جاباما
۹۱۷۱۰۹
۱ نظر
۵۰۰۴
۱ نظر
۵۰۰۴
پ

غضروف‌ها قابلیت ترمیم دارند

مطالعات اخیر محققان دانشگاه دوک در آمریکا نشان می‌دهد عضروف ها دارای قابلیت ترمیم و احیا هستند.

خبرگزاری ایرنا: مطالعات اخیر محققان دانشگاه دوک در آمریکا نشان می‌دهد عضروف‌ها دارای قابلیت ترمیم و احیا هستند.

به گزارش پایگاه خبری یونایتدپرس، انسان مانند سمندر توانایی رشد مجدد اندام‌ها را ندارد؛ ولی محققان به تازگی احتمال می‌دهند عضروف قابلیت ترمیم و احیا دارد.

این فرضیه با مخالفت‌های زیادی همراه است؛ چراکه از نظر برخی محققان، عضروف به دلیل عدم برخورداری از منابع خونی، نمی‌تواند قابلیت ترمیم داشته باشد و به همین دلیل است که افراد به استئو آرتریت (آرتروز) مبتلا می‌شوند.

بین مفاصل به طور طبیعی نوعی روان‌کننده وجود دارد، ‌ زمانی‌که در بیماری آرتروز میزان تولید این روان کننده کاهش می‌یابد، مفاصل و غضروف‌ها به هم ساییده می‌شوند و علاوه بر ایجاد درد، باعث می‌شود بیمار در انجام فعالیت‌های عادی مانند راه رفتن و نشستن با مشکل مواجه شود.

مطالعات جدید محققان دانشگاه دوک در آمریکا نشان می‌دهد عدم منابع خونی در غضروف به معنای عدم توانایی ترمیم و احیا نیست. این مطالعه نشان می‌دهد غضروف یک مکانیسم مولکولی مشابه سمندر دارد و می‌تواند به صورت خودکار ترمیم شود.

محققان این قابلیت را "ظرفیت سمندر درونی" نامیده‌اند. این مطالعه برای اولین بار است که شواهدی مبنی بر ظرفیت ترمیم و رشد مجدد غضروف را در اختیار قرار می‌دهد. بر اساس این مطالعه قابلیت ترمیم در غضروف قوزک پا بیشتر از زانو و لگن است.

محققان برای بررسی این موضوع نمونه پروتئین‌های غضروف مفصلی بیماران را مورد بررسی قرار دادند و با استفاده از یک روش، سن این پروتئین‌ها را اندازه‌گیری کردند. این روش بر این مبنا قرار داشت که در پروتئین‌های جوان، تغییر اسید آمینه وجود نداشت؛ ‌در حالی که در پروتئین‌های پیر این تغییر دیده شد.

نتایج نشان داد پروتئین‌های قوزک پا بیشترین تعداد پروتئین‌های جوان را دارند و این میزان در غضروف زانو و لگن به ترتیب کاهش می‌یابد. در ادامه مشاهده شد تعداد مولکول‌هایی به نام microRNAs در بافت غضروف قوزک پا بیشتر است. این مولکول‌ها در تنظیم فرآیند ترمیم نقش دارند.

این دستاورد در توسعه روش‌هایی برای درمان آرتروز و انواع بیماری‌های غضروف موثر است.

نتایج این مطالعه در نشریه Science Advances منتشر شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ر ی

      آفرین خدمت به خلق یعنی این

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج