جاباما
۹۱۷۹۷۹
۱ نظر
۵۰۰۴
۱ نظر
۵۰۰۴
پ

الکسی لئونوف؛ اولین انسانی که در فضا راهپیمایی کرد

الکسی لئونوف که در سال ۱۹۶۵ برای اولین بار در تاریخ ماموریت راهپیمایی فضایی را انجام داد روز جمعه در ۸۵ سالگی درگذشت.

مجله دیجی کالا - امیررضا کامکار: الکسی لئونوف که در سال ۱۹۶۵ برای اولین بار در تاریخ ماموریت راهپیمایی فضایی را انجام داد روز جمعه در ۸۵ سالگی درگذشت.

لئونوف در کنار یوری گاگارین، اولین فضانورد تاریخ، در میان ۲۰ خلبان نیروی هوایی شوروی بود که در سال ۱۹۶۰ برای تمرینات فضانوردی انتخاب شدند. او در مجموع دو بار به فضا سفر کرد و هفت روز و ۳۲ دقیقه را در فضا گذراند.

او در ماموریت وسخود ۲ که هفدهمین ماموریت فضایی سرنشین‌دار بود در سال ۱۹۶۵ برای اولین بار در تاریخ از فضاپیما خارج شد و در فضا راهپیمایی کرد.

الکسی لئونوف؛ اولین انسانی که در فضا راهپیمایی کرد

ماموریت فضاپیمای وسخود ۲ در نهایت با موفقیت به پایان رسید،‌ اما در بخش‌های پایانی این ماموریت مشکلاتی جدی برای لئونوف به وجود آمد. پس از چند دقیقه حضور در فضای خارج از فضاپیما لباس فضایی لئونوف باد کرد و مشکلاتی را در ادامه ماموریت ایجاد کرد. این در حالی بود که فضانورد همراه او که در فضاپیما حضور داشت نیز نمی‌توانست کاری انجام دهد. در نهایت لئونوف مجبور شد هوای درون لباس فضایی‌اش را تا حدودی خارج کند تا بتواند دوباره وارد فضاپیما شود.

این در حالی بود که این کار لئونوف ممکن بود به مرگ او منجر شود. اما از سوی دیگر چاره‌ی دیگری نیز برای این کیهان‌نورد باقی نمانده بود.

در نهایت لئونوف پس از ۱۲ دقیقه و ۹ ثانیه به سلامت وارد فضاپیما شد و روز بعد به همراه فضانورد دیگر حاضر در این ماموریت به زمین بازگشت.

لئونوف دومین سفر فضایی خود را ده سال بعد و در پروژه آزمایش آپولو-سایوز تجربه کرد. این پروژه اولین ماموریت مشترک ایالات متحده و روسیه بود که در سال ۱۹۷۵ انجام شد. در این ماموریت فضاپیمای سایوز با دو کیهان‌نورد روس به فضاپیمای آپولو که میزبان سه فضانورد آمریکایی بود متصل شد.

الکسی لئونوف؛ اولین انسانی که در فضا راهپیمایی کرد

فضانوردان آمریکایی و روس تقریبا دو روز را در کنار هم گذراندند و در این مدت به انجام آزمایش‌های علمی پرداختند. تبادل فرهنگی بخش دیگری از اهداف این ماموریت بود. پروژه آزمایش آپولو-سایوز مقدمه‌ای برای انجام ماموریت‌های مشترک شاتل-میر و در نهایت ساخت ایستگاه فضایی بین‌المللی بود.

نام لئونوف در میان سه کاندیدای فرود بر سطح ماه نیز قرار داشت. ماموریت شوروی اما به دلیل مشکلات مربوط به موشک لغو شد و این آمریکایی‌ها بودند که در ماموریت آپولو ۱۱ قدم بر سطح ماه گذاشتند.

لئونوف پس از اتمام فعالیت‌هایش در عرصه‌ی فضایی در یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های خصوصی روسیه مشغول کار شد. او علاوه بر این به هنر نیز علاقه‌مند بود. او حتی در سفرهای فضایی خود نیز ابزار نقاشی‌اش را به همراه می‌برد. لئونوف اولین انسانی بود که در مدار زمین طراحی کرد.

الکسی لئونوف در روزی از دنیا رفت که فضانوردان در ایستگاه فضایی بین‌المللی مشغول انجام یک راهپیمایی فضایی بودند. در حالی که این فصل از تاریخ فضانوردی را خود او آغاز کرده بود.

نام او بدون شک برای همیشه در تاریخ عصر فضا باقی خواهد ماند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ماهم در بیابانهای عراق راهپیمایی میکنیم...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج