۹۲۲۱۱۸
۴ نظر
۵۰۱۱
۴ نظر
۵۰۱۱
پ

ولی صمد، دانشمند سرشناس تاجیک درگذشت

ولی صمد محقق ادبیات و دانشمند سرشناس تاجیک در سن ۸۳ سالگی درگذشت.

خبرگزاری فارس: ولی صمد محقق ادبیات و دانشمند سرشناس تاجیک در سن ۸۳ سالگی درگذشت. مراسم تشییع جنازه وی با حضور جمع زیادی از مردم و همچنین اهالی فرهنگ تاجیک در یکی از مساجد شهر «دوشنبه» برگزار شد.

ولی صمد در ۲۰ ژانویه سال ۱۹۳۶ در منطقه «اسفره» ولایت «خجند» تاجیکستان به دنیا آمد و پس از ختم آموزشگاه آموزگاری و سپس دانشگاه دولتی خجند (در سال ۱۹۶۱) به پژوهش مشغول شد.

ولی صمد، دانشمند سرشناس تاجیک درگذشت

به منظور تهیه رساله علمی در باره روابط ادبی میان فارسی زبان ها و آذری ها مدتی چند در آکادمی علوم آذربایجان فعالیت کرد.

از آن موقع به بعد بخش عمده فعالیت های علمی وی به پژوهش روابط ادبی میان اقوام فارسی زبان و مراکز ادبی و فرهنگی منطقه قفقاز اختصاص یافت و کتاب ارزشمندی را تحت عنوان «فردوسی و شاهنامه در قفقاز» به چاپ رساند. این کتاب در ایران هم به نشر رسید و مورد توجه اهل ادب و پژوهشگران قرار گرفت.

طی دو دهه اخیر همچنین به تحقیق تاثیرپذیری ادبیات کشورهای اروپایی و به خصوص روسیه از آثار بزرگان ادبیات فارسی پرداخت و کتابی به نام «شاهنامه فردوسی و چرنیشفسکی» را تالیف کرد که در ایران هم منتشر شد.

ولی صمد در موضوع روابط ادبی میان فارسی زبانان و سایر اقوام و به ویژه قفقاز ۱۵ رساله علمی و بیش از ۳۵۰ مقاله به چاپ رسانده است.

«پیوندهای ادبی عامل مهم رشد ادبیات»، «توشه همدلی»، «از قعر خزر تا اوج زحل»، «فردوسی و شاهنامه در قفقاز»، «درخش یک اختر سوزان»، «بازگشت به ایران شهر»، «شاهنامه فردوسی و چرنیشفسکی» و «مهرنامه» از مهم ترین آثار علمی وی به شمار می رود.

ولی صمد عضو ریاست بنیاد بین المللی زبان فارسی تاجیکی، انجمن خاورشناسان ارمنستان، جمعیت دوستی تاجیکستان و ایران، عضو هیئت تحریریه مجله «رودکی» (ایران) و مجله «ادب» (تاجیکستان) بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خدا رحمتش کنه

    • محمد

      ولی صمد مردی بزرگوار درراستای شناساندن فرهنگ وادب پارسی بین تمام اقوام ملل بود یادش گرامی باد

    • بهار بمانی

      ای کاش آنگاه که زنده بوددرمورداین محقق بزرگ خبررسانی میشدباعث افسوس است جدائی فارسی زبانان که زمانی ازکشمیروکاشغرچین تاشامات قونیه دربارعثمانی پادشاهان بنگال شرقی ترین منطقه هندحوزه فرهنگی زبان فارسی بودوبقول حافظ این قندپارسی ست که به بنگاله می‌برند اما چندروز پیش جشن مهرگان باحضور رئیس جمهور تاجیکستان بلگرامی داشت مفاخر زبان فارسی وتمدن ایران شهر برگذارشدوتصمیم به ایجاد دانشگاه بین المالکی کورش بزرگ در دوشنبه گرفته شدتاجیگان می‌خواهند مثل نیکان خودسامانیان دوباره زنده کننده حوزه فرهنگی تمدن اریائی بامحوریت زبان ورسوم نیاکانمان باشندبایدهمه اطلاع رسانی وکمک کنیم

    • نمکی

      روحش شاد ویادش گرامی مردم همواره از دانشمندان خیروبرکت دیده اند وبس

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج