جاباما
۹۱۸۴۱۵
۴ نظر
۵۰۰۹
۴ نظر
۵۰۰۹
پ

ابلاغِ مصوبه‌ای درباره‌ی گسترش فرهنگ حجاب

حسن روحانی رئیس‌جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه «مجموعه تکمیلی اقدامات اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب» را برای اجرا به دستگاه‌های مسئول ابلاغ کرد.

خبرگزاری ایلنا: حجت‌الاسلام والمسلین حسن روحانی رئیس‌جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه «مجموعه تکمیلی اقدامات اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب» را برای اجرا به دستگاه‌های مسئول ابلاغ کرد.

این مصوبه در جلسه ۸۲۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی در تاریخ ۱۲/۶/۱۳۹۸ به تصویب رسید و شامل ۶ ماده است که مسئولیت هماهنگی، اجرا و نظارت بر عملکرد دستگاه‌ها درخصوص این مصوبه با وزارت کشور است.

همچنین این وزارتخانه موظف است ستاد راهبری و هماهنگی اجرای مصوبه عفاف و حجاب را تشکیل دهد و گزارش عملکرد این ستاد را به‌صورت سالانه به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کند.

کلیه مصوبات قبلی در خصوص عفاف و حجاب به قوت خود باقی است

یکی از مهم‌ترین نکات حائز اهمیت در مصوبه، ماده ۴ آن است که در این ماده تصریح‌شده کلیه مصوبات قبلی شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص عفاف و حجاب به قوت خود باقی است و وظایف مقررشده در ماده ۵ برای دستگاه‌ها وظایف تکمیلی بوده که به وظایف قبلی اضافه ‌شده است.

گفتنی است در بخشی از مقدمه آن چنین نگاشته شده است: عفاف و حجاب در قرآن و سنت معصومین علیهم‌السلام، آرمان­های انقلاب اسلامی و رهنمودهای امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله­العالی)، همچنین در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و نیز سیاست­های کلی فرهنگی و فرهنگ و آداب ملی، جایگاه رفیعی دارد.

در ماده ۱ مصوبه فوق‌الذکر هدف از تصویب این «فضایل اخلاقی و فراگیر شدن عفاف و رعایت حجاب شرعی و قانونی و کاهش بدحجابی» عنوان شده است.

همچنین در ماده ۲ نیز راهبردهای این مصوبه عبارتند از: «مسئولیت­پذیری و پاسخگویی مسئولان دستگاه‌های اجرایی و سایر دستگاه‌های حاکمیتی در حوزه عفاف و حجاب»، «به فعلیت رساندن ظرفیت­های مغفول علمی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و حقوقی برای ارتقای وضعیت عفاف و حجاب»، «صیانت از حریم عفت عمومی و گسترش امنیت اخلاقی و مقابله با تهدیدها و جنگ نرم دشمن در حوزه عفاف و حجاب».

وظایف عمومی دستگاه‌های مجری

ماده ۳ مصوبه «مجموعه تکمیلی اقدامات اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب» وظایف عمومی دستگاه‌های مجری را به شرح ذیل مقرر کرده است: «نظارت بر رعایت عفاف و حجاب و ارزش­ها و شئونات قانونی کشور در حوزه عملکردی»، «اصلاح آئین­نامه­ها، شیوه­نامه­ها و دستورالعمل­های جاری در دستگاه­ها در جهت تحکیم فرهنگ عفاف و حجاب و پیشگیری از بروز بدحجابی»، «آگاهی دهی نسبت به مزایا و پیامدهای فردی و اجتماعی عفاف و حجاب برای کارکنان و مناسب­سازی محیط کار بانوان برای تأمین امنیت اخلاقی و آسایش آنان».

دستگاه‌های مسئول اجرای مصوبه

بر اساس ماده ۵ مصوبه «مجموعه تکمیلی اقدامات اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب» وزارتخانه‌های مسئول اجرای این مصوبه عبارتند از: وزارت ورزش و جوانان، وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، وزارت کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مراکز آموزش عالی و پژوهشی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت آموزش‌وپرورش، وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت اطلاعات.

همچنین سازمان بسیج مستضعفین، نیروی انتظامی، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، مرکز مدیریت حوزه علمیه قم، کمیته امداد امام خمینی(ره)، شهرداری­های سراسر کشور هم از سایر سازمان‌‌هایی هستند که طبق مصوبه «مجموعه تکمیلی اقدامات اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب» وظائف و تکالیفی را بر عهده دارند.

همچنین ستاد احیای امربه‌معروف و نهی از منکر، سازمان مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی،سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سازمان صداوسیما، سازمان حج و زیارت، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان بهزیستی، سازمان برنامه‌وبودجه، سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان اداری و استخدامی و بنیاد شهید و امور ایثارگران هم برای اجرای مصوبه فوق‌الذکر باید اقدامات تصریح‌شده در این مصوبه را انجام دهند.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ماده ۶ مصوبه «مجموعه تکمیلی اقدامات اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب» ذیل عنوان برنامه‌ریزی، اجرایی سازی، نظارت و ارزیابی مقرر شده: سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری کلان و راهبردی در حوزه حجاب و عفاف و نظارت راهبردی و ارزیابی حسن انجام این مصوبه بر عهده دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

هماهنگی اجرای مصوبه و نظارت بر عملکرد دستگاه­ها بر عهده وزارت کشور است

همچنین در بخش دیگری از این ماده نیز مقررشده: ایجاد هماهنگی، تدبیر و پیش­بینی سازوکار لازم برای اجرای این مصوبه و نظارت بر عملکرد دستگاه­ها و نهادها بر عهده وزارت کشور است که با استفاده از همه ظرفیت­ها و امکانات و منابع از طریق شورای اجتماعی و سازمان امور اجتماعی کشور و تشکیل ستاد هماهنگی و راهبری اجرای مصوبه عفاف و حجاب اقدام می‌نماید و گزارش آن را به‌صورت سالانه به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه خواهد کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      لباسهای مادران ما ، همه زیبا و پوشاننده بوده و است و این پارچه مشکی هیچ تاریخچه و سابقه ای ندارد .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا درووودددد بر شما ایرانی اصیل

    • بدون نام

      بجای این همه پول حیف و میل کردنها وضعیت اقتصادی مردم را رونق بدید این همه نهادها و ارگان‌ها را درگیر این مسایل میکنید با این هزینه های سگین عوض اینکار این پولها را به مردم بدید آن موقع می بینید که حتی مردها هم با روسری میآیند بیرون.

    • بدون نام

      از نظر شماها اسلام فقط یعنی حجاب و بس!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج