جاباما
۹۱۹۷۴۰
۱۲ نظر
۵۰۰۷
۱۲ نظر
۵۰۰۷
پ

جزئیات توافق ترکیه و آمریکا درباره شمال سوریه

ترکیه و آمریکا بعد از اعلام توافق برای آتش‌بس در سوریه بیانیه‌ای مشترک در ۱۳ بند درباره مفاد این توافق منتشر کردند.

خبرگزاری فارس: آمریکا و ترکیه پنجشنبه (۲۵ مهرماه) بر سر توقف موقت عملیات ترکیه در شمال سوریه به توافق دست پیدا کردند. توافق میان این دو کشور متحد ناتو بعد از گفت‌وگو میان «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه و «مایک پنس»، معاون رئیس‌جمهور آمریکا حاصل شد.

جزئیات توافق ترکیه و آمریکا درباره شمال سوریه

ترکیه و آمریکا بعد از اعلام این توافق، بیانیه‌ای مشترک به زبان انگلیسی صادر کردند که ترجمه متن کامل آن در زیر آمده است:

۱- ترکیه و آمریکا بار دیگر بر روابط خود به عنوان اعضای مشترک ناتو تأکید می‌کنند. آمریکا به نگرانی‌های امنیتی مشروع ترکیه در مرزهای جنوبی این کشور واقف است.

۲- ترکیه و آمریکا توافق دارند که اوضاع میدانی به خصوص در شمال شرق سوریه ایجاب می‌کند دو طرف همکاری‌های نزدیک‌تری بر پایه منافع مشترک داشته باشند.

۳- ترکیه و آمریکا بر اساس درک خلل‌ناپذیر از اصل «یکی برای همه و همه برای یکی» همچنان به حراست از خاک و جمعیت کشورهای ناتو در برابر همه تهدیدها متعهد باقی می‌‌مانند.

۴- دو کشور بار دیگر تعهد خود برای حفظ جان انسان‌ها، حقوق بشر و حراست از اجتماعات مذهبی و قومی را یادآور می‌شوند.

۵- ترکیه و آمریکا به فعالیت‌های داعش‌زدایی در شمال سوریه متعهد هستند. این تعهد، همکاری در موارد مقتضی بر سر بازداشت‌گاه‌ها و بر سر گروه‌های مهاجرت‌کرده از مناطقِ سابقاً تحت کنترل داعش را شامل خواهد شد.

۶- ترکیه و آمریکا توافق دارند که عملیات‌های مبارزه با تروریسم باید فقط تروریست‌ها و پناه‌گاه‌‌ها، جایگاه‌ها، سلاح‌ها، خودروها، تجهیزات و محل اختفای آنها را هدف قرار دهد.

۷- ترکیه تعهد خود را برای اطمینان یافتن از ایمنی و سلامت افراد ساکن در تمامی مراکز جمعیتی در مناطق امن تحت کنترل 'نیروهای ترکیه' ابراز کرده و مجدداً تأکید کرد که نهایت احتیاط را برای اجتناب از آسیب رساندن به غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی به کار خواهد بست.

۸- هر دو کشور بار دیگر بر تعهد خود به حفظ وحدت سیاسی و تمامیت ارضی سوریه و به روندِ سیاسیِ تحتِ رهبریِ سازمانِ ملل متحد، که هدف آن پایان دادن به بحران سوریه طبق قطعنامه شماره ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد است، تأکید کردند.

۹- دو طرف توافق کردند وجود یک منطقه امن همچنان برای رفع نگرانی‌های امنیتی ترکیه، شامل جمع‌‌‌آوری مجدد سلاح‌های سنگین ی.پ.گ و از کاراندازی استحکامات و دیگر مواضع رزمی آنها حائز اهمیت و کارکرد است.

۱۰- منطقه امن در درجه اول توسط نیروهای مسلح ترکیه اجرایی خواهد شد و دو طرف همکاری‌ خود را در تمامی ابعاد مربوط به اجرای آن افزایش خواهند داد.

۱۱- ترکیه، برای امکان‌پذیر کردن عقب‌نشینی ی.پ.گ از منطقه امن ظرف مدت ۱۲۰ ساعت، عملیات "چشمه صلح" را موقتاً متوقف خواهد کرد. عملیات چشمه صلح بعد از اتمام این عقب‌نشینی متوقف خواهد شد.

۱۲- آمریکا توافق می‌کند در زمان توقف عملیات چشمه صلح دنبال اعمال تحریم‌های بیشتر ذیلِ فرمان اجرایی مورخ ۱۴ اکتبر ۲۰۱۹ نباشد. دولت آمریکا به منظور تأکید بر پیشرفت‌های در حال انجام برای دستیابی به صلح و امنیت در سوریه طبق قطعنامه شماره ۲۲۵۴ شورای امنیت، با کنگره به نحو مقتضی همکاری و رایزنی‌ خواهد کرد.

۱۳. هر دو طرف به همکاری با یکدیگر برای اجرای تمامی اهداف مطرح‌شده در این بیانیه متعهد هستند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      این که هیچ جا از حق مردم این منطقه نامی برده نشده ،چه توافقی ست ،که تمام خواسته های تروریست اردوغان رو بر اورده کرده

      مرگ بر امریک
      مرگ بر ترکیه ،
      مرگ بر نژاد پرست
      مرگ بر اردوغان

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چه ربطی به مردم عادی داره همین گروه های پ.ک.ک و ی.پ.ک و پژاک و غیره بارها مرزهای ماروهم ناامن کردن و سربازهای مرزی و دیدبانی و پاسگاه های مرزی مارو کشتن حالا هم برای بقای خودشون سپر انسانی درست میکنن همین گروهها هستن که طرح تجزیه چهار کشور ترکیه و ایران و سوریه و عراق رو در مرز سوریه استارت زدن حالا هم با اخبار کذب افکار عمومی رو به گمراه میکشن اتفاقا ترکیه کاری رو کرد که باید میکرد و حتی ابران هم باید در این مورد همکاری میکرد

      • بدون نام

        بمیرید و خفه شید. مسائل هییییییییییچ کشوری به ما ربطی نداره الا کشور خودمون ایران

      • بدون نام

        مردم شمال سوریه عرب و ترکمن و آشوری بودند نه کرد ، کردها زمان عثمانیها به شمال حلب و شام فرار کردن و اونجا ساکن شدن با شروع جنگ سوریه هم با سوءاستفاده از ضعف دولت مرکزی شهرها و روستاهای عرب و آشوری نشین و همراه با آمریکا اشغال کردند اما وقتی آمریکا دید مردم سوریه دولت سوریه مخالفان دولت سوریه همه مخالف این اشغال زمینهای کردها هستن کنار کشبد

    • بدون نام

      دمش گرم دنیا از امریکا میترسه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چه ربطی به ترس داره پشت سیاست خیلی چیزها هست

    • پسر شمالي

      افرين امريکا هرموقع ترک و کرد و همچنين ايران و عربستان جنگشون رو متوقف کردن مطمعن باشين خاورميانه پيشرفت فوق العاده اي ميکنه و همه مردم دنيا راحت زندگي ميکنند

    • الف

      جنگ بر سر همین بود. پس کجاست حقوق کردها.....کدوم توافق
      خدا نابود کنه ترامپ کثافت و اردوغان ملعون رو

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هنوز داری نفرین می کنی که؟ اینا به توافق رسیدن یه آبم روش خوردن. تو هنو تو عوالم خودتیا مثکه

    • بدون نام

      مرگ بر گروه های غیرمجاز و تروریستی پ.ک.ک و ی.پ.ک و پژاک و غیره کاش ایران هم تو این مورد اتحاد میکرد برای بیرون کردن این گروههای مسلح و غیرقانونی از منطقه

    • کاکایی

      همه نظرهای یکجانبه می نویسید..و..بجای یک ملت وقومیت تاریخی کورد نظر میدهید..مگر شماها وکلای این قومیت هستید??/ اگر حقشان را بدهند..چرا مسلح میشوند ..و..نا امنی بوجود میآورند.. ??? از قومیت کورد...زبانها ونژادهای فارس..و..ترک...وآشوری..و..ایزدی...وقزاقی..و..و..و..بوجود آمده...دیاکو..و..ماداکتو را که فراموس نکرده اید...حکومت آریایی کورد را که فراموش نکرده ایم...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حداقل تاریخ رو بخون بعد بهش متوسل شو و مثال بزن بیسواد.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج