۹۱۹۰۷۹
۵۰۴۸
۵۰۴۸
پ

به بهانه‌ی روز جهانی غذا؛ در آرزوی جهانی بدون گرسنگی

از سال ۱۹۴۵، ۱۶ اکتبر مصادف با ۲۴ مهر از طرف سازمان کشاورزی و خواربار سازمان ملل متحد (فائو) به عنوان روز جهانی «غذا» معرفی شد تا دسترسی نابرابر غذا در سراسر دنیا بیش از پیش مورد توجه دولت ها، سازمان‌های خصوصی و همه مردم باشد.

روزنامه خراسان - مریم سادات کاظمی: از سال ۱۹۴۵، ۱۶ اکتبر مصادف با ۲۴ مهر از طرف سازمان کشاورزی و خواربار سازمان ملل متحد (فائو) به عنوان روز جهانی «غذا» معرفی شد تا دسترسی نابرابر غذا در سراسر دنیا بیش از پیش مورد توجه دولت ها، سازمان‌های خصوصی و همه مردم باشد.

به بهانه‌ی روز جهانی غذا؛ در آرزوی جهانی بدون گرسنگی

در حقیقت آمار تکان دهنده سازمان بهداشت جهانی از رنج گرسنگی و سوء تغذیه افراد به خصوص کودکان در جوامع فقیر و درگیر جنگ لزوم اقدام اساسی در این باره را می‌طلبد. نظر به اهمیت این موضوع، هر سال شعاری هم از طرف فائو انتخاب می‌شود تا اقدامات بر مبنای آن برنامه ریزی شود. در سال جاری میلادی هم " تغذیه سالم برای جهانی بدون گرسنگی" انتخاب شده است.

اگر اسراف نشود، همه مردم دنیا سیر می‌شوند!

۷۹۵ میلیون نفردر دنیا از گرسنگی رنج می‌برند تضادی شوکه کننده! جنگ و نبود حمایت از توسعه کشاورزی مهم‌ترین عوامل گرسنگی در دنیا به حساب می‌آیند که حیات افراد را به خطر می‌اندازند. از بین رفتن خوراکی‌ها در همه جوامع دیده می‌شود، اما سطح آن متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال بیشترین اسراف غذا (۵۳ درصد) در کشور‌های اروپایی مربوط به مصرف کنندگان و در منازل و رستوران هاست، اما در کشور‌های در حال توسعه، نبود برنامه ریزی برای نگهداری و بسته بندی مهم‌ترین چالش است و بخش قابل توجهی از محصولات کشاورزی طی مراحل اول تولید از بین می‌رود.

همه کشور‌ها درگیر «سوء تغذیه»

از هر سه نفر، یکی از تغذیه صحیح برخوردار نیست که پیامد آن در کودکان، اختلال در رشد و در بزرگ سالان اضافه وزن است. برآورد‌ها نشان می‌دهد نزدیک به نیمی از آمار فوت کودکان کمتر از پنج سال در دنیا ناشی از «سوء تغذیه» است.

همچنین کم خونی دختران نوجوان و زنان نیز یکی دیگر از پیامد‌های این مسئله است که زمینه ساز مشکلات متعدد مادران و کودکان آینده در طولانی مدت خواهد بود.

به بهانه‌ی روز جهانی غذا؛ در آرزوی جهانی بدون گرسنگی

کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی از طریق تغذیه یکی از موانع عملکرد مطلوب سیستم ایمنی و رشد مطلوب است، اما بیش از یک سوم کودکان در سنین پیش از دبستان در دنیا دچار کمبود ویتامین A هستند.

سوء تغذیه مادران که متاسفانه در کشور‌های توسعه نیافته شایع است، عوارضی مانند رشد ناکافی جنین و افزایش خطرات بارداری را در پی دارد. به طور کلی سوء تغذیه مادران و کودکان عامل مرگ و میر حدود ۱۰ درصدآمار فوت در جهان است.

دورریز‌های غذایی را کم کنیم

متخصصان اعلام کرده‌اند هر فرد در ماه حدود ۲۰ پوند ماده غذایی را دور می‌ریزد که این مشکل بزرگی است. زمانی که متوجه می‌شویم ۴۰ درصد از غذای تولید شده در ایالات متحده آمریکا از زباله‌دانی سر در می‌آورد، آن را نوعی بی‌مسئولیتی می‌دانیم.

پیش از آن که ماده غذایی که در یخچال نگه داشته‌اید خراب شود، آن را به فریزر منتقل کنید یا اگر امکان دارد خشک کنید. میوه‌ها و سبزیجات را داخل یک پاکت نایلونی قرار دهید و سپس به فریزر منتقل کنید.

پژوهش‌ها نشان می‌دهد ۴۴ درصد از این غذا‌های دور ریخته شده از خانه و ۳۳ درصد از صنایع غذایی یعنی رستوران‌ها به وجود آمده است.

به بهانه‌ی روز جهانی غذا؛ در آرزوی جهانی بدون گرسنگی

چند راهکار ساده

برنامه و نقشه غذایی هفتگی تهیه کنید.

تهیه فهرست غذایی هفتگی بسیار مفید است و فقط مانع اسراف نمی‌شود بلکه فواید دیگری هم دارد.

کود گیاهی بسازید.

برخی از کشور‌ها برنامه‌های تولید کود‌های گیاهی از دور ریز‌های خانگی دارند؛ حتی اگر چنین برنامه‌ای در کشورتان ندارید، آن را در خانه خودتان اجرا کنید و به این شکل در کاهش گاز‌های گلخانه‌ای کمک کننده باشید.

منبع: Fao.fr

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج