جاباما
۹۱۹۶۴۲
۳۱ نظر
۵۰۰۶
۳۱ نظر
۵۰۰۶
پ

توافق ترکیه و آمریکا بر سرِ توقف جنگ در سوریه

برخی منابع خبری امروز پنجشنبه مدعی شده‌اند «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه و «مایک پنس»، معاون رئیس‌جمهور آمریکا به توافقی برای برقراری آتش‌‌بس موقت در شمال سوریه دست پیدا کرده‌اند.

خبرگزاری فارس: برخی منابع خبری امروز پنجشنبه مدعی شده‌اند «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه و «مایک پنس»، معاون رئیس‌جمهور آمریکا به توافقی برای برقراری آتش‌‌بس موقت در شمال سوریه دست پیدا کرده‌اند.

توافق ترکیه و آمریکا بر سرِ توقف جنگ در سوریه

طبق این گزارش، ترکیه و آمریکا با برقراری آتش‌بس موقت در سوریه به منظور خروج نیروهای موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» از مناطق تحت حمله به توافق رسیده‌اند.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا لحظاتی بعد از انتشار این خبر نوشت «خبرهای بزرگی» از ترکیه در راه است. او نوشت: «خبرهای بزرگی از ترکیه در راه است. مایک پنس و مایک پامپئو به زودی کنفرانس خبری برگزار می‌کنند. متشکرم اردوغان. جان میلیون‌ها نفر نجات داده می‌شود.»

متن کامل توافق ۱۳ بندی ترکیه و آمریکا درباره شمال سوریi

آمریکا و ترکیه پنجشنبه (۲۵ مهرماه) بر سر توقف موقت عملیات ترکیه در شمال سوریه به توافق دست پیدا کردند. توافق میان این دو کشور متحد ناتو بعد از گفت‌وگو میان «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه و «مایک پنس»، معاون رئیس‌جمهور آمریکا حاصل شد.

ترکیه و آمریکا بعد از اعلام این توافق، بیانیه‌ای مشترک به زبان انگلیسی صادر کردند که ترجمه متن کامل آن در زیر آمده است:

۱- ترکیه و آمریکا بار دیگر بر روابط خود به عنوان اعضای مشترک ناتو تأکید می‌کنند. آمریکا به نگرانی‌های امنیتی مشروع ترکیه در مرزهای جنوبی این کشور واقف است.

۲- ترکیه و آمریکا توافق دارند که اوضاع میدانی به خصوص در شمال شرق سوریه ایجاب می‌کند دو طرف همکاری‌های نزدیک‌تری بر پایه منافع مشترک داشته باشند.

۳- ترکیه و آمریکا بر اساس درک خلل‌ناپذیر از اصل «یکی برای همه و همه برای یکی» همچنان به حراست از خاک و جمعیت کشورهای ناتو در برابر همه تهدیدها متعهد باقی می‌‌مانند.

۴- دو کشور بار دیگر تعهد خود برای حفظ جان انسان‌ها، حقوق بشر و حراست از اجتماعات مذهبی و قومی را یادآور می‌شوند.

۵- ترکیه و آمریکا به فعالیت‌های داعش‌زدایی در شمال سوریه متعهد هستند. این تعهد، همکاری در موارد مقتضی بر سر بازداشت‌گاه‌ها و بر سر گروه‌های مهاجرت‌کرده از مناطقِ سابقاً تحت کنترل داعش را شامل خواهد شد.

۶- ترکیه و آمریکا توافق دارند که عملیات‌های مبارزه با تروریسم باید فقط تروریست‌ها و پناه‌گاه‌‌ها، جایگاه‌ها، سلاح‌ها، خودروها، تجهیزات و محل اختفای آنها را هدف قرار دهد.

۷- ترکیه تعهد خود را برای اطمینان یافتن از ایمنی و سلامت افراد ساکن در تمامی مراکز جمعیتی در مناطق امن تحت کنترل 'نیروهای ترکیه' ابراز کرده و مجدداً تأکید کرد که نهایت احتیاط را برای اجتناب از آسیب رساندن به غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی به کار خواهد بست.

۸- هر دو کشور بار دیگر بر تعهد خود به حفظ وحدت سیاسی و تمامیت ارضی سوریه و به روندِ سیاسیِ تحتِ رهبریِ سازمانِ ملل متحد، که هدف آن پایان دادن به بحران سوریه طبق قطعنامه شماره ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد است، تأکید کردند.

۹- دو طرف توافق کردند وجود یک منطقه امن همچنان برای رفع نگرانی‌های امنیتی ترکیه، شامل جمع‌‌‌آوری مجدد سلاح‌های سنگین ی.پ.گ و از کاراندازی استحکامات و دیگر مواضع رزمی آنها حائز اهمیت و کارکرد است.

۱۰- منطقه امن در درجه اول توسط نیروهای مسلح ترکیه اجرایی خواهد شد و دو طرف همکاری‌ خود را در تمامی ابعاد مربوط به اجرای آن افزایش خواهند داد.

۱۱- ترکیه، برای امکان‌پذیر کردن عقب‌نشینی ی.پ.گ از منطقه امن ظرف مدت ۱۲۰ ساعت، عملیات "چشمه صلح" را موقتاً متوقف خواهد کرد. عملیات چشمه صلح بعد از اتمام این عقب‌نشینی متوقف خواهد شد.

۱۲- آمریکا توافق می‌کند در زمان توقف عملیات چشمه صلح دنبال اعمال تحریم‌های بیشتر ذیلِ فرمان اجرایی مورخ ۱۴ اکتبر ۲۰۱۹ نباشد. دولت آمریکا به منظور تأکید بر پیشرفت‌های در حال انجام برای دستیابی به صلح و امنیت در سوریه طبق قطعنامه شماره ۲۲۵۴ شورای امنیت، با کنگره به نحو مقتضی همکاری و رایزنی‌ خواهد کرد.

۱۳. هر دو طرف به همکاری با یکدیگر برای اجرای تمامی اهداف مطرح‌شده در این بیانیه متعهد هستند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خردوقان یک تروریست داعشی

      پاسخ ها

      • رضا

        این تهاجم با هماهنگی قبلی آمریکائیها بود و آمریکا طوری رفتار میکنه که هر نقطه ای مورد نظر ترکیه بود چند روز قبلش آمریکائیها آنجا را ترک می کنند و ترکیه بلافاصله به آنجا حمله و تصرف می کنند فهم این مساله خیلی سخت نیست ، همیشه اینجوری بوده است الان هم که ترکیه به خواسته های خودش رسیده، آمریکائیهای بیشرف مثلا به نفع انسانیت و نجات جان انسانها مداخله می‌کنند آمریکائیها از آن طرف دنیا در این منطقه چکار می کنند؟ هدف اصلی آنها فقط مداخله و سلطه طلبی است پس مرگ بر آمریکای جنایتکار

      • رضا

        این تهاجم با هماهنگی قبلی آمریکائیها بود و آمریکا طوری رفتار میکنه که هر نقطه ای مورد نظر ترکیه بود چند روز قبلش آمریکائیها آنجا را ترک می کنند و ترکیه بلافاصله به آنجا حمله و تصرف می کنند فهم این مساله خیلی سخت نیست ، همیشه اینجوری بوده است الان هم که ترکیه به خواسته های خودش رسیده، آمریکائیهای بیشرف مثلا به نفع انسانیت و نجات جان انسانها مداخله می‌کنند.
        آمریکائیها از آن طرف دنیا در این منطقه چکار می کنند؟ هدف اصلی آنها فقط مداخله و سلطه طلبی است پس مرگ بر آمریکای جنایتکار

    • بدون نام

      خون خوار کثیف

    • جواتی

      دلسوزی ترامپ مشکوکه
      حتما یه ً ضرری توی این کار داره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اره مثل تو جیر خور

      • مهدی

        جیره خور شمایی
        مرگ بر ترامپ
        مرگ بر آمریکا

    • پارسا منطزری

      رجب بخاطر قدرت زود گز. کردای سوریه را ازخاک خودشون اواره کره وزنو بچی انهارا کشته انهایی که برای قدرت دوروزه همنوع خودشو میکش فقط برای خودش جهنم میخر خدا ستمگرانرا لعنت کرده رجب قاطل

    • بدون نام

      واقعا سازمان ملل کجاست ؟ که این چنین حق انسان ها پایمال می شود ؟

    • ساسان زندی

      نوش دارو بعد از مرگ هزاران نفر.تجاوز کرده ازش تشکر کردن بیش تر تجاوز نکرده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مرگ بر شما حالا کار بدی کردن جلو کشت کشتار را گرفتن هر چند موقتی باشه

    • عجب

      سیاست پدر مادر نداره.همین امروز گفتی نامه ترامپ انداختی سطل زباله‌

    • بدون نام

      چرا مگه ترکیه زن امریکاس که باید بااجازه او اتش بس کنه

    • بدون نام

      الان کردها با ارتش سوریه وارد جنگ میشند؟

    • بدون نام

      خردوغان تا چندروز پیش میگفت به هیچ عنوان توافق نمیکنم ولی ترکیه دومین ارتش بزرگ ناتو ۱۰ روز از هوا و زمین با بزرگترین توپخانه نتونست هیچ کاری کنه حتی باکمک بردارن داعشیش آخرش این جوری به سازش افتاد

    • بی نام

      لعنت بر خردوغان جنایتکار

    • احمد. د

      اردوغان احمق یه جنگ خانمان سوز رو شروع میکنه با چراغ سبز آمریکا و حالا هم با همون چراغ، آتش بس اعلام میکنه، واقعا سیاست پدر مادر نداره

    • بدون نام

      لعنت بر اردوغان کثیف

    • بدون نام

      افرین مایک

    • بدون نام

      دیدین دلواپسای محترم که می خواستین کالای ترکیه رو تحریم کنین؟؟؟؟ دیدین همه راضی هستن و فقط شما بلدین خودتونو بندازین وسط همه ماجراها و سنگ رو یخ بشین؟؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چی میگی چند چندی با خودت ؟ چند سالته عمو؟

    • سجاد

      امیدوارم کوردها ضرر نکنن و به خودمختاری برسن انشالله حق به حقدار برسه

    • بدون نام

      ترامپ برای سوریه نقشه هایی داره خدا به خیر کنه..

    • بدون نام

      میگم چطور کشور خودمون دم از محکومیت ترکیه نزد ؟؟؟ کسی اینجا سیاست میدونه البت که ما هممون سیاستمدار هستیم اونی که بیشتر سرش میشه

      پاسخ ها

      • پسر شمالي

        در يک کلمه چون نفتمون رو از طريق ترکيه ميفروشيم و ترکيه برامون يکي از بزرگترين دور زننده هاي تحريم هاست

    • ررر

      مگه میتونست ادامه بده ...

    • مهدی

      ترکیه که نمی تونه تو جنگ با کردها پیروز بشه مجبور به مذاکره شد ولی امیدوارم غربی ها سر کردها باز کلاه نزارن و کردهای روژآوا بتونن خودمختاری در قالب سوریه به دست بیارن چیزی که استحقاقشو دارن

    • بدون نام

      اره دیگه هدف شما آزاد کردن داعشی ها بود که به هدفتون رسیدید ، موفقیت بزرگی بود براتون ، جان چندتا داعشی کثیف براتون مهمتر از جان زن و کودکان بی گناه کورد بود. مرگ بر ترامپ و اردوغان جنایتکار

    • بدون نام

      مرگ بر آمریکا و متحدانش

    • سجاد محمدی

      همش نمايش هست

    • بدون نام

      چه توافقی خودتان می بریدوخودتان میدوزید همه جاروتصرف کننین اونهاهم یک دست عقب ویکدست جلوبگیرن برن خانه شان عجب بابا خاک توسرتان باتقصیم کردن مال پدریتان

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج