جاباما
۹۲۱۹۹۹
۴ نظر
۵۰۱۳
۴ نظر
۵۰۱۳
پ

وزارت بهداشت: هیچ موردی از وبا گزارش نشده

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: از ابتدای امسال تاکنون هیچ موردی از وبا در کشور نداشته ایم و هیچ موردی از انتقال این بیماری بین زائران مراسم اربعین نیز گزارش نشده است.

خبرگزاری ایرنا: رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: از ابتدای امسال تاکنون هیچ موردی از وبا در کشور نداشته ایم و هیچ موردی از انتقال این بیماری بین زائران مراسم اربعین نیز گزارش نشده است.

بیماری وبا یک بیماری باکتریایی است که از طریق آب آلوده و دفع غیربهداشتی فاضلاب منتقل می شود، این بیماری به خصوص از طریق سبزی هایی که با فاضلاب آبیاری می شوند، قابل انتقال است و در سال های گذشته سبزی آلوده یکی از عوامل مهم انتقال این بیماری در ایران بوده است.

اسهال آبکی، استفراغ و حالت تهوع از جمله علایم بیماری وباست و در صورت ادامه اسهال و کاهش آب بدن، این بیماری می تواند بسیار خطرناک باشد، در سال های گذشته از جمله در سال های ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۴ مواردی از اپیدمی بیماری وبا در کشور گزارش شد.

محمد مهدی گویا افزود: از اول امسال تاکنون هیچ موردی از ابتلا به بیماری وبا در کشور نداشتیم و با توجه به بهبود کیفیت آب آشامیدنی در ایران و ارتقای دانش مردم در استفاده بهداشتی از سبزی و صیفی ها، این بیماری در کشور کنترل شده است و حتی یک مورد از ابتلا به این بیماری در کشور نداشته ایم.

وی اضافه کرد: یکی از نگرانی ها این بود که ممکن است در عراق به علت حضور انبوه زائران شاهد مواردی از ابتلا به بیماری وبا باشیم اما به علت رعایت اصول بهداشت فردی مانند شست و شوی دست ها قبل از غذا خوردن و بعد از اجابت مزاج و به خصوص بهبود کیفیت آب آشامیدنی در این کشور که به علت نظارت ماموران بهداشتی ایرانی و عراقی در موکب ها انجام شد، هیچ موردی از ابتلا به وبا در بین زائران ایرانی که به عراق رفته بودند، نیز نداشتیم.

در سال های گذشته برای تامین آب آشامیدن زائران در عراق از آب چاه ها استفاده می شد اما امسال از آب فرات برای تامین آب شرب زائران در موکب ها استفاده شد و البته نظارت ماموران بهداشت بر کلرزنی آب های آشامیدنی نیز نسبت به سال گذشته بهبود پیدا کرد.

علاوه بر آن به گفته علیرضا رئیسی، معاون بهداشتی وزیر بهداشت ماموران وزارت بهداشت در تمام ورودی های مرزهای چهارگانه عراق (خسروی، مهران، جذابه و شلمچه) مستقر بودند و همه زائران را هنگام بازگشت به کشور با آزمایش تب سنجی و مشاهده علایم از نظر داشتن بیماری های واگیر به خصوص آنفلوآنزا و بیماری های اسهالی کنترل می کردند.

گویا گفت: بیماری وبا یک بیماری اسهالی است که از طریق آب آلوده منتقل می شود. باکتری این بیماری در سرما از بین می رود و به همین علت بیشترین احتمال بروز و شیوع این بیماری در فصل تابستان است که هوا گرم است و اکنون که به سمت سرد شدن هوا پیش می رویم به خصوص با توجه به اینکه شب ها سرد شده است و آب ها در شب ها سرد می شوند؛ بنابراین خطر جدی در مورد انتقال بیماری وبا در کشور نداریم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • shanjani.............

      ''''' اگه گزارشی از'' وبا ''' هم شده باشد'' شاید ' تکذیب ! '''

      پاسخ ها

      • @ ﷼۰۰﷼۰۰﷼ @

        اصلا نگران نباش

      • @ ﷼۰۰﷼۰۰﷼ @

        نگران نباش اگر هیچ کاری نکردی شب دراز است

    • بدون نام

      چه خبر از لردگان بایکوت خبری کردین فکر می کنید فراموش می شوند اینجوری کور خوندین

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج