جاباما
۹۱۵۴۸۴
۵۲۱۹
۵۲۱۹
پ

اگر دندان‌های حساس دارید، این نکات را رعایت کنید

آیا دندان‌های حساسی دارید که گهگاه با درد شدید غافلگیرتان می‌کند؟ اگر شما هم جزو آن یک هشتم افرادی هستید که از حساس بودن دندان‌های خود رنج می‌برند پس باید بفهمید چرا چنین مشکلی دارید و چرا هر وقت غذایی خیلی گرم یا خیلی سرد می‌خورید دندان‌های‌تان درد می‌گیرند. نکات زیر را رعایت کنید تا درد و ناراحتی‌تان به حداقل برسد یا به طور کل متوقف شود.

برترین‌ها: آیا دندان‌های حساسی دارید که گهگاه با درد شدید غافلگیرتان می‌کند؟ نکات زیر را رعایت کنید تا درد و ناراحتی‌تان به حداقل برسد یا به طور کل متوقف شود.

اگر دندان‌های حساس دارید، این نکات را رعایت کنید

علت حساس شدن دندان‌های‌تان را پیدا کنید

اگر شما هم جزو آن یک هشتم افرادی هستید که از حساس بودن دندان‌های خود رنج می‌برند پس باید بفهمید چرا چنین مشکلی دارید و چرا هر وقت غذایی خیلی گرم یا خیلی سرد می‌خورید دندان‌های‌تان درد می‌گیرند.

حساس شدن دندان‌ها به دلیل نمایان شدن انتهای عصب‌ها در اثر خوردگی مینای دندان روی دندان یا روی استخوان و بافت زیر لثه است. وقتی دندان‌های شما در معرض یکی از بسیار فاکتور‌هایی که می‌توانند موجی از حساسیت ایجاد کنند قرار می‌گیرند، مثلا بستنی، نوشابه‌های اسیدی و یا حتی باد، انتهای عصب‌ها تحریک شده و درد شدیدی در پالپ دندان ایجاد می‌شود.

دانستن این فرایند می‌تواند کمک‌تان کند متوجه شوید چه محصولات و تکنیک‌هایی ممکن است بتوانند دردتان را تسکین داده یا کاملا رفع‌شان کنند.

مراقبت ها

از خمیردندان‌های مناسب دندان‌های حساس استفاده کنید

اولین قدم برای کنترل درد در دندان‌های حساس این است که به جای خمیردندان‌ های معمولی از خمیردندان‌های مناسب دندان‌های حساس استفاده کنید. این خمیردندان‌ها با پُر کردن لوله‌های انتهای عصب‌ها و مهار کردن تحریک‌شان، تاثیر می‌گذارند.

بهترین خمیردندان‌ها برای دندان‌های حساس حاوی فلوراید ، نیترات پتاسیم یا استرونتیوم کلراید هستند. خمیردندان‌های مناسب دندان‌های حساس مهم است که حاوی سدیم لوریل سولفات نباشند.

سدیم لوریل سولفات ماده‌ای است که در بیشتر خمیردندان‌ها وجود دارد و باعث می‌شود وقتی که مسواک می‌زنید، کف درست شود، اما همین ماده می‌تواند دندان‌ها و لثه‌های حساس را تحریک کند.

پتاسیم نیترات می‌تواند تحمل دندان‌ها را نسبت به سرما و گرما تدریجا افزایش بدهد. همین روش ساده، یعنی جایگزین کردن خمیردندان معمولی با خمیردندان مناسب دندان‌های حساس می‌تواند در خیلی از افراد، حساسیت دندان‌ها را به طور کلی رفع کند.

از مسواک با برس نرم استفاده کنید

اگر دندان‌های حساس دارید، این نکات را رعایت کنید

برای جلوگیری از هر گونه آسیب بیشتر به مینای دندان یا بافت لثه، حتما از مسواک با برس نرم استفاده کنید. استفاده از مسواک با برس زبر می‌تواند فرسایش مینای دندان‌ها و لثه‌ها را تشدید کرده و دندان‌ها را حساس‌تر نیز بکند. با حرکات ملایم و آرام مسواک زده و خط لثه را با دقت بیشتری مسواک بزنید.

به طور مرتب برای چکاپ دندان‌ها به دندانپزشک مراجعه کنید

اهمیت دادن به بهداشت دهان و دندان و مراجعه‌ی منظم به دندانپزشک توصیه‌ای است که به همه‌ی افراد می‌شود، اما برای آن‌هایی که دندان‌های حساس دارند، اهمیت بیشتری هم دارد. توصیه می‌کنیم صبح و شب مسواک بزنید، هر روز دندان‌ها را نخ بکشید و هر وقت برس مسواک‌تان تغییر شکل دارد آن را عوض کنید.

ضمنا با دهان شویه‌ی حاوی فلوراید دهان‌تان را شستشو دهید، اما توجه داشته باشید که دهان شویه‌های دارای الکل می‌توانند دهان را خشک کرده و در واقع دردتان را شدیدتر کنند.

از دندان‌های‌تان در برابر دندان قروچه محافظت کنید

ده درصد افراد دچار دندان قروچه‌ی مزمن طی شب هستند که به آن بروکسیسم نیز می‌گویند. علت دندان قروچه می‌تواند استرس، برخی از داروها، اختلالات خواب و سایر فاکتور‌ها باشد. دندان قروچه‌های هر شب می‌تواند فشار بسیار زیادی به دندان‌ها وارد کند و مینای دندان را از بین برده و دندان‌ها را حساس کند.

اگر نمی‌دانید شب‌ها دندان قروچه می‌کنید یا نه، بررسی کنید آیا صبح با درد آرواره یا سر درد از خواب بیدار می‌شوید یا دندان‌های‌تان نرم به نظر می‌رسند. با دندانپزشک‌تان در مورد استفاده از محافظ دندان یا نایت گارد صحبت کنید تا اگر لازم است با کمک این وسیله طی شب از دندان‌های‌تان محافظت نمایید.

سراغ محصولات سفید کننده دندان نروید

اگر دندان‌های‌تان مرتبا حساس می‌شوند شاید بهتر باشد از محصولات سفید کننده دندان استفاده نکنید، چه از نوع رایج در داروخانه‌ها و چه از نوعی که در مطب دندانپزشک از آن‌ها استفاده می‌شود. محصولات سفید کننده دندان حاوی مقدار زیادی کاربامید پروکساید هستند که در دهان شما به هیدروژن پروکسید تبدیل می‌شود.

در خیلی از موارد، این هیدروژن پروکسید، مینای دندان را می‌سابد و انتهای عصب‌های دندان را در معرض قرار می‌دهد، در نتیجه دندان‌ها حساس می‌شوند. برای افرادی که در حال حاضر دچار حساسیت دندان‌ها هستند و این اتفاق مکررا بروز می‌کند، افزودن محصول سفید کننده دندان به روتین مراقبتی، فقط باعث تشدید مشکل خواهد شد.

نوشابه‌ها و غذا‌های اسیدی مصرف نکنید

اگر دندان‌های حساس دارید، این نکات را رعایت کنید

اگر دندان‌هایی حساس دارید پس حتما می‌دانید که گرما و سرما و غذا‌های شیرین می‌توانند دندان‌های‌تان را دردناک کنند. ساده‌ترین راه این است که مصرف غذا‌های خیلی گرم یا خیلی سرد، شیرینی‌ها و غذا‌هایی که خیلی اسیدی هستند مانند مرکبات و نوشابه‌های گازدار را به حداقل برسانید.

جویدن چیز‌های سرد و سفت (مانند یخ) نیز اصلا مناسب شما نیست. تغییرات ناگهانی دمای داخل دهان همرا با سفتی یخ باعث می‌شود دندان‌های‌تان ترک بخورند و حساس‌تر از قبل شوند.

علت‌های شایع حساس شدن دندان‌ها

اگر مینای دندان که لایه‌ی محافظ آن است سابیده و خورده شود، دندان حساس خواهد شد. وقتی مینای دندان نازک می‌شود عاج زیر آن نفوذپذیرتر شده و اجازه می‌دهد مایعات و هوا راحت‌تر از مینای دندان عبور کنند.

در زیر عاج دندان، بافتی به نام پالپ دندان وجود دارد که دارای رگ‌های خونی بوده و انتهای عصب‌های زیادی در آن وجود دارد. وقتی مواد غذایی از عاج عبور کرده و به انتهای عصب‌ها می‌رسند، فرد احساس درد و ناراحتی در دندان خود می‌کند. نوشیدن مایعات سرد یا گرم و جویدن می‌تواند این درد را ایجاد کند.

عوامل زیر نیز می‌توانند سبب حساس شدن دندان‌ها شوند:

  • تورم لثه ناشی از تجمع پلاک و جرم
  • پوسیدگی دندان
  • سفید کردن دندان
  • زیاد مسواک زدن یا محکم مسواک زدن
  • خوردن غذا‌های اسیدی
  • دندان قروچه یا بهم سابیدن دندان‌ها

چند راهکار خانگی برای کاهش حساسیت دندان‌ها

شستشو با محلول آب‌نمک

اگر دندان‌های حساس دارید، این نکات را رعایت کنید

نمک یک ضدعفونی کننده‌ی طبیعی و موثر است که می‌تواند از التهاب کم کند. برای تسکین علائم ناشی از حساس شدن دندان‌ها، روزی دو بار محلول آبنمک در دهان‌تان غرغره کنید.

یک دوم تا سه چهارم قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب ولرم حل کنید. محلول را ۳۰ ثانیه در دهان‌تان بچرخانید و سپس تُف کنید.

عسل و آب گرم

عسل یک ضد باکتری طبیعی است که می‌تواند پروسه‌ی التیام را سرعت بدهد و درد و تورم و التهاب را کم کند. برای کاهش احساس درد و ناراحتی ناشی از حساس شدن دندان‌ها، دهان‌تان را با محلولی که از یک لیوان آب گرم و یک قاشق عسل تهیه کرده‌اید شستشو دهید.

زردچوبه

زردچوبه یک عامل ضد التهابی است، چون حاوی ترکیبی به نام کورکومین است. کورکومین نیز می‌تواند التیام زخم را تسریع کند. برای بهداشت دهان و تسکین درد ناشی از حساس شدن دندان‌ها می‌توانید پودر زردچوبه را روی دندان‌های‌تان ماساژ بدهید.

یک قاشق چایخوری زردچوبه را با یک دوم قاشق چایخوری نمک و یک دوم قاشق چایخوری روغن خردل ترکیب کرده و خمیر حاصل را روزی دو بار روی دندان‌ها و لثه‌های‌تان بگذارید تا دردتان تسکین بیابد.

چای سبز

اگر دندان‌های حساس دارید، این نکات را رعایت کنید

چای سبز محصول دیگری است که بابت فواید زیادش برای سلامتی معروف است. چای سبز در پیشگیری از سرطان و بیماری‌های قلبی و عروقی موثر بوده و مطالعات نشان داده‌اند خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارد و برای سلامت دهان نیز سودمند است. برای تسکین درد و ناراحتی دندان‌های حساس‌تان از چای سبز شیرین نشده به عنوان یک دهان شویه روزی دو بار استفاده کنید.

کپسایسین

کپسایسین ترکیبی است که در فلفل قرمز و خیلی از فلفل‌های تند وجود دارد و عامل تندی فلفل است. کپسایسین دارای خاصیت ضد درد است و برای درمان سندرم دهان سوزان جهت کاهش التهاب و درد به کار می‌رود. برای دندان‌های حساس‌تان می‌توانید از کپسایسین به عنوان یک ژل موضی یا دهان شویه استفاده کنید. در ابتدا ممکن است کپسایسین احساس سوزش ایجاد کند، اما کم کم از دردتان کم خواهد کرد.

عصاره وانیل

عصاره وانیل دارای خاصیت ضد عفونی کنندگی و ضد درد است. از عصاره وانیل برای کاهش درد و ناراحتی در کودکانی که در حال دندان درآوردن هستند استفاده می‌شود. برای کاهش درد دندان‌های حساس‌تان، عصاره وانیل را روی یک تکه پنبه بریزید و پنبه را به مدت چند دقیقه به لثه‌های‌تان بمالید و این کار را هر وقت که لازم است تکرار کنید.

اگر حساسیت دندان‌های‌تان ادامه پیدا کرد با دندانپزشک مشورت کنید

اگر دندان‌های حساس دارید، این نکات را رعایت کنید

درد و حساسیت مداوم دندان‌ها مخصوصا اگر بیشتر در یک طرف دهان باشد، اغلب علامت این است که مشکل جدی‌تری در دهان‌تان وجود دارد. اگر استفاده از خمیردندان‌های مناسب دندان‌های حسای، حذف غذا‌های اسیدی و استفاده از مسواک با برس نرم نتوانستند از درد و ناراحتی‌تان کم کنند و راهکار‌های خانگی نیز جواب ندادند پس حتما باید در این مورد با یک دندانپزشک مشورت کنید.

حساسیت بیش از حد دندان‌ها که با ترفند‌های معمول رفع نمی‌شود می‌تواند ناشی از ترک خوردگی در دندان، آسیب عصب، عفونت و یا یک سری عوارض دیگر باشد. خوشبختانه دندانپزشک شما می‌تواند این مسائل را با پُر کردن، وارنیش فلوراید و سایر درمان‌ها رفع کرده و دندان دردتان را تسکین بدهد.

منابع: thehealthy، healthline، medicalnewstoday

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج