۹۲۲۸۳
۳۰ نظر
۵۲۲۶
۳۰ نظر
۵۲۲۶
پ

به بهانه جوگیری بعضی ها بر سر رسم بعضی های دیگر!

افسانه تاریخی «ولنتاین»، از قدیس تا عشاق

۱۴ فوریه روز ولنتاین قدیس، روز ولنتاین، یا جشن ولنتاین در بسیاری از کشورهای جهان گرامی داشته می شود در حالی که در اکثر این کشورها، روز ولنتاین تعطیل نیست.

برترین ها - محمود رضا حائری: ۱۴ فوریه روز ولنتاین قدیس، روز ولنتاین، یا جشن ولنتاین در بسیاری از کشورهای جهان گرامی داشته می شود در حالی که در اکثر این کشورها، روز ولنتاین تعطیل نیست.

روز ولنتاین به عنوان گرامی داشتِ مذهبی یکی از قدیسان صدر مسیحیت به نام والنتینوس آغاز شد. داستان های شهادت متفاوتی درباره ولنتاین های متفاوت در طول تاریخ روایت شده است. داستان مشهور ولنتاین قدیس چنین است که این کشیش مسیحی در رم باستان برای سربازان مراسم ازدواج برگزار میکرد.

افسانه تاریخی «ولنتاین»، از قدیس تا عشاق

طبق دستور امپراطور کلادیوس دوم ازدواج برای سربازان در امپراتوری روم ممنوع شده بود. زیرا امپراتور معتقد بود مردان مجرد، جنگجویان بهتری هستند. از دیگر اتهامات والنتینوس تلاش برای آزادی زندانیان مسیحی از زندان بود. تا اینکه به علت این فعالیت ها به زندان افتاد. براساس این افسانه، ولنتاین قدیس دختر کور زندانبانش را شفا داده است.و در روز اعدامش در وداع نامه ای که برای این دختر نوشته بود «ولنتاین تو» امضاء کرده بود.

اولین بار در قرون وسطی پیوستگیِ روز ولنتاین و عشق جسمانی در آثار جفری چاسر شاعر انگلیسی قرن چهاردهم مطرح شده است. در این مناسب عشاق با اهدای گل، شیرینی و ارسال کارت تبریک ابراز عشق می کرده اند. از قرن نوزدهم کارت های گرامی داشت ولنتاین به صورت انبوه تولید می شود.با شیوع اینترنت در سالهای اخیر ارسال کارت های ولنتاین الکترونیکی رواج پیدا کرده است به طوری که در سال 2010 بیش از 15 میلیون کارت ولنتاین الکترونیک ارسال شده است. در قرن بیستم کادوهای ولنتاین از گل و شکلات فراتر رفت و جواهراتی مخصوص اهدا در این روز طراحی شد.

افسانه تاریخی «ولنتاین»، از قدیس تا عشاق

در بین سنت هایی که از طریق فرهنگ آمریکایی در دنیا رواج یافته هیچ کدام به اندازه ولنتاین موفق نبوده است. چنانکه طبق آمار در کشورهای آسیای شرقی، عشاق گرانبهاترین کادوهایشان را به مناسبت این روز تهیه می کنند. این روز که در قرون وسطی در اروپا گرامی داشته میشد امروز در کشورهای غیر مسیحی این جشن محبوبیت بیشتری یافته است هرچند که فرهنگ های باستانی به مخالفت با آن برخاسته اند چنانکه در هند آن را یک سنت امپریالیستی نامید اند و در کشورهای اسلامی گرامی داشت این روز تقبیح شده است.

این روز در چین چندان جدی گرفته نمی شود چون مصادف با جشن¬های سال نوی چینی است. در دهه شصت میلادی روز ولنتاین در ژاپن محبوب شد. در سنت ژاپنی به خاطر ترجمه اشتباه این خانم ها هستند که به آقایان شکلات هدیه می دهند.بر خلاف سنت غربی که این مراسم شامل اهدای گل، کارت تبریک و دعوت به شام می شود این سنت در ژاپن تنها به اهدا شکلات خلاصه می شود. نیمی از فروش سالانه شکلات در ژاپن به مناسبت روز ولنتاین است.

در دهه هشتاد میلادی اتحادیه ملی صنعت قنادی در ژاپن روز 14 مارس به عنوان «روز پاسخ» نام¬گذاری کرد.در این روز آقایان به خانم ها (که از آنها در روز ولنتاین شکلات کادو گرفته اند) شکلات هدیه می کنند. آنها این روز «روز سفید» نامیدند. به خاطر اینکه شکلات شیری به خانم ها اهداء می کنند.

در برخی از کشورهای آمریکای لاتین مانند مکزیک و کلمبیا ولنتاین روز «دوستی و عشق» نامیده شده است و در این روز مردم علاوه بر محبوب شان از دوستان شان نیز قدردانی می کنند. در کره جنوبی ولنتاین همچون ژاپن برگذار می شود با این تفاوت که مردان و زنانی که در14 فوریه و 14 مارس شکلات هدیه نگرفته اند به رستوران می روند و نودل سیاه می خورند وبر زندگی مجردی خود ناله می کنند.

در ایران و جهان اسلام:

در ایران باستان دو جشن از جهاتی با والنتین مشابهت داشته است. یکی جشن مهرگان که در شانزدهم مهر ماه برگزار می شده و در آن مردم به یکدیگر هدیه می داده‌اند و دیگر جشن اسفندگان یا سپندارمذگان بوده که پنجم اسفند برگزار می شده و مردان به همسران خود هدیه داده و از آنها تجلیل می کرده و بر تخت می نشانده اند.

برخی از علمای مسلمان بخصوص از اهل سنت از آن رو که این یک رسم رومی و مسیحی است بزرگداشت آن را بدعت شمرده و حرام دانسته‌اند. بعضی نهاد ها و گروه های اجتماعی نیز روز والنتین را به علت ترویج مصرف گرایی تقبیح می‌کنند. این افراد جنبشی را به نام ضد والنتین گرایی ایجاد کرده و افراد را تشویق به اهدای هدایای ارزان یا رایگان می‌کنند. از دید برخی در ایران نیز ولنتاین مظهر تجمل گرایی و مصرف گرایی شده‌است. به نظر آن‌ها جوانان بیش از آنکه به ابراز محبت بپردازند به ارزش مادی هدایا توجه دارند؛ لذا هدیه بسیار گرانقیمت را مظهر علاقه می‌پندارند.

در ایران از سال ۱۳۸۹ تولید انواع پوستر، بروشور، جعبه و کارت‌های تبلیغاتی با نمادهای قلب، نیم قلب، گل رز قرمز و هر گونه فعالیتی مبنی بر اطلاع‌رسانی در این روز ممنوع است و از سوی مراجع قانونی با واحدهای متخلف برخورد قانونی می‌شود. گروهی دیگر به جای آن جشن سپندارمذگان را که برگرفته از سنت‌های باستانی ایرانی است و در ۲۹ بهمن برگزار می‌شود، را به جای والنتین پیشنهاد می‌کنند. لذا پیشنهاد جایگزینی روز والنتین با این جشن را می‌دهند.

اسفندیار اختیاری، نماینده زرتشتیان دوره هشتم مجلس شورای اسلامی جشن مهرگان را روز عشق حقیقی و واقعی در فرهنگ ایرانی می‌داند و به نظر وی مردم باید به جای ولنتین این روز را زنده کنند. با این وجود این روز در میان معدودی از جوانان ایرانی محبوب است و آن را گرامی می‌دارند.

در عربستان سعودی فروش محصولات مربوط به روز والنتین مانند گل رز در سال ۲۰۰۲ و ۲۰۰۸ ممنوع شد و پلیس مذهبی این کشور از مغازه داران خواست تا چنین چیزهایی را به فروش نرسانند.

در مالزی برخی مقامات حکومتی و مذهبی به‌دلیل آنچه که «نامتناسب بودن» این جشن با فرهنگ مسلمانان آن کشور می‌دانند، با به‌راه‌اندازی کمپین ضد ولنتاین، تلاش کرده‌اند مردم را از برگزاری مراسم روز ولنتاین نهی کنند. اما همهٔ مردم آن کشور با مواضع ضد ولنتاین حاکمان آن کشور موافق نیستند و برخی برگزاری این جشن را بی‌ضرر می‌دانند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سعید

      به نظز من روز کاملا چرت و مزخرفیه که چی مثلا؟؟؟ متاسفم ما ایرانی ها هم دنبال این جور جنگولک بازی هاییم که بیکار نباشیم. بلد نیستیم احترام هم رو نگه داریم به هم خیانت می کنیم دم از روز عشق می زنیم. حالا به این طرفداران این روز چرت بگو حرمت و ارزش رابطه بین دو نفر چیه هاج و واج نگاهت می کنه. بس کنید این مسخره بازی ها رو دنبال این هستین یه چیز مد شه برین سر کار!!!!!!! (به خصوص دهه 70 به بعد که دیگه....

      پاسخ ها

      • مهراد

        موافقم والا
        پارس به کجا کشیده شد

      • بدون نام

        والا دوستهای دهه پنجاهی و شصتی من ده دوازده ساله دارند این مراسم رو با تشریفات کامل!! انجام میدن !! اسم هفتادیها بد در رفته !

    • شادی

      باهات موافقم سعید.
      تازه اول اسفند جشن خود ایرانیاس.سپندار مزگان

      پاسخ ها

      • سارا

        من نفهمیدم مشکل چیه؟بد نیست یک روز خاص که واسه همه مردم یک معنا میده ربطی هم به دین خاصی نداره این نسل اونو می پسنده .خووووبه. ولنتاین مبارک عشق من

      • حسین

        اگر فرقی نداره
        غربی ها جشن ازدواج حضرت فاطمه و امام علی رو به عنوان جشن عشق قبول کنند

      • کیارش

        حسین موافقم باهات بیلاخ

    • بابك خرم دين

      مگه ولنتاين واسه خيانته!؟ از اين برداشتا نكنيد ولنتاين واسه ابراز دوستي به دوستانه نه براي ابراز شهوت به دوست دختر (باعرض معذرت)
      اگه كسي بخواد خيانت كنه والنتاين و سپندارمذ نمي شناسه! خيانت كار درهر شرايطي خيانت مي كنه...

    • ايراني

      سعي كنيم جشن هاي ايراني را جانشين كنيم تا فرهنگ پر بار مون را به جهانيان نشون بديم فرهنگ زردشتي قسمتي از فرهنگ ماست كه نمي توانيم آن را دور بريزيم حتي اگر مسلمان باشيم.

      پاسخ ها

      • کیارش

        ماهم میتونیم مسلمان باشیم وهم جشنهای پاک ایران باستان رو زنده کنیم.مغایرتی باهم ندارن

    • بدون نام

      سلام . من به شخصه همیشه فقط خواننده مطالب سایت بودم وهیجوقت درنظرها وگفت وگوها شرکت نکردم.ولی موضوع این پست باعث شددربحث شرکت کنم.اول تشکر میکنم ازنویسنده این مطلب که چه مقایسه جالبی کرده بودن درمورد ولنتاین درکشورهای مختلف. من رشته تحضیلاتم تاریخ هست. تحقیقاتی که بنده انجام دادم باچند تن ازاستادان عزیز فهمیدم که اصلا این داستان درمورد ولنتاین در رم باستان وجود نداشته و این داستان کاملا ساختگی هست برای اینکه جوانهای مارو مجبوربه تبعییت ازفرهنگ خود کنند. متاسغانه اغلب جوانهای ما نداسته ازان تقلید میکنند. بجای انکه جوان مادنبال فرهنگ وتاریخ خودمون باشه . ازکورکورانه ازفرهنگ غرب تقلید میکنه.ونتیجه ان میشودهرانچه که امروز میبینیم. متاسفانه جوانهای مااونجورکه باید به تاریخ کشورشون اهمیت نمیدن. به فرهنگشون. ازدوستانی که نظرگذاشتن سوال میکنم شما میتونیدراجع اهورامزدا. یا کمبوجیه دروغین.یا تیمورلنگ توضیح بدین؟؟
      متاسفانه جوانهای ما ازتاریخ فقط کوروش وداریوش رو یاد گرفتن. بدنیست گرامی داشتن ولنتاین . فرهنگ وتاریخ خودمونو گرامی وغزیز میداشتیم.

      پاسخ ها

      • صبا

        وقتی فرهنگ غنی و پری دارند باید هم به معرض نمایش بزارن---- ما ها چی داریم --- فقط ادعا--- یه سرچی تو گوگل بزن --توی نویسنده های دنیا-- ببین ویکی پدیا چند تا نویسنده معروف فرانسوی و غیره میاره چند تا نویسنده معروف ایرانی میاره---واقعن ما هیچی نداریم فقط خدای ادعاییم-- همون نویسنده های اندکی هم که داریم کدوممون کتاب خونیم!!!! شرمم میاد از این همه ادعا وقتی این همه نویسنده فرانسوی میبینم که سرم سوت میشکه

      • بدون نام

        برات متاسفم صبا خانوم که درکت از فرهنگ، فقط داشتن چند رومان نویسه!!!
        دوستمون کاملا حرفش صحیحه. لطفا سوادت رو بالاتر ببر. کشور ما فرهنگ غنی و پری داره، اما آدمهایی مثل تو نمیتونن حفظش کنن.
        و باز برات بیشتر متاسفم که غرب وحشی و بی بندوبار رو دارای فرهنگ غنی میدونی!

      • صبا

        برای خودت متأسف باش که هر چی وسایل برق و الکترونیکه از اونها داریم ---- همین برقو یک روز ازت بگیرن خودت میدونی چه اتفاقی میافته--- جالبه اسم وسایلی رو که اونا مخترعش بودند رو عوض میکنیم و به نام خودمون میزنیم---برای خودت متاسف باش که با این بدبختی که برامون پیش اومده بازم ادعا داری--سکوت کن لطفا

      • بدون نام

        صبا جان، شما برو به درس و مشقت برس عمو جون، پاشو گلم.

      • صبا

        عمو رومانی! داری حداقل هوای تمیز میخوری -- جون هرکی دوس داری تو دیگه اظهار نظر نکن

    • ستاره

      مطلب خوبی بود
      منم مخالفم با این مراسم هایی که هیچ ربطی به فرهنگ و دین ما ایرانی ها نداره، فقط یه سری جوونای ساده ی مملکتمون و درگیر میکنه....اگه طرف واقعا عاشقه و از این طور چیزا هر روز میتونه ابراز کنه روز لازم نداره...

    • مهراد

      پرچم سپندار مذگان بالاس
      ولنتاینو بریز دور

      پاسخ ها

      • سمیه

        سلام خوبی

    • ملال آوره

      من فکر کنم بیست سال هست که این موقع سال این داستانهای مسخره رو می شنوم . یه زمان تو رادیوهای بیگانه:) ، یه زمان در مجلات جوانانه بعد از دوم خرداد و سالهای اخیر هم در اینترنت :|

    • nik

      به نام خدا
      بهتر نیست اینگونه مطالب را زیاد کش ندهید تا مردم یادشان نیاید چون مردم عزیز ما بسیار جشن دارند ونیازی به این ها نیست

    • کیارش

      ولنتاین یک چیز کاملا وارداتی ومسقره اس.داستانی هم که در مطلب ذکر شده یک روایته اما روایت دیگه ای هم داره کشیشی به نام ولنتاین عاشق دختر شاه کلادیوس میشه.اما چون کشیشان نمیتونند ازدواج کنن با شاهزاده رابطه نامشروع ایجاد میکنه.شاه کلادیوس هم از این رابطه با خبر میشه و ولنتاین رو اعدام میکنه.حال هم جوانان جوزده میان و روز اعدام یک مجرم رو جشن میگرن.به نظر خود شما این مسقره نیست؟؟ما خودمون بهترین روز عشاق چه درایران باستان چه در اسلام داریم.سپندارمزگان روز عشق ایران باستان در راهه.ایا بهتر نیست که جشن خودمون رو زنده نگه داریم؟؟در اسلام هم میتونیم سالروز ازدواج حضرت علی وفاطمه زهرا رو جشن بگیریم.

    • رها

      سلام سایت برترین ها !
      آقا خجالت بکشید جمع کنید این تبلیغات پنهانتان را !!! یعنی واقعا نمی دونید که برترین و بهترین و پاکترین عشق همسران را ما در مذهب شیعه داریم ؟ چرا هیچ حرفی از یکم ذی حجه سالروز ازدواج آسمانی امام علی (ع) و فاطمه زهرا (س) نزدید؟
      اگر راست می گویید باید غیر از بیان این تاریخ و مقدمات ، مخاطبان را تشویق می کردید که دنبال این روز مزخرف نروند و یکم ذی حجه را گرامی بدارند .شیعه هستید؟!

    • مرصاد

      بدترازاین حرف ها ندیدم همش الکی ولکی

    • خادم حضرت زهرا

      بچه خواهشا. با کل کل کردن نه ولنتاین تو فرهنگ ما از بین می ره نه ما فرهنگ اصیل خودمون رو احیا میکنیم . انسان بدون اگاهی نمیدونه در مورد چیزی نظر بده .اون خانمی که تاریخ میخونن .بله من همه اون افرادی که گفتین میشناسم . چون من هم مثل شما تاریخ میخونم .ما باید از تاریخ درس بگیرم .حرفی که استاد مطهری برای پیشرفت در جامعه میزد.

    • بدون نام

      کلا سیستم ما منتظر میشینه ببینه چی بین جوونا رایج شده بعد فورا اون رو تقبیح و حرام و ضد ایرانی اعلام میکنه. و میگه ما نسخه ایرانی ( سپندار مذگان) یا مذهبی ( جشن ازدواج حضرت علی و حضرت زهرا) رو داریم. خب برادر من چرا قبل از رواج ولنتاین چنین مناسبت هایی رو نداشتیم. هر کدوم از این ها سر جاش قبول ولی اینکه تو یه روز بخصوص هر کسی به عزیزش هدیه بده گل یا شکلات یا قلب مثلا چه ایرادی داره که ممنوع شده. چرا هر چی خوشی هست از ماها دریغ میشه که وای بدعته. من و همسرم 9 ساله که هر سال این روز بهم هدیه میدیم و جشن میگیریم اعتقادات مذهبی و ایرانی مون هم اصلا بخطر نیافتاده. اصلا منتظریم کل دنیا یه حرکت کنه ما ایرانی ها خلاف جهت شنا کنیم و بگیم وای ما چه خوبیم و کل دنیا بد!!!!!

    • بدون نام

      ای کاش روز سپندارمزگان رو گرامی بداریم،گرچه همه این روزها بهانه ای است برای ابراز عشق،ولی کاش این روز ایرانی باشه و نه بیگانه

    • فاضل

      ولنتاین اتفاقاچیزخیلیخوبی هم هست چی میشه مگه بعد این همه غم و ناراحتییهشادیکو چیک هم تو کشور ما باشه چی میشه مگه بری به کسی که واقعا دوسش داری ابرازعلاقه کنی ....

    • یه آدم خاص

      سلام
      دوستان من همه ی نظرات رو خوندم من نه موافق ونه مخالفم یه روز یه جمله از یه دوستی شنیدم که می گفت شاد بودن مناسبت نمیخواد فقط بهانه می خواد وفکر نمی کنم شاد بودن مشکلی داشته باشهاما در این بین کسانی هستند که در این روز کارهای ناشایستی رو رواج می دهند که اونا بحث شون جدا ولی اگر شادی خودمونو خاص کنیم و همه کاری نکنیم این روز یه روز خوب میشه مثه اول هفته که همه به هم تبریک می گن اما فقط باید مراقب رفتارمون باشیم

    • masum

      به نظر من روز خوبی هست ولتایت بلاخره در طول سال یه روز هست که قدر همدیگه بدونن بهم محبت کنن ولی خب ولنتاین زودتر جا افتاد تو کشور تا رز سپندار....

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج