جاباما
۹۱۷۶۴۷
۱۴ نظر
۵۰۰۷
۱۴ نظر
۵۰۰۷
پ

درآمد اصلاح یارانه‌ها جایگزین نفت می‌شود

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در مورد جایگزین‌های حذف درآمد نفت از بودجه جاری عنوان کرد: یارانه‌های پنهان و آشکار که حدود ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان داریم بخشی از آن را جایگزین درآمد نفت خواهیم کرد.

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در مورد جایگزین‌های حذف درآمد نفت از بودجه جاری عنوان کرد: یارانه‌های پنهان و آشکار که حدود ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان داریم بخشی از آن را جایگزین درآمد نفت خواهیم کرد.

محمدباقر نوبخت در حاشیه همایش مدیریت سبز که در سازمان برنامه و بودجه برگزار شد در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا اصلاح ساختار بودجه که طی سال اخیر مدنظر بود؛ آیا در بودجه سال ۹۹ اعمال خواهد شد، اظهار داشت: ساختار لایحه بودجه در ۴ محور تهیه شد محور اول منابع و درآمدهای پایدار است؛‌محور بعدی تحت عنوان هزینه‌های کارا، محور سوم که اصلاحات در آن وجود دارد محور ثبات‌سازی اقتصادی است و محور چهارم در مورد نهادسازی بودجه است که مراحل بودجه را تغییر خواهیم داد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه براساس الگوی تهیه شده ابتدا روی منابع تمرکز شدیم، گفت: منابع بودجه سال آینده متفاوت از سنوات گذشته خواهد بود و عمدتا معطوف به سه محور است. نفت را از منابع جاری بودجه حذف کردیم و سال ‌آینده ریالی را از منابع نفت در این بخش استفاده نخواهیم کرد و صرفا برای طرح‌های عمرانی و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استفاده می‌شود.

وی در مورد جایگزین‌های حذف درآمد نفت از بودجه جاری عنوان کرد: سه منبع جدید خواهد بود ۱: یارانه‌های پنهان و آشکار که حدود ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان داریم. بخشی از آن را برای جایگزینی درآمد نفت استفاده خواهیم کرد. محل دیگر برای جبران نفت در بودجه منابع مالیاتی است. که به دو بخش بنگاه و خانوار تقسیم کرده‌ایم. برای اینکه از نظر تولید بنگاه‌ها فعال‌تر شوند تخفیفات مالیاتی و یک کاهش ضرایب مالیاتی برای بنگاه‌های تولیدی در نظر گرفته شد. همچنین پایه‌های جدید مالیات بر عایدی سرمایه تعریف کردیم.

وی در پاسخ به این سوال فارس که آیا مالیات برعایدی سرمایه نیاز به قانون‌گذاری جدید ندارد و تصویب آن در قانون بودجه برخلاف سیاست‌های ابلاغی قانون‌گذاری توسط مقام معظم رهبری است، عنوان کرد: اتفاقا این موضوع را به صورت قانونی‌ به مجلس می‌بریم و در بودجه می‌آوریم که تبدیل به قانون شود. علت این موضوع نیز این است که فرصتی نداریم ،‌ ‌آمادگی داریم که لایحه بدهیم منتهی در مراحل شورای عالی هماهنگی اقتصادی است و ممکن است یکسال یا دو سال زمان ببرد می‌خواهیم از آثار آن در بودجه سال بعد استفاده کنیم. به هر تقدیر یک بخش درآمدی در این خصوص است.

وی ادامه داد: یکی از بخش‌های دیگر درآمدسازی مربوط به مولدسازی دارایی‌های دولت است که واقعا بهره‌وری ندارد و براساس گزارش‌ها هفت میلیون میلیارد تومان دارایی‌های دولت وجود دارد که بابت خدماتی که عرضه می‌‌شود صرف می‌شود.

نوبخت در مورد هزینه های بودجه‌ای سال ۹۹ کل کشور بیان داشت: در همه هزینه‌هایی که اکنون انجام می‌شود. تشکیک وجود دارد که آیا باید دولت این کار را انجام دهد یا بخش خصوصی و اینکه می‌توان با مدل بهینه‌تری این کارها را انجام داد یا خیر.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه اکنون بیش از هزار دستگاه و ردیف در بودجه سال جاری داریم، گفت: همچنین ۹ هزار برنامه ردیف برای آ‌نها وجود دارد و این مباحث را به مجلس ارائه می‌کنیم و فرصت کافی نیز به منظور تدقیق این رویکرد وجود دارد. براساس برنامه‌محوری که به ترتیب مربوط به امور، فصول ،‌ برنامه، طرح و پروژه تعریف شده مورد بررسی می‌کنیم و به دو دسته سیاست‌گذار و مجری تقسیم می‌کنیم.

وی ادامه داد برای مثال برنامه درمانی توسط وزارت بهداشت،‌ نفت، آموزش و پرورش، قوه قضاییه و همه دستگاه‌ها به نوعی این برنامه را دارند. اما سیاست‌گذار آن را تعیین می‌کنیم و با دستگاه سیاست‌گذار، سازمان برنامه و دستگاه مجری موافقتنامه‌ها مبادله خواهد شد و به عنوان سند اجرایی در دولت تصویب و به مجلس ارائه می‌شود.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: از نظر ما با این شیوه برنامه‌ریزی، نگاه مجلس معطوف به بودجه و دستگاه‌های سیاست‌گذار می‌شود. در طرح اصلاح ساختار به نظر ما نیاز نیست که مجلس به بخش اجرایی با توجه به کمبود وقت ورود کند. البته مجلس این اختیار را دارد. ما نگاه خود را اعلام می‌کنیم. بنابراین سال آینده بودجه دو بخش دارد ۱: بودجه دستگاه‌های سیاست‌گذار؛ ۲: بودجه دستگاه‌های مجری.

نوبخت یادآور شد: بودجه سال آینده دو سالانه خواهد بود و برای سال ۱۴۰۰ را هم براساس مدل غلطان ارسال می‌کنیم که با توجه به رخدادهای سال آینده امکان اصلاح آن وجود دارد. نمی‌خواهیم منابع را مصرف کنیم چرا که از ‌آینده خبر نداریم چه اتفاقی خواهد افتاد به همین دلیل نگاهی به آینده خواهیم داشت. همچنین بخشی از طرح‌های عمرانی به استان‌ها واگذار می‌شود و به تبع اختیارات بیشتری به عنوان یک دستگاه سیاست‌گذار خواهند داشت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ایرانی ایرانی

      همه چیز صدبرابر شده این یارانه هم که دردی رو دوا نمیکنه کلا قطع کنید اینجور که ما میبینیم دولت بیشتر نیاز به این مبلغ داره این همه اختلاس و دزدی بیت المال کسری بودجه

    • اشکان

      هر کاری هم بکنید با توجه به 6 میلیون کارمند دولت که فقط حقوق می گیرند و 8 برابر تعداد کارمند در ژاپن و 4 برابر بیشتر از ترکیه هستند هیچ اقدام مثبتی صورت نمی گیره مگر آنکه همه این بیکاره ها رو بریزید دور خلاص

    • بدون نام

      پول نفت مال امسال شماهاوآقازاده هاتون بخوریدنوش جان تون چون ماایرانی هالیاقت هیچ کاری نداریم.

    • بدون نام

      پول نفت مال امسال شماهاوآقازاده هاتون بخوریدنوش جان تون چون ماایرانی هالیاقت هیچ کاری نداریم.

    • بدون نام

      _/یارانه هااصلاحندبفرمامیخوام جیب مردم راخالی کنم باطرح واسمی چون نمیذارن نفت بفروشیم بودجه راازجیب مردم تامین کنم رک وپوست کنده

    • بدون نام

      مملکت مال خودتونه هرکاری دلتون می خواد بدون اجازه مردم انجام میدید . آخرش هم کل خانوادتون تو آمریکا و کانادا دارن عشق وحال میکنند .

    • بدون نام

      بله زنگنه پول نفت ویارانه وتمام کشوروباهم میخوره

    • مهدی

      مشکل اینجاست که هزینه های کشور فرا ملی است و این اقتصاد بر مبنای همین شرایط به مرور تنظیم خواهد شد.
      ملت منظر ثروت ملی و عدم رنج نباشند.به مرور یک سوسیالیسم جهانی را برای بعضی از کشور ها رقم می زنند.
      هر چه را گرفتن دیگر پس ندادن.نفت هم همچون سر زمین های از دست رفته بایستی تلقی کرد.
      تمام بهانه ها و تمام تسلط ها برای همین امر است.
      جهل و عدم استقلال چه به سر کشور آورده است.
      متولیان اشاعه جهل در ظاهر بینی سنگ تمام گذاشتن.

    • بدون نام

      هر بدبختی سرشون بیارن باید سر ملت بدبخت خالیش کنن

    • بدون نام

      آقای نوبخت تکلیف حقوق معلولین بهزیستی چه می شود؟ با ماهی 100وهشت تومن شرم آور زجرآور

    • بدون نام

      8 سال دستاش رو هم . 8 سال دیگه انتخوابش کنند تازه کار انجام بده .

    • بدون نام

      این دولت برای ایران دولت نمی شود چون پرورش دهنده ی دزدهاست

    • محمد

      دیگه قرار نبود از مردم بگیرین برای نفت
      نفت که خودش درامده
      بزارین رو 45تومن تا مردم بتونن باهاش یه بسته خرما بخرن

    • بدون نام

      حال وروز ملت ایران به چه روزی افتاده به جای اینکه هرسال یارانه ها را افزایش دهند اقای نوبخت که نفسش از جای گرم بلند میشود فقط میخواد حذف کند نخواستیم بدین به اقا زاده ها تون برن کانادا

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج