جاباما
۹۱۷۶۲۴
۱ نظر
۵۰۰۳
۱ نظر
۵۰۰۳
پ

نیرو‌های آمریکا زیر آتش حملات ترکیه در سوریه

تنها چند روز پس از آنکه رئیس جمهور آمریکا، دونالد ترامپ به همتای ترک خود اعلام کرد نیرو‌های آمریکایی از برخی مواضع خود در سوریه خارج خواهند شد، یگان نیرو‌های ویژه ایالات متحده در حملات ترکیه به مواضع کرد‌های تحت حمایت آمریکا مورد حمله قرار گرفته است. یک مقام ارشد پنتاگون در این باره گفت: حجم آتش توسط نیرو‌های ترکیه به حدی سنگین بوده که پرسنل ایالات متحده، برای دفاع از خود قصد اقدام به آتش متقابل داشتند.

تابناک: تنها چند روز پس از آنکه رئیس جمهور آمریکا، دونالد ترامپ به همتای ترک خود اعلام کرد نیرو‌های آمریکایی از برخی مواضع خود در سوریه خارج خواهند شد، یگان نیرو‌های ویژه ایالات متحده در حملات ترکیه به مواضع کرد‌های تحت حمایت آمریکا مورد حمله قرار گرفته است. یک مقام ارشد پنتاگون در این باره گفت: حجم آتش توسط نیرو‌های ترکیه به حدی سنگین بوده که پرسنل ایالات متحده، برای دفاع از خود قصد اقدام به آتش متقابل داشتند.

در همین خصوص، نشریه نیوزویک از طریق یک مقام اطلاعاتی کرد عراقی و همچنین یک مقام ارشد پنتاگون مطلع شده که نیروهای ویژه آمریکا که مشغول خدمت در تپه «مشتنور» در شهرکوبانی با اکثریت کردنشین هستند، در زیر آتش توپخانه نیروهای ترکیه قرار گرفته اند که چندی است، عملیات «بهار صلح» را علیه نیروهای کرد مورد حمایت ایالات متحده ـ که دولت ترکیه آنها را یک گروه تروریستی می داند ـ شروع کرده؛ هیچ تلفاتی در اثر این حمله گزارش نشده است.

بر اساس این گزارش، پس از اتمام اصابت گلوله های خمپاره، نیروهای ویژه به جای تبادل آتش از مواضع خود عقب نشینی کرده اند. قوانین فعلی در مورد درگیری نیروهای آمریکایی همچنان بر محور دفاع از خود متمرکز است و هنوز هیچ دستوری از طرف پنتاگون برای خروج کامل از سوریه صادر نشده است.

یک مقام پنتاگون اظهار داشته كه نیروهای ترکیه باید از مواضع نیروهای آمریكا «در مسیر عملیات» آگاه باشند. این مقام مسئول تعداد دقیق پرسنل حاضر حین این حمله را مشخص نکرده، اما اظهار داشته که «تعداد اندکی» از این نیروها در این منطقه حضور داشته اند، و بنابراین می توان گفت که، بین ۱۵ تا ۱۰۰ سرباز آمریکا در حین حمله زیر آتش خمپاره های ارتش ترکیه بوده اند.

وزارت دفاع ترکیه بیانیه ای در پاسخ به گزارش نیوزویک صادر کرده و طی آن هرگونه حمله ارتش این کشور به نیروهای آمریکایی را تکذیب کرده است. وزارت دفاع ترکیه تأیید کرده که «پاسگاه های مرزی ترکیه در جنوب سوروک زیر آتش دوشکا و خمپاره هایی قرار گرفته اند که از تپه هایی واقع در فاصله ۱۰۰۰ متری جنوب غربی یک پست نیروهای ایالات متحده شلیک شده است».

در این بیانیه آمده است: «در این حمله، نیروهای ترکیه در دفاع از خود دست به آتش متقابل بر مواضع تروریست ها زدند. ترکیه به هیچ وجه حمله ای علیه پست دیدبانی ایالات متحده انجام نداده است. قبل از حمله همه اقدامات احتیاطی انجام شد تا آسیبی به پایگاه ایالات متحده وارد نشود. هرگونه ادعا در خصوص آماج قرار گرفتن نیروهای آمریکایی یا نیروهای ائتلاف را تکذیب و رد می کنیم.»

اما پنتاگون بعداً گزارش حمله را تأیید کرد و بروک د والت، سخنگوی نیروی دریایی آمریکا گفت: «نیروهای آمریکایی در مجاورت کوبانی تقریباً در ساعت ۹ شب به وقت محلی زیر آتش توپخانه ارتش ترکیه رفتند.»

در بیانیه ارتش آمریکا آمده است: «ایالات متحده مخالف عملیات ارتش ترکیه در خاک سوریه بوده و به ویژه به عملیات ترکیه در خارج از محدوده مکانیسم امنیتی و در مناطقی است که می دانند، نیروهای آمریکایی در آن حضور دارند اعتراض دارد. ایالات متحده خواستار آن است که ترکیه از اقداماتی که می تواند منجر به واکنش های دفاعی فوری شود جلوگیری کند.»

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه از مدت ها پیش هشدار داده بود، برای ایجاد منطقه به اصطلاح «امن» در مرزها اقدام به عملیات در خاک سوریه خواهد کرد و پس از آن که روز یکشنبه كاخ سفید اعلام كرد، نیروهای آمریكا مانع ارتش ترکیه نخواهند شد، اوایل هفته جاری این عملیات آغاز شد.

به شکلی جالب توجه روز یکشنبه «دونالد ترامپ» و «رجب طیب اردوغان» رؤسای جمهوری آمریکا و ترکیه طی یک تماس تلفنی درباره طرح منطقه امن در شمال سوریه گفت‌ وگو کردند.

اردوغان در این گفت وگو گفت که ایجاد منطقه امن اقدامی کلیدی برای از بین بردن تهدید پ.ک.ک و یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ) و فراهم کردن شرایط بازگشت آوارگان سوریه به کشورشان است. به گزارش ایرنا ترامپ، طی این گفت‌وگو اردوغان را به آمریکا دعوت و دو طرف توافق کردند تا ماه آینده در واشنگتن دیدار کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ضد امریکا

      (حجم آتش توسط نیرو‌های ترکیه به حدی سنگین بوده که پرسنل ایالات متحده، برای دفاع از خود قصد اقدام به آتش متقابل داشتند.)......ولی این کار رو نکردند چون تروریست های امریکایی به خوبی میدونستند که ترکیه نمیزاره که هیچ کدومشون زنده بمونند بنابراین از ترس جانشان سکوت کرده و دست از پا درازتر عقب نشینی کردند.
      مرگ بر امریکا

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج