۹۱۷۴۹۵
۱۰ نظر
۵۰۰۴
۱۰ نظر
۵۰۰۴
پ

دوباره به آزادی برمی‌گردیم؟

در خیال ما استادیوم‌نرفته‌ها آزادی هیبتی عظیم داشت. سرزمین موعود هواداری که هر بار خودمان را روی سکوهای پرشورش در لباس تیم محبوب‌مان تصور می‌کردیم و حظ می‌بردیم.

ایران ورزشی: در خیال ما استادیوم‌نرفته‌ها آزادی هیبتی عظیم داشت. سرزمین موعود هواداری که هر بار خودمان را روی سکوهای پرشورش در لباس تیم محبوب‌مان تصور می‌کردیم و حظ می‌بردیم. در روزهایی که گذشت از چپ و راست دستورالعمل‌های شوخی و جدی زیادی برای نخستین حضور زنان در آزادی خواندیم و شنیدیم و همه در یک مورد متفق‌القول بودند: اتفاق هیجان‌انگیز و یگانه نخستین گذر از تونل آزادی و رسیدن به چشم‌انداز زمین چمن و سکوهای افسانه‌ای استادیوم.

دوباره به آزادی برمی‌گردیم؟

بعد از ارائه بلیت از گیت گذشتم و داشتم با خودم فکر می‌کردم که کی به تونل مشهور آزادی می‌رسم که چند قدم جلوتر سبزی چمن چشمم را گرفت. امروز خیلی‌ها مثل من با گام‌هایی لرزان و قلبی در مشت از آن تونل گذشتند و دقایقی مقابل منظره تمام و کمال آزادی خشک‌شان زد. زمین آزادی را امروز با اشک‌های جایگاه زنان می‌شد آبیاری کرد. اشک‌هایی که همه از شوق شکوه دیدن استادیوم برای نخستین‌بار نبودند و گاهی از شدت خشم و افسوس به روی گونه‌ها چکیدند. همین بود؟ سکوهای ممنوع آزادی، استادیومی که سال‌های سال‌ حسرتش دق‌مان داد و مجبورمان کرد دست به دیوانگی بزنیم همین بود؟

حتی آنقدرها که در رویاهای‌مان دیده بودیم بزرگ هم نیست... حسرت در دل‌ها موج می‌زد؛ عابدزاده را از روی این سکوها تشویق نکردیم، نام کریم باقری، علی کریمی، فرهاد مجیدی، علی دایی، خسرو حیدری، مجتبی جباری و خیلی‌های دیگر را از روی این سکوها فریاد نزدیم.

دوباره به آزادی برمی‌گردیم؟

شاید اگر از زنان حاضر در ورزشگاه می‌خواستی که نام یکی از بازیکنان محبوب‌شان را فریاد بزنند، خیلی‌ها در تلاش برای فراموش کردن سال‌های تلخ ممنوعیت ورزشگاه نام قدیمی‌های فوتبال ایران را فریاد می‌زدند. در عوض زنان آزادی دندان خشم بر جگر حسرت خود فشردند و از ساعت‌ها قبل از آمدن بازیکنان به آزادی، به تشویق بی‌وقفه تیم ملی پرداختند. قسم می‌خورم که آزادی هرگز تماشاگرانی چنین پرشور و خستگی‌ناپذیر را به خود ندیده بود. تیم ملی حالا تماشاگرانی دارد که می‌تواند نه فقط برای نود دقیقه بلکه برای ساعت‌ها قبل و حتی بعد از بازی روی آنها حساب کند.

برای کسانی که سعی در ثبت حال و هوای نخستین تماشاگران زن ایرانی در ورزشگاه آزادی، که تازه نامش برازنده‌اش شده را داشتند حتی یک لحظه پلک زدن هم محال بود. روح فوتبال سکوهای A۶ تا A۱۰ آزادی را تسخیر کرده بود. جالب حضور زنانی از همه سنین و با نوع پوشش و شاید اعتقادات متفاوت بود، زنانی که تنها پیوندشان عشق به فوتبال و حسرت حضور در استادیوم‌ها بود و همین رشته پیوند آنقدر محکم به هم گره‌شان زده بود که هم‌صدا و هم‌دل ساعت‌ها فریاد کشیدند و دست زدند و پا کوبیدند.

دوباره به آزادی برمی‌گردیم؟

در روزی که حتی مامورین انتظامی هم نمی‌توانستند در برابر شور بی‌امان سکوها و شاهکار بچه‌های تیم ملی در زمین بی‌تفاوت باشند و گاهی از قالب رسمی خود درآمده و تبدیل به هواداری می‌شدند که در پی گل زدن تیم محبوبش دست‌ها را به هم کوفته و لبخند پیروزی می‌زند، آزادی تجربه متفاوت و زیبایی داشت. در پایان بازی بچه‌های تیم ملی برای تشکر از حمایت بی‌دریغ و تشویق‌های تمام‌نشدنی دختران آزادی به سمت سکوهای زنان آمدند، ما که فکر می‌کردیم دیگر طعم هیجانی شدیدتر از حضور در آزادی را نمی‌چشیم ناگهان با موجی از احساسات روبه‌رو شدیم که جز با فریاد از جان و گریه بی‌امان قابل ابراز نبودند؛ پس از سال‌ها نادیده گرفته شدن، بالاخره چشم جهانی به ما خیره شد.

آزادی تازه منفجر شده بود... کسی دلش نمی‌خواست جادوی این روز فراموش‌نشدنی تمام شود اما وقت رفتن رسیده بود. زنانی که یکی از زیباترین روزهای تاریخ فوتبال ایران را رقم زده بودند در آخر با تمیز کردن سکوها از میزبانی آزادی قدردانی‌کردند. در روزی که خیلی‌ها باز هم پشت درهای بسته آزادی ماندند و راهی به سکوهای خالی آزادی نیافتند، تنها دلخوشی آرزوی دیدار مجدد در بازی‌های بعدی بود که یکی از زنان نیروی انتظامی خطاب به ما به زبان آورد.

دوباره به آزادی برمی‌گردیم؟

سخت بود اما یکی یکی دل از آزادی کندیم و در پایان با چشمانی ‌تر و گام‌هایی لرزان با آزادی وداع کردیم، در حالی که در دل همه یک سؤال بود؛ دوباره روی استادیوم را خواهیم دید؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      جای سحر خالی

      پاسخ ها

      • @

        خبر ورزشی؟ برو از 5تا دختر سوال کن ببین چقدر این خبر براشون مهمه! :)

      • بدون نام

        خبر ورزشی بیا با پنج تا دختر مصاحبه کن تا ببینی همه استادیوم میخوان. کور شود هر انوس که شادی مردم را نمیخواهد

    • اشکبوس سوم

      ندید بدیدا . واقعا شرم آوره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خب کسی که از حقش محروم بشه وقتی حقشو بهش بدن معلومه که خیلی خوشحال میشه درک کن

    • فرهادم یک هموطن

      مسئله اجتماعی وقتی دست مایه سیاسیون واین جناح اون جناح بشه وقتی کل سیستم از بن وپایه خراب باشه اونموقس ک باید گفت فشل خلاص

    • بدون نام

      برنگردین انشالله

      پاسخ ها

      • دینا زرانگوش

        لال بشی انشالله

    • بدون نام

      تمام مشکلات مملکت حل شد

    • ۰۹۳۵

      مرحله بعد ،قاطی نشستن با آقایون،و .....

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج