۹۱۸۸
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

ویتامین ها و مواد غذایی ضدافسردگی را بشناسید

خوراکی های شادی آور

اگر در اطراف خود فرد افسرده ای دارید، یک رژیم غذایی خوب را به او توصیه کنید. آنچه در این صفحه می خوانید، شامل دستوراتی است خوراکی که ذهن و روح ما را شاداب‌تر می کند.

خوراکی های شادی آور

خوراکی های شادی آور

آيا بین افسردگی و تغذیه رابطه ای وجود دارد؟

زمانی که تغذیه نامناسبی داریم، مغز بدون مواد شیمیایی موجود در یک رژیم غذایی متعادل به سختی مي​تواند کار خود را انجام دهد. به گفته یک موسسه سلامتی، این مشکل مي​تواند آمار اضطراب، افسردگی و بی​قراری را بالا ببرد. میوه​ها و سبزیجات تازه، ماهی، حبوبات و مغزها، ویتامین​ها و املاح مورد نیاز مغز را تامین مي​کنند.

قابل توجه انسان​هاي امروزی که اغلب خوراکی​هاي بسته بندی شده را به غذای تازه خانگی ترجیح مي​دهند: فرآورده​هاي غذایی بسته بندی شده که به صورت جعبه و کنسرو عرضه مي​شوند خطر ابتلا به افسردگی را بالا مي​برند. مطالعات اخیر نشان مي​دهد بین این فرآورده​هاي غذایی و افسردگی ارتباطی وجود دارد.

همچنین لازم به ذکر است که این غذاهای بسته بندی شده سرشار از قند و چربی، علت اصلی ابتلا به چاقی هستند. بنابراین یک بار دیگر به اینجا می رسیم که شما همان چیزی هستید که می خورید!


نخورید و شاد بمانید

  • الکل و مواد مخدر با ایجاد اختلال در خواب، روحیه و انگیزه شما، افسردگی تان را بدتر مي​کنند و تاثیر داروهای ضد افسردگی را کاهش مي‌دهند.
  • از مصرف مواد قندی پرهیز کنید.
  • نوشیدنی​ها و خوراکی‌هاي حاوی کافئین موجب تحریک اضطراب شما شده و بر خوابتان تاثیر
  • مي​گذارند. قطع مصرف کافئین در بعد از ظهر، روش مفیدی برای خوب خوابیدن است.
  • از زندگی پشت میزنشینی و بدون تحرک اجتناب کنید چرا که چاقی با افسردگی ارتباط دارد. افسردگی ممکن است در نتیجه تغییرات فیزیولوژیک سیستم ایمنی و تغییرات هورمونی همراه با آن به وجود آید. رژیم غذایی و ورزش مي​تواند به پیشگیری از چاق شدن شما کمک کند.


ویتامین ها و مواد غذایی ضدافسردگی را در کدام غذاها پیدا کنیم؟

  • آنتی اکسیدان​هاي لازم: این آنتی اکسیدان​ها آسیبهاي ناشی از رادیکال​هاي آزاد ـ که مغز نسبت به آنها حساس است ـ را کاهش مي​دهند. باید غذاهایی را مصرف کنید که سرشار از آنتی​اکسیدان باشند.
  • بتاکاروتن: میوه​هاي سرشار از بتاکاروتن مانند زردآلو، کلم بروکلی، گرمک، هویج، هلو، کدو حلوایی، اسفناج و سیب زمینی شیرین یک رژیم غذایی سالم را مي​سازند.
  • ویتامین C: میوه​هاي سرشار از ویتامین C شامل کلم بروکلی، گریپ فروت، کیوی، پرتقال، فلفل، سیب زمینی، توت فرنگی و گوجه فرنگی باید به وعده​هاي غذایی شما افزوده شوند.
  • ویتامین E: منابع مهم ویتامین E مانند مارگارین، مغزها، بذرها، روغن سبزیجات و سبوس گندم بخش مهمی از رژیم غذایی شما را تشکیل می‌دهند.
  • پروتئین​هاي حیوانی: پروتئین​هاي حیوانی که در منابع غذایی مانند بوقلمون، ماهی تن و جوجه یافت مي​شوند، ترشح تیروزین ـ اسید آمینه​ای که به تقویت دوپامین و نوراپی نفرین کمک مي​کند ـ را در مغز تحریک مي​کنند. در نتیجه مغز هوشیار مي​ماند و مي​توانید بهتر تمرکز کنید.
  • ویتامین B12: این ویتامین در تمامی گوشت​ها و محصولات حیوانی کم چرب مانند ماهی و لبنیات کم چرب یافت مي​شود.
  • ویتامین D: کمبود ویتامین D احتمال ابتلا به افسردگی را افزایش مي​دهد. کسانی که از ناهنجاری‌هاي فصلی رنج مي​برند باید ویتامین D موجود در رژیم غذایی خود را افزایش دهند.
  • منیزیم و سلنیوم: مواد غذایی سرشار از منیزیم و سلنیوم مانند حبوبات، مغزها، غذاهای دریایی مانند صدف​هاي خوراکی، ساردین و غلاتی همچون برنج قهوه​ای و جو دوسر نقش مهمی را در تنظیم روحیه شما بازی مي​کنند.
  • اسیدهای چرب امگا 3: از آنجا که بررسی​هاي گوناگون ارتباط بین کمبود اسیدهای چرب امگا 3 با افسردگی را نشان داده است، لازم است از مواد غذایی حاوی امگا 3 مانند ماهی کولی، سالمون، ساردین و ماهی تن - که همگی ماهی چرب هستند ـ و مغزها استفاده کنید.
  • اسید آلفا لینولنیک: بذر کتان، روغن کانولا، روغن دانه سویا، گردو و سبزیجات تیره همگی منابع آلفا لینولنیک ـ نوعی اسید چرب امگا 3 ـ هستند.

اختصاصی مجله اینترنتی برترین ها Bartarinha.ir

خوراکی های شادی آور

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج