۹۱۸۴۴۹
۴ نظر
۵۳۹۲
۴ نظر
۵۳۹۲
پ

بهترین اقتباس‌های سینمایی از آثار آگاتا کریستی

آثار آگاتا کریستی گسترده و پر از شخصیت‌های نمادین است. پس از گذشت این همه سال، کسی هست که هرکول پوآرو یا خانم مارپل را فراموش کرده باشد؟تقریباً از همه آثار این نویسنده محبوب در فیلم‌ها، مجموعه‌های تلویزیونی یا نمایش‌های تئاتری اقتباس شده است و یکی از جدیدترین آن‌ها هم مینی‌سریال سه قسمتی BBC، «مصیبت بی‌گناهی» (Ordeal by Innocence)، با درخشش بیل نای و آنا چنسلر است.

برترین‌ها: آثار آگاتا کریستی گسترده و پر از شخصیت‌های نمادین است. پس از گذشت این همه سال، کسی هست که هرکول پوآرو یا خانم مارپل را فراموش کرده باشد؟

تقریباً از همه آثار این نویسنده محبوب در فیلم‌ها، مجموعه‌های تلویزیونی یا نمایش‌های تئاتری اقتباس شده است و یکی از جدیدترین آن‌ها هم مینی‌سریال سه قسمتی BBC، «مصیبت بی‌گناهی» (Ordeal by Innocence)، با درخشش بیل نای و آنا چنسلر است. این مینی‌سریال براساس رمانی به همین نام از آگاتا کریستی است و در مرکز داستان، قتل یک بشردوست ثروتمند به نام ریچارد آرگایل قرار دارد.

هیچ‌یک از اقتباس‌های خلق شده از این آثار، عیناً مشابه هم نیستند و به گونه‌ای ساخته می‌شوند که تماشای مجدد داستان برای بیننده جذاب و هیجان‌انگیز باشد. همانطور که ذکر شد اقتباس‌های زیادی برای فیلم‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی یا نمایش‌های تئاتری انجام گرفته، اما ما در این مطلب، منحصراً به مجموعه‌ای از بهترین اقتباس‌های سینمایی پرداخته‌ایم.

۱. قتل در قطار سریع‌السیر شرق

بهترین اقتباس‌های سینمایی از آثار آگاتا کریستی

عنوان اصلی: Murder on the Orient Express

محصول: ۱۹۷۴

یکی از بهترین و معروف‌ترین داستان‌های آگاتا کریستی با محوریت شخصیت کارآگاه پوآرو است و فیلم «قتل در قطار سریع‌السیر شرق» نیز به عقیده ما، بهترین فیلم اقتباسی از یک رمان کریستی تا به امروز بوده است.

قسمت‌های مبهم و مهیج زیادی در معمای داستان وجود دارد و هرکول پوآرو باید راز قتل یکی از مسافران قطار سریع‌السیر شرق را حل کند.

کارگردان، سیدنی لومت، یک اجرای گروهی بی‌نظیر از ستاره‌های فیلمش که در مرکز آن‌ها آلبرت فینی، در نقش هرکول پوآرو قرار گرفته، می‌گیرد. این فیلم نامزد دریافت ۶ جایزه اسکار شد که فقط موفق شد یکی از آن‌ها را به دست آورد؛ جایزه بهترین نقش مکمل زن برای اینگرید برگمن.

بازسازی این فیلم کلاسیک، با گروهی از عوامل درجه یک در نوامبر ۲۰۱۷ اکران شد. کنت برانا، کارگردان این فیلم، خود نقش پوآرو را برعهده گرفت و بازیگران دیگری از جمله جانی دپ، پنلوپه کروز، ویلم دفو، درک جاکوبی و الیویا کلمن در این فیلم به ایفای نقش پرداختند. برخی از منتقدان این فیلم را ستایش کردند و برخی دیگر معتقد بودند که چیزی فراتر از سایر اقتباس‌های انجام شده نبوده است.

۲. سپس هیچ‌کدام باقی نماندند

بهترین اقتباس‌های سینمایی از آثار آگاتا کریستی

عنوان اصلی: And Then There Were None

محصول: ۱۹۴۵

این رمان به طور گسترده به عنوان شاهکار کریستی در نظر گرفته می‌شود و چندین فیلم سینمایی از آن اقتباس گردیده که هیچ‌کدام آن‌ها به اندازه این یکی، مورد تمجید قرار نگرفته است. در اقتباس سیاه- سفید ۱۹۴۵ این رمان، یک تعلیق واقعی شکل گرفته است.

داستان درباره ۱۰ غریبه است که برای گذراندن تعطیلات به یک جزیره دورافتاده بریتانیایی دعوت شده‌اند. همگی آن‌ها ارتباط نزدیکی با مرگ یک نفر دارند و به نظر می‌رسد میزبان (که دیده نمی‌شود) همه اسرار آن‌ها را می‌داند. خیلی زود، تک تک آن‌ها یک به یک کشته می‌شوند.

اکثر بازیگران فیلم از چهره‌های شناخته‌شده دوران خود هستند که بیشتر در نقش‌های مکمل حضور دارند و رنه کلر، فیلم‌ساز برجسته فرانسوی، کارگردانی این اثر را برعهده داشته است.گفتنی است این رمان کریستی، با عنوان «ده بچه زنگی» و «ده سیاه‌پوست کوچولو» نیز در ایران به چاپ رسیده است.

۳. شاهدی برای تعقیب

بهترین اقتباس‌های سینمایی از آثار آگاتا کریستی

عنوان اصلی: Witness for the Prosecution

محصول: ۱۹۵۷

«شاهدی برای تعقیب» یک درام دادگاهی بی‌نظیر با المان‌های ژانر نوآر از بیلی وایلدر است که پایانی به شدت شوکه‌کننده و دور از انتظار دارد. تایرون پاور، مارلنه دیتریش، چارلز لاتن و السا لنچستر ستاره‌های این فیلم هستند.

این فیلم در ۶ بخش نامزد دریافت جایزه اسکار گردید و امتیاز ۱۰۰ درصد را از مجموع ۳۱ نقد در وب‌سایت راتن تومیتوز به دست آورده است. داستان درباره وکیل مشهوری (با بازی چارلز لاتن) است که از یک سکته قلبی جان سالم به در برده است و حالا باید از فردی (با بازی تایرون پاور) که متهم به قتل یک بیوه ثروتمند تنها شده است، دفاع کند.

کریستی در اصل «شاهدی برای تعقیب» را به عنوان یک داستان کوتاه به نگارش درآورد و سپس خود اقتباس آن را برای یک نمایش‌نامه تئاتر فراهم کرد. نتیجه حاصل شده منبع الهام این فیلم سینمایی قرار گرفت.

۴. مرگ بر روی نیل

بهترین اقتباس‌های سینمایی از آثار آگاتا کریستی

عنوان اصلی: Death on the Nile

محصول: ۱۹۷۸

لوکیشن‌های خیره‌کننده، طرح داستانی جذاب، بازیگران فوق‌العاده و سفری سبک‌پردازی‌شده به سمت رود نیل به لطف کارگردان، جان گیلرمین، میسر شده است.

«مرگ بر روی نیل» به مانند «قتل در قطار سریع‌السیر شرق» یک داستان رازآلود با محوریت شخصیت کارآگاه پوآرو است و داستان فیلم درباره قتلی بر روی یک کشتی در حال حرکت است و مسافرانی که در این شرایط به یک‌باره به مظنونین ماجرا تبدیل می‌شوند.

بازی بسیار خوب پیتر اوستینوف در نقش کارآگاه پوآرو به همراه گروهی از بازیگران درجه یک به این فیلم جذابیت بیشتری بخشیده است. گرچه این فیلم به اندازه «قتل در قطار سریع‌السیر شرق» بازخورد خوبی دریافت نمی‌کند، اما همچنان به طور فوق‌العاده‌ای سرگرم‌کننده است.

شایان ذکر است که کنت برانا اقتباس دیگری از این رمان را با درخشش بازیگرانی، چون گل گدوت، آرمی همر، جودی کومر و تام بیتمن ساخته است و البته خودش در نقش کارآگاه پوآرو بازی می‌کند.

این فیلم به درخواست کمپانی قرن بیستم فاکس به دنبال اکران موفقیت‌آمیز «قتل در قطار سریع‌السیر شرق» ۲۰۱۷ ساخته شده است و قرار است در سال ۲۰۲۰ اکران شود. باید منتظر ماند و دید که این فیلم تا چه اندازه می‌تواند موفقیت فیلم نخست را تکرار کند.

۵. او ادعا کرد قتلی رخ داده است

بهترین اقتباس‌های سینمایی از آثار آگاتا کریستی

عنوان اصلی: Murder, She Said

محصول: ۱۹۶۱

نخستین اقتباس سینمایی با شخصیت مرکزی خانم مارپل که در این لیست ما قرار گرفته است. «او ادعا کرد قتلی رخ داده است» براساس یک رمان آگاتا کریستی به نام «قطار ساعت ۴:۵۰ از پدینگتون» ساخته شده است.

گرچه خود کریستی این اقتباس را دوست نداشت، اما این فیلم در حال حاضر توانسته امتیاز ۸۳ درصد را در وب‌سایت راتن تومیتوز به دست آورد و به طور گسترده‌تر بازخورد خوبی از منتقدان دریافت کند. جورج پولاک، یک فیلم به شدت سرگرم‌کننده ساخته است، اما مشکلاتی هم در این بین وجود دارد.

در این ماجراجویی خانم مارپل، زنی از پنجره قطار متوجه وقوع قتلی در ایستگاه پدینگتون می‌شود و قضیه را برای خانم مارپل تعریف می‌کند. زمانی که مقامات مدرکی مبنی بر اثبات ادعای خانم مارپل نمی‌یابند، خود خانم مارپل دست به کار می‌شود تا راز این جنایت را پیدا کند.

۶. شیطان زیر آفتاب

بهترین اقتباس‌های سینمایی از آثار آگاتا کریستی

عنوان اصلی: Evil Under the Sun

محصول: ۱۹۸۲

این مورد احتمالاً عجیب‌ترین اقتباس از آثار آگاتا کریستی باشد. «شیطان زیر آفتاب» یک فیلم سینمایی دیگر از مجموعه داستان‌های پوآرو و با یک گروه از بازیگران حرفه‌ای دیگر است که در صدر آن‌ها پیتر اوستینوف در نقش کارآگاه پوآرو نشان داده می‌شود. اوستینوف چهار بار دیگر، در دو فیلم تلویزیونی و دو فیلم سینمایی بلند، این کارآگاه بلژیکی مشهور را به تصویر کشید. در داستان فیلم، این بار پوآرو در جستجوی قاتل و الماسی گم‌شده در یک جزیره تفریحی اختصاصی است. کارگردان، گای همیلتون، در دومین اثر اقتباسی خود از آگاتا کریستی، یک فیلم به غایت سرگرم‌کننده، رنگارنگ و عجیب و غریب را خلق کرده است.

۷. قتل در گالوپ

بهترین اقتباس‌های سینمایی از آثار آگاتا کریستی

عنوان اصلی: Murder at the Gallop

محصول: ۱۹۶۳

«قتل در گالوپ» دنباله فیلم «او ادعا کرد قتلی رخ داده است» است و داستان آن اقتباسی از رمان «پس از تشییع جنازه» آگاتا کریستی است. شخصیت اصلی کتاب، کارآگاه پوآرو است که در فیلم خانم مارپل جایگزین او شده است. فیلم به طور قابل توجهی سبک‌تر و طنزپردازانه‌تر از مجموعه فیلم‌های پرتعلیق پوآرو است.

در این فیلم خانم مارپل در پی بررسی دلایل مرگ یک انسان است که از قرار معلوم مرگ طبیعی عنوان شده، ولی او به شدت به آن مشکوک است. کارگردانی این فیلم را نیز به مانند «او ادعا کرد قتلی رخ داده است»، جورج پولاک برعهده داشته و مارگارت رادرفورد ایفاگر نقش خانم مارپل است.

منابع: murder-mayhem ،thecinemaholic

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      درور بر آگاتا کریستی!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سریال شبکه ‏mtvلبنان و بازی دارین حمزه درفیلم وسریال بانام"ابریاء ولکن"یک سریال جنایی وپلیسی هست که دقیقااز آثارآگاتاکریستی اقتباس شده که ارزش دیدن داره

    • بدون نام

      آگاتا کریستی عشق منه

    • بدون نام

      عالیه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج