۹۱۴۵۵۲
۸ نظر
۵۰۰۳
۸ نظر
۵۰۰۳
پ

یک اقتصاددان: قدرت خرید مردم افزایش نیافته

افزایش ۴۰ درصدی ارزش پول ملی شاخصی است که رئیس کل بانک مرکزی و رئیس جمهور آن را تایید کرده‌اند؛ با این حال یک اقتصاددان معتقد است که این شاخص نمی‌تواند بیانگر سنجش قدرت خرید مردم باشد.

ایسنا: به تازگی عبدالناصر همتی- رئیس کل بانک مرکزی - در پیامی اینستاگرامی نوشت که «امروز درست نسبت به یک سال پیش، پول ملی ۴۰ درصد تقویت شده و رشد تورم مهار شده و طلیعه رشد اقتصادی آشکار شده است».

بعد از این اظهارنظر، رئیس جمهور نیز در جلسه هیئت دولت به این آمارها اشاره‌ای کرد و گفت: «بر اساس گزارش بانک مرکزی ارزش پول ملی، ۱۰ مهرماه امسال نسبت به ۱۰ مهرماه پارسال ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است. سازمان برنامه و بودجه، مرکز آمار و بانک مرکزی می‌گویند شرایط تورمی ماه به ماه نسبت به ماه‌های قبل کاهش پیدا می‌کند؛ تورم در شهریور ۰.۵ درصد بوده و نقطه به نقطه ما در دو ماه گذشته مجموعاً برای تولیدکننده (شاخص تولید کننده) ۱۲ درصد در دو ماه کاهش پیدا کرده است».

مقایسه‌ غیر دوره‌ای شاخص‌ها وضعیت اقتصادی را درست نشان می‌دهد؟

در این رابطه اقتصاددانان معتقدند که اساسا مقایسه‌های اقتصادی معمولا بر اساس الگوهای زمانی چندماهه یا حداقل یک ساله صورت می‌گیرد و مقایسه روزانه شاخص‌های اقتصادی امری غیر متداول است. از این گذشته مقایسه بین نرخ ارز با ارزش پول ملی بدون در نظر گرفتن شاخص قدرت خرید مقایسه‌ای کامل به نظر نمی‌رسد.

قدرت‌الله امام‌وردی، استاد دانشگاه به بررسی این شاخص‌ها و ارتباط آن با قدرت خرید مردم پرداخته است.

وی با بیان این‌که افزایش ارزش پول ملی با توجه به تورم خارجی سنجیده می‌شود، درباره آمارهای ارائه شده مبنی بر افزایش ۴۰ درصدی ارزش پول ملی در ۱۰ مهرماه امسال نسبت به سال گذشته گفت که این آمار براساس مقایسه تورم داخلی با تورم نرخ ارز به دست آمده است که براساس کاهش نوسانات قیمت دلار در مهرماه امسال نسبت به مهرماه سال گذشته به دست آمده است.

تورم داخلی و قیمت ارز ربطی به قدرت خرید ندارد

این اقتصاددان با بیان این‌که مقایسه تورم داخلی و کاهش قیمت ارز ارتباطی به افزایش قدرت خرید ندارد، ادامه داد: اگر بخواهیم افزایش ارزش پول ملی نسبت به ارزهای خارجی را با قدرت خرید مقایسه کنیم، نتیجه یکسان نخواهد بود؛ چرا که در طول بیش از یک سال گذشته در حوزه‌های مختلف کالایی و غیرکالایی افزایش جهشی قیمت‌ها را تجربه کرده‌ایم.

امام‌وردی به افزایش جهشی قیمت‌ها در بازارهای مسکن، بورس و طلا هم اشاره کرد و گفت: در برخی از این حوزه‌ها تورم تا ۲۰۰ درصد هم افزایش داشته است که براین اساس این آمارهای ارائه شده به معنای افزایش قدرت خرید مردم نخواهد بود.

تفسیرپذیری آمارها در شرایط اقتصادی مختلف

وی با اشاره به تفسیرپذیری شاخص‌های آماری در شرایط مختلف ادامه داد: اگر بخواهیم قدرت خرید را ملاک تفسیر این آمارهای ارائه شده توسط مقامات اقتصادی قرار دهیم، لزوما اتفاق خاصی رخ نداده و آن چیزی هم که مردم در بازار احساس می‌کنند این نکته را تایید می‌کند.

این استاد دانشگاه با بیان این‌که مقایسه ضروری در شرایط فعلی باید براساس توان خرید مردم انجام شود گفت: چنین توانی در طول بیش از یکسال گذشته نه تنها افزایش پیدا نکرده بلکه کاهش هم داشته است؛ بنابراین نمی‌توان آمار ارائه شده را به عنوان ملاکی برای افزایش قدرت خرید در نظر گرفت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناخدا

      آمار بدرد من که بیکار هستم بدرد چه می خورد.،و دیگر اینکه برفرض یه شغل حمالی هم داشته باشم با یه میلیون وپانصد ژولوفن برای درد دست وپا بخرم یا نون خشک برای تغذیه کودک هشت ساله ام. کجا یه زندگی تعغیر کرده،این ساخته ذهن شما است واقعیت چیزی دیگری است.

    • سیدحسن

      اقتصاد را سرطانی کردن
      بعد از رشدش صحبت میکنند

      پاسخ ها

      • shanjani..

        ''' این اقتصاد هنوز نمی داند ' قدرت خرید مردم افزایش یافته ' در خرید نان به قیمت جدید '!

    • بدون نام

      یه کلمه حرف راست شنیدیم

    • بدون نام

      از کرامات شیخ ما چه عجب. پنجه را باز کردوگفت وجب
      مرد حسابی قدرت خرید بنده درعرض پانزده سال یکدهم شده ودرعرض همین دوسال یک سوم

    • بدون نام

      قدرت خرید کمتر شده بیشتر نشده ماه مهر هم ماه گداییست چون هزینه های تحمیلی مدارس هم هست پول سرویس مدارس هم اضافه شده ماه مهر=ماه کوچکتر شدن سبد کوچک کالا

    • جوان بی کار ایرانی

      چقدر دروغ میگید شماها

    • بدون نام

      چون از جنس مردم نیستید .در کنار مردم نیستید نمی دانید .بهتر که نشده بدتر هم شده ...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج