۹۲۲۴۲۷
۳ نظر
۵۰۰۷
۳ نظر
۵۰۰۷
پ

نحوه‌ی برخورد با کودک کم‌غذا

غذا دادن به کودکان بدغذا یکی از کابوس‌های همیشگی والدین است. مخصوصاً وقتی فرزندشان به تازگی صحبت کردن را یاد گرفته باشد و دائم هنگام غذا خوردن غرولند کند. بهتر است والدین سعی کنند از همان دوران بچگی، غذا‌های مختلفی را در رژیم غذایی فرزندشان قرار دهند و او را با طعم‌های مختلف آشنا کنند. این سبب می‌شود فرزندشان در آینده ذائقه‌ی بهتری داشته باشد و بدغذا نشود.

برترین‌ها: غذا دادن به کودکان بدغذا یکی از کابوس‌های همیشگی والدین است. مخصوصاً وقتی فرزندشان به تازگی صحبت کردن را یاد گرفته باشد و دائم هنگام غذا خوردن غرولند کند.

بهتر است والدین سعی کنند از همان دوران بچگی، غذا‌های مختلفی را در رژیم غذایی فرزندشان قرار دهند و او را با طعم‌های مختلف آشنا کنند. این سبب می‌شود فرزندشان در آینده ذائقه‌ی بهتری داشته باشد و بدغذا نشود.

فرد بدغذا به فردی می‌گویند که فقط چند نوع غذای خاص را می‌خورد و مثلاً از خوردن بعضی سبزیجات سر بازمی‌زند و ضمناً حاضر نیست غذا‌های جدید را امتحان کند. طبق آمار تقریباً ۲۵ تا ۳۵درصد کودکان خردسال و زیر ۷ سال توسط والدین خود به عنوان افراد بدغذا معرفی شده‌اند. هر چند متخصصین اطفال به خانواده‌ها کمک می‌کنند تا یاد بگیرند چطور با فرزندان بد‌غذای خود برخورد کنند و هنگام هر وعده‌ی غذایی با هم جنگ و جدل نداشته باشند.

نحوه‌ی برخورد با کودک کم‌غذا

اما برای کودکان بدغذا چه غذا‌هایی می‌توانیم حاضر کنیم؟

این اولین پرسشی است که برای غذا خوراندن به کودکان مطرح می‌شود. در ادامه چند نوع ناهار و شام و میان‌وعده‌ی سالم معرفی می‌کنیم که باعث می‌شوند فرزندتان به غذا خوردن علاقمند شود.

سوپ گوجه

گوجه سرشار از ویتامین C است و خوردن آن از ابتلا به بسیاری بیماری‌های قلبی و انواع سرطان پیش‌گیری می‌کند. کودکان بدغذا طعم گوجه را دوست دارند، اما اغلب به دلیل بافت نرم و دانه‌هایش، آن را مثل میوه و به صورت خام نمی‌خورند.

با این شرایط می‌توانید گوجه را به صورت پخته و له‌شده در سوپ گوجه سرو کنید. درست کردن این سوپ در خانه بسیار آسان است و می‌توانید آن را تزئین کنید یا نان باگت را به اشکال مختلف دربیاورید و کنار آن بگذارید تا فرزندتان بیشتر به خوردن ترغیب شود.

پاستای سبزیجات

چند کودک می‌شناسید که پاستا دوست نداشته باشد؟

اگر فرزندتان در خوردن سبزیجات مقاومت می‌کند، از پاستای سبزیجات کمک بگیرید! می‌توانید پاستای معمولی بپزید و کمی هویج و پیاز به آن اضافه کنید. در آخر غذای سالمی از نشاسته و سبزیجات دارید که فرزندتان مشتاق خوردنش است.

فرنی میوه‌ای!

فرنی ترکیبی از شیر و نشاسته است که اغلب بچه‌ها دوست دارند. اگر فرزندتان به سختی میوه می‌خورد، می‌توانید فرنی بپزید و از میوه برای تزئینش استفاده کنید. شاید فرنی میوه‌ای بهانه‌ی خوبی شود تا فرزندتان کمی میوه بخورد!

انگور یخ‌زده

نحوه‌ی برخورد با کودک کم‌غذا

اکثر افراد بدغذا بافت و پوست انگور را دوست ندارند. در این شرایط کندن پوست تک تک حبه‌های انگور کار دشواری است و ضمناً آنتی اکسیدان‌های آن را از بین می‌برد.

بهترین راه این است که انگور‌ها را از خوشه جدا کنید و در فریزر بگذارید. سرمای فریزر باعث می‌شود پوست انگور برای کودکان بدغذا قابل تحمل شود. البته اگر فرزندتان زیر ۴ سال دارد، حتماً هر حبه انگور را از وسط نصف کنید تا ایجاد خفگی نکند.

پیتزای خانگی

پیتزای سبزیجات، یکی دیگر از غذا‌هایی است که می‌توانید با آن فرزندتان را به خوردن سبزیجات ترغیب کنید. این پیتزا را می‌توانید در خانه با کمی سبزیجات از قبیل مارچوبه یا اسفناج یا کلم بروکلی به همراه مقداری پنیر مارگاریتا یا موزارلا درست کنید. ضمناً بهتر است به جای سبزیجات یخ‌زده، از سبزیجات تازه استفاده کنید.

کلوچه‌های سبوس جو

جو و گندم از جمله غلاتی هستند که برای بدن بسیار ضروری و مفیدند. اگر فرزندتان از خوردن جو و گندم پخته شده لذت نمی‌برد، می‌توانید با استفاده از کمی آرد، شکر، جوش شیرین، روغن، تخم مرغ و سبوس جو کلوچه‌های خوشمزه و سالم بپزید.

دستور‌العمل‌های بسیاری از نحوه‌ی پخت شیرینی‌های جو و گندمی در اینترنت موجود است. می‌توانید با استفاده از این شیرینی‌ها، در رژیم غذایی فرزندتان جو و گندم بگنجانید.

سیخ‌های چوبی میوه‌

نحوه‌ی برخورد با کودک کم‌غذا

استفاده از سیخ‌های چوبی، روش جالب دیگری است که با آن می‌توانید فرزندتان را به خوردن میوه‌های تابستانه وادار کنید. فقط کافی است چند سیخ چوبی بردارید و در هر کدام تکه‌های از میوه‌های تابستانه از قبیل کیوی و هندوانه فرو کنید. می‌توانید به میوه‌ها کمی خامه یا ماست هم اضافه کنید تا خوشمزه‌تر شوند و جالب‌تر به نظر برسند.

سیب‌زمینی شیرین سرخ‌کرده

سیب‌زمینی شیرین سرشار از مواد مغذی و در بین کودکان بسیار محبوب است؛ بنابراین از این گزینه می‌توانید برای زمان‌هایی که فرزندتان بی‌اشت‌ها است و خوردن هر غذایی را رد می‌کند، استفاده کنید. فقط کافی است سیب‌زمینی را به حالت خلال خرد کنید و با کمی نمک و فلفل در روغن سرخ کنید تا به خوبی ترد شود. حتماً فرزندتان از خوردن این غذای وسوسه‌انگیز لذت خواهد برد.

فرزندتان تا چه اندازه بدغذا است؟

برای این که بتوانید برنامه‌ی غذایی بهتری برای فرزندتان تهیه کنید، باید بدانید او تا چه اندازه بدغذا است. تحقیقات نشان می‌دهد که ترکیبات طعم‌دهنده‌ی مواد غذایی که توسط مادر مصرف می‌شود، به شیر مادر منتقل می‌شود. این طعم‌دهنده‌ها از طریق شیر به بدن فرزند منتقل می‌شوند و نقش بسیار مهمی در تعیین ذائقه‌ی او ایفا می‌کنند؛ بنابراین لازم است قبل از هر چیز، درکی از ذائقه‌ی خود و فرزندمان داشته باشیم.

چند توصیه‌ی مهم

• وعده‌های غذایی را هر روز در زمان‌های مشخصی سرو کنید تا به عادت تبدیل شوند.
• از خوراندن میان‌وعده‌های سنگین به فرزندتان بپرهیزید. زیرا جلوی خوردن وعده‌های اصلی را می‌گیرد.
• در مورد شکل و رنگ و بافت غذا‌های جدید با فرزندتان صحبت کنید و غذا‌های جدید را در کنار غذا‌های قدیمی مورد علاقه‌ی فرزندتان سرو کنید تا کم کم با آن‌ها آشنا شود.
• خلاقیت به خرج دهید و غذا‌های رنگارنگ با تزئینات و طعم‌های وسوسه‌انگیز تهیه کنید. می‌توانید از سس‌های مختلف کمک بگیرید یا میوه‌ها را به صورت اشکال فانتزی ببرید تا برای فرزندتان جالب و جذاب شوند.
• با فرزندتان میوه و سبزیجات بخرید و از خریدن مواد غذایی مضر بپرهیزید.
• فرزندان همه چیز را از والدین‌شان یاد می‌گیرند. پس اگر می‌خواهید فرزندتان غذای سالم بخورد، شما هم باید رژیم غذایی سالمی داشته باشید.
• هنگام غذا خوردن تلویزیون را خاموش کنید و اسباب‌بازی‌ها را از فرزندتان دور کنید تا او فقط بر روی غذا تمرکز کند.
• از دسر به عنوان پاداشی برای خوب غذا خوردن استفاده نکنید. زیرا این کار باعث می‌شود فرزندتان فکر کند دسر غذای بسیار سالمی است و به شیرینی‌جات عادت کند.
• فرزندتان را وادار به غذا خوردن نکنید. زیرا این کار به او استرس وارد می‌کند و باعث کاهش اشتها می‌شود. در عوض به او حق انتخاب دهید تا خودش غذای بیشتری در خواست کند.
• اگر حس می‌کنید عادت‌های غذایی فرزندتان باعث به خطر افتادن رشدش می‌شود، می‌توانید به پزشک مراجعه کنید تا رشد فرزندتان را در نمودار رشد ترسیم کند و با بررسی نمودار برنامه‌ی غذایی مناسبی برای فرزندتان تهیه کند.
• به یاد داشته باشید که عادت‌های غذایی کودک شما به احتمال زیاد یک شبه تغییر نخواهد کرد. اما اقدامات کوچک شما هر روز می‌تواند به ارتقای یک زندگی در تغذیه‌ی سالم کمک کند.

نحوه‌ی برخورد با کودک کم‌غذا

کنار آمدن با فرزند بدغذا

به طور خلاصه می‌توان گفت نحوه‌ی برخورد والدین بر عادت‌های غذایی فرزندان بسیار مهم و تاثیرگذار است. گاهی اوقات تلاش والدین برای این که فرزندشان بیشتر غذا بخورد، تاثیر عکس می‌گذارد. از نظر فیزیولوژیکی، افراد در ۱ تا ۵ سال اول زندگی خود به طور طبیعی دچار کاهش اشتها می‌شوند.

عدم آگاهی سبب می‌شود والدین درکی از این دوره‌ی کم‌اشت‌هایی نداشته باشند و بر فرزند خود فشار وارد کنند. غافل از این که در این سال‌ها معمولاً وضعیت اشتهای کودکان غیر قابل پیش‌بینی است؛ بنابراین لازم است والدین در این دوره نسبت به فرزندان ایرادگیر خود کمی صبر و حوصله به خرج دهند و با عشق و علاقه رفتار کنند.

منابع: mayoclinic، medindia

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ....

      نحوه برخورد با کودک کم غذا از زبان یک مادر ایرانی در گذشته
      لنگه دمپایی و شلنگ و گاهی نیز قاشق و چنگال داغ و چند فحش آبدار همراه با پسِ کله ای محکم بازم اگه نخورد بلندش کنید بزنیدش تو سینه دیفال خخخخ

    • ب

      ای گفتی تو این اوضاع . اون روشهای بالا برا پولدارست نه ما

    • نازنین

      راهکارهای خوبی اشاره شده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج