۹۲۳۲۶۱
۴ نظر
۵۰۱۳
۴ نظر
۵۰۱۳
پ

مطالعه به جای زندان، کمک به ایتام به‌جایِ شلاق

«مجتبی کثیریان» قاضی جوان شعبه ۱۰۱ دادگاه فیروزکوه (استان تهران) که حکمی جالب برای یک شکارچی صادر کرده بود، خبرساز شد. وی از احکام جایگزین و جالب دیگری مانند خواندن کتاب‌های شهید مطهری و شرکت در طرح محسنین کمیته امداد سخن گفت.

خبرگزاری فارس: «مجتبی کثیریان» قاضی جوان شعبه ۱۰۱ دادگاه فیروزکوه (استان تهران) که حکمی جالب برای یک شکارچی صادر کرده بود، خبرساز شد. وی از احکام جایگزین و جالب دیگری مانند خواندن کتاب‌های شهید مطهری و شرکت در طرح محسنین کمیته امداد سخن گفت.

چهارم آبان خبر حکم متفاوت قاضی جوان برای یک شکارچی غیرمجاز خبرساز شد.

ماجرا از این قرار بود که شکارچی غیرمجاز میش باید با تأمین علوفه حیوانات وحشی درفصل سرد به میزان ماهانه ۵۰۰ کیلوگرم به مدت دو سال و همچنین پاکسازی منطقه حفاظت شده از زباله با نظارت اداره محیط زیست شهرستان فیروزکوه تنبیه می‌شد. این حکم جالب را به فال نیک گرفتیم و با قاضی جوان دادگاه فیروزکوه به صحبت نشستیم.

مطالعه به جای زندان، کمک به ایتام به‌جایِ شلاق

مجتبی کثیریان قاضی شعبه ۱۰۱ دادگاه فیروزکوه که متولد سال 1362 است درباره حکم متفاوتی که در مورد شکارچی غیرمجاز داشته است، اظهار داشت: در قانون مجازات اسلامی مجازات جایگزین حبس به عنوان یک مسئله جدی مطرح شده است و قانونگذار به سمتی پیش می‌رود که مجازات حبس، شلاق و جزای نقدی را منتفی کند.

وی با بیان اینکه در این قانون بیشتر بحث جرم شناسی مورد تأکید است، ادامه داد: ما باید یک سری مجازاتی را به افراد بدهیم که افراد تنبیه بشوند و چیزی یاد بگیرند.

قاضی شعبه ۱۰۱ دادگاه فیروزکوه با اشاره به پرونده‌ شکارچی غیرمجاز، خاطرنشان کرد: برای این پرونده تا سه سال حبس می‌توانستیم صادر کنیم که در هنگام رای دادن به نظرم رسید که در بحث شکار غیرمجاز بحث آموزشی از هر مجازات دیگری اهمیت بیشتری دارد لذا تشخیص دادم که این شخص به جای زندان، در فصول سرد یعنی شش ماهه دوم سال نسبت به تهیه علوفه به میزان ۵۰۰ کیلوگرم و نسبت به پاکسازی مناطق حفاظت شده که اداره محیط زیست فیروزکوه تعیین می کند اقدام کند.

کثیریان به اهمیت این آرای صادره در کمک به اداراتی که از نظر مالی و نیرو در مضیقه هستند اشاره کرد و افزود: همه ما باید به سمت این مجازات‌ها برویم چرا که در اصل قانون این را از ما می‌خواهد.

وی در ادامه ابراز داشت: با مطالعه در فقه متوجه می‌شویم بحث حبس را خیلی کم تعیین کردند و بیشتر بحث شلاق و مصادره اموال بیش‌تر از آن‌ درنظر گرفته شده است و همه ما وظیفه داریم بیشتر باید به دنبال این باشیم که فردی مثلا شکار غیرمجاز انجام داده دیگر این کار را انجام ندهد و متوجه شود و به نتیجه برسد که عمل او فارغ از قانون یک کار قبیح است.

قاضی شعبه ۱۰۱ دادگاه فیروزکوه به پرونده دیگری که برای آن حکم جایگزین صادر شده است، تصریح کرد: در حکم دیگری برای فردی که شرب خمر انجام داده بود، بنا به عرف امکان صدور حکم حبس وجود داشت اما برای او حکم مطالعه کتب شهید مطهری صادر شد. جالب‌تر آنجاست که خود متهم بعد از آن نزد من آمد و اعتراف کرد با مطالعه حماسه حسینی استاد مطهری در بین آن‌ آثار خیلی چیزها فهمیده و در ذهن و روانش اثر گذاشته است و ما باید به دنبال این تأثیرات و عدم تکرار جرم توسط شخص خاطی در مجازات باشیم.

کثیریان با تأکید بر اهمیت ریشه‌کنی جرم، یادآور شد: به عنوان نمونه دیش‌های ماهواره به خصوص در نقاط شمالی تهران به وفور دیده می‌شود که ما در این جرم جریمه نقدی ۵۰۰ هزار تومانی تعیین شده، و تأثیری روی مجرم ندارد پس در قوانین باید به دنبال ریشه‌کنی این جرم‌ها به جای مجازات حبس و جزای نقدی بی‌اثر باشیم.

وی در با اشاره به حکم دیگر جایگزین حبس برای یک مجرم دیگر بیان کرد: برای یک فرد دیگر که باید به زندان یا شلاق محکوم می‌شد حکم جایگزین صادر شد تا فرد با مراجعه به کمیته امداد فیروزکوه در طرح محسنین شرکت و با حمایت مالی از کودکان بدسرپرست در یک اقدام اجتماعی مشارکت کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ان شاءالله خدا به این جوان عاقبت به خیری بدهد، چون در برخی موارد با زندان رفتن، مجرم جری تر شده و انواع کارهای خلاف را در زندان آموخته و آماده خطاهای بیشتری می گردد،

    • مصطفی اسدالهی

      دورود بشرفتت شیر مادرت خلالت انسان مسلمان

    • بدون نام

      احسن به این تدبیری که د ر پیش گرفتید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تفکر دلسوزی ابتکار و خلاقیت در کار تاحدی که قانون و شرع اجازه میدهد واقعا جای تقدیر و تشکر و تشویق دارد مسوولان فسیل شده و مخالف تغییرات سازنده بیاموزند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج