جاباما
۹۱۸۳۳۱
۷ نظر
۵۰۴۷
۷ نظر
۵۰۴۷
پ

کدام بهتر و کامل‌تر است؟ iOS ۱۳ یا اندروید Q؟

اگر بخش نرم‌افزاری موبایل‌ها را از آن‌ها حذف کنیم، تنها با یک سخت‌افزار بی‌ارزش روبرو خواهیم بود که هیچ استفاده‌ای برای کاربران نخواهد داشت. در واقع در میان تمامی چیپست‌ها، صفحه‌نمایش‌ها و لنز‌های مختلف، این سیستم‌عامل و نرم‌افزار ارائه‌شده توسط اپل و گوگل است که تأثیرگذارترین فاکتور در انتخاب یک گوشی به‌حساب می‌آید.

برترین‌ها: اگر بخش نرم‌افزاری موبایل‌ها را از آن‌ها حذف کنیم، تنها با یک سخت‌افزار بی‌ارزش روبرو خواهیم بود که هیچ استفاده‌ای برای کاربران نخواهد داشت. در واقع در میان تمامی چیپست‌ها، صفحه‌نمایش‌ها و لنز‌های مختلف، این سیستم‌عامل و نرم‌افزار ارائه‌شده توسط اپل و گوگل است که تأثیرگذارترین فاکتور در انتخاب یک گوشی به‌حساب می‌آید.

اپل به‌تازگی سیستم‌عامل iOS ۱۳.۱ را در گوشی‌های آیفون معرفی کرده و گوگل نیز اندروید ۱۰ (اندروید Q) را برای گوشی‌های اندرویدی ارائه کرده است. دو سیستم‌عامل برتر موبایل که بیش از ۹۹٪ بازار تلفن‌های هوشمند را به خود اختصاص داده‌اند.

ما در برترینها، همزمان با ارائه این دو سیستم‌عامل جدید، به یک مقایسه مفصل از خصوصیات مختلف اندروید و iOS پرداختیم و نقاط ضعف و قوت هر دو سیستم‌عامل را بررسی کرده‌ایم. در پایان این مقاله می‌توانید با خیال راحت، سیستم‌عامل مناسب خود را از میان این دو گزینه جذاب، انتخاب کنید.

امنیت (iOS ۱۳)

کدام بهتر و کامل‌تر است؟ iOS ۱۳ یا اندروید Q؟

شاید تا چند سال پیش می‌توانستیم نقاط ضعف امنیتی بسیار زیادی در سیستم‌عامل iOS پیدا کنیم، اما در سال‌های اخیر این سیستم‌عامل تلاش زیادی را برای بهبود امنیت کاربران انجام داده است. دسترسی بسیاری از برنامه‌ها به قسمت‌های مختلف گوشی محدود شده و بدافزار‌ها نیز از مارکت این سیستم‌عامل حذف شده است.

گوگل نیز تلاش به محدود کردن دسترسی برنامه‌ها به سنسور‌های مختلف گوشی دارد، اما هنوز هم می‌توان بسیاری از دسترسی‌های بی‌دلیل را در برنامه‌های مشهور پیدا کرد. از سوی دیگر مارکت اندروید مملو از بدافزار‌هایی است که مشخص نیست چرا توسط گوگل حذف نمی‌شوند.

بااین‌حال در مقایسه کلی می‌توان اپل را برنده امنیت بیشتر در سیستم‌عامل دانست. محدود بودن کلی سیستم‌عامل iOS ممکن است برای تعدادی از کاربران نامطلوب باشد، اما در عمل اغلب کاربران از امنیت آن استقبال خواهند کرد.

سیستم‌عامل یکپارچه (اندروید ۱۰)

کدام بهتر و کامل‌تر است؟ iOS ۱۳ یا اندروید Q؟

اپل در سال‌های اخیر سعی کرده تا بسیاری از برنامه‌های iOS را به سیستم عامل مک منتقل کند. تلاشی که با ارائه پروژه Marzipan کامل شد و امروزه بسیاری از برنامه‌های iOS در مک قابل نصب و استفاده است.

پاسخ گوگل، اما بسیار کامل‌تر بود و شما می‌توانید تمامی برنامه‌های اندروید را در سیستم‌عامل کروم این شرکت نصب کنید. در واقع با خرید یک کروم‌بوک شما نه‌تن‌ها به برنامه‌های اختصاصی این سیستم‌عامل دسترسی دارید، بلکه می‌توانید برنامه‌های لینوکس و اندروید را نیز در گجت کم و بیش ارزان‌قیمت خود نصب کنید.

انعطاف‌پذیری (اندروید ۱۰)

کدام بهتر و کامل‌تر است؟ iOS ۱۳ یا اندروید Q؟

اپل همچنان به بسته بودن سیستم‌عامل خود اصرار دارد. موضوعی که باعث شده بسیاری از کاربران از محدودیت‌های این سیستم‌عامل خسته شده و به اندروید روی بیاورند. در نقطه مقابل اندروید با هر به‌روزرسانی، محدودیت‌های سیستم‌عامل را کاهش می‌دهد و دسترسی بیشتری را در اختیار کاربران خود می‌گذارد.

در اندروید ۱۰ درست مثل نسخه‌های پیشین می‌توانید بسیاری از تنظیمات تخصصی گوشی را در حالت Developer Mode تغییر بدهید. برنامه‌های انحصاری گوگل نیز به صورت آزاد در اختیار شما قرار گرفته است و هیچ الزامی برای استفاده از آن‌ها وجود ندارد.

از آن سو محدودیت‌های کپی، ذخیره‌سازی و اشتراک‌گذاری آن‌قدر در سیستم‌عامل iOS چشمگیر است که برای کاربرانی که تازه به این سیستم‌عامل روی آورده‌اند، طاقت‌فرسا خواهد بود.

گیمینگ (اندروید ۱۰)

کدام بهتر و کامل‌تر است؟ iOS ۱۳ یا اندروید Q؟

تمامی بازی‌های مشهور جهان در هر دو سیستم‌عامل موبایل قابل دسترسی است بااین‌حال دو خصوصیت مهم، اندروید را به‌عنوان یک کنسول بازی در جایگاهی مناسب‌تر قرار می‌دهد.

در سیستم‌عامل اندروید امکان سایدلود کردن بازی‌ها و استفاده از سیستم‌های جانبی تغییر و تقلب با چند کلیک ساده در دسترس کاربران قرار دارد. درواقع کاربران ایرانی می‌توانند بسیاری از بازی‌های پولی که امکان خرید آن برای ایرانیان وجود ندارد را به‌راحتی در سیستم‌عامل اندروید نصب کنند.

گوگل استادیا نیز تا چند ماه آینده به‌صورت رسمی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. این سیستم تخصصی استریم بازی به کاربران اجازه می‌دهد با هر میزان سخت‌افزاری که در اختیار دارند، سنگین‌ترین نسخه‌های بازی را نصب و اجرا کنند.

رابط کاربری (اندروید ۱۰)

کدام بهتر و کامل‌تر است؟ iOS ۱۳ یا اندروید Q؟

رابط کاربری اختصاصی اپل، یک رابط کاربری مناسب و سریع است که بسیاری از کاربران به آن عادت کرده‌اند. بااین‌حال کاربرانی هستند که از این رابط کاربری رضایت ندارند. متأسفانه اپل هیچ‌گونه راهکاری را برای شخصی‌سازی رابط کاربری در نظر نگرفته است.

از آن سو گوگل در اندروید به کاربر اجازه می‌دهد تا رابط کاربری را با علاقه خود شخصی‌سازی کند. استفاده از لانچر‌های مختلف و فانتزی به کاربران اندروید این اجازه را می‌دهد تا هرچند وقت یک بار، یک رابط کاربری جدید را تجربه کنند.

دستیار مجازی (اندروید ۱۰)

کدام بهتر و کامل‌تر است؟ iOS ۱۳ یا اندروید Q؟

اپل با ارائه سیری، راه را برای ارائه دستیار‌های مجازی مختلف هموار کرد، اما این گوگل بود که با ارائه دستیار مجازی اختصاصی خود، موفق شد به یک استاندارد جدید در این فناوری خاص تبدیل شود.

سیری از نظر سرگرمی در حد بسیاری خوبی قرار گرفته، اما دستیار گوگل با هماهنگی کامل با سیستم‌عامل اندروید می‌تواند بسیاری از فرمان‌ها و دستور‌های مختلف و پیچیده کاربران را اجرایی کند.

با دستیار مجازی گوگل در کمترین زمان ممکن می‌توانید پیغام‌های خود را بشنوید، ایمیل بدهید یا تقویم خود را بررسی کنید. این دستیار در تمامی دستگاه‌های ارائه شده توسط گوگل از جمله کروم‌بوک‌ها نیز قابل دسترسی است.

حالت تاریک (iOS ۱۳)

کدام بهتر و کامل‌تر است؟ iOS ۱۳ یا اندروید Q؟

حالت تاریک سیستم‌عامل در صفحه‌نمایش‌های جدید منجر به کاهش مصرف باتری می‌شود. موضوعی که هر دو شرکت بزرگ موبایل به آن توجه کرده‌اند و این حالت را به سیستم‌عامل خود اضافه کرده‌اند.

بااین‌حال این سیستم رنگی جدید در هر دو سیستم‌عامل به طور کامل برنامه‌ریزی نشده و هنوز برنامه‌ها و بخش‌هایی هستند که به صورت خودکار با رنگ‌های روشن ارائه می‌شوند. هرچند در مقایسه هردو سیستم‌عامل می‌توان iOS را برنده این فناوری جدید دانست.

با فعال کردن حالت تاریک در سیستم‌عامل اپل، بیش از ۹۰٪ درصد برنامه‌ها و بخش‌های مختلف سیستم‌عامل به رنگ تیره در می‌آید. هرچند گوگل نیز تلاش‌هایی جدی را برای بهبود حالت تاریک در سیستم‌عامل خود آغاز کرده است.

پشتیبانی از صفحه‌نمایش‌های جدید (اندروید ۱۰)

کدام بهتر و کامل‌تر است؟ iOS ۱۳ یا اندروید Q؟

صفحه‌نمایش‌های خمیده، تاشو و کامل، به ترند جدید بازار فناوری تبدیل شده‌اند. بااین‌حال اندروید تنها سیستم‌عاملی است که از این نوع صفحه‌نمایش پشتیبانی می‌کند.

میزان انعطاف‌پذیری این سیستم‌عامل آن‌قدر زیاد است که حتی صفحه‌نمایش‌هایی با حالات عجیب و غریب نیز در اندروید پشتیبانی می‌شوند. گوشی تایتان با صفحه‌نمایش مربعی، اسنشال با ترکیب ۱/۴ و گوشی‌های فولد، فلکس و می‌میکس با صفحه‌نمایش‌های خمیده، همه و همه از سیستم‌عامل اندروید بهره خواهند برد.

از سوی دیگر سیستم‌عامل انحصاری اپل هنوز هیچ‌گونه حرکت مشخصی را به سمت صفحه‌نمایش‌های خمیده نداشته است. بعید نیست چند سال بعد اپل با سر و صدای زیاد از این فناوری به اصطلاح جدید رونمایی کند!

سلامت کاربران (اندروید ۱۰)

کدام بهتر و کامل‌تر است؟ iOS ۱۳ یا اندروید Q؟

هرچند اپل تلاش‌هایی را در راستای بهبود سلامت جسمانی کاربران و اعتیاد به تلفن‌های همراه انجام داده است، اما به نظر می‌رسد گوگل با برنامه تخصصی Digital Wellbeing، سطحی جدید از کنترل سلامت را در اختیار کاربران قرار داده است.

با این برنامه می‌توانید میزان استفاده خود از گوشی را بررسی و محدود کنید. حتی امکان ایجاد محدودیت بر روی گوشی کودکان و نوجوانان نیز وجود دارد. بیماری‌های جسمی و روانی ناشی از استفاده زیاد از گوشی و لپ‌تاپ آن‌قدر همه‌گیر شده که نگرانی‌های زیادی را برای والدین ایجاد کرده است.

مشکلات عضلانی، چاقی، بیماری‌های عصبی، حملات پنیک، سی‌وی‌اس، بیماری‌های چشم و بی‌خوابی از جمله معضلاتی است که استفاده بیش‌ازحد از تلفن همراه می‌تواند در بدن کاربر ایجاد کند.

به‌روزرسانی (iOS ۱۳)

کدام بهتر و کامل‌تر است؟ iOS ۱۳ یا اندروید Q؟

به‌روزرسانی یکی از مشکلات اساسی سیستم‌عامل اندروید است که در واقع ارتباطی به گوگل ندارد. گوگل به‌روزرسانی جدید را در اختیار تمامی گوشی‌های اندرویدی جهان قرار می‌دهد، اما برند‌های تولیدکننده گوشی‌ها معمولاً در این زمینه کم‌کاری می‌کنند.

گوشی‌های تولیدی گوگل با برند پیکسل و تمامی گوشی‌هایی که برند Android One بر روی آن‌ها درج شده، از به‌روزرسانی مستقیم گوگل بهره می‌برند، اما گوشی‌های دیگر شرکت‌ها هیچ‌گونه تضمین مشخصی برای دریافت به‌روزرسانی ندارند.

با این اوصاف به‌روزرسانی ۵ تا ۶ ساله اپل را می‌توان یک برگ برنده در دست این شرکت دانست که معمولاً در کمترین زمان ممکن برای گوشی‌های تولیدی این شرکت آماده و در دسترس کاربران قرار می‌گیرد.

استفاده در ایران (اندروید ۱۰)

کدام بهتر و کامل‌تر است؟ iOS ۱۳ یا اندروید Q؟

درست مثل نسخه‌های پیشین iOS، نسخه ۱۳ نیز با محدودیت‌های زیادی برای کاربران ایرانی همراه است. محدودیت‌هایی که ممکن است در اندروید نیز وجود داشته باشند، اما قدرت شخصی‌سازی این سیستم‌عامل، راه را برای دور زدن محدودیت‌ها هموار می‌کند.

نصب برنامه‌های مختلف از سرور‌های غیررسمی در سیستم‌عامل اندروید به‌راحتی انجام می‌شود و علاوه بر این ده‌ها رام رسمی و غیررسمی برای هر گوشی اندرویدی منتشر می‌شود.

محدودیت‌های اپل برای کاربران ایرانی آن‌قدر زیاد است که بسیاری از برنامه‌های فارسی مانند تاکسی‌های اینترنتی مجبور هستند از نسخه وب خود در این سیستم‌عامل استفاده کنند. موضوعی که اندروید ۱۰ را به بهترین گزینه و انتخاب برای کاربران ایرانی تبدیل می‌کند.

منبع: mindinventory ،cnet

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اندروید همیشه حرف اول رو میزنه

    • بدون نام

      لطفا كسي ميتونه يك گوشي محكم و با كيفيت با امكانات معمولي و با قيمت مناسب معرفي كنه ؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هواوی وای ۹ ۲۰۱۹

    • alireza297

      نتیجه میگیریم اپل رو بندازیم دور و از اندروید دوزاری استفاده کنیم
      کسی هم اندازه ما نمیفهمه
      نویسنده چون گوشیش اندرویده اینجور صلاح دونسته

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما مگه میشناسی نویسنده را؟

      • بدون نام

        طرفدارهای بی منطق اپل! کجای متن دروغه؟ اونم متن سی نت

    • رضا

      ایول به اندروید از اولشم باحال بود اپل بیشتر برا پزه وگرنه همچی مالی نیست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج