۹۱۵۴۰۹
۲۰ نظر
۵۱۰۹
۲۰ نظر
۵۱۰۹
پ

کنکور عین بی‌عدالتی است

عضو پژوهشکده مطالعات فناوری ریاست جمهوری گفت: کنکور عدالت نیست و وقتی سرنوشت داوطلب با ۱۲ سال درس خواندن در چهار ساعت رقم می‌خورد، عدالتی در آن وجود ندارد.

خبرگزاری ایرنا: عضو پژوهشکده مطالعات فناوری ریاست جمهوری گفت: کنکور عدالت نیست و وقتی سرنوشت داوطلب با ۱۲ سال درس خواندن در چهار ساعت رقم می خورد، عدالتی در آن وجود ندارد.

محمد خادمی در نشست تخصصی کنکور؛چالش ها و راهبردها که عصر امروز در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، اظهار داشت: نظام سنجش و پذیرش در کنکور نداریم و کلمه نظام شایسته به کار بردن در این زمینه نیست چرا که جدایی سنجش از پذیرش به معنای نداشتن نظام است.

کنکور عین بی‌عدالتی است

وی با انتقاد از عدم به کارگیری گزینش در نظام سنجش و پذیرش با طرح چند سوال گفت: گزینش در کدام قسمت نظام سنجش و پذیرش است که عنوان نظام سنجش، گزینش و پذیرش را بر آن بگذاریم؟ نقش آموزش و پرورش کجاست؟ سیستمی که ۱۲ سال یک دانش آموز را در خود جای می دهد در کدام قسمت نظام سنجش و پذیرش جای دارد؟

خادمی با بیان اینکه در پذیرش و گزینش با بازار تقاضای اجتماعی برای آموزش عالی و بازار عرضه مواجه هستیم، افزود: تا زمانی که تقاضا برای آموزش عالی زیاد است حذف کنکور امکانپذیر نیست و شاید نگاه درستی هم نباشد.

وی خاطرنشان کرد: وقتی توازنی بین عرضه و تقاضا برای آموزش عالی نباشد کنکور بهترین راهکار است که تغییر باید در بازار تقاضا صورت بگیرد؛ به عنوان مثال، در آلمان ۴۹ درصد دانش آموختگان مدارس به سمت دانشگاه می روند و ۵۱ درصد دانشگاه را انتخاب نمی کنند.

به گفته عضو پژوهشکده فناوری ریاست جمهوری، در نظام آموزش عالی ایران ۹۵ درصد دانش آموزان به سمت کنکور می آیند و تغییرات باید در این ناحیه اعمال شود.

وی با بیان اینکه در کنکور امسال ۴۸ درصد کنکوری ها انتخاب رشته نکردند، ادامه داد: تمام داوطلبان به دنبال اشتغال هستند اما چرا همین داوطلبان پشت رشته های پزشکی مانده اند؟ چون در پزشکی شغل تامین است.

خادمی بر شفافیت نظام اطلاعاتی کنکور تاکید کرد و گفت: سازمان سنجش آموزش کشور باید اطلاعاتی در مورد انتخاب رشته در اختیار داوطلبان قرار دهد. به عنوان مثال، آیا داوطلبی با معدل ۹ می تواند صاحب رتبه ۱۰۰ شود؟ همین مسئله را یک کارشناس موسسه کنکوری در صدا و سیما به داوطلبان اعلام و تاکید کرد که آنها با معدل ۹ می توانند رتبه ۱۰۰ کنکور را به دست بیاورند که این مسئله ناشی از عدم آگاهی خانواده ها و داوطلبان و نبود شفایت در خصوص انتخاب رشته و نحوه ورود به دانشگاه است.

عضو پژوهشکده فناوری ریاست جمهوری تاکید کرد: بدون آزمون شدن ۸۵ درصد پذیرش ها در رشته ها افتخار نیست چرا که حتی یک رشته پزشکی هم در این پذیرش ها حضور نداشت.

به گفته خادمی، ۶۵۰ هزار نفر پشت کنکور تجربی هستند اما حتی یک رشته از تجربی در پذیرش بدون آزمون نیست؛ این وضعیت حتی در علوم ریاضی هم بدتر است. بنابراین وقتی نظام حقوق و دستمزد مشخص نیست داوطلبان کنکور به این سمت حرکت می کنند.

وی با ذکر مثالی دیگر اظهار داشت: داوطلبی سال ۸۶ با رتبه سه هزار فیزیک دانشگاه شیراز قبول نمی شد اما در سال ۹۶ با رتبه ۶۸ هزار فیزیک قبول می شود؛ چون اقبال به این رشته ها کاهش یافته است.

خادمی خاطرنشان کرد: در آزمون های ایران، هنجار به جای ملاک اهمیت دارد و با مقایسه تراز داوطلبان کنکورهای ۸۵ و ۹۶ به این نتیجه می رسیم که افراد در کنکور ۹۶ حتی با نمره منفی هم پذیرفته شده اند.

وی آزمون را یک ابزار دانست و گفت: مسئله ای به نام سوابق تحصیلی و پذیرش بدون بر اساس معدل را عَلَم کرده ایم که معیار قبولی را تنها معدل می داند و ضرایب دروس در زیر گروه ها مهم نیست، در حالی که دانش آموزی با نمره ۱۹ در ریاضی معدل ۱۲ دارد.

خادمی این نکته را هم یادآور شد که برخی مولفه ها مانند اشتغال تاثیر مستقیمی روی پذیرش و گزینش متقاضیان ورود به دانشگاه دارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      مثل این می ماند که بین ماهی و میمون و گنجشک و خرگوش و... مسابقه شنا برگزار کنیم و هر کسی بهتر شنا کرد پزشک شود! در صورتیکه لاک پشت قهرمان جان سختی، خرگوش قهرمان دویدن، میمون بالارفتن از درخت و گنجشک در پرواز تخصص دارند پس نباید با یک آزمون شبیه همگه را سنجید

      پاسخ ها

      • ر ی

        دقیقا ، ولی تو کشور ما نه انواع مهارتها و استعدادها معنی داره و نه اصولا به جز ضرورت نیروی انسانی میخوان میشه نتیجه اش همین که می بینید!

    • بدون نام

      اتفاقا امتحان کنکور عادلانه ترین امتحان هست چه اونی که توی روستای دور افتاده ست و چه اونی که توی تیزهوشان تهرانه همگی یه سوال رو جواب میدن و این عین عدالت هست ولی شرایط مدرسه ها با هم فرق داره و نمرات عادلانه نیست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        موافقم

    • رضا

      لعنت کسانیکه کنکور را باب کردن ولی بچه های خودشون بدون کنکور و با پارتی تحصیل میکنن

    • ر ی

      واقعا عین بی عدالتی هستش ولی تا حالا هر بار می دونستن ولی کمک دست این مافیای بزرگ شدن و فقط هر سال شعار دادن.سالها بچه هامونو به دندون گرفتیم خودمون نخوردیم ، نپوشیدیم، زندگی نکردیم نگشتیم تا شکم این مافیا رو پر کنیم و آخر سر جوونهای فوق لیسانس بیکار به بار بیاد.
      سر خودشون میومد میفهمیدن چی میگیم.

    • بدون نام

      دیگه میخواین چه رکبی به اقشار معمولی بزنین هر وقت صحبت از یه راهکارشد یه راهکار برای افراد پر قدرت وثروتمند پیدا کردین اونا بهترین دانشگاها وبهترین رشته ها رو مال خود کردن شما تمام سهمیه ها روبردارین همه چی درست میشه مخصوصن برای هیات علمی ها که خیلی گل کاشتین شما افرداد بی سهمیه که قشر عظیمی هستن رو از دست میدین جای تاسف داره

    • محسن

      خود کنکور به کنار این همه سهمیه و پارتی بازی و انتقالات بدون مرز دانشگاه ها واقعا عذاب آوره

      پاسخ ها

      • ر ی

        واقعا کل موجودیت کنکور و حواشی اون شده زجر خودمون و فرزندانمون که چقدر سلامتی جسمی و روحیشون به خاطرش به خطر میافته و کلی هزینه واسه خانواده ها تحمیل میکنه برای هیچ. جواب این همه مشکل و گرفتاری که برای مردم آگاهانه درست کردن کی میخواد بده؟ واقعا حق الناس و ترس از خدا یعنی چی؟ برای کسانیکه دم از دیانت زدن!

    • بدون نام

      کنکور عین عدالت هست.خیلی از محرومان از طریق همین کنکور توانستند به جاهای خوبی برسند.شما می توانید تحقیق کنید

      پاسخ ها

      • ر ی

        بله ولی به ندرت

    • بدون نام

      كنكور يه امتحان ورودي هست و هيچ مشكلي نداره مشكل وجود سهميه هاي رنگارنگي هست كه اقايون وضع كردن و در حق ملت ظالمانه بي عدالتي ميكنن بچه درسخوون زرنگ ميمونه پشت كنكور سهميه دار تنبل مياد ميره يه رشته تاپ اي خير نبينه كسي كه اينجوري ميره دانشگاه

    • بدون نام

      خب که چی درست شددیگه .استعمار سالهاست از اموزش و پرورش ضربه زده و میزنه .

    • کارمند

      کنکور عدالت نیست
      اما...
      سهمیه های غیر عادلانه نهایت ظلم و ستم را در حق بقیه ایجاد میکند

    • سیدحسن

      کنکور هدر رفت سرمایه جوانی
      سدی دست ساخته
      کنکور عین بی عدالتی است
      سهمیه ها حرامند،از حق کی سهمیه میدید؟

    • بدون نام

      فعلا صف دانشگاه های ترکیه شلوغه ، وقتی کسی با رتبه ۱۳۰۰۰ بعلت سهمیه رتبش میشه ۵۰۰ و دندان پزشکی ...میشینه ، یادم میاد مملکت اسلامی ما چه عدالتی برقرار کرده.

    • پیر مرد پرسپولیسی

      (کنکور عین عدالت است) ،بواسطه کنکور نخبگان از پخمگان غربال می شوند .سهمیه بندی کنکور در رشته هایی که با جان مردم سروکار دارند عین بی عدالتی ست .همین طوری ۶۰/۷۰℅ پذیرفته گان سهمیه ای هستند وای به روزی که کنکور حذف شود ،ان وقت تماما دانشگاه ها را قبضه می گنند .

    • سعید فتحی

      اتفاقا مشکل اصلی خود کنکور نیست.مشکل اونجایی هست که به یک عده سهمیه میدیم که اگه به جاشون خیار هم بذاری میتونه یک رشته خوب و دانشگاه خوب قبول بشه.مشکل اونجایی هست که بچه هارو از زمان کودکی تفکیک میکنیم و یک عده رو میبریم تیزهوشان و بعضی مدارس خاص و در اوج امکانات قرار میدیم و بقیه هم میذاریم به امان خدا درحالی که شاید خیلی از همون بچه های به ظاهر تنبل اگر بهشون یکم اهمیت داده بشه بتونن از صدتا تیزهوشانی که البته ۹۹درصدشون هم درواقع تیزهوش نیستند بهتر باشن. در کشور ما تبعیض از بچگی تو خون بچه ها میره.اگر شرایط برای همه کنکوریها یکسان باشه از کنکور چیزی عادلانه تر نخواهد بود.

    • بدون نام

      کنکور باید باشه ولی به شرط اینکه سهمیه ها برداشته بشه تا هرکس تلاش کرده به جایگاه واقعی خودش دست پیدا کنه

    • بدون نام

      دانشجوی پزشکی ومهندسی ویا دانشجویان اقتصاد که با ضریب ادبیات چهار وبینش اسلامی سه وعربی دو وبا دروس تخصصی سه وچهار وارد دانشگاه شوند بی سواد وبه به درد نخور میشوند برای کارایی وانتخاب بهتر باید دروس ادبیات بینش اسلامی وعربی از امتحان ورودی دانشگاها در رشته پزشکی ومهندسی حذف شود تا مهندسین وپزشکان ایرانی بتونند با اروپایی ها وکره ای ها رقابت کنند وکارایی داشته باشند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج