جاباما
۹۱۹۰۳۱
۶ نظر
۵۰۱۰
۶ نظر
۵۰۱۰
پ

آنتونوف‌؛ هواپیمایی که صلاحیت پرواز ندارد!

کاپیتان هوشنگ شهبازی، خلبان و مهندس پروازی بازنشسته شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که آنتونوف‌هایی که از سازمان هواپیمایی مجوز و صلاحیت پرواز را دریافت کرده است، به هیچ وجه شرایط و صلاحیت را برای پروازهای مسافری ندارد و سازمان هواپیمایی باید در این زمینه پاسخگو باشد.

ایسنا: اخیرا یکی از کاربران فضای مجازی در شبکه اجتماعی توییتر مدعی شده بود که در پرواز مشهد - تهران سوار بر هواپیمای آنتونوف ۷۴ شده است که از سوی رییس جمهور ممنوعیت پرواز آن به دلیل ایمن‌نبودن در مردادماه سال ۹۳ اعلام شده است.

کاپیتان هوشنگ شهبازی، خلبان و مهندس پروازی بازنشسته شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در این باره گفت: پس از ممنوعیت پرواز ایران ۱۴۰ که در پی سانحه شهرک آزادی اعلام شد، هواپیماهای آنتونوف ۷۴ نیز برای انجام پروازهای مسافری ممنوع شد. اما اخیرا شنیده شده است که از هواپیمای باربری و ترابری برای ارائه خدمات مسافربری استفاده شده است. گویا از این هواپیما بی سر و صدا استفاده می‌شد.

وی افزود: شرکت هواپیمایی پویا چند هواپیما بیشتر ندارد که البته این ایرلاین چندوجهی است و خدمات ترابری، باربری، مسافری و VIP ارائه می‌دهد. پویا ایر دو هواپیمای امبرائر مسافری، سه آنتونوف ۷۴ و یکی دو هواپیمای ایلوشین دارد. بر اساس اطلاعات موجود هواپیمایی پویا برنامه‌ریزی پروازهای مسافری خود را با امبرائرها انجام می‌دهد، اما برای پروازهای پشتیبان و در صورتی یکی از هواپیماهایش زمین‌گیر شود از آنتونوف‌ها هم استفاده می‌کند. اما در هیچ جای دنیا نشنیده‌ و ندیده‌ام از هواپیماهای باربری برای ارائه خدمات مسافری استفاده کنند چرا که این نوع هواپیماها تجهیزات، امکانات و شرایط لازم را برای این سرویس‌ها ندارند.

آنتونوف‌؛ هواپیمایی که صلاحیت پرواز ندارد!

شهبازی ادامه داد: در سازمان جهانی هواپیمایی و سازمان هواپیمایی کشوری استانداردهایی برای اعطای مجوز پرواز به هواپیماهای مختلف تعریف شده که در راستای حفظ ایمنی مسافران است که باید این الزامات را داشته باشند. احراز شرایط و استانداردهای پرواز برای هواپیماهای مسافری بسیار سخت بوده و کسب آن برای هواپیماهای ترابری و باری تقریبا غیرممکن است.

وی تصریح کرد: وقتی هواپیماهای آنتونوف اجازه پرواز از سازمان هواپیمایی کشوری دریافت می‌کند این سازمان به عنوان دستگاه و نهاد حاکمیتی مسئول پاسخ‌گو باشد که در درجه نخست چگونه ممنوعیت اعلام شده از سوی رییس‌جمهور را نادیده گرفتید و اگر مجوزی صادر شده چرا آن را منتشر نکرده اید. سازمان هواپیمایی کشوری نیز باید در این زمینه هم پاسخ‌گو باشد که حتی اگر برای آنتونوف‌ها مجوز پرواز داده شده بر اساس کدام الزامات و استانداردهایی که در این هواپیماها نیست، صلاحیت پروازی‌شان صادر شده است؟

شهبازی با بیان این‌که برای جابه‌جایی مسافران با یک هواپیما از تهران تا مشهد باید اکسیژن مورد نیاز تامین شود، گفت: امکانات لازم برای پیاده شدن اظطراری، سرسره‌های نجات و حدود ۴۰ مورد و معیار باید در هواپیماهای مسافری وجود داشته باشد تا یک هواپیما بتواند استانداردها ی لازم برای دریافت مجوز پروازی را دریافت کند. این نکات در آنتونوف به طور قطع پیش‌بینی نشده و به هیچ وجه نمی‌توان برای این نوع هواپیماها این شرایط و استانداردها را تعبیه کرد بنابراین سازمان هواپیمایی کشوری باید در این زمینه پاسخ‌گو باشد که آیا این هواپیما شرایط لازم را احراز کرده و استانداردها را گذرانده است و اگر گذرانده و اگر گذرانده به عنوان مثال چه میزان اکسیژن برای چه ارتفاع و چه زمان پروازی در نظر گرفته شده و تایید شده است و دیگر معیارها را نیز باید این سازمان با جزئیات توضیح دهد.

چرا هواپیماهای روسی در آسمان ایران جواب نمی‌دهد؟

کاپیتان شهبازی درباره این که چرا هواپیماهای روسی در پروازهای مسافری ایران طی سال‌های گذشته جواب نداده و حوادث و سوانح بسیاری داشته است، تصریح کرد: در مورد ایران ۱۴۰ نیز بارها دلیل اتفاقات و حوادث این هواپیماها و دیگر هواپیماهای روسی مانند آنتونوف و توپولوف را توضیح داده‌ام. به نظر من اقلیم و تجهیزات (شامل دستگاه‌های زمینی و دستگاه‌های هدایت هواپیما) موجود در ایران هیچ سازگاری با هواپیماهای روسی و دیگر کشورهای بلوک شرق ندارد و به همین دلیل است که پرواز هواپیماهای روسی در ایران با حوادث بسیاری رو به رو می‌شود.

وی ادامه داد: هیچ کدام از هواپیماهای روسی و دیگر هواپیماهای بلوک شرق طی سال‌های اخیر پروازهای موفقی را در ایران نداشتند، به عنوان مثال ایران ۱۴۰ یکی از این هواپیماها بود که هیچ وقت در ایران انبوه سازی نشد و اوکراینی‌ها حدود ۱۵ فروند از آن را ساختند و بیش از ۵۰ درصد از آن‌ها یعنی ۹ فروندشان سقوط کرد. البته قرار بود اوکراین دانش فنی ساخت این هواپیما را به صورت کامل به کشورمان منتقل کند اما با بدعهدی این طرف خارجی مواجه شدیم.

این خلبان بازنشسته ایرانی گفت: هواپیمای باربری آنتونوف که برای جابه‌جایی مسافر از آن استفاده می‌شود، خلاف قانون بوده و مسئولان امر باید در این زمینه پاسخ‌گو باشند چرا که جان مردم و مسافران از همه چیز مهمتر است و آن‌هایی که به این پرواز و هواپیما مجوز داده‌اند باید آنتونوف را مجدادا زمین‌گیر کند و نباید اجازه جابه‌جایی مسافر را بدهد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • علی

      هواپیما ماشین که نیست اگه مدل پایین باشه میشه رانندگی کرد هواپیما استاندارد نباشه و کوچکترین نقصی تو اسمان پیش بیاد سقوط میکنه و چندین نفر ظرف چند ثاتیه از بین میرن

    • عبدالرحمن

      ببین کجا دنبال چی میگرده این خلبان عزیز؟

    • باقر

      ببخشید یه مطلب یادم رفت بگم این هواپیما تحت هیچ شراطی در استال قرار نمیگیره واضح تر بگم قدرت مانور این پرنده بالاست اگر به هر دلیلی هواپیما تعادلش از بین بره و ارتفاع کافی داشته باشجوری طراحی شده که دوباره خودش به حالت پروازی بر میگرده حتی اگر جفت موتورهایش از دست رفته باشد

    • بدون نام

      واقعاً برای کشوری مثل ایران خجالت آوره که چهار تا هواپیمای درست و حسابی ندارد، بعد کشورهای اطراف مخصوصاً حوزه خلیج فارس را ببینید که بزرگترین شرکتهای هواپیمایی مثل امارات و قطر ایر ویز و هواپیمایی سعودی و ترکیش ایر لاین را دارند، حتی الان وضع افغانستان از نظر هواپیما از ایران بهتره، یه زمانی ایران ایر جزو بهترین ایر لاین های دنیا محسوب میشد و با بویینگ ۷۴۷ پروازهای مستقیم به آمریکا و خیلی جاهای دیگه داشت، بیچاره خلبان های ایرانی که جزو بهترین خلبانان دنیا هستند باید با چه استرسی پرواز کنند با این هواپیما های قراضه!!!؟ چی شد برجام که ادعا میکردند ۱۸۰ فروند انواع بویینگ خریدیم ، پس کو ؟!!! حتی یه فروند هم ندادند. الی برکت الله

    • بدون نام

      ایرباس و بوئینگ یه وقت خدایی ناکرده تجمل گرایی نباش؟. بهتره ما ایرانیها بس که خوابیم با الاغ اینطرف اونطرف بریم.

    • بدون نام

      قابل توجه استایل یادگرفته عزیز!!؟؟؟؟حنما جوانی وخام وناپخته ونافهم !؟ اخه داره میگه از15تاهواپیماییکه درایران ساختیم!ونووو نووو نووو نووصفرکیلومتروصفرکیلومترو صفر وصفربوده9تاهواپیماش ازهمونیکه تومیگی افتاده وهرکدومشون لااقل40نفرایرانی کشته!!؟؟؟اخه احمق استایل یعنی نبودهواییکه بشه سوارش شدتمام هواپیماهاسواربادمیشن وقتی بادازدوطرف فشاراوردهمه پرنده هاازجمله ملوجک جنجیش کفتراستایل میندازه دیگه زرمفت نزنیهابدم میاد!؟پرفسورهبچی نخونده ندیده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج