جاباما
۹۱۹۲۸۳
۱ نظر
۵۰۰۱
۱ نظر
۵۰۰۱
پ

مجازاتِ تهدید‌کنندگانِ دختران در فضای مجازی

شاید خیلی‌ها ندانند مجازات مزاحمت یا تهدید در فضای مجازی چیست؛ خواندن این مطلب می‌تواند اطلاعات شما در این زمینه را فزایش دهد.

خبرگزاری برنا: شاید خیلی‌ها ندانند مجازات مزاحمت یا تهدید در فضای مجازی چیست؛ خواندن این مطلب می‌تواند اطلاعات شما در این زمینه را فزایش دهد.

هر فردی به کمک چاقو یا هرنوع اسلحه دیگر قدرت‌نمایی کند یا توسط آن به مزاحمت اشخاص یا اخاذی یا تهدید آن‌ها بپردازد یا با کسی گلاویز شود در صورتی که از مصادیق‌ محارب نباشد جرم مزاحمت او حبس از شش ماه تا دو سال و تا ۷۴ ضربه شلاق خواهد شد.

در حال حاضر امکان حذف فضای مجازی از زندگی وجود ندارد چه برسد به جوانان و دختران جوان. دختران بیش از پسران به سمت دنیای مجازی روی می‌آورند درنتیجه باید به دختران آموزش‌های صحیح در زمینه استفاده از فضای مجازی داده شود.

بر اساس ماده ۶۱۹ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۷۵ هرکسی در اماکن عمومی یا معابر متعرض یا مزاحم‌ اطفال یا زنان شود و با الفاظ مخالف شئون و حیثیت به ‌آنان توهین کند جرم مزاحمت به حبس از ۲تا ۶ماه و تا ۷۴ ضربه شلاق است.

همانطور که می‌دانیم آسیب‌پذیری اطفال و بانوان بسیار بیشتر از سایر افراد در جامعه است، استفاده از نام‎‌های مستعار در فضای مجازی یک تزویر است که باعث افزایش آزار خانم‌ها می‌شود.

مزاحمت تلفنی

طبق ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۷۵هرفردی به کمک تلفن یا دستگاه‌های مخابراتی دیگر برای اشخاص سبب سلب آسایش شود علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات، حبس از ۱تا ۶ ماه در انتظار اوست. در ضمن مزاحمت با شبکه های اجتماعی نظیر فیسبوک، وایبر، تلگرام مزاحمت محسوب می‌شود و مجازات ذکر شده برای افراد در نظر گرفته شده است.

در واقع قبل از این که دولت برای استفاده از این فضاهای مجازی قانون وضع کند، باید خود فرد با استفاده از وجدانش قانون‌های شخصی‌شان را بسازند.

قانون برای ارسال محتویات مستهجن نیز جرائمی در نظر گرفته است. محتویات مستهجن شامل تصویر، صوت یا متن واقعی یا غیرواقعی یا متونی که بیانگر برهنگی کامل زن یا مرد یا اندام تناسلی یا آمیزش یا عمل جنسی انسان است.

ماده 15 قانون جرایم رایانه‌ای

اگر محتویات مستهجن، افراد را تحریک، ترغیب، تهدید یا تطمیع کند یا گول زننده باشد یا شیوه دسترسی به آن‌ها را آسان کرده یا آموزش دهد، به حبس از ۹۱ روز تا یک سال یا جزای نقدی از ۵ میلیون ریال تا ۲۰میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم است. انجام این جرم مزاحمت در خصوص محتویات مبتذل جزای نقدی از ۲ میلیون ریال تا ۵میلیون ریال را برای افراد رقم می‌زند.

اگر محتویات مستهجن، افراد را به ارتکاب جرایم منافی عفت یا استعمال موادمخدر یا خودکشی یا انحرافات جنسی یا اعمال خشونت‌آمیز تحریک دعوت کرده یا فریب دهد یا شیوه ارتکاب یا استعمال آنها را آسان کرده یا آموزش دهد، انجام جرم مزاحمت به حبس از ۹۱ روز تا یک سال یا جزای نقدی از ۵ میلیون ریال تا ۲۰ میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

ماده 14 قانون جرایم رایانه‌ای

هرفردی به کمک سامانه‌های کامپیوتری یا مخابراتی یا حامل‌های داده محتویات مستهجن را منتشر، توزیع کند یا به قصد داد و ستد یا افساد تولید یا ذخیره کند، به حبس از ۹۱ روز تا ۲ سال یا جزای نقدی از ۵ میلیون ریال تا ۴۰ میلیون ریال یا هر دوی مجازات محکوم می شود. انجام اعمال ذکر شده درخصوص محتویات مبتذل (محتویات دارای صحنه و صور قبیحه) باعث محکومیت به حداقل یکی از مجازات‌ها می‌شود.

اگر محتویات محتویات دارای صحنه و صور قبیحه به کمتر از ۱۰نفر فرستاده شود، جرم مزاحمت این عمل ۱میلیون ریال تا ۵ میلیون ریال جزای نقدی است. اما اگر این کار حرفه فرد و به صورت گسترده انجام شود چنانچه مفسد فی الارض شناخته نشود، به حداکثر هر دو مجازات مقرر در این ماده محکوم است.

کودک‌آزاری و همسرآزاری

یکی از دلایل اینگونه اعمال ناشایسته و غیر انسانی نبود اشتغال مناسب و فشار اقتصادی است یا این امکان وجود دارد که ریشه در گذشته افراد و افسردگی در آنها باشد. مسئولان باید به دنبال ایجاد اشتغال باشند هنگام ارائه گواهی‌نامه باید گواهی سلامت و روان افراد را نیز تحت الشعاع قرار داده شود تا اگر مشکلی وجود داشت به منظور پیشگیری از جرایم اقدام شود.

کودک‌آزاری یکی از مشکلاتی است که در جامعه به چشم می‌خورد و باید به صورت ویژه‌ای به جرایم علیه اطفال و بانوان رسیدگی شود و دادگاهی تخصصی جرائم را دنبال کند. در واقع باید مرجعی تخصصی به مزاحمت‌ها برای اطفال و بانوان تشکیل شود تا حمایت‌های گسترده‌تری در نظر گرفته شود. در این زمینه باید نظارت ها به صورت جدی تر و کارسازتر پیگیری شود و با فرهنگ سازی در جهت کاهش این جرائم گام برداریم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      من میرم خارج
      الفراررر

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج