جاباما
۹۲۱۲۶۷
۹ نظر
۵۰۰۸
۹ نظر
۵۰۰۸
پ

توافق اردوغان و پوتین برای حل مساله شمال سوریه

رئیس جمهوری روسیه می گوید در گفتگو با رجب طیب اردوغان راه حل هایی تعیین کننده برای مناقشه شمال سوریه بدست آمده است. آقای اردوغان نیز در پایان گفتگو با روس خود از دستیابی به یک «توافق تاریخی» خبر داد.

برترین‌ها: به نقل از رسانه فارسی زبان؛ رئیس جمهوری روسیه می گوید در گفتگو با رجب طیب اردوغان راه حل هایی تعیین کننده برای مناقشه شمال سوریه بدست آمده است. آقای اردوغان نیز در پایان گفتگو با همتای روس خود از دستیابی به یک «توافق تاریخی» خبر داد.

رئیس جمهوری ترکیه شامگاه سه شنبه پس از گفتگویی طولانی مدت با ولادیمیر پوتین در شهر سوچی در جریان یک کنفرانس خبری تصریح کرد: «امروز برای مبارزه با تروریسم، صیانت از تمامیت ارضی و وحدت سیاسی در سوریه و نیز بازگشت آوارگان سوری به کشورشان با آقای پوتین به یک توافق تاریخی دست یافتیم.»

آقای اردوغان در ادامه تاکید کرد بر اساس این توافق نیروهای ی. پ. گ (شبه نظامیان کرد یگان های مدافع خلق) از ساعت دوازده ظهر فردا ۲۳ اکتبر حداکثر ظرف ۱۵۰ ساعت با سلاح های خود از محدوده ۳۰ کیلومتری مرز خارج خواهند شد.

توافق اردوغان و پوتین برای حل مساله شمال سوریه

رجب طیب اردوغان همچنین با اشاره به گفتگوهای خود با ولادیمیر پوتین اعلام کرد که ترکیه و روسیه اجازه هیچ تحرک جدایی طلبانه ای را در شمال سوریه نخواهند داد.

این در حالیست که همزمان داوود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز اعلام کرد که کلیه عناصر ی.پ گ با تمام سلاح های خود از منبج و تل رفعت خارج می شوند.

از سوی دیگر سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز که در پایان این نشست سخن می گفت، تاکید کرد که نیروهای نظامی کشورش به همراه نظامیان ارتش سوریه تسهیلاتی را برای خروج هر چه سریعتر نیروهای کرد از شمال سوریه فراهم خواهند کرد.

آقای لاوروف که در بطن گفتگوهای روسای جمهوری ترکیه و روسیه قرار داشت در پایان این مذاکرات ماراتن گونه اعلام کرد که روسیه و ترکیه پس از خلع سلاح شبه نظامیان کرد به گشت زنی های مشترک نظامی در مناطق شمال شرق سوریه اقدام خواهند کرد.

از سوی دیگر ولادیمر پوتین نیز در این کنفرانس خبری ضمن اشاره به درک خواسته های ترکیه برای تامین امنیت ملی خود تاکید کرد که در گفتگو با آقای اردوغان راه حل هایی «تعیین کننده» برای حل این بحران بدست آمده است.

رئیس جمهوری روسیه که در سوچی میزبان همتای ترک خود بود در ادامه یادآور شد که عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه نباید سبب منتفع شدن گروه های تروریستی شود.

آقای پوتین همچنین خواستار گفتگوی مستقیم میان کردهای شمال سوریه و دولت دمشق شد و تاکید کرد که نیروهای خارجی غیرقانونی باید از این کشور خارج شوند.

ولادیمیر پوتین در خصوص مکانیزم تعیین شده برای جلوگیری از شروع مجدد حملات نظامی ترکیه به مواضع گروه های مسلج کرد در شمال سوریه تصریح کرد: «این تصمیم ها که از دید من بسیار مهم و حتی تعیین کننده هستند اجازه خواهند داد تا بتوان بر شرایط بسیار بحرانی موجود فائق آمد.»

آنکارا روز نهم اکتبر پس از علنی شدن تصمیم کاخ سفید برای خارج کردن نظامیان آمریکایی از شمال سوریه، تهاجم نظامی خود را در قالب عملیاتی موسوم به چشمه صلح آغاز کرد و پس از نه روز بمباران و گلوله باران مواضع شبه نظامیان کرد در شهرهای مختلف مرزی در نهایت با میانجی گری آمریکا حملات خود را بوسطه مفاد آتش بسی مشروط به حال تعلیق درآورد.

ترکیه که شبه نظامیان کرد یگان های مدافع خلق را «تروریست» و همدست پ کا کا می خواند خواهان ایجاد منطقه ای امن در عمق مناطق مرزی شمال سوریه است. آنکارا که پیشتر در هماهنگی با کاخ سفید برای ایجاد این منطقه ناکام مانده بود با خروج نظامیان آمریکایی زمینه را برای تشکیل آن توسط اقدام نظامی مناسب و مهیا دید.

متن توافق ترکیه و روسیه درباره شمال سوریه

متن کامل توافق ترکیه و روسیه درباره شمال سوریه به زبان انگلیسی منتشر شده است. ترجمه این متن در زیر آمده است:

۱- دو طرف بر تعهد خود برای حفظ اتحاد سیاسی و تمامیت ارضی سوریه و محافظت از امنیت ترکیه تأکید کردند.

۲- آنها بر عزم خود برای مبارزه با تروریسم در تمامی اشکال و جلوه‌های آن و جلوگیری از برنامه‌های تجزیه‌طلبانه در شمال سوریه تأکید کردند.

۳- در این راستا، وضعیت فعلی ایجاد شده در منطقه عملیات «چشمه صلح» که تل‌ابیض و رأس العین تا عمق ۳۲ کیلومتری را تحت پوشش قرار می‌دهد، حفظ خواهد شد.

۴- هر دو طرف بر اهمیت توافق آدانا تأکید دارند. دولت روسیه، اجرای توافق آدانا را در شرایط فعلی تسهیل خواهد کرد.

۵- از ساعت ۱۲:۰۰ ظهر تاریخ ۲۳ اکتبر ۲۰۱۹، پلیس نظامی روسیه و نیروهای حفاظت مرزی سوریه وارد سمت سوری مرز ترکیه -سوریه، در خارج از منطقه عملیات چشمه صلح خواهند شد تا خروج عناصر YPG و سلاح‌های آنها تا عمق ۳۰ کیلومتری از مرز ترکیه-سوریه را تسهیل کنند که این مسئله باید در ۱۵۰ ساعت آینده نهایی شود. در آن زمان، گشت مشترک روسیه و ترکیه در غرب و شرق منطقه عملیات چشمه صلح تا عمق ۱۰ کیلومتری، به استثنای شهر قامشلی آغاز خواهد شد.

۶- همه عناصر YPG و سلاح‌های آنها از منبج و تل‌رفعت خارج خواهند شد.

۷- هر دو طرف تدابیر لازم را برای جلوگیری از نفوذ عناصر تروریست به کار خواهند بست.

۸- تلاش‌های مشترک برای تسهیل بازگشت پناه‌جویان به شکلی ایمن و داوطلبانه انجام خواهد شد.

۹- یک ساز و کار مشترک نظارتی و راستی‌آزمایی برای نظارت بر اجرای این تفاهم‌نامه و هماهنگی‌ها برای آن تشکیل خواهد شد.

۱۰- دو طرف تلاش‌های برای یافتن یک راهکار سیاسی ماندگار برای پایان دادن به درگیری‌های سوریه در چارچوب روند آستانه را ادامه خواهد داد و از فعالیت کمیته قانون اساسی حمایت خواهند کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      این کجایش تاریخی بود !!؟ با آمریکاییها هم همین قرار راداشتن ترکها!؟ که کردهای مسلح خارج شوند

    • محمود

      آقای عرعر دوقان برترینها حیف اسم آقا نباشه بگو خائن منفعت طلب بگو دیکتاتور واقعی بگو رفیق دزد و شریک قافله بوجود آورنده پالس نفت سوریه مفت مفت ازشون میخرید حمايتشون میکرد مردم بدبخت سوریه رو با خاک سیاه نشوند حالا شده دایه مهربانتر از مادر عملیات چشمه صلح لعنت به ذات کثیفت داعشي خر

      پاسخ ها

      • کارگرزحمت کش

        برادربرای رفاه حال مردمشان باهیچ کشوری عهدبرادری نمی بندندمگربه نفع کشورومردمشان باشدبرعکس ما

    • بدون نام

      یاشا اردوغان، یاشا ترکیه، یاشا آذربایجان، یاشا ایران تورکلری

    • افرتک

      ابر قدرتها نمی گذارند که مردم منطقه راحت باشند وباهم زندگی کنند وبه راه ها وروشهای گوناگون وخیانت مردم را به جان هم می اندازند خب اخرشکه چه ؟ ای وای از کار دشمان

    • 110

      خرررررررررررررردوغان پدر داعشه شک نکنید.

    • بدون نام

      ایرانم که پشم

    • بدون نام

      تلخ تاریخ
      در جنگها سربازهایی که همدیگر را نمشناسند می جنگند و کشته می شوند ولی حاکمانی که که همدیگر را می شناسند ولی در جنگ خودشان شرکت نکرده و کشته نمی شوند

    • مهدی

      این روسیه هم همه جا هست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج