۹۱۵۲۶۶
۱۱ نظر
۵۰۱۳
۱۱ نظر
۵۰۱۳
پ

بن‌سلمان خواستار تنش‌زدایی با ایران شد

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی افشا کرد که ولیعهد سعودی از رهبران عراق و پاکستان خواسته است تا برای تنش زدایی در روابط تهران- ریاض، با مقامات ایران گفتگو کنند.

خبرگزاری مهر: به نقل از الجزیره، روزنامه نیویورک تایمز روز شنبه در گزارشی ضمن اشاره به گامهای مثبت ایران و عربستان سعودی در مسیر گفتگوهای غیرمستقیم برای تنش زدایی در خاورمیانه، اعلام کرد که مقامات ریاض از همتایان خود در پاکستان و عراق خواسته اند تا با رهبری ایران در مورد تنش زدایی گفتگو کنند.

نیویورک تایمز در این گزارش خود نوشت که «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان از رهبران عراق و پاکستان خواسته است تا در بحران برآمده از حمله پهپادی به تأسیسات نفتی شرکت آرامکو عربستان در روز چهاردهم سپتامبر پادرمیانی کنند.

بن‌سلمان خواستار تنش‌زدایی با ایران شد

این در حالی است که هم مقامات عربستان و هم آمریکا ایران را مسئول این حمله ویرانگر خوانده اند؛ اتهامی که ایران آن را به شدت رد می کند.

اما نیویورک تایمز گزارش داد که خودداری رئیس جمهوری آمریکا از انجام هرگونه مقابله به مثل نظامی با ایران، «بحث تعهد آمریکا به تأمین امنیت عربستان سعودی را به زیر سئوال برد». در واقع، عدم اقدام آمریکا «عربستان سعودی را برآن داشت که خود در پی حل این مناقشه برآید».

اما در عین حال دولت عربستان سعودی در گفتگو با روزنامه نیویورک تایمز اعلام کرد که میانجی گری نه به درخواست محمد بن سلمان، بلکه به پیشنهاد بغداد و اسلام آباد بوده است.

از سوی دیگر، «علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی نیز هفته گذشته در مصاحبه ای با این شبکه قطری با بیان اینکه درهای ایران به روی عربستان باز است، افزود: «از حل اختلافات با ریاض از طریق گفت و گو حمایت می کنیم چون این گفت وگو بسیاری از مشکلات امنیتی و سیاسی منطقه را حل خواهد کرد».

شایان ذکر است که روزنامه نیویورک تایمز به نقل از مقامات پاکستانی که خواستند نامشان فاش نشود، اعلام کرد که محمد بن سلمان ماه گذشته در دیدار خود با «عمران خان» نخست وزیر پاکستان در جده، از او خواست تا میانجی گری کند.

یک مقام بلندپایه پاکستانی به روزنامه نیویورک تایمز گفت که ولیعهد سعودی به عمران خان گفته بود: «من می خواهم از جنگ دوری کنم». پس از آن، عمران خان در حاشیه هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل با «حسن روحانی» رئیس جمهور کشورمان دیدار و گفتگو کرد.

یک مقام بلندپایه عراقی نیز در گفتگو با روزنامه نیویورک تایمز خاطرنشان کرد که در هنگام سفر «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق به جده در روز ۲۵اُم سپتامبر، محمد بن سلمان درخواست مشابهی از وی داشته است.

این مقام عراقی در ادامه افزود که عراق شهر «بغداد» پایتخت خود را به عنوان محل نشست احتمالی مقامات ایران و عربستان پیشنهاد داده است.

شایان ذکر است که ایران و عربستان سعودی در شماری از مناقشات منطقه ای از جمله در یمن و سوریه مقابل هم قرار گرفته اند. ریاض همواره از پویش «فشار حداکثری» دولت آمریکا بر ایران که به وضع تحریمهای بیرحمانه علیه تهران انجامیده، حمایت کرده است.

روزنامه نیویورک تایمز همچنین به نقل از تحلیلگران می نویسد که هرگونه آشتی و مصالحه میان ایران و عربستان- این دو قدرت منطقه ای- پیامدهای گسترده ای خواهد داشت به ویژه بر تلاشهای ترامپ برای منزوی سازی ایران.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      این حرکت خوب است ولی بایدعربستان اول کشتاربرادران وخواهران یمنی رامتوقف کند
      دوم دست ازاذیت آزارواعدام شیعیان عربستان بردارد
      سوم خسارت شهدای منا وحوادث عمدی وسهوی مشابه را بدهد
      چهارم اجازه اسقرارچندپایگاه موشکی مارا درخاکش بدهد
      پنجم شرایط ساخت اماکن متبرکه وقبورائمه ع وصحابه پیامبرص رافراهم نماید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        امر دیگه ای اگر دارین بفرمایید....لطفا تعارف نکنید

      • بدون نام

        شتر درخواب بیند پمبه دانه......

      • بدون نام

        همه اینهادرگفتگوهامیشه عنوان کرد

      • بدون نام

        تا زمانی که عربستان سعودی گاو شیرده آمریکا باشد امکان مذاکره و توافقات با ایران نیست،، عربستان سعودی درمحاسبات خود سخت در اشتباه است که امریکا دوست آنها هست ومیتوانن با ریال عربستان سعودی آمریکا سپر دفاع کنند و بن سلمان توهین به ایرانی کنه

    • هامون

      کشورهای اسلامی خودشون باید عاقل باشند،آمریکا،اسرائیل، انگلیس،ودیگر دشمنای اسلام فقط وفقط به دنبال تفرقه افکنی بین مسلمین هستند و پشت سر به ریش کشورهای اسلامی میخندند.

    • بدون نام

      خوب شما اشتی کنین وبهشون ثابت کنین که شماها دست اندر کار نبودید.. اخه کشوریه که هم دین ماست چرا شماها با همه سر دعوا دارین

    • بیکار

      آنها می دانند ایران اهمیتی به کشور مردم اش. نمی دهد آنها می گویند با یک دیوانه نمی شود درگیر شد آنها شب روز ما می زنیم ما نابود می کنیم این چنین کشوری باید به حال خود رها کرد که بجز نابودی جنگ به فکر چیز دیگری نیست

    • بدون نام

      مگر تند روهای داخلی وخارجی میگذارند روابط حسنه ودرمنطقه ارامش باشه. مملکت دست ایناست اینا منافع شان قطع میشه بیچاره ملت که روز بروز فقیر ترمیشن

    • بدون نام

      سلمان خودت بدون واسطه بلند شو بیا یکراست برو پیش اقا ما مسلمانیم ما پیامبری داریم بنام محمد او در هنگام فتح مکه ابوسفیان را بخشید،بدون انکه از او بخواهد نفعی بگیرد،باور کن که روابط ما با کشورهای همسایه مان بدینگونه است،بدان که روشهای غیر همگی نسخه های استعماری است،باور کن که نه تنها کم نمی اوری بلکه سربلند خواهی شد

    • بدون نام

      این همان گاو شیرده است که می خواست جنگ را به داخل ایران بکشاند . توبه گرگ مرگ است .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج