۹۱۹۱۹۶
۷ نظر
۵۰۰۵
۷ نظر
۵۰۰۵
پ

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از کار تعلیق شد

یک منبع آگاه از تعلیق از کار رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با حکم دادگاه مرتبط با سانحه سقوط هواپیمای مسافری در یاسوج خبر داد.

خبرگزاری مهر: یک منبع آگاه از تعلیق از کار رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با حکم دادگاه مرتبط با سانحه سقوط هواپیمای مسافری در یاسوج خبر داد.

امروز در یکی از روزنامه های همسو با دولت، به نقل از یکی از ممیزان سازمان هواپیمایی کشوری از صدور حکم تعلیق از ریاست سازمان هواپیمایی کشوری از سوی دادگاه رسیدگی کننده به پرونده سانحه سقوط هواپیمای یاسوج، انتقاد شده بود.

پرواز شماره ۳۷۰۴ هواپیمائی آسمان در تاریخ ۲۹ بهمن ۹۶ با تعداد ۶ نفر خدمه پروازی (خلبان، کمک خلبان، ۲ نفر مهماندار و ۲ نفر نیروی امنیت پرواز) و ۶۰ نفر مسافر(۵۹ نفر بزرگسال و یک کودک) برابر برنامه پروازی از فرودگاه مهرآباد تهران در ساعت ۰۸:۰۵ به پرواز درآمد و پس از گذشت حدود یک ساعت و ۲۵ دقیقه از آغاز پرواز، مکالمه مابین خلبان هواپیما و برج مراقبت فرودگاه یاسوج قطع گردید و هواپیما در حوالی ۹ مایلی شمال فرودگاه یاسوج دچار سانحه شد.

براین اساس شنیده شده که دادگاه بدوی، حکم تعلیق از کار برای علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری را صادر کرده است.

یک منبع آگاه در گفت وگو با خبرنگار مهر با تأیید صدور حکم تعلیق برای معاون وزیر راه و شهرسازی در دادگاه بدوی رسیدگی به سانحه سقوط هواپیمای تهران-یاسوج در زمستان سال ۹۶، علت آن را تشخیص مقصر بودن سازمان هواپیمایی کشوری در صدور مجوز پرواز برای این هواپیما دانسته است.

در گزارشی که سه کارشناس رسمی دادگستری در حوزه هوانوردی تهیه کرده اند، مجموع سهم تقصیراتی که سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت هواپیمایی آسمان از این سانحه داشته اند را ۸۰ درصد و سهم کروی پروازی را ۵ درصد تعیین کرده است.

این در حالی است که در گزارشی که از اسفندماه سال ۹۶ از سوی سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص سانحه سقوط پرواز تهران-یاسوج تهیه شده بود، علت اصلی سانحه اشتباه خلبان و عامل انسانی اعلام شده بود.

مدرس خلبانی: عامل سانحه یخ زدگی هواپیما بوده نه عامل انسانی

با این حال کاپیتان عین الله اردشیری، خلبان بازنشسته، مدرس باسابقه خلبانی و یکی از اعضای تیم بررسی سوانح هوایی در گفت وگویی که ۱ اسفند ۹۶ بلافاصله پس از سانحه با خبرنگار مهر در خصوص علت سانحه سقوط هواپیمای تهران یاسوج داشت، در پاسخ به این سوال خبرنگار مهر که «آیا ممکن است، خلبان بدلیل خطای انسانی ارتفاع هواپیما را کم کرده باشد؟»

توضیح داد: کاهش ارتفاع هواپیما، الزاما ناشی از اشتباه خلبان نبوده و دلایل مختلفی می تواند عامل کاهش ارتفاع هواپیما باشد که «برخی» از این دلایل به این شرح است: ممکن است هواپیما در داخل ابرها با مشکلاتی مواجه شده و اصطلاحا به شرایط «STALL» یا «واماندگی» رسیده و با خارج شدن از کنترل، هواپیما به کوه برخورده کرده است. ممکن است سیستم ضدیخ هواپیما از کار افتاده باشد که در این صورت در عرض چند دقیقه، بدنه هواپیما از چندین تن یخ پوشیده می شود و هواپیما سنگین شده و نمی تواند ارتفاع را حفظ کند. ممکن است از کار افتادن یکی از موتورهای هواپیما نیز منجر به کاهش ارتفاع شده باشد.

این تفاوت فاحش در نتایج به دست آمده از دو مرجع قانونی در خصوص سوانح هوایی نشان می دهد که باید هر چه سریع تر مرجع مستقلی برای تهیه گزارشات سوانح هوایی تشکیل شده و سازمانی که خود مرجع صدور مجوز پروازهاست، نمی تواند در خصوص سوانح نیز تصمیم گیری کند.

جدول ذیل برگرفته از گزارش تهیه شده برای دادگاه رسیدگی به سانحه سقوط هواپیما یاسوج است.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از کار تعلیق شد

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بیچاره مردم

    • بدون نام

      چه حکم جالبی!!!!!!!!!

    • م

      باید دادکاهی و اعدام بشه

    • بدون نام

      بخدا اگر برای تکرار نشدن یه سانحه دست به قلم میشدن چه خبرنگار یا مسئول قطعا الان خیلی جلو بودیم ولی افسوس که اینطور نیست برای افکار عمومی اولین قربانی که پائین دست هم هست اسم برده میشه گذشته از ابرو مثل خلبان همین هواپیما در دنیا نیست که جواب دهد واین خیانت در حق پیشرفت کشور نیست؟ بوئینگ هرجای دنیا اتفاقی افتاد اینقدر کارشناس و شبیه سازی میکنن از جای پرچ که یکصدم میل باز شده تا خطای انسانی و فنی را بررسی کردند تا سری جدیدهواپیما ساخته.

    • بدون نام

      چرا حالا
      خیلی براتون گرون تموم شد دو خانم خلبان

    • بدون نام

      نمونه رفتار ونظر مدیران راجب جان ایرانی سخنگوی هلال احمر!خبرنگارپرسیده: که امسال فکر نمیکنید تصادفات عراق ومصدومین براثر کوتاهی طرف عراقی در خدمت رسانی هست؟ وامکانات مثل سالهای قبل نبوده ؟ جوابشو بخونید خودتون بگید جان زائر وهموطن براشون معنی نداره !

    • بدون نام

      چیشد؟!قبل ازچلو!چراافتاد؟!ازکجافهمیدید!،ایا مرکزمخصوص سانحه هوایی که دردنیاعمل میکنه ودرامریکامستقره اون گفت مقصرکیه!؟ یاخودتون فهمیدیدفکرهاومغزهای معیوب وپوکتان راروی هم ریختیدشداین!؟.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج