جاباما
۹۲۱۰۱۵
۷ نظر
۵۰۰۴
۷ نظر
۵۰۰۴
پ

هنوز هم باید به مهدوی‌کیا افتخار کرد

مهدوی کیا که چند روز قبل در بازی خداحافظی رافائل فان در فارت حاضر شده بود دوباره خبرساز شد. او پست مهمی در کنفدراسیون فوتبال آسیا گرفت.

خبرآنلاین: در روزهای اخیر در خبرها داشتیم که مهدی مهدوی کیا به به عنوان نماینده‌ی AFC در پنل مشورتی نهاد IFAB حضور خواهد داشت. در زمان تغییرات احتمالی در مقررات فوتبال، از نظرات تخصصی و تجربیات اعضای این پنل استفاده خواهد شد. خبری که برای فوتبال ایران بسیار خوشحال کننده بود و حضور یک ایرانی در چنین نهاد مهمی می تواند به اعتبار فوتبال کشورمان بیافزاید.

این اتحادیه از مهدوی‌کیا با عنوان «افسانه ایران» یاد کرد. مهدوی‌کیا سابقه ۱۱ سال بازی در تیم هامبورگ در بوندسلیگا را دارد و چهره شناخته شده ای است. در پست این نهاد جهانی برای مهدوی کیا به ۱۱۰ بازی ملی او، افتخار فوتبال ایران و همچنین انتخاب مهدی مهدوی‌کیا به‌عنوان بهترین بازیکن سال آسیا در سال ۲۰۰۳ اشاره شده است.

هنوز هم باید به مهدوی‌کیا افتخار کرد

IFAB چیست؟

کلمه IFAB مخفف Internatonal Football Association Board است که تنها نهاد دارای صلاحیت در قانون گذاری در فوتبال به شمار می رود. این هیأت از نمایندگان فیفا و ۴ اتحادیه‌های فوتبال بریتانیا - اتحادیه فوتبال انگلستان - اتحادیه فوتبال اسکاتلند - اتحادیه فوتبال ولز و اتحادیه فوتبال ایرلند شمالی تشکیل می شود. نمایندگان فیفا ۴ حق رأی و نمایندگان هر یک از اتحادیه‌های بریتانیایی ۱ رأی دارند. مصوبات این هیأت باید دست‌کم از ۶ رأی مثبت برخوردار باشند.

پیدایش هیأت بین‌المللی فوتبال به سال ۱۸۸۶ و جلسه مشترک ۴ اتحادیه فوتبال بریتانیا برای تعیین قوانین متحدالشکل برای فوتبال برمی‌گردد. با این‌که در آن زمان قوانین فوتبال تا حد زیادی به شکل استاندارد درآمده بود اما قوانین فوتبال در هریک از اتحادیه‌ها تفاوت‌های جزئی با دیگری داشت و این امر در برگزاری بازی‌های بین‌المللی مشکلاتی ایجاد می‌کرد.

در سال ۱۹۰۴ در پاریس فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) به عنوان نهاد اداره ورزش فوتبال در سطح بین‌المللی تأسیس و پایبندی خود را به قوانین هیأت بین‌المللی فوتبال اعلام داشت. با افزایش محبوبیت بین‌المللی فوتبال نمایندگان فیفا هم در سال ۱۹۱۳ به این هیأت دعوت شدند.

در ابتدا فیفا و هر یک از اتحادیه‌های بریتانیایی ۲ حق رأی داشتند و تصمیماتی که از ۸ رأی موافق برخوردار بود به تصویب می‌رسید و این به آن معنا بود که اعضای بریتانیایی این هیأت در صورت توافق کامل حتی با مخالفت فیفا هم امکان تغییر قوانین را داشتند. در ۱۹۵۸ هیأت شیوه جدیدی را برای رأی‌گیری وضع کرد که تا کنون هم تغییر نکرده و بر این اساس است هر یک از اتحادیه‌های بریتانیایی ۱ رأی و فیفا ۴ رأی دارند و برای تصویب هر قانونی دست‌کم ۶ رأی مثبت مورد نیاز است.

نقش مهدوی کیا در IFAB چیست؟

مهدی مهدوی‌کیا، نماینده AFC در پنل مشورتی نهاد خواهد بود. اعضای برد رسمی در هیات‌رئیسه این نهاد رسمی عبارتند از: فاطمه سامورا از فیفا، جاناتان فورد از ولز، مارک بالینگهام از اتحادیه انگلیس، پاتریک نلسون از اتحادیه فوتبال ایرلند شمالی و یان مکسول از اتحادیه فوتبال اسکاتلند. علاوه بر این هر قاره هم نمایندگانی در IFAB دارد که از اروپا، لوییز فیگو، از آفریقا پاتریک امبوما و از کونکاکاف کارلوس پلاتا و جمال شباز در این نهاد حضور دارند.

در آسیا هم هیده توشی ناکاتا به همراه مهدی مهدوی کیا دیگر نماینده در IFAB است. علاوه بر این نفرات، بوبان از باشگاه میلان و چند نام نه‌چندان آشنا در دنیای فوتبال از قاره‌های مختلف حضور دارند که مشورت‌های آن‌ها، نقش مهمی در تصمیم گیری نهایی نماینده‌های فیفا و بررسی قوانین جدید روی قاره آسیا خواهد داشت. حضور مهدوی کیا در تنها نهاد قانون گذاری فوتبال و در کنار اسطوره‌های بزرگی چون فیگو، بوبان و ناکاتا یک اتفاق بزرگ در تاریخ فوتبال ایران است.

قبل از مهدوی کیا چه کسانی از ایران پست بین المللی داشتند؟

مهم ترین ایرانی که پیش از مهدی مهدوی کیا صاحب پست بین المللی شده، علی دایی بود تا سال 1391 عضو کمیته فنی فیفا بود. به جز این دایی و مهدوی کیا فوتبال ایران صاحب پست مهمی در فیفا نبوده و حضور نمایندگان ایران در مجامع بین المللی محدود به قاره آسیا بوده است. مثلا محسن صفایی فراهانی تا سال 2011 عضو کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا بود که علی کفاشیان و علی سعیدلو تلاش زیادی برای رسیدن به آن کردند و موفق هم نشدند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      یک پرسپولیسی میشه افتخارفوتبال ایران وآسیا اونوقت فرناز دوپینگی افتخار کیسه کشاست بعداین کیسه تنان حقیر واسه ما کری میخونن

      پاسخ ها

      • من

        آقای مهدوی کیا رو بخاطر یازده سال بازی تو هامبورگ و بخاطر توپ طلای ۲۰۰۳ که بخاطر درخشش تو بازیهای ملی بود ، انتخاب کردن ، نه بخاطر بازی تو لنگ حقیر ، مهدوی کیا اسطوره ملیه نه اسطوره لنگی . اگه اسطورتون بود که با اون مظلومیت خداحافظی نمیکرد.( افتاااااد)

      • من

        آقای مهدوی کیا رو بخاطر یازده سال بازی تو هامبورگ و بخاطر توپ طلای ۲۰۰۳ که بخاطر درخشش تو بازیهای ملی بود ، انتخاب کردن ، نه بخاطر بازی تو لنگ حقیر ، مهدوی کیا اسطوره ملیه نه اسطوره لنگی . اگه اسطورتون بود که با اون مظلومیت خداحافظی نمیکرد.( افتاااااد)

    • بدون نام

      علی دایی شهریار فوتبال آسیا لیاقت پستها و مقامات بالاتر از اینها رو داره.

    • تاج

      این دیگه چه نهادی است که دو سه هزار نفر در آن عضویت دارند و طبق آنچه که خود اقایون میگن مهدوی کیا جزو نفرات آخر مشاوره میباشد .یعنی در اصل از هر کشوری یه نفر بایستی آنجا عضو باشه .خداوکیلی شما پرسپولیسیا چرا اینقدر کمبود شخصیت دارین

    • بیتا

      به فرهاد مجیدی هم باید افتخارکرررررد هخخخ

    • رضا

      کاج سوراخ تو چرا میسوزی آب برسونم خدمتتون
      اسطوله فقط سرکار خانوم فرناز جوووووووون

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج