۹۱۶۰۳۵
۲۴ نظر
۵۰۰۶
۲۴ نظر
۵۰۰۶
پ

جزئیات سهمیه ایثارگران در آزمون‌های سراسری

رییس سازمان سنجش آموزش کشور جزئیات قانون سهمیه ایثارگران برای پذیرش در آزمون‌های سنجش را تشریح کرد و گفت: سازمان سنجش در تمامی آزمون‌های خود این قوانین را اجرا کرده و به همین جهت به دلیل تاثیر این سهمیه‌ها در پذیرش داوطلبان آزاد همواره شاهد اعتراضاتی از سوی این داوطلبان شده‌ایم.

ایسنا: در پی مطرح شدن مباحث مرتبط با سهیمه ایثارگران در صحن علنی مجلس شورای اسلامی و انتقاد جعفرزاده ایمن آبادی نماینده مجلس به حذف سهمیه ایثارگران، دکتر ابراهیم خدایی رییس سازمان سنجش آموزش کشور در گفتگویی، با اشاره به مباحث مطرح شده در زمینه حذف سهمیه ایثارگران و اظهاراتی مبنی بر نداشتن مشکل در اجرای قانون ششم توسعه در سال گذشته، گفت:

بر اساس ماده ۹۰ قانون پنج ساله ششم توسعه اقتصادی - اجتماعی و فرهنگی ایران که در تاریخ ۱۴ اسفند ۹۵ به تصویب مجلس رسیده است و علاوه بر ماده ۷۰ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و اصلاحیه بعدی آن در ماده ۴۷ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت در آزمون کارشناسی سال ۹۸ اجرا و گزینش داوطلبان بر اساس این قانون صورت گرفته است.

وی در ادامه تصریح کرد: طبق ماده ۷ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران وزارتخانه‌های علوم، بهداشت و کلیه دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی و همچنین دستگاه‌های اجرایی مشمول ماده ۲ این قانون موظفند در اعطای سهمیه‌های ورود به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی بورسیه‌های تحصیلی داخلی و خارج از کشور، فرصت‌های مطالعاتی در دوره‌های دکتری تخصصی ۲۰ درصد از سهمیه را به همسر و فرزندان شاهد، جانبازان، آزادگان، همسر و فرزندان آزادگان و همسر و فرزندان جانبازان بالای ۲۵ درصد اختصاص دهند.

جزئیات سهمیه ایثارگران در آزمون‌های سراسری

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور تاکید کرد: بر اساس تبصره قانون فوق کسب حداقل ۷۰ درصدی حدنصاب شرایط علمی و امتیاز پذیرفته شدگان برای کلیه رشته‌ها و مقاطع تحصیلی الزامی است و این میزان در خصوص رشته‌های پزشکی ۸۰ درصد حدنصاب شرایط علمی است.

به گفته وی بر اساس ماده ۴۷ قانون الحاق برخی مواد قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت که در ۴ اسفند سال ۹۳ به تصویب مجلس رسیده است. در ماده قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و تبصره آن به این صورت اصلاح می‌شود که در ماده ۷۰ این قانون ۲۰ درصد سهمیه ورود به ۲۵ درصد افزایش یافت. همچنین حدنصاب آخرین فرد پذیرفته شده برای وزارتخانه‌های بهداشت و علوم ۷۰ درصد تعیین می‌شود.

خدایی در ادامه خاطرنشان کرد: در ماده ۹۰ قانون پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران که در ۱۴ اسفند ۹۵ به تصویب مجلس رسید. الحاقات در ماده ۷۰ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و اصلاحیه بعدی آن در ماده ۴۷ قانون الحاق برخی مواد قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت به این صورت می‌باشد که سهمیه ورود با پنج درصد از سهمیه اختصاصی برای جانبازان زیر ۲۵ درصد همسر و فرزندان جانبازان زیر ۲۵ درصد، همسران و فرزندان رزمندگان با حداقل ۶ ماه حضور داوطلبانه در جبهه به ۳۰ درصد افزایش یافت.

به گفته وی، در تبصره قانون فوق در صورتیکه سهمیه ۲۵ درصد ایثارگران مشمول ماده ۷۰ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و اصلاح بعدی آن تکلیف نشود و پنج درصد سهمیه اختصاصی جانبازان زیر ۲۵ درصد، فرزندان و همسران رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه، پاسخگوی متقاضیان واجد شرایط نباشد دولت مکلف است مانده ظرفیت خالی ۲۵ درصد ایثارگران را مازاد بر پنج درصد مذکور به جانبازان زیر ۲۵ درصد، همسران و فرزندان جانبازان زیر ۲۵ درصد، فرزندان و همسران رزمندگان با حداقل شش حضور داوطلبانه در جبهه که شرایط لازم را داشته باشند اختصاص یابد.

دکتر خدایی خاطرنشان کرد: با توجه به قوانین شکست در هر کد رشته محل به این صورت انجام شده است. اول اینکه ۲۵ درصد ظرفیت هر کد رشته محل به همسر و فرزندان شهدا و مفقود الاثر، آزادگان و همسر و فرزندان آنها، جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر، همسر و فرزندان آن‌ها اختصاص یابد.

به گفته وی، بر اساس تبصره بند الف. ماده ۹۰ قانون برنامه ششم توسعه در صورتیکه سهمیه ۲۵ درصدی ایثارگران توسط داوطلبان مشمول سهمیه فوق تکمیل نشود باقیمانده آن ابتدا به مشمولین فنی پنج درصدی ایثارگران که شرایط و حد نصاب لازم را داشته باشند تخصیص یافته و اگر باز هم این ظرفیت خالی ماند باقیمانده آن به داوطلبان سهمیه آزاد اختصاص می‌یابد.

دکتر خدایی تاکید کرد: بر اساس قوانین فوق سهمیه مورد نظر برای ایثارگران به صراحت از ظرفیت اختصاص داده شده و در هیچ یک از آن‌ها بیان نشده است. این سهمیه مازاد بر سهمیه در نظر گرفته می‌شود بنابراین تمامی این مطالب در صفحه ۵ دفترچه راهنمای ثبت نام و صفحه ۲ دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون کارشناسی ارشد ۹۸ اطلاع رسانی شده است.

به گفته خدایی سهمیه‌ای برای فرزندان اعضای هیات علمی در هیچ کدام از آزمون‌ها وجود ندارد فرزندان اعضای هیات علمی دارای تسهیلات انتقال و تغییر رشته آن هم صرفا در آزمون سراسری هستند. در صورتیکه خود در آزمون پذیرفته شوند شرایط و حدنصاب علمی لازم برای آن آزمون را کسب کنند می‌توانند نقل انتقال یابند که البته در بند ۱ و ۲ دستورالعمل اجرایی تسهیلات فرزندان اعضای هیات علمی بیان شده است. این تسهیلات مشمول آزمون‌های کارشناسی ارشد ناپیوسته و دکتری تخصصی نمی‌شود.

وی تاکید کرد: اجرای این قوانین در تمامی آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور انجام شده است و هر ساله با توجه به تاثیر آن در میزان پذیرش داوطلبان آزاد در مقاطع مختلف مورد اعتراض قرار گرفته است. به همین جهت از سوی دولت و مجلس در حوزه اصلاح قانون در سال گذشته به عمل آمد که این امر در صحن مجلس رای نیاورد.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در پایان تاکید کرد: با توجه به موارد فوق، پذیرش در آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۸ کاملا منطبق بر قوانین و مقررات صورت گرفته است و پس از تصویب ماده ۹۰ قانون برنامه ششم توسعه طی نامه‌ای محرمانه تبعات ناشی از اجرای این قانون توسط وزیر به رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهوری، رئیس سازمان بازرسی کل کشور، وزیر بهداشت، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و سرپرست اداره کل رسیدگی به شکایات و درخواست‌های مردمی مرکز ارتباطات ریاست جمهوری اعلام شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • حسین

      مقایسه کارنامه سهمیه دار ها این واقعیت را طور دیگری نشان می ده

    • بدون نام

      سهمیه بزرگترین دروغ تاریخ
      چرا شفاف سازی نمی کنید که اکثرا نمی تونن از این دروغ شما استفاده کنن

    • بدون نام

      با این سهمیه هااعتبارعلمی مملکت رو به گند کشیدین،جزتبعیض و بیرون دادن یک مشت بیسواد پرادعا و سرخوردگی نخبگان مملکت کار دیگه تی نکردیم.

    • بدون نام

      حقشون هست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        پس دیگه پاداش و دیه ی خود شونو گرفتن, پس حقی روی مردم ندارند

      • بدون نام

        چطورحقی ندارن همه چی رو باپول نمیشه خرید من نه جانبازم نه پسر جانباز یاشهیدتاروز قیامت حق دارن اگر اینانمیرفتن کی از ناموس این مملکت دفاع میکرد بخداقسم حقشونه هرچی میخوان بهشون بدن

      • بدون نام

        اگه منم مثل تو سهمیه داشتم اینو میگفتم

    • بدون نام

      خدا خیرتان نده, بچه های ما رو که معدلشان هم بالاست با این سهمیه‌ها که نا عادلانه است, نا امید کرده اید,

      پاسخ ها

      • بدون نام

        الان پزشکی آزاد بیشتر از ۵۰۰میلیون تمام میشه پس حق خون شونو گرفتن,

    • بدون نام

      این قوانین در موقع اجرا درست اجرا نمیشه یه فکری برای اون قسمت ماجرا بکنینن هیات علمی ها هم هر رشته ای دلشون بخاد میرن فقط باید مجاز شن . تازه همسراشونن کردن استاد .این همه بی عدالتی برای چیه ؟

    • بدون نام

      سهمیه‌ها باعث افت تحصیلی, و تبعیض و گرفتن اجر معنوی در این دنیا, و گرفتن دیه خون عزیزانشان میشود, ما راضی نیستیم

      پاسخ ها

      • محمد ا

        اگر خودت همچین چیزی داشتی اولین نفر استفاده میکردی چون نداری اینو میگی

    • بدون نام

      سهمیه‌ها نا عادلانه است, حلال نیست,منصفانه نیست,باعث عقب مانده گی کشور میشود

    • بدون نام

      این کنایه به اون افرادیست که روزی با روحیه شهادت طلبی رفتند و در دفاع از میهن ایستادن , اجر این افراد نزد خداوند محفوظ.
      اما متاسفانه هستند تعداد زیادی افراد که رفتند ودفاع کردند و جانباز,آزاده شدندولی امروز ذره ای روحیه معنوی که ندارن هیچ باعث بدبینی بین عموم مردم هم شدن , از رفتارهای نامناسب ,برخورد نامناسب ,سواستفاده , و مهمترینش فاصله گرفتن از معنویت و خداوند هست ,اما به دلیل اینکه روزی حاظر شدن باید فرزندانشون وخودشون از این امکانات استفاده کنن , به نظرمیاد باید در این خصوص قانون وراهکاری اندیشیده بشه
      چرا باید چنین فردی با این ویژگی های نامناسب در بین مردم از عالیترین امکانات برخوردار باشه , کسی باید چنین باشه که همون روحیه معنوی سالهای ورود به جبهه , رفتارهای خوب با خودش یدک بکشه و در بین مردم باعث بدبینی نشه و استفاده از همه این امتیازها حقش هست
      صلوات

    • بدون نام

      کجا هشتاد درصد نمره علمی یکی از نزدیکان ما همه درصدها زیر ۲۰ خست بعد پزشکی مشهد قبول شده . یه تحقیق بکنید بعد مقاله بنکیسید

    • بدون نام

      اینا تا کجا میخوان از این سهمیه ها استفاده کنند و بخورند به خدا مردم گناه دارن. طرف با خون و دل درس میخونه با بهترین معدل و هوش ولی بخاطر سهمیه ها باید پشت کنکور بمونه بعد اونی که استعداد و توانایی نداره با پایین ترین رتبه پزشکی قبول بشه! آخر بی انصافی تا کجا؟

    • بدون نام

      پزشکان بدون علم نتیجه اش این میشود که الان مشاهده میکنیم...کسانی که توانایی علمی ندارند و با سهمیه های مختلف به راحتی پزشکی پذیرفته میسوند و با جان مردم بازی میکنند...این عدالت است!!!!؟؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حرامشون

    • بدون نام

      حاجي دو صفحه حرف زدي يه حرف درست نزدي سهميه ها رو حذف كنيد و بگذاريد انها كه لياقت علمي دارند وارد رشته هاي تاپ شوند تا هم ماليات بدهند هم كشور پيشرفت كنه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        احسن

    • منصورترکاشوند

      پس
      عدالت‌.,.


      ما سیدو

    • عبدالرحمن

      کنکور همه اش شده سهمیه هنوز این یارو میخواد ماسمالی کنه!

    • بدون نام

      بقیه برا چی کنکور بدن فقط جای هر کی سهمیه داره تو این کشورها.خدا نابودتان کنه که با این سهمیه مردم را نابود کردید و بچه ها را ناامید وسرخورده کردید .اون که درس میخونه اما به جایی نمی‌رسد با اون که درس نمی‌خونه وبا سهمیه به همه چی میرسه .لعنت به همتون .

    • بدون نام

      بزرگترین عذاب اینه که تو یه کشوری زندگی می‌کنیم که ادعای عدالت و آزادی داره ولی همین سهمیه ها هم یکی از چیزاییه که عدالت رو به گند کشیدن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج