۹۱۵۴۶۰
۳۳ نظر
۵۰۱۵
۳۳ نظر
۵۰۱۵
پ

چرا امثال «سحر تبر» مهم هستند؟

«سحر تبر‌ها و امیر تتلو‌ها و ساسی مانکن‌ها تکثیر شده‌اند. یادتان می‌آید ترانه «جنتلمن» چطور یک کشور را درگیر خودش کرد؟»

ایسنا: احسان محمدی در عصر ایران نوشت: «دستگیری دختر جوانی به نام فاطمه خ. مشهور به سحر تبر مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. در خبر آمده است: «او به‌واسطه عمل‌های متعدد زیبایی و گریم‌های مشمئزکننده و هنجارشکن، اقدام به جذب فالوور در حساب اینستاگرام خود می‌کرد.»

چرا امثال «سحر تبر» مهم هستند؟

از بازداشت او ذوق‌زده نیستم. در مورد مسائل قانونی و حقوقی این ماجرا سوادی ندارم و نمی‌دانم آیا می‌شود کسی را به‌خاطر این اقدامات دستگیر کرد یا نه، اما از آنجایی که بازداشت یک دختر جوان همواره با خودش نوعی مظلومیت همراه می‌آورد، از منظری دیگر به این ماجرا ورود می‌کنم که «چرا سحر تبر مهم است»؟

بیشتر از ۲۵ میلیون ایرانی عضو اینستاگرام‌اند. رتبه ششم بیشترین صفحه در جهان. آن هم در شرایطی که ما از لحاظ جمعیتی هجدهمین کشور دنیا به شمار می‌رویم. دلایل این استقبال متعددند.

اینستاگرام ایرانی شهری شگفت‌انگیز است که در آن داوود هزینه دلبری می‌کند، اکستنشن تهرانی عشوه می‌ریزد، بهادر وحشی میکس هشت‌پا با تخم‌مرغ گندیده می‌بلعد، تتلو آواز می‌خواند، وحید خزایی فحش می‌دهد، ساشا سبحانی به ریش ملت می‌خندد و... .

اینها شاخ‌ها و پلنگ‌های اینستاگرام هستند. یعنی وقتی وسط این جنگل راه می‌روی، باید مواظب باشی آنها و هوادارانشان تکه‌پاره‌ات نکنند. سحر تبر هم یکی از این چهره‌ها به شمار می‌رفت. آخرین بار که صفحه‌اش را دیدم تقریباً ۲۰۰ هزار نفر بیشتر از کل مردم کشور ایسلند او را دنبال می‌کردند. با گریم عجیب و غریب شبیه جن‌زده‌ها، بدنی استخوانی، موهایی نارنجی و صدایی تودماغی جلوی دوربین جیغ می‌زد و هزاران هزار نفر او را لایک می‌کردند! همین! او با همین شمایل و کارها تبلیغ می‌گرفت و درآمد داشت.

اگر عضو اینستاگرام هستید و او را نمی‌شناسید شما در شهری زندگی می‌کنید که رهبران اثرگذارش را نمی‌شناسید. مواظب باشید یک وقت پلنگی، شاخی خفت‌تان نکند! این شاخ‌ها و پلنگ‌ها دارند سبک زندگی ما را عوض می‌کنند. ممکن است کسی بگوید:

- اینها؟ اصلاً تو این حد و اندازه‌ها نیستند!

اما همین «اینها» بازار را دست‌شان گرفته‌اند. با تبلیغ یک کالا، فروش آن را تضمینی می‌کنند. گاهی برای تبلیغ یک محصول ده‌ها میلیون تومان می‌گیرند. برای همان استوری که شما ثانیه‌ای می‌بینید و رد می‌شوید. فکر می‌کنید اهل بازار مغز گنجشک خورده‌اند که چنین پولی را محض رضای خدا بدهند به «اینها»؟ همین «اینها» روی فروش پوشاک، لوازم آرایش، مواد غذایی و حتی کالاهای فرهنگی مثل موسیقی آن قدر عمیق اثرگذارند که ذائقه را هم تغییر داده‌اند. برخی از خواننده‌ها پول می‌دهند که همین «اینها»، رویش حرکات موزون کنند و دابسمش‌اش را بسازند و هزاران نفر ببیند و فروش و محبوبیت بیشتر... .

اگر حال این دختر رقت‌انگیز به نظر می‌رسد و اگر از دستگیری او ناراحت هستید، در شکل‌گیری این اتفاق هر کدام از ما که او و امثال او را با فالو کردن به رسمیت می‌شناسیم، اعتبار می‌دهیم و تشویقش می‌کنیم، مقصریم. ما تکثیرشان می‌کنیم و آنها ذائقه فرهنگی (Cultural Taste) ایجاد می‌کنند و دختران و پسران کم‌سن و سال‌تر به جای آن که بروند هنری بیاموزند، با چنین معرکه‌گیری های بی‌فایده‌ای به شهرت و ثروت می‌رسند.

امثال این چهره‌ها به دیگران هم می‌گویند لازم نیست کار خاصی بلد باشید، زحمتی بکشید، کتاب بخوانید، عمرتان را صرف آموختنی موسیقی کنید، کافی است به هر قیمتی متفاوت باشید تا «دیده و پسندیده شوید». این یعنی ایجاد ذائقه فرهنگی. یعنی این افراد مهم هستند و انکار کردن آنها خطاست.

وقتی غر می‌زنیم که فرهنگ و شعور از این مملکت‌رفته، مغزها فرار کرده‌اند و ببوها مانده‌اند، یادمان نرود که خودمان هم با میدان دادن به افراد کم‌مایه، بی‌سواد و بی‌هنر مقصریم. فقط تقصیر حکومت نیست. تقصیر ماست که با لایک و فالو کردن به بقیه می‌گوییم این راه دیده شدن و موفقیت است.

سحر تبر جوان است و دو وسوسه «شهرت» و «ثروت» زانوی پیران دنیادیده را هم می‌لرزاند، شاید کمترین گناه را بشود به نام او نوشت، با دستگیری‌اش هم اتفاق خاصی نمی‌افتد. سحر تبرها و امیر تتلوها و ساسی مانکن‌ها تکثیر شده‌اند، یادتان می‌آید ترانه «جنتلمن» چطور یک کشور را درگیر خودش کرد؟ جز این است که این افراد دارای ضریب نفوذ بالایی میان نسل جدید شده‌اند؟

در کنار همه عوامل می‌توان به یک نکته هم اشاره کرد: وقتی به دلایل مختلف فضا را برای کار و فعالیت آنها که می‌اندیشند، هنر و شعور و خردی دارند، تنگ می‌کنیم، کار کردن‌شان پرهزینه و کم قدر و منزلت می‌شود، عرصه به دست این افراد می افتد و جولان می دهند و ستاره می شوند و ذائقه خلق می‌کنند... از سحر تبر ننالید، از ماست که برماست!»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مباش در پیِ آزار و هرچه خواهی کن
      که در طریقت ما غیر از این گناهی نیست

      پاسخ ها

      • @@ امام حسین @@

        میگم آدمهای ویژه رئیس جمهور میشن یک وقت این را کاندید‌نکنند
        چون‌کاندید کنند همه به او رای خواهند داد.

    • بدون نام

      واقعا یه انسلن چقدر باید پست و فرومایه شده باشه که جسم خودشو ناقص کنه و شکل حیوانات و هیولاها دربیاره که دیده بشه این ءدما عقده دیده نشدن در کودکی را دارن که حاضرن عمر و جسم و جوانیشونو تلف کنن برای اینکه چهار تا از خودشون بدتر بهشون بگن اه اه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        من موندم مادر پدر این کجان؟ اصلا مادر پدر داره؟

    • بدون نام

      من نه اینستاگرام دارم،نه وقت با ارزشمو صرف این عقده ایها میکنم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مثل من

      • سمیه

        منم حالم از اینستا بهم میخوره و هیچ وقت عضوش نمیشم

    • بدون نام

      ولی چقدر از قیافش ترسیدم،شب نياد به خوابم

    • بدون نام

      در غفلت بسر بردیم اینک اینستا بچه ها رو از ما گرفته دیگه به حرفها و نشستن با ما توجه ندارن احساس میکنم دیر شده مریض دیر تشخیص داده شده کار از کار گذشته میبینیم که هر دم از این باغ ( جنگل) بری میرسد

    • بدون نام

      وقتی جامعه پر از گاو گوسفنده پلنگ ها و کفتارها میدان دار میشن!

    • بدون نام

      خیلی عالی تجزیه و تحلیل کردید سپاس برترین ها

    • دونالد ترامپ

      وقتي به مردم ازادي نميديد و فقط ايدئولوژي شخصي دو سه نفر رو در تمام کشور تبليغ ميکنيد ناخوداگاه مردم خسته ميشن و خاستار تغيير ميشن در حالي که شما هيچ تغيير و ازادي خوبي رو براي مردم ازاد نزاشتيد مردم ناچار ميشن به همين مدل تغييرات رو بيارن . تندروي تندروي مياره در حالي که حداقلي از ازادي ملت رو قانع ميکنه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خواستار درسته نه خاستار

    • mahdiar

      احسنت خیلی عالی گفتی واقعا خیلی خوب گفتی الانه همه یا تو اینستاگرام هستند یا توی تلگرام وافرادی که چندان چیزی نمی ارزند رو بزرگ میکنیم تخسیر ما هم هم هست.
      اگه ما هم بتونیم فرهنگ سازی کنیم بگیم این کار هارو نکنید به دنبال چیز هایی که هیچ سودی به زندگی فرداتون نداره نگردید
      این کار ها فقط وقت انسان هارو میگیره هیچ چند تا انسان توخالی که هیچ چیزی نمی دونند رو بزرگ میکنه باعث میشه بچه های امروز و فردا برن سمتش و فرهنگ مملکت بره پایین اگه این اتفاق ها نیوفته ما چی از اروپایی ها کم داریم اونا یه دست از ما زیاد تر دارن یه ما!

    • بدون نام

      ابتدا اون پزشکان بی غیرت رو که به خاطر پول ،رو صورت مغز فندوقی ها دستکاری میکنن ،باید مجازات بشن ،قبل از عمل دکتر مربوطه باید ایشان را به یک روانکاو ارجاع میداد!!

      پاسخ ها

      • از خورستان

        کابر ۱۵/۳۰ حرف دل همه زدی واقعا هم‌همینجوری دکتر خودشه باید بگیری صورتش مثل دختر جنه بکنی تنها ارزوم اینه که سحر تبر از کارش پشیمونه بشه صورتش مثل انسان بکنه

    • نیسان آبی

      خیلیها عضو کانال این سحر شدن که فقط بخندن طرف یه تخته ش کمه

    • بدون نام

      کاملا درست و منطقی تحلیل شده ما نباید این مسایل را ساده فرض کنیم بلکه باید اینده نگر باشیم،صد البته باید فرهنگ تبلیغات را هم بیاموزیم،تکنولوژی خوبه ولی باید مواظب بود،من شخصا اصلا به این افراد اهمیت نمیدم و واقعا برای یکبار هم شده به پیجش سر نزدم چون از اول و از قیافه اش معلومه چه کاره هست و فرهنگ و معلوماتش هم به اندازه شمایل خودش است حالا مردم صاحب اختیار هستند و کسی مانعشان نمیشود ولی چه بهتر که به این افراد بال و پر ندهیم چون برای ایندگان بسیار اثر بدی خواهد داشت .

    • یک ایرانی

      واسه شما مهمه وگرنه واسه ما بازیچست .

    • بدون نام

      منکه خداروشکر اینستامو امروز برای همیشه پاک کردم..فقط کم مونده بود بعضیها از توالت رفتن خودشونم عکس و فیلم بزارن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        واقعا چرت و وقت تلف کنه اینستاگرام
        کار خوبی کردی پاک کردی
        راحت کردی خودت رو از دیوانه های اینستا

    • بیکار

      کار خلافی نکرده چهره خودش است نه بر خلاف نظام حرف زده نه مردم را برعلیه شورانده بجای اینکه یک دختر که خطری برای کشور مردم ندارد بگیرین هزار ویک حرف راست و دروغ بگویی این همه دزد که کشور را به نابودی کشیدن با ۵ سا زندان رفتن ازاد می شوند اگر زندانی در کار باشد اینها خطر دارند که کشور مردم را از انقلاب زده کردن نه یک دختر که با عشوه گری دنبال فالوورهایش است

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آبروی هر چی زن ایرانیه برده با این رفتارهای سبک اش!
        وقتی در صفحه عمومی عکس میذاره باید منتظر شکایت عموم مردم هم باشه

    • Achilles

      پاراگراف آخر خلاصه علت همه بدبختی ها بود!

    • بدون نام

      ادم وحشت میکند به درد فیلمهای ترسناک میخورد احتیاج به گریم هم ندارد

    • حسین

      واقا من بخاطر این دختر جوان ناراحت شدم حیف از این دختر زیبا که به این روز اوفتاده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        وقتی به دلایل مختلف فضا را برای کار و فعالیت آنها که می‌اندیشند، هنر و شعور و خردی دارند، تنگ می‌کنیم، کار کردن‌شان پرهزینه و کم قدر و منزلت می‌شود، .....عجب نتیجه‌گیری احمقانه‌ای البته خود محمدی هم یه نوع سحر تبره که میخاد با این نوع جبهه‌گیری علیه قوانین عرض اندام کنه....

    • Seyed-1980

      ایول.....دمت گرم واقعا....
      کوتاه....خلاصه....مفید....اثرگذار.....!!!
      مرسی.

    • بدون نام

      این بیچاره دیگه چهره ای برایش نمونده

    • k m

      اینها گربه هم نیستند تا پلنگ

    • محسن

      این بیشتر شبیه مارمولکی میمونه که با دمپایی زدن تو صورنشو ریخت نحسشو به این روز انداختن .این بدبخت خیلی بیچاره تر از اونیه که حتی آدم دلش براش بسوزه .خاک توی سرت کنند که حیف خاک چون خاک خیلی خاصیتهاش بیشتر از این سحر تبر زده ست

    • مم

      اخه به ما چه ربطی داری تبر کیه تازه مگه چیکار کرده
      در حد گریم بوده با پوشش
      بجای اینکه طرف و جایزه گریم سال بدن کردن تو زندان
      نه فحشداده به کسی نه فحشا کرده و نه قر کمر داده
      چند سال است فعالیت میکنع چطور یهویی الان که
      اخبار لردگان در امد سحر تبر شاخ سیاسی شد؟

    • بدون نام

      درود بر تو برادر عزیز که این مطلب را نوشتید بسیار حرف شما دلنشین است و کاملا درست این ما بله تعجب نکنید خودمان باعث این فاجعه میشویم بله درسته حتی اگر به قول اینستا گرامی ها یک ویدیو را از جنبه فان هم دنبال کنیم مقصر هستیم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج