جاباما
۹۲۰۹۳۶
۹ نظر
۵۰۰۸
۹ نظر
۵۰۰۸
پ

پمپئو: ترامپ آماده توسل به زور علیه ترکیه است

وزیر خارجه آمریکا دوشنبه گفته رئیس‌جمهور این کشور آماده است در صورت لزوم علیه ترکیه به اقدام نظامی متوسل شود.

خبرگزاری فارس: «مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا دوشنبه گفته «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور این کشور «کاملاً آماده» است در صورت لزوم علیه ترکیه به اقدام نظامی متوسل شود.

پمپئو در مصاحبه با سی‌ان‌بی‌سی گفت: «ما صلح را به جنگ ترجیح می‌دهیم. اما در صورتی که نیاز به اقدام به توسل به زور یا اقدام نظامی باشد باید بدانید که رئیس‌جمهور ترامپ کاملاً آماده انجام چنین اقدامی است.»

ترامپ در روزهای گذشته به شدت بابت تصمیم به خارج کردن نظامیان آمریکا از سوریه، همزمان با آغاز عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه تحت فشار قرار گرفته است.

پمپئو: ترامپ آماده توسل به زور علیه ترکیه است

سی‌ان‌بی‌سی نوشته پمپئو در این مصاحبه از اظهار نظر درباره اینکه خط قرمز ترامپ برای توسل به زور نظامی علیه ترکیه چیست خودداری کرده و گفته نمی‌خواهد زودتر از ترامپ درباره تصمیم او برای استفاده از توان نظامی آمریکا اظهارنظر کند.

پمپئو در ادامه گفت: «شما به قدرت اقتصادی که ما از آنها استفاده کرده‌ایم اشاره کرده‌اید. ما از قدرت دیپلماتیک خودمان هم استفاده می‌کنیم. اینها ترجیح ما است.»

وزارت خارجه آمریکا از اظهارنظر درباره سخنان پمپئو خودداری کرده است.

ترامپ ساعتی قبل‌تر در نشست کابینه گفت که آمریکا «هیچ‌گاه قبول نکرده که از کُردها در تمام عمر آنها محافظت کند. ما موضع‌گیری نمی‌کنیم. بگذارید آنها خودشان مبارزه کنند.»

«رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه روز ۱۷ مهر از آغاز عملیات نظامی جدید این کشور در شمال سوریه خبر داد. وی اسم رمز این عملیات را «چشمه صلح» عنوان کرد و مدعی شد که مأموریت نیروهای مسلح ترکیه «ممانعت از ایجاد گذرگاه تروریستی در طول مرزهای جنوبی» است.

همزمان با اعلام آغاز این عملیات نظامی کاخ سفید علام کرد که نیروهای آمریکایی از مناطق نزدیک به نوار مرزی سوریه و ترکیه عقب‌نشینی می‌کنند. بسیاری، این اقدام را چراغ سبز واشنگتن به آنکارا برای انجام عملیات علیه شبه‌نظامیان کرد در این مناطق تفسیر کرده‌اند.

«مایک پنس»، معاون رئیس‌جمهور آمریکا پنجشنبه (۲۵ مهرماه) اعلام کرد آنکارا و واشنگتن به توافقی برای برقراری آتش‌بس پنج روزه در شمال سوریه دست پیدا کرده‌اند.

حتی طرفداران ترامپ در کنگره هم از این توافق آتش‌بس انتقاد کرده‌اند. آها می‌گویند آمریکا در این توافق هر آنچه ترکیه می‌خواسته را در اختیار این کشور قرار داده است.

پمپئو در مصاحبه با سی‌ان‌بی‌سی از توافق آتش‌بس با آنکارا دفاع کرده و گفته که معتقد است «این کار باعث نجات جان عده زیادی شده است.»

وزیر خارجه آمریکا گفت: «[این توافق] نه تنها جان مبارزان (شبه‌نظامیان کرد) بلکه جان اقلیت‌های قومی در این منطقه را نجات داده است.»

او در ادامه مدعی شد: «متحدانمان هم قضیه را همین‌طور می‌بینند. ما در جریان مذاکره بر سر آن بیانیه (بیانیه آتش‌بس) از ترکیه‌ ضمانت‌های واقعی برای محافظت از اقلیت‌های قومی در سراسر منطقه شدیم. فکر می‌کنم این کاری که انجام دادیم باعث نجات جان عده زیادی شد.»

وزیر خارجه آمریکا در این مصاحبه همچنین تلاش کرد تفاوت‌های تصمیم ترامپ در سوریه با تصمیم «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در این کشور را برجسته کند.

پمپئو در دوره حضور اوباما در قدرت یکی از اعضای جمهوری‌خواه کنگره بود. او سال ۲۰۱۲ یکی از منتقدان سیاست‌های اوباما در سوریه بود و مدعی بود که او خط قرمز ترسیم‌شده از سوی خودش برای حمله به سوریه را زیرپا گذاشته است.

کاخ سفید به تازگی متن نامه‌ای را منتشر کرده که ترامپ در آن با ادبیاتی دور از عرف دیپلماتیک از «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه خواسته از آغاز عملیات در سوریه خودداری کند. رسانه‌ها گزارش داده‌اند اردوغان این نامه را به سطل آشغال انداخته و همان روز عملیات نظامی را آغاز کرده است.

پمپئو در پاسخ به این سوال که آقا اقدامات ترامپ به کارهای اوباما شباهت ندارد گفت: «مسئله کاملاً متفاوت است. کشوری که ترکیه به آن حمله کرده- یعنی در آن تهاجم انجام می‌دهد- سوریه است که یک کشور مستقل است. ما با دوستان کُرد خودمان یعنی نیروهای دموکراتیک سوریه در بالا و پایین رود فرات همکاری کرده‌ایم.»

وی اضافه کرد: «ما با همکاری یکدیگر تهدید خلافت داعش را از بین بردیم. این به نفع نیروهای دموکراتیک سوریه، به نفع ایالات متحده آمریکا و به نفع دنیا بود.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      وقتی که ترکیه به بمب اتم دست پیداکند!رفتارشون خواهیددید!لگد خوبی بشماخواهندزد!

    • بدون نام

      آمریکا آخرش همه خاورمیانه رو نابود میکنه کردها ، ترکیه ، ایران و حتی عربستان و نابود میکنه مطمئن باشید آمریکا بخاطر زرق و برقش و هالیوودش و ...ظاهر فریبنده ای داره ولی از انگلیس بدتر و بیرحم تره

      پاسخ ها

      • متین

        دوست عزیز هدف امریکا خاور میانه ی جدید بود و هست و تمام این اتفاقات این چند ساله رو هم برای اون به راه انداخت و به قول خودشون اینها درد زایمان خاورمیانه ی جدید بود اما به خاطر قدرت ایران هیچ کدوم از اهدافشون محقق نشد و حالا کنترل نوکراشون رو از دست دادن و هر کی هر کاری دلش میخاد میکنه و امریکا هم زور میزنه دوباره ابهت خودش رو پیدا کنه ولی دیگه هیهات!

    • پسر شمالي

      کرد ها بايد تروريست هاي پ ک ک رو از خودشون جدا کنن اين گروه خيلي خشنه

    • اریایی

      اره جون خودت فقط در تلاش بودید ازشون محافظت کنید که موفق تشديد اخر سرم داعش نابود و متواری شد

    • ●○●○●○●

      پمپ آب فقط خفه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        توراس میکی

    • سید رضا میرسالاری

      هیچ غلطی نمیکنی

      هرچند ک اردوغان هم نامرد و قاتله

    • سید رضا میرسالاری

      هیچ غلطی نمیکنی

      هرچند ک اردوغان هم نامرد و قاتله

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج