۹۱۳۹۶۱
۷ نظر
۵۰۰۸
۷ نظر
۵۰۰۸
پ

تضمین نمی‌کنیم ١٧ هزار لوح هخامنشی برگردد

مدیر موسسه شرق شناسی شیکاگو درباره زمان حدودی بازگشت ١٧ هزار لوح هخامنشی که همچنان در اختیار این موسسه است، گفت: دپارتمان خزانه داری آمریکا نظر نهایی را می‌دهد.

ایسنا: مدیر موسسه شرق شناسی شیکاگو درباره زمان حدودی بازگشت ١٧ هزار لوح هخامنشی که همچنان در اختیار این موسسه است، گفت: دپارتمان خزانه داری آمریکا نظر نهایی را می‌دهد.

تضمین نمی‌کنیم ١٧ هزار لوح هخامنشی برگردد

پروفسور وودز که همزمان با انتقال سومین محموله از الواح گلی هخامنشی به ایران سفر کرده است، در نشست خبری که امروز (چهارشنبه هشتم مهرماه) به همراه سایر مقامات موزه ملی و میراث فرهنگی کشور در محل موزه ملی برگزار شد در پاسخ به سوال این خبرگزاری درباره ضمانت‌های موجود آمریکا و این موسسه برای برگشت ١٧ هزار لوح هخامنشی دیگر که هم اکنون در اختیار موسسه شرق شناسی شیکاگو است، در شرایطی که بازگرداندن ١٧٠٠ لوح چند دهه زمان برد، گفت: دلم روشن است؛ چرا که در زمان انتقال ١٧٠٠ لوح هخامنشی فرایند را یاد گرفتم اما چون این کار به مجوز دولتی نیاز دارد و ما کنترلی روی این مجوز نداریم. نظر نهایی را دپارتمان خزانه داری آمریکا است و نمی توانم به ضمانت بگویم صد در صد برمی‌گردد. ما فقط می توانیم بگوییم مسیر درستی را پیش میرویم و سعی می کنیم مثل دو سال گذشته به بازگشت سایر الواح کمک کنیم.

او در پاسخ به سوال دیگر ایسنا درباره زمان حدودی بازگشت ١٧ هزار لوح هخامنشی که گفته شد بسته‌بندی آن آغاز شده است،خاطرنشان کرد: این زمان مشخص نیست. تاریخ دقیق نمی توانم بدهم، چون تعیین آن در اختیار این موسسه نیست که تصمیم بگیریم و تاریخ بدهیم.

وودز ادامه داد: محافظت و برگرداندن این الواح همیشه هدف ما بوده است. برای همین روند قانون این کار را در دادگاه پی گرفتیم و میلیون‌ها دلار برای برگرداندن این الواح و محافظت از آن هزینه کردیم و خیلی جنگیدیم. امیدوارم باز هم موفق باشیم.

نوکنده مدیر موزه ملی ایران در ادامه این سخنان با اشاره به دادگاهی در آمریکا که برای بازگشت الواح هخامنشی به نفع ایران رای صادر کرد، گفت: دولت‌ها نمیتوانند در فعالیت‌های فرهنگی و بازگرداندن آثار تاریخی، مانع و خللی ایجاد کنند. این رای به نفع ایران صادر شده است و موسسه شرق شناسی شیکاگو نیز در جریان بازگرداندن این الواح با ایران همکاری داشته است.

محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز گفت: وکلای ما در آمریکا تلاش می‌کنند کل فرایند بازگشت سایر الواح هخامنشی را سریعتر انجام دهند تا در زمان کمتری به ایران برگردد و بخشی از این کار را وکلای حقوقی ایران در آمریکا دنبال می‌کنند.

١٧٨٣ لوح هخامنشی پس از ٨٠ سال از آمریکا به ایران برگردانده شد. این الواح برای مطالعه به موسسه شرق شناسی آمریکا تحویل داده شده بود که تا کنون در سه بخش به ایران بازگردانده شده اما همچنان ١٧ هزار لوح دیگر در اختیار این موسسه است.

الواح بازگردانده شده از ١٠ تا ٣٠ مهر در موزه ملی ایران به نمایش گذاشته شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      دزد شاخ و دم نداره

    • وطنم

      توروخدابرنگرونید اونجا خیلی امنتره ...

    • بدون نام

      روی بقیه غارتگری ها کشورایران شدکشورویران هرچه قابل بردن وخوردن وچاپیدن بود بادقت انجام شد حتی کوه ودریا وجنگل وبیابان

      پاسخ ها

      • بدون نام

        باز خوبه که قول الکی نمی ده

      • بدون نام

        باز خوبه که قول الکی نمی ده

    • بدون نام

      عکس دیروز بدون دستکش بود
      خخخخخ

    • بدون نام

      خدایش دست شما بود تا الان نابود شده بود . در تلویزیون مستند نشان میداد الواح کتیبه خشتی در انبار کاه گلی که سقفش فروکش کرده بود و قفسه ها پر از خاک و گل شده بود نگهداری میشد و پرفسور میگفت بودجه نیست و حمایت نمی کنند . تا جای مناسب برایشان درست کنیم . واقعا جگرم آتیش گرف که اون اشیای تاریخی به وضعیت اسفناک دچار شده اند . چون مسولین پشیزی برای فرهنگ کهن ایران قایل نیستند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج