۹۲۱۱۴۶
۶ نظر
۵۰۴۱
۶ نظر
۵۰۴۱
پ

«Blob»؛ موجودی عجیب در باغ‌وحش پاریس

آن‌ها به رنگ زرد روشن هستند. می‌توانند حداکثر با سرعت ۴ سانتی‌متر (۱.۶ اینچ) در ساعت خزش کنند و بدون اینکه دارای مغز باشند؛ قادر هستند مشکلات را حل کنند یا برخی راه‌حل‌ها را برای اجتناب از تکرارشان به حافظه بسپارند. اگر بخشی از آن‌ها بریده یا ضربه بخورد؛ می‌توانند خودشان ترمیم و بهبودش دهند.

وب‌سایت یک‌پزشک - میثاق محمدی‌زاده: آن‌ها به رنگ زرد روشن هستند. می‌توانند حداکثر با سرعت ۴ سانتی‌متر (۱.۶ اینچ) در ساعت خزش کنند و بدون اینکه دارای مغز باشند؛ قادر هستند مشکلات را حل کنند یا برخی راه‌حل‌ها را برای اجتناب از تکرارشان به حافظه بسپارند. اگر بخشی از آن‌ها بریده یا ضربه بخورد؛ می‌توانند خودشان ترمیم و بهبودش دهند.

«Blob»؛ موجودی عجیب در باغ‌وحش پاریس

داریم درباره نوعی ارگانیسم زنده غیرعادی به نام «blob» صحبت می‌کنیم که روز شنبه در پارک جانورشناسی باغ‌وحش پاریس به نمایش گذاشته شد.

این ارگانیسم زنده که به طور رسمی فیساروم پلی‌سفالوم (physarum polycephalum) یا لیزابه چندسر شناخته می‌شود؛ نه گیاه است و نه حیوان و نه گونه‌ای از قارچ یا خزه. مانند دیگر موجودات زنده دو جنسی زن و مرد نیست و بیش از ۷۲۰ جنس دارد. می‌تواند به ارگانیسم‌های مختلفی تقسیم شده و بعد با هم ترکیب شوند.

البته، بلوب‌ها به تازگی کشف نشدند و دانشمندان اعتقاد دارند بیش از یک میلیارد سال قدمت دارند، ولی برای اولین بار در سال ۱۹۷۳ توسط زنی در تگزاس کشف شدند و مورد توجه عموم قرار گرفتند. این زن متوجه شده بود یک لکه زرد رنگ در حیاط خانه‌اش به سرعت در حال رشد است. قیافه و ظاهر بیرونی فرازمینی آن نیز باعث می‌شود ترسناک‌تر به نظر بیاید.

«Blob»؛ موجودی عجیب در باغ‌وحش پاریس

در آن زمان مقداری درباره این ارگانیسم غیرعادی نوشته شد و حتی نیویورک تایمز یک نام برایشان در نظر گرفت، اما فراموش شدند تا سال ۲۰۱۶ که تحقیقات جدیدی روی آن‌ها آغاز شد. در تحقیقات جدید مشخص شد این موجود زنده می‌تواند بیاوزد و مثلا از مواد مضر دوری کند. بلوب‌ها قادر هستند تا یک سال چیزی را به خاطر بسپارند و از آن اجتناب کنند.

هوشمند و خودترمیم

به گفته محققان علمی در باغ‌وحش فرانسه، قابلیت‌های خزندگی این ارگانیسم می‌تواند برخی مشکلات پیرامون خود را حل کند. مثلا، کوتاه‌ترین مسیر برای خروج از یک محیط نامناسب و هزار تو را پیدا کنند یا تغییرات محیطی را پیش‌بینی و براساس آن مسیر رشد خود را تغییر دهند.

«Blob»؛ موجودی عجیب در باغ‌وحش پاریس

دقت کنید که این موجودات شبیه به لجن و خزه اصلا مغز و سیستم عصبی ندارند، ولی رفتاری هوشمندان از خود بروز می‌دهند و می‌توانند رفتار‌های آسیب‌زای خود را بهبود دهند. آن‌ها براساس ساختار‌های بیوشیمیایی خود و تعامل با جنس‌های مشابه خود به این هوشمندی می‌رسند.

طبق ویدیویی که توسط باغ‌وحش فرانسه منتشر شده است؛ دانشمندان ابتدا این ارگانیسم زنده را در ظروف پتری آزمایشگاهی پرورش داده و غذای مورد علاقه‌شان را در اطراف ظرف گذاشتند. پس از اینکه به اندازه معینی رسیدند، ان‌ها را به پوست درختان پیوند زدند تا از آن‌ها تغذیه کنند.

«Blob»؛ موجودی عجیب در باغ‌وحش پاریس

درختان اقاقیا، پوست بلوط و پوست درخت شاه بلوط مکان‌های مورد علاقه بلوب‌ها هستند. آن‌ها بیشتر در کف جنگل‌های اروپا یافت می‌شوند و در دمای محیطی ۱۹ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد رشد می‌کنند. البته، میزان رطوبت در هوا باید ۸۰ تا ۱۰۰ درصد باشد. به همین دلیل، بیشتر روی نقاط مرطوب درختان و چوب‌ها یا محیط‌های در حال فساد دیده می‌شوند.

تنها دشمن آن‌ها نور و خشکی است. جالب است اگر مورد تهدید قرار گیرند؛ می‌توانند به خواب زمستانی چند ساله بروند و بعد دوباره با بهبود وضعیت آب و هوایی بیدار شده و شروع به رشد و نمو کنند.

در سال ۱۹۵۸ یک فیلم ترسناک با بازی استیو مک کوئین به نام «The Bolb» درباره آن‌ها ساخته شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سمانه

      ددم وای چقد باحال

    • بدون نام

      سال 1973 کشف شدن اون موقع 1958 فیلمشونو ساختن ؟!؟!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آفرین چه دقتی

      • nafas

        از نظر علمی که بخوان تمام ویژگی هاشو بررسی کنن کشفش کردن

    • حشمت عزیزی ملک آبادی

      چه موجودات شگفت انگیزی. کمی هم دلهره آور و ترسناک هستن.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اقا حشمت شما هم شگفت انگیزی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج