جاباما
۹۱۹۰۳۶
۱۱ نظر
۵۰۰۵
۱۱ نظر
۵۰۰۵
پ

جزئیات جدید از طرح فرانسه برای نجات برجام

لودریان، در مصاحبه با لوفیگارو درباره بخش دیگری از مفاد طرح فرانسه گفت: «همزمان، تحریم‌های آمریکا هم به تدریج رفع می‌شوند و ایران می‌تواند درآمدهای نفتی خودش را داشته باشد. این ملاک‌ها هنوز هم پابرجا هستند اگرچه فضای سیاسی تنگ‌تر شده، چون ایران تهدید کرده که قصد دارد از اوایل نوامبر از سایر تعهدات برجامی خودش عقب‌نشینی کند.»

فرارو: «ژان ایو لودریان»، وزیر امور خارجه فرانسه در مصاحبه‌ای که سه‌شنبه منتشر شده درباره طرح کشورش برای نجات توافق هسته‌ای برجام و میانجی‌گری میان ایران و آمریکا اظهارنظر کرده است.

لودریان در این مصاحبه با روزنامه «فیگارو» برخی مطالبات فراتر از «برجام»، مانند مذاکرات منطقه‌ای با ایران و آینده توافق هسته‌ای بعد از سال ۲۰۲۵ را هدف طرح ابتکاری رئیس‌جمهور کشورش برای نجات توافقی دانسته که ایران به مفاد آن پایبند بوده است.

لودریان در این مصاحبه در پاسخ به این سوال که آیا طرح «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه با ایران «مرده است» گفت: «در بیاریتز و بعداً در نیویورک، رئیس‌جمهور فرانسه ابتکاراتی برای تنش‌زدایی و تعیین ملاک‌های توافق میان دونالد ترامپ و حسن روحانی انجام داد.»

جزئیات جدید از طرح فرانسه برای نجات برجام

او در ادامه درباره طرح فرانسه گفت: «هدف از آن، متقاعد کردن ایران به پایبندی دوباره به تعهدات خود در توافق هسته‌ای وین، آغاز مذاکراتی برای رایزنی درباره بحران‌های منطقه و بحث درباره آینده توافق بعد از سال ۲۰۲۵ است.»

ایران و کشورهای غربی هنگام آغاز مذاکره بر سر مسائل محل اختلاف از حدود ۱۶ سال پیش تصمیم گرفتند گفت‌وگوها را به مسائل هسته‌ای محدود کنند. این مذاکرات سرانجام سال ۱۳۹۴ به حصول «برنامه جامع اقدام مشترک» یا «برجام» منتهی شد.

«فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنانی در پارلمان اروپا روز ۲۱ آذرماه سال ۱۳۹۶ گفت که این مذاکرات به درخواست دولت آمریکا به گفت‌وگو بر سر مسائل هسته‌ای محدود شده بود.

دولت فعلی آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» اردیبهشت‌ماه سال گذشته به بهانه‌هایی مانند اینکه در برجام به مسائلی مانند نفوذ منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران پرداخته نشده از این توافق خارج شد.

دولت فرانسه طرحی که گفته می‌شود هدف آن نجات توافق هسته‌ای و پایان دادن به تنش‌های میان ایران و آمریکا است تدوین کرده است. کارشناسان می‌گویند این طرح، در ازای متعهد کردن ایران به مطالبات فرابرجامی خواستار برخوردار کردن تهران از امتیازاتی است که قرار بوده طبق برجام در اختیار ایران قرار داده شود.

پایگاه خبری پالیتیکو روز ۹ مهرماه جزئیاتی از مفاد طرح فرانسه منتشر کرد. این سند از تهران خواسته موافقت کند «هرگز به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نخواهد بود و کاملاً به تعهدات خود پایبند است، ضمن آنکه مذاکره بر سر چارچوبی طولانی‌مدت‌تر درباره فعالیت‌های هسته‌ای خودش را می‌پذیرد.»

طرح فرانسه همچنین از ایران خواسته از هر گونه «ستیزه‌جویی» خودداری کرده و از طریق مذاکره به دنبال صلح و احترام واقعی در منطقه باشد.

با آنکه در متن سند صریحاً به برنامه موشک‌های بالستیک ایران اشاره نشده، مقام‌های فرانسوی می‌گویند، برداشت همه طرف‌ها از لحن مربوط به نقش منطقه‌ای تهران این بود که مسائل موشکی بخشی از مذاکرات خواهد بود.

به نوشته پالیتیکو، در ازای این تعهدات، ایالات متحده با رفع همه تحریم‌های بازاعمال‌شده بعد از سال ۲۰۱۷ علیه ایران موافقت خواهد کرد.

لودریان، در مصاحبه با لوفیگارو درباره بخش دیگری از مفاد طرح فرانسه گفت: «همزمان، تحریم‌های آمریکا هم به تدریج رفع می‌شوند و ایران می‌تواند درآمدهای نفتی خودش را داشته باشد. این ملاک‌ها هنوز هم پابرجا هستند اگرچه فضای سیاسی تنگ‌تر شده، چون ایران تهدید کرده که قصد دارد از اوایل نوامبر از سایر تعهدات برجامی خودش عقب‌نشینی کند.»

«لودریان همچنین گفت: «امروز برای هر دو طرف مهم است که این فرصت برای مذاکره را غنیمت بشمارند، در غیر این صورت، فشارها با گذشت زمان تشدید می‌شود و خطر بروز تنش‌های کنترل‌نشده افزایش پیدا می‌کند، در حالی که هیچ‌کدام از بازیگران این بحران، به خصوص ایالات متحده و ایران این را نمی‌خواهند.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      علی رغم توهین های مکرر ترامپ به اروپایی ها انان هنوز خواستار نوکری به امریکا هستند.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        یک سری تعهدات جدیدتر ایران بدهد و رئس جمهور بعدی که آمد باز زیر همه چیز بزند و خواستار تعهدات بیشتر شود و این روند تا نابودی کامل ایران ادامه دارد چون زیاده خواهی آمریکا تمامی ندارد

    • احد

      عجب ابتکاری!!!!!!!!
      تمام خواسته های امریکا و اسرايیل را گنجاندن و هیچ امتیاز حتی نسیه هم برای ما قايل نشدند
      خوب بم بم جان اگر قرار به این بود که همان پارسال با ترامپ مذاکره می کردیم دیگه نیاز به ابتکار فرانسه نبود

    • بدون نام

      بگو طر ح فرانسه برای فریب ایران,خاک بر سر ما,تا کی باید گول بخوریم.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عاقل از یک سوراخ دو بار گزیده نمیشود .بار اول نتیجه اعتماد به آمریکا و غرب را دیدیم پس دوباره اعتماد کردن و خسارت وارد کردن به مملکت غیر قابل قبول است

      • بدون نام

        باز هم زیاده خواهی آمریکا از طریق اروپا ابلاغ شد و رئیس جمهوری بعدی که آمد همه چیز را از بین میبرد و شروط تازه میگذارد و اگر ایران دوباره گول آنها راخورد در این باطلاق روز به روز بیشتر فرو میرود

    • بدون نام

      دیگه حالمان از کلمه بحران بهم میخوره برو عمو این دکان حسن کلید ساز را ببندید

    • بدون نام

      حسب الامر رهبری نه مذاکره و نه امتیاز دهی. اگر برجام را پذیرفتند که هیچ و الا ایران به راه خود خواهد رفت و مثل همه کشورها حق بهره برداری از هرگونه انرژی را برای خود مجاز می‌داند.
      نه غربی نه شرقی هردو مزور و دروغگو.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چرا آنها خودشان باید بمب اتم داشته باشند ولی کشورهای دیگر حق استفاده صلح آمیز هسته ای را ندارند .چه کسی این حق را به آنها داده ویا اسرائیل که عضو هیچ کدام از سازمانهای نظارتی برروی فعالیتهای هسته ای خود نبوده و اجازه بازرسی را هم نمیدهد وبمب اتم هم دارد.زور گوئی تا کی!!!!؟؟؟؟

    • بدون نام

      فرانسه ادای قدرت بزرگ را درمیاورد اما برای بستنی خوردن هم چشم به بابا امریکا دارد.
      ایران هم از برجام ناراضی است و باید کل فعالیت های ایران تحت نظر اژانس بصورت ازاد و نامحدود باشد .کی گفته ما نباید غنی سازی بالا داشته باشیم کی گفته ما نباید اب سنگین داشته باشیم .کی گفته ما نباید بیش از سیصد کیلو اورانیوم داشته باشیم .کی گفته شما چرا حتی بمب هم داشته باشید

    • بدون نام

      اروپا مجری زیاده خواهیهای آمریکاست .اگر این طرح به گفته ترامپ بد هست چرا بعد از کاهش تعهدات یکطرفه ایران اینقدر خشمگین شدند و خواستار اجرای کامل آن از جانب ایران هستند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج