۹۱۹۹۳۳
۴ نظر
۵۰۱۰
۴ نظر
۵۰۱۰
پ

پرسش و پاسخ نماینده و دولت فرانسه درباره ایران

سخنگوی دولت فرانسه به نمایندگی از وزیر امور خارجه این کشور با حضور در مجلس به سوال نماینده کشورش درباره ایران و منطقه پاسخ داد.

ایسنا: سخنگوی دولت فرانسه به نمایندگی از وزیر امور خارجه این کشور با حضور در مجلس به سوال نماینده کشورش درباره ایران و منطقه پاسخ داد.

خانم فردریک دوما نماینده مجلس ملی فرانسه سوالی در ارتباط با ایران را در جلسه مجلس از وزیر امور خارجه این کشور به شرح زیر مطرح کرد:

"سوال من از وزیر امور خارجه است. در سال ۲۰۱۵ یک توافق تاریخی در خصوص موضوع هسته ای با ایران در وین امضا شد. در ماه می ۲۰۱۸ ترامپ تصمیم گرفت تا از این توافق که ایرانی ها تمام مفاد آن را رعایت می کردند و آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز این نکته را تایید و گواهی کرده است و خود شما نیز آقای وزیر حتی اگر امروز اینجا حضور ندارید آن را بارها تایید کرده اید، من می خواهم از شما در مورد رعایت این توافق توسط فرانسه که ما وانمود می کنیم از آن خارج نشده ایم سوال کنم. در سازمان ملل آقای رئیس جمهور ماکرون تایید کرد که شرایط برای آغاز مجدد مذاکرات فراهم شده است.

در حالیکه بطور زیربنایی اختلافات کاملا واضح است. آمریکایی ها بطور یکجانیه تصمیم گرفتند تا حیطه این توافق را بازبینی کنند و برنامه موشکی متعارف و همچنین نفوذ ایران در منطقه خاور میانه را زیر سوال ببرند. ولی واضح است که ایرانی ها هرگز برنامه متعارف خود را زیر سوال نخواهند برد زیرا عدم دسترسی به سلاح هسته ای یک چیز است ولی دسترسی به هر نوع ابزار دفاعی و بازدارنده مبحثی دیگر است و هر کس می تواند این نکته را درک کند.

در خصوص نفوذ ایران در لبنان، سوریه، عراق و نیز یمن هیچکس نمی تواند آن را نفی نماید. می توان به آن اعترض کرد و آن را قابل اعتراض دانست، چه از نظر روش و چه از نظر شکلی. اما ساده لوح نباشیم. اینکه به ما گفته شود در مواجهه با این وضعیت، خود را در اختیار آمریکایی ها، عربستان سعودی و امارات متحده عربی قرار دهیم تا آنها مشکلات منطقه را حل کنند و امنیت ما را تامین کنند، این کار هرگز راه حل مناسبی برای مبارزه با داعش نبوده و نخواهد بود.

آنچه بر عهده ماست این است که شرایط لازم برای اجرا و احترام به تعهدات مربوط به خودمان را ایجاد کنیم. اینکه فرانسه و آلمان و انگلیس نتوانند به دلیل تحریم های فراسرزمینی آمریکا بخشی از تعهدات خود را رعایت کنند یک چیز است ولی اینکه فرانسه، حتی در زمینه هایی که خارج از تحریم هاست مانند بخش دارویی و مواد غذایی نیز هیچ تبادلی با ایران نداشته باشد مبحثی دیگر است.

وزن ما در مقابل عزم یک رئیس جمهور آمریکا که همین دیروز پیشنهاد رها کردن مبارزین کرد را که ماههاست در میدان می جنگند و جان خود را برای تضمین امنیت ما و آزادی ما فدا می کنند مطرح نمود، چه می باشد؟ آیا لااقل ما حاضر هستیم گفتمانی که مایک پومپئو تاکنون داشته را کنار بگذاریم. گفتمانی که اساس آن این است که حد و حدود توافقی که تا قبل از اعمال فشار حداکثری، مورد احترام بوده نیز کنار بگذاریم و باید مورد بازنگری قرار گیرد. در حالیکه ما می دانیم این در حقیقت یک بن بست بیش نیست.

پی از اتمام سوال نیز خانم سیبت اندای سخنگوی دولت که به نمایندگی از وزیر امور خارجه در جلسه حضور داشت اینگونه پاسخ داد:

"ابتدا بابت غیبت وزیر امور خارجه که نتوانست امروز در بین ما باشد، عذر خواهی می کنم.

برداشت من از آنچه که در پایان مجمع عمومی اخیر سازمان ملل به دست آمده و در جریان آن هم، همانطور که می دانید، موضوع ایران مورد تبادل نظرهای متعدد قرار گرفت، این است که امروز هنوز هم فضای سیاسی لازم برای کاهش تنش و ادامه تلاش هایی که ما برای برقراری گفتگو انجام داده ایم، وجود دارد.

نوعی علاقمندی از سوی همه طرف‌ها در نیویورک مشاهده گردید و این علاقه مندی نزد آمریکا و همچنین ایران نیز وجود دارد مبنی بر اینکه کاری را بر اساس برخی مولفه ها انجام دهیم که البته خود رئیس جمهور هم این مولفه ها را در جریان برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل انعکاس دادند. یعنی اینکه: ایران نباید سلاح هسته ای داشته باشد، بحران یمن باید حل و فصل گردد، ما باید بتوانیم یک طرح امنیت منطقه ای تدوین نماییم و در نهایت، باید تحریم هایی که روی ایران سنگینی می کنند برداشته شوند. این مولفه‌ها مطرح شده اند و هنوز هم هستند، فضا نیز هنوز وجود دارد و باید از آن استفاده کرد".

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مجید

      من از بیگانگان هرگز ننالم/که با من هرچه کرد آن آشنا کرد

    • بدون نام

      فضا که حد و حدود ندارد حالا حالا ها فضا وجود داره اما خود این فضا را نه میشه دید نه میشه کاری باهاش کرد.وای بر ما اگر به اینها دل ببندیم.اینها یه گروه خاص هستند تشکیل شده از چند کشور قلدور که مثلاً دموکراسی دارند تا وقتی که به نفعشان است از کلمه دموکراسی مثل یک اسلحه علیه دیگران استفاده کنند.و در تمام شرایط گوش به فرمان رئیسشان هستند.حالا رئیس چه جوری رئیس شده چونکه فوق العاده ثروتمند است و همه چیز ازشان میخره.یعنی پول بالاتر از همه چیز.

    • بدون نام

      فرانسه!!!!!!!!روباه ترازروباه پیرانگلیس مکار ولی مکارتروموزیتر

    • فرهاد

      ایران باید خیلی ساده باشه که منتظر اقدام عملی از سوی این سه کشور اروپایی باشه
      ما اگر در موضع قدرت باشیم موفق میشیم قدرت هم مشارکت همه مردم و میخواد . همه زیر ی پرچم. ولی متاسفانه....

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج