازماندگی دختران از تحصیل گفت: خوشبختانه امروز در سایه نظام جمهوری اسلامی ایران، دختران همپای پسران به تحصیل مشغول هستند و مشکلی از این بابت وجود ندارد.

تحصیل نیم میلیون دانش آموز اتباع خارجی

حکیم زاده ادامه داد: نه تنها فرصت تحصیلی برای تمامی دختران و پسران ایرانی فراهم شده بلکه با فرمان مقام معظم رهبری حتی برای کودکان اتباع خارجی نیز این امکان فراهم شده و هم اکنون نیم میلیون نفر دانش اموز اتباع خارجی داریم که بدون کمک بین المللی، مشغول به تحصیل هستند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      تعجب در آموزش و پرورش یک مسئول رن دیدیم.اکثر معلم ها زن اند ولی مسئول ها مرد!

    • تورکم

      فارس زبانان يا همان افغان زبانان دارن کم کم از،بين ميرن و زبان تورکي زبان رسمي ميشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج