۹۱۹۸۴
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

تایید و تکذیب‌ شکست‌ یک‌ طرح‌ پر هزینه

حرف و حدیث های طرح پزشک خانواده تمامی ندارد. طرحی پر هزینه که چند سالی است مطرح شده اما نصفه و نیمه اجرا شده و حالا هم وزیر بهداشت از احتمال شکست آن صحبت می کند.

مجله مهر: حرف و حدیث های طرح پزشک خانواده تمامی ندارد. طرحی پر هزینه که چند سالی است مطرح شده اما نصفه و نیمه اجرا شده و حالا هم وزیر بهداشت از احتمال شکست آن صحبت می کند.

هرچند که وزارت بهداشت خبر شکست این طرح را تکذیب کرده اما شواهد نشان می دهد به این زودی نباید منتظر اجرای کامل این طرح باشیم.

دیروز نقل قولی از وزیر بهداشت در رسانه های منتشر شد مبنی بر اینکه اجرای طرح پزشک خانواده در کشور موفقیت‌آمیز نبوده و شکست خورده است.

سید‌حسن هاشمی در سمنان و در جمع خبرنگاران گفته بود: «طرح پزشک خانواده که در دولت قبل آغاز شد، اجرای چندان مطلوبی نداشت. برای اجرای این طرح در استان‌های مختلف کشور، زیرساخت‌های مورد‌ نیاز مهیا نشده بود و از این رو می‌توان گفت که این طرح با شکست مواجه شده است. ادامه و گسترش طرح پزشک خانواده به صلاح مردم نیست و از این رو این طرح متوقف شده است.»

هاشمی طرح پزشک خانواده را از دست دادن منابع کشور دانسته و گفته بود خود پزشکان آمادگی لازم را نداشتند و مردم نیز مهیای اجرای چنین طرحی نبودند و به همین خاطر باید پس از آسیب‌شناسی و ریشه‌یابی مشکلات در این راستا گام برداشت.

اما ساعتی بعد وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی ، نقل قول وزیر بهداشت یعنی شکست طرح پزشک خانواده را تکذیب کرد. پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت نوشت:«دکتر سید حسن هاشمی وزیر بهداشت در سفر امروز به استان سمنان در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر چگونگی اجرای طرح پزشک خانواده در کشور ، بر ضرورت فراهم شدن زیر ساخت های لازم برای اجرای سراسری این طرح تاکید کرده است.»

طرحی با اگرهای بسیار

پزشک خانواده از طرح های دولت قبلی بود. طرحی که قرار بود با اجرای آن مراجعه مردم به پزشکان ساماندهی شده و در زمینه ارائه خدمات سلامت عدالت بین مردم برقرار شود. در طرح اولیه پزشک خانواده آمده است:«بعدالت، كيفيت، كارآیي، ایجاد نظام ارجاع، افزایش پاسخ گویي در بازار سلامت، كاهش هزینه هاي غيرضروري در بازار سلامت، افزایش ميزان دسترسي فقرا به خدماتو افزایش پوشش خدمات سلامت، همگي از اهداف برنامه پزشک خانواده است. منظور از نظام ارجاع، ویزیت بيماران یا مراجعين سيستم بهداشتي درماني توسط پزشک عمومي، پزشک متخصص و پزشک فوق تخصص برحسب ضرورت و نياز است. یعني همواره اولين سطح ویزیت و خدمات، پزشک عمومي است و در صورت نياز، بيماران توسط پزشک عمومي به سطوح بالاتر ارجاع مي شوند.»

این طرح از همان ابتدا موافقان و مخالفان زیادی داشت و در واقع هیچ وقت به طور کامل اجرا نشد. هر از گاهی خبری از اجرای آزمایشی پزشک خانواده در شهرها و استان های مختلف اعلام اما مدتی بعد خبر دیگری از استقبال کم مردم از این طرح منتشر می شد.

اما تیرماه امسال محمدحسن طریقت منفرد وزیر بهداشت دولت دهم، از آغاز اجرای برنامه پزشک خانواده در تهران خبر داد و حتی از پزشکان عمومی خواست تا برای ثبت‌نام در این طرح اقدام کنند و به این ترتیب خیلی ها از اجرای این طرح مطمئن شدند. حتی اعلام شد که از آبان این نظام ارجاع اجرایی شده و مردم دیگر امکان مراجعه مستقیم به پزشک متخصص را نخواهند داشت!

به گفته طریقت منفرد امسال ۲۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای این برنامه در نظر گرفته شده بود اما وزیر بهداشت دولت یازدهم اعلام کرد که تنها دو درصد این اعتبار تامین شده است و سال ۹۳ طرح پزشک خانواده اجرا می شود.

اما حالا به نظر می رسد احتمال توقف طرح پزشک خانواده وجود دارد. هرچند که دو ماه پیش سید حسن هاشمی گفته بود که این طرح نباید به این دلیل که ناقص اجرا شده به طور کامل حذف شود و اشکالاتی که در سطح فارس و مازندران وجود داشت در سال آینده حل خواهد شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج