۹۱۶۲۴۰
۳ نظر
۵۰۰۷
۳ نظر
۵۰۰۷
پ

کشف شواهدی از وجود نقاط «سرسبز» در مریخ!

مریخ‌نورد کنجکاوی در جدیدترین جستجوی خود، شواهدی یافته که ثابت می‌کنند مریخ در گذشته، یک "واحه" (منطقه سرسبز) در خود داشته است.

ایسنا: به نقل از تک‌کرانچ، دانشمندان با دیدن شواهدی که "مریخ‌نورد کنجکاوی"(Curiosity Rover) در جدیدترین جستجوی خود در "گودال گیل"(Gale Crater) پیدا کرده، به این نتیجه رسیده‌اند که مریخ در گذشته، یک واحه در خود داشته است. واحه‌ها نقاط سرسبزی هستند که در میان صحرا و در پیرامون یک چشمه یا یک چاه شکل می‌گیرند.

کشف شواهدی از وجود نقاط «سرسبز» در مریخ!

دانشمندان با تحلیل داده‌های مریخ‌نورد "کنجکاوی"، به این نتیجه رسیده‌اند که سنگ‌های حاوی نمک‌های معدنی، شواهدی مبنی بر وجود دریاچه‌های آب شور هستند که دوره‌های خشکسالی و طغیان را پشت سر گذاشته‌اند.

طبق بیانیه "آزمایشگاه پیش‌رانش جت"(JPL) ناسا در شهر پاسادنا، کالیفرنیا، مرحله بعدی این پژوهش، درک مدت زمان این تغییر و زمان وقوع آن خواهد بود.

گودال "گِیل"، دهانه‌ای در مریخ است که در اثر تغییری در سطح مریخ شکل گرفته و شواهد بسیاری مبنی بر وجود آب در گذشته در آن دیده می‌شود. وجود چنین شواهدی، گودال "گِیل" را به مکان مناسبی برای بررسی‌های مریخ‌نورد کنجکاوی تبدیل کرده است.

این مریخ‌نورد که در حال حاضر در ماموریت به سر می‌برد، هنگام حرکت در مریخ و ارسال داده‌های جدید در مورد محیط مریخ و تغییرات آن به مرور زمان، نمونه‌هایی را از هر لایه جمع‌آوری می‌کند.

"ویلیان راپین"(William Rapin)، پژوهشگر "موسسه فناوری کالیفرنیا"(Caltech) و نویسنده ارشد این پژوهش گفت: دلیل ما برای بررسی گودال "گیل" این است که سابقه منحصر به فردی از تغییرات مریخ در خود دارد. درک زمان و چگونگی تکامل اقلیمی این سیاره می‌تواند بخش مهمی از معمای قابلیت زندگی در مریخ را حل کند.

راپین و گروهش در این بررسی، نمک‌هایی را در سنگ‌های رسوبی کشف کردند که مریخ‌نورد کنجکاوی، ابتدا آنها را در سال 2017 کشف کرده بود. وجود این نمک‌ها نشان می‌دهد که در گذشته، دریاچه‌ها و تالاب‌هایی در مریخ وجود داشته‌اند که نمک‌های آنها پس از خشک شدن، در سنگ‌ها باقی مانده‌اند.

شاید کنجکاوی در ماموریت‌های آینده خود بتواند لایه‌های بیشتری را برای ارزیابی ساختار صخره‌های مریخ، مورد بررسی قرار دهد. این ماموریت‌ها می‌توانند از اسرار بیشتری در مورد مریخ میلیون‌ها سال پیش پرده بردارند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      پس ابتدا مریخ اتمسفر داشت چون این نشان میدهد که در گذشته باران میبارید تالابها و دریاچه ها گواه این امر است حال چگونه‌ شد که ناگهان آن سیاره اتمسفره خود را از دست داد و آب تبخیر شده از آن سیاره گریخته بنظر بنده یک چیز میتوان باشد برخورد شهاب سنگ بسیار عظیم در گذشته نابودی جو و مرگ استرومالیکها ، استرومالیکها موجودای هستند که در آب توسطه نور خورشید اکسیژن آزاد میکنند،،، پرفسور محمد:

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خوبه :)

    • بدون نام

      ممنون جناب پرفسور که نظر دادین بهتره تشریف ببرین امریکا توی این طرح با ناسا همکاری کنید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج