۹۱۶۷۸۴
۱ نظر
۵۰۰۱
۱ نظر
۵۰۰۱
پ

محاکمه‌ی گروه «عظام»

ششمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده «گروه عظام» به اتهام قاچاق سازمان‌یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران و مفسدان اقتصادی برگزار شد.

خبرگزاری فارس: ششمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده «گروه عظام» به اتهام قاچاق سازمان‌یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو دقایقی پیش در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

در اولین جلسه دادگاه، شاه‌محمدی نماینده دادستان کیفرخواست متهمان را قرائت کرد و نماینده مبارزه با پولشویی در سازمان گمرک نیز توضیحاتی را ارائه داد.

در دومین جلسه دادگاه، عباس ایروانی مدیر گروه عظام و متهم ردیف اول این پرونده، به دفاع از خود پرداخت.

در سومین جلسه امیررضا رفیعی متهم ردیف دوم پرونده به دفاع از خود پرداخت.

در چهارمین جلسه مرتضی روغنی‌ها متهم ردیف سوم پرونده به ارائه دفاعیاتش پرداخت.

در جلسه روز گذشته نیز دفاعیات این متهم ادامه یافت؛ اتهامات وی به عنوان معاون امور بین‌الملل گروه عظام، متهم است به مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور، مشارکت در قاچاق سازمان‌یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو به میزان ۱۱۸ میلیون و ۲۹۵ هزار و ۸۷۶ دلار، معاونت در پرداخت رشوه، معاونت در جعل اسناد، معاونت در استفاده از سند مجعول و مشارکت در فراری دادن متهم است.

در ابتدای جلسه وکیل متهم ایروانی از محضر دادگاه درخواست کرد تا موکلش در جایگاه حاضر و نسبت به برخورد روز گذشته‌اش توضیح دهد.

عباس ایروانی با حضور در جایگاه از نماینده دادستانی به دلیل نحوه صحبت کردن و عصبانیتش در موضوع سخنگوی دولت عذرخواهی کرد. (وی همچنان به دستور قاضی با فاصله از دیگر متهمان و از جایگاه متهم می‌نشیند)

در ادامه قاضی صلواتی از متهم حامد خاتمی‌پور خواست تا در جایگاه حاضر شود.

وی در بیان اتهامات خاتمی‌پور گفت: خاتمی‌پور ترخیص کار گمرک متهم است به مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور، مشارکت در قاچاق سازمان‌یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو به میزان ۱۲۸ میلیون و ۲۸ هزار و ۲۸۰ دلار، جعل اسناد، استفاده از سند مجعول، استفاده از مهر مجعول اتاق بازرگانی چین و پرداخت رشوه به میزان ۱۰ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان.
خاتمی پور نیز گفت: بنده متولد سال ۵۹ بدون سابقه کیفری هستم دیپلمه و مجردم و به عنوان ترخیص کار فعالیت کرده ام و تنها دغدغه ام انجام فرامین مدیران بوده تا خط تولید متوقف نشود هر روز عدم ترخیص کالا موجب توقف خطوط می‌شد و فقط به عنوان یک ترخیص کار به دنبال ترخیص فوری بوده ام و فکر می‌کردم نیت کارهایم تخلف نبوده ایت.
وی افزود: می‌توانید از گمرک استعلام کنید کوچکترین تخلفی ندارم و متصور این حوادث نبودم و خودم را ترخیص کار ساده می‌پنداشتم، صادقانه می‌گویم بر اساس قانون عمل کردم و اگر هم اتفاقی انجام شده بر اساس دستور شرکت بوده و قاچاق صورت نگرفته است.

خاتمی‌پور گفت: نه سرمایه‌گذار هستم و نه شریک، دستمزد ثابت می‌گرفتم و این نرخ حقوقی‌ام ربطی به میزان ترخیص کالا نداشته است صاحب کالا می‌گوید کد ردیف صنایع گرفته و بر اساس آن گمرک عمل می‌کند.

این متهم با نشان دادن نامه‌هایی از وضعیت ترخیص کالا در گمرک ادامه داد: خطایی نکرده‌ام نامه در تاریخ ۱۲ اردیبهشت ۹۷ نشان می‌دهد شرکت کد را از وزارت صمت گرفته استعلام‌ها را دارد و مشمول معافیت مالیاتی است گمرک هم نامه را می‌دهد و اگر تعرفه کمتری هم باشد ربطی به ترخیص ندارد بر اساس نامه شرکت بوده است.

متهم گفت: صدها نامه با مهر برجسته از طرف شرکت دارم که بر اساس آن گمرک اجازه داده با نامه از وزارت صمت به گمرک بیاید و کالاها ترخیص شود و گمرک هم چاره‌ای جز پذیرفتن نامه‌های امضا شده ندارد.

وی با اشاره به اینکه ترخیص‌کاران هر لحظه مورد تهدید قرار می‌گیرند که کارشان را از دست بدهند گفت: منفعتی حتی یک ریال برای من نداشته است و تعرفه فرقی برای ما نمی‌کند دوراظهاری واردات با بارنامه وجود دارد که چندین مرحله در آن باید رعایت شود بارنامه را شرکت وارد سیستم می‌کند الکترونیکی است و شماره ثبت و سفارش نیز وارد سیستم می‌شود و بعد اسناد را برای ما می‌فرستند و بر اساس آن ما کار می‌کنیم و نمی‌توانیم یک ریال کم یا زیاد کنیم چون حقوق ثابت داریم.

وی گفت: همه این اقدامات برای ترخیص کالاها در این شرکت انجام شده هر چند آقای روغنی‌ها دیروز می‌گفت اطلاعی نداشته اما همه این‌ها انجام گرفته است.

وی گفت: جوانان ۱۸ تا ۳۵ ساله‌ای که هیچ گونه سابقه کیفری و تخلف ساده ندارند چه طور می‌توانند دست به قاچاق کلان بزنند.

خاتمی‌پور گفت: ترخیص‌کاران نمی‌توانند معجزه کنند و هر چه مدیران شرکت‌ها می‌گویند را انجام می‌دهند.

در ادامه جلسه دادگاه متهم خاتمی‌پور اظهار کرد: اگر گمرک تعرفه‌ای را می‌پذیرد پشت آن وزارتخانه‌ای است از روز اول دادگاه می‌گویند بایگانی متعلق به خاتمی‌پور بوده است اما اسنادی که ضابطین از آن محل بردند اسناد شرکت عظام بود. برای من می‌فرستادند و من نگهداری می‌کردم بنده نگران این نبودم که بازرسی گمرک آن اسناد را بررسی کند.

قاضی صلواتی گفت: ۴۰ دقیقه راجع به کلیات صحبت کردید وارد جزئیات شوید و درباره رشوه، جعل، مهر جعلی و دستور امحای اسناد و دستور فرار صحبت کنید.

متهم خاتمی‌پور گفت: آن روز که بحث فرار مطرح بود من همچون روزهای دیگر به شرکت رفتم از گمرک به من زنگ زدند و گفتند جلسه‌ای داریم اما دیدم حالتی غیرعادی وجود دارد. روغنی‌ها به من زنگ زد و گفت بیرون برو چون عده‌ای در حال آمدن به آنجا هستند من تا آن روز فقط داشتم کار می‌کردم. روغنی‌ها گفت فرار کن و گوشی‌ات را خاموش کن من به خانه یکی از دوستانم رفتم اما او به من گفت به دفترت برگرد و همانجا که برگشتم از من سؤال کردند.

متهم خاتمی‌پور درباره امحای اسناد گفت: چندین مرحله شنیده بودم و به من زنگ زده بودند که مدارک را نگهداری نکن یک نامه نیز از عظام به دستم رسید اما بعدها متوجه شدم تغییراتی ایجاد شده است و بعد که درباره این تغییرات از آنها پرسیدم گفتند چیزی نیست تو کارت را انجام بده.

وی درپاسخ به سؤال قاضی که از او پرسیده بود متن نامه چه بود گفت: نامه‌ای از دادسرای شعبه یک بود که درباره حساب‌های شرکت مطالبی در آن نوشته شده بود که باز هم آقای روغنی‌ها به من زنگ زد و من حتی به دوستانم گفتم نمی‌دانم اینها چرا می‌گویند اسنادشان را نگه ندارم.

قاضی از متهم خاتمی‌پور پرسید آیا از اسناد چیزی جا به جا شده است متهم پاسخ داد ۱۰۰ درصد نشده از ۱۰ سال پیش تمام اسناد وجود دارد در حالی که قانون می‌گویند تا سه سال اسناد نگهداری شود.

قاضی گفت: در مورد مهر چینی بگویید خاتمی‌پور گفت شرکت‌ها این کار را انجام می‌دهند این را باید بگویم اگر کار جعلی انجام شود باید منفعتی برایم می‌داشت در حالی که حتی یک ریال هم برایم منفعت نداشته و تعجب می‌کنم که سایر متهمان می‌گویند خبری نداشته‌اند خبر دارند که گواهی مبدأ را نداشته‌اند چون باید بارشان در مبدأ یک روز بخوابد آن را قبول نمی‌کنند.

وی با اشاره به اینکه استفاده از گواهی مبدأ جعلی ضرری به دولت وارد نمی‌کند گفت: تحریم‌ها هم باعث این کار شده و باعث می‌شود اسناد ارسال نشود هر چند از طریق اسکن قابل ایمیل است اما چون زمان می‌برد از گواهی مبدأ استفاده نمی‌شود.

قاضی گفت: مهر را چگونه به دست آوردی؟ متهم گفت: در سال ۸۸ در شرکت سازه پویش کار می‌کردم تعداد مهرها در آن جا زیاد بود یکی را برداشتم و با خود آوردم زمانی که شرکت ایمیل‌ها را می‌فرستاد من جعلی نمی‌کردم وارد سیستم گمرک می‌شدیم و مهر را می‌زدیم.

قاضی گفت: در یکی از اظهارات خود گفته‌اید با ارائه اسناد مجهول و بدون اخذ مجوزهای قانونی اقدام به پرداخت رشوه در سطوح مختلف گمرک کرده‌اید.

خاتمی‌پور گفت: برای ترخیص کالا مجبور بودیم هزینه‌های کارگری و نگهبانی بدهیم من دقیقاً رقم‌ها را نمی‌دانم اما هر هزینه‌ای که کرده‌ام با شرکت بوده است.

قاضی پرسید: رشوه را به دستور سلسله مراتب مدیران گروه انجام می‌دادید یا خودسر.

متهم پاسخ داد: من درآمدی نداشتم و به دستور و درآمد شرکت این کار انجام می‌شد و من فقط تشریفات کالا را انجام می‌دادم.

قاضی پرسید: گفته‌اید پرداخت رشوه به کارمندان گمرک از طرف آقایان حسام خاتمی‌پور و محمد خاتمی پور در گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) انجام شده البته اینها احضار شدند و موضوع دریافت رشوه را تأیید کرده‌اند اسامی تعداد زیادی از کارمندان گمرک نیز اعلام شده که دستگیر نشده و به دادسرا نیامده‌اند به چه تعداد از کارمندان گمرک رشوه می‌دادید.

متهم پاسخ داد: من خبر ندارم قاضی پرسید لیست آنها موجود است تعداد زیادی از کارمندان گمرک آلوده شده اند.

قاضی گفت: در برخی موارد به دلیل حجم زیاد کارمندان لجستیک شرکت سازه پویش و حامی سازه پویش اقدام به جعل اسناد می‌کرده‌اند و با پست پیشتاز این کار را می‌کردند اینها در اظهارات شما آمده است.

خاتمی‌پور گفت: خیلی وقت است که با پست پیشتاز این اتفاقات نمی‌افتد چرا که زمان‌بر است .

قاضی گفت: شرکت‌های زیر مجموعه گروه اعزام گواهی مبدأ اصلی را انجام نمی‌دادند و سندهای زیادی وجود دارد که گواهی جعلی شده به طور مثال مبدأ از کشور هند بوده اما مهر کشور آلمان را زده‌اند یا مبدأ از فرانسه بوده اما مهر کشور مبدا آلمان را می‌زدید.

متهم گفت: بله درست است اغلب شرکت‌ها برای گواهی مبدأ کالا را نمی‌خوابانند .

قاضی گفت: گفته‌اید که مدیران شرکت به شما دستور می‌دادند محموله‌ها از هر طریق ترخیص شود و شما با تعرفه غیرقانونی و با تهیه اسناد مجعول و پرداخت رشوه اقدام به این ترخیص می‌کردید.

خاتمی‌پور گفت: اگر کاری انجام داد‌ه‌ام شرکت نامه آن را گرفته و ترخیص‌کاران معجزه نمی‌کنند.

در ادامه جلسه شاه‌محمدی نماینده دادستان گفت: شما اظهار کردید با توجه به اینکه شرکت در ثبت سفارش کلی‌گویی کرده برای مرتفع کردن قانون از وزارت صمت مجوز گرفته‌اید و این کار توسط قنبر حسین پور انجام شده شما به او نشان می‌دادید تا حسین‌پور رشوه‌ها را به اداره صمت کرج برساند.

متهم خاتمی‌پور گفت: شرکت از ردیف تعرفه‌ای درباره قطعات خودرو استفاده کرده است و ردیف تعرفه بر اساس نامه‌های مخصوص بودند.

نماینده دادستان گفت: شما قطعه کار را تحت عنوان اجزا و قطعات ریل سوخت وارد کشور کرده‌اید و جعل دیجیتالی انجام شده است کالاهای مجاز مشروط کل تحت تعرفه ۲۶ درصد به نام اجزا و قطعات سوخت با تعرفه ۵ درصد وارد شده است.

وی ادامه داد: قنبر حسین‌پور رابط شما با وزارت صمت بوده و رشوه‌ها را پرداخت می‌کرد اگر قرار بود اقدام قانونی انجام شود باید اجازه بالاترین شخص وزارت صنعت انجام می‌شد که این کار انجام نگرفته است.

شاه محمدی بیان کرد: شما گفتید که محموله به دستور غلامرضا مرتضوی ترخیص شده و سپس برای فرار از ماده قانونی مجوز وزارت صنعت اخذ شده است.

نماینده دادستان گفت: شما در اظهارات خود بیان کرده‌اید قسمتی از آنچه که در ذیل ماده‌ها درج شده با هماهنگی شرکت‌ها بوده البته من درباره سوء‌نیت شما حرف نمی‌زنم.

متهم خاتمی‌پور گفت: من یک روز به شرکت استام صنعت رفتم و غلامرضا مرتضوی گفت که فردا باید کالا ترخیص شود من به او گفتم که این کار نیاز به کد دارد سپس شرکت نامه زد و کدی به من داد.

نماینده دادستانی افزود: در بازرسی‌هایی که از شرکت شما انجام شده اسناد از سال ۹۵ به دست آمده که نشان می‌دهد کارمندان شما مبالغی را به عنوان رشوه به کارمندان گمرک می‌داده و همه آنها ضمیمه شده است و شما به عنوان هزینه‌های ترخیص و بارگیری آنها را برای شرکت ارسال می‌کردید تا به شما این مبالغ را پرداخت کنند .

نماینده دادستانی گفت: به طور مثال دست‌نویسی در شرکت شما وجود دارد که ۳ میلیون ریال به حسن صفریان جانشین معاونت در فرودگاه امام خمینی (ره) رشوه پرداخت کرده‌اید در واقع پرداخت رشوه به صورت سازماندهی شده بوده است.

خاتمی‌پور گفت: اینکه پرداخت شده یا نه اطلاعی ندارم ولی اگر هر چه پرداخت شده از شرکت به ما می‌گفتند و من تمام حقیقت را گفته‌ام.

قاضی ختم جلسه را اعلام کرد و گفت: زمان برگزاری جلسه بعدی متعاقباً اعلام خواهد شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      در بازار قطعه این شرکت انصافا قطعات با کیفیتی دارد.به عنوان مثال دیسک و صفحه کلاچ . مشخصاً این شرکت نان ایساکو و وارد کننده دیسک و صفحه کلاچ والئو را آجر کرده.دیسک و صفحه کلاچ پژو با مارک عظام در حدود ۵۰۰ هزار تومان است و دیسک و صفحه کلاچ پژو با مارک والئو با بسته بندی ایساکو (آبی رنگ)در حدود ۸۰۰هزار تومان و وارد کننده دیگری هم دیسک و صفحه کلاچ پژو والئو با بسته بندی سبز رنگ را به قیمت ۹۰۰ هزار تومان میفروشند و از نظر کیفیت نه تنها بالاتر از عظام نیستن بلکه پایین تر هم هستند و دو برابر هم قیمت دارند.باز بیاین بگید چرا مردم پولشان را در خارج سرمایه گذاری میکنند!!!این یک مورد بود .کلا در ایران سرمایه گذاری کردن به هیچ عنوان جایز نیست و سرمایه و ابروت را با هم نابود می‌کنند.مثال دیگر سرمایه گذاری در بازار مسکن که میگن چرا میرن خارج ملک میخرند .حالا چرا میرن خارج از ایران میخرند ؟جوابش راحته وقتی شخصی ملکی میخرد در هنگام فروش یا مشتری نیست و یا اینکه میخواهند چکی بخرند و وقتی به صورت چکی ملک را بفروشند در بیشتر موارد چک پاس نمیشه و وقتی اقدام میکنند برای وصول چک و شکایت آخرش میشه حقوقی یا اقساط و یا خدافظی با سرمایه و پولش .جالبه بدونید قانون میگه شما باید سند ملک را به نام خریدار بزنید حتی با اینکه چک پاس نشده و برید دنبال مراحل قانونی چک.در بازار خودرو هم به همین شکل هست و آخرش مثل سرمایه گذاری های دیگه دو درب کردن پول و سرمایه .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج