۹۲۳۵۴۹
۱۳ نظر
۵۲۶۹
۱۳ نظر
۵۲۶۹
پ

پلیس‌های ماندگار در قاب تلویزیون

بعضی شغل‌ها و عناوین به شکلی است که تا اسمشان به گوشمان می‌رسد، هر کدام تصویری از آن را در ذهنمان مجسم می‌کنیم. این ماجرا به لطف فیلم‌ها و سریال‌هایی که سال‌های سال است در فضا‌های مختلف ساخته شده‌اند، گاهی برای افراد و مشاغل مختلف شکل ویژه‌تری پیدا کرده‌اند که تا اسمشان را می‌شنویم، به یادشان می‌افتیم.

روزنامه جام‌جم - نوشین مجلسی - فاطمه شهدوست: بعضی شغل‌ها و عناوین به شکلی است که تا اسمشان به گوشمان می‌رسد، هر کدام تصویری از آن را در ذهنمان مجسم می‌کنیم. این ماجرا به لطف فیلم‌ها و سریال‌هایی که سال‌های سال است در فضا‌های مختلف ساخته شده‌اند، گاهی برای افراد و مشاغل مختلف شکل ویژه‌تری پیدا کرده‌اند که تا اسمشان را می‌شنویم، به یادشان می‌افتیم.

مثلا نمی‌شود صحبت از ملوان‌ها بشود و یاد ملوان زبل نیفتیم یا اسم کارآگاه بیاید و نام کارآگاه علوی از خاطرمان نگذرد. خلاصه آن‌که دنیای تصویر مدت‌هاست که به حافظه تصویری ما گره خورده است و به‌کلی از شخصیت‌ها و مشاغل رنگ و نشان دیگری داده است.

در این مطلب به چندین نقش پلیس در سریال‌های ایرانی و خارجی اشاره کرده‌ایم.

سرگرد جلالی

نام سریال: خواب و بیدار

سال ساخت: ۱۳۸۰

شبکه: یک

کدام بازیگر؟ لادن طباطبایی

پلیس‌های ماندگار در قاب تلویزیون

کدام پلیس؟ جلالی در این سریال، از یک خانواده کاملا پلیسی می‌آید. او، همسر و برادرش پلیس هستند و برای دستگیری یک زن خلافکار همکاری می‌کنند. این شخصیت، یکی از نخستین زنان پلیس در مجموعه‌های نمایشی بود که نقش موثری در قصه داشت و از آن تصویر زن پلیس حاشیه‌ای و منفعل دیگر سریال‌ها فاصله گرفته بود.

قصه: ناتاشا، خلافکاری حرفه‌ای است و برای انجام مجموعه سرقت‌های مسلحانه به ایران می‌آید و پلیس برای مقابله با او وارد عمل می‌شود ...

مفتش شش‌انگشتی

نام سریال: هزار دستان

سال ساخت: ۱۳۵۸-۱۳۶۸

شبکه: یک

کدام بازیگر؟ داوود رشیدی

پلیس‌های ماندگار در قاب تلویزیون

کدام پلیس؟ مفتش شش‌انگشتی! داود رشیدی در این سریال با توجه به شخصیت‌پردازی دقیق حاتمی، ضدقهرمان فوق‌العاده‌ای را خلق کرد که در میان شخصیت‌های ریز و درشت «هزاردستان» درخشیده و مخاطب هیچ‌گاه او را از یاد نمی‌برد.

قصه: هزار دستان به کارگردانی علی حاتمی داستان زندگی رضا خوشنویس، که شخصیتی تخیلی مبتنی بر شخصیتی تاریخی به‌نام کریم دواتگر است را در بستر اتفاقات سیاسی و اجتماعی دوران قاجار و پهلوی روایت‌ می‌کند.

اوصیا

نام سریال: سرنخ

سال ساخت: ۱۳۷۵

شبکه: یک

کدام بازیگر؟ جهانبخش سلطانی

پلیس‌های ماندگار در قاب تلویزیون

کدام پلیس؟ امیرحسین اوصیا، شخصیتی شوخ، اما دقیق بود که همکاری و در عین حال دوستی عمیقی با دستیارش مصطفی داشت. کیومرث پوراحمد، نویسنده سرنخ شخصیت اوصیا را بر خلاف بسیاری از آثار پلیسی مشابه، کاملا ایرانی درآورده بود و این خصلت در لهجه شیرین او، ارتباط با مادرش و زندگی حرفه‌ایش به چشم می‌آمد.

به همین خاطر همچنان او و تکیه‌کلام‌هایش در خاطر مخاطب مانده و محل الهام‌گیری بسیاری از پلیس‌های بعد از خود در آثار نمایشی شده است.
قصه: یک پلیس اصفهانی که با مادرش زندگی می‌کند، با همکاری دستیارش به حل معمای قتل‌ها و... می‌پردازد.

سرگرد صابری

نام سریال: سقوط آزاد

سال ساخت: ۱۳۹۰

شبکه: یک

کدام بازیگر؟ حامد بهداد

پلیس‌های ماندگار در قاب تلویزیون

کدام پلیس؟ صابری، شخصیتی جدی و خشن داشت که هم در کار و هم در ارتباط خانوادگی او بروز یافته بود. بهداد در این نقش، بازی متفاوتی از خود ارائه داد و از تصویر کلیشه‌ای پلیس مهربانی که پیش از آن بسیار دیده بودیم، خود را دور کرد، اما او حتی در صحبت‌کردن با فرزند و همسرش هم لحن نرمی نداشت و همین مساله باعث شد برخی به بازی‌اش خرده بگیرند.

قصه: یک گروه خرابکار حرفه‌ای درصدد بر هم زدن امنیت ملی هستند، سرگرد صابری از افسران زبده پلیس مامور رسیدگی به این پرونده می‌شود، اما پیدا کردن سردسته این باند که یک زن است، کار ساده‌ای نیست و...

سرهنگ سجادی

نام سریال: هشدار‌های پلیسی

سال ساخت: ۱۳۶۷

شبکه: یک

کدام بازیگر؟ هدایت‌ا... سجادی

پلیس‌های ماندگار در قاب تلویزیون

کدام پلیس؟ او مشاور و کارشناس نیروی انتظامی است که از سال ۶۷ به پیشنهاد محسن شاهمرادی، در مجموعه هشدار‌های پلیس و آیینه عبرت به عنوان بازیگر هم حضور پیدا کرد.

قصه: این مجموعه تلویزیونی درباره یک کلاهبردار حرفه‌ای به نام «کمالی» است که تحت تعقیب پلیس است و هربار ماجرایی از تبهکاری او به نمایش در می‌آید. در این سریال مهدی آریان‌نژاد در نقش «کمالی» بازی می‌کند.

سرگرد بهروز فتاحی

نام سریال: مدار صفر درجه

سال ساخت: ۱۳۸۶

شبکه: یک

کدام بازیگر؟ پیر داغر

پلیس‌های ماندگار در قاب تلویزیون

کدام پلیس؟ فتاحی، سرگردی درستکار است که برای مبارزه با فساد از هیچ کاری فروگذار نمی‌کند و حتی مقابل روسای خود می‌ایستد. زندگی شخصی سرگرد، اما سراسر غم است و ماجرای عاشقانه او به سرانجام‌ نمی‌رسد.

قصه: حبیب پارسا برای تحصیل به پاریس می‌رود، جنگ جهانی دوم شروع می‌شود و از سوی دیگر صهیونیسم در حال شکل‎‌گیری است؛ این حوادث با ماجرا‌های عاشقانه‌ای گره می‌خورد و...

کارآگاه علوی

نام سریال: کارآگاه علوی

سال ساخت: ۱۳۷۵

شبکه: یک

کدام بازیگر؟ احمد نجفی

پلیس‌های ماندگار در قاب تلویزیون

کدام پلیس؟ علوی، کارآگاهی باهوش، مقتدر و پاکدست بود که سعی داشت در مقابل زورگویان زمان بایستد.

قصه: کارآگاه علوی، مأمور اداره تامینات تهران است و در سال‌های ۱۳۰۸ تا ۱۳۱۴ فعالیت می‌کند. محور قصه‌های این سریال، جنایی است، اما در دل خود تاریخ و وضعیت اجتماعی آن روز‌های ایران را روایت‌ می‌کند.

سروان یونس بهگر

نام سریال: پلیس جوان

سال ساخت: ۱۳۸۰

شبکه: سه

کدام بازیگر؟ شهاب حسینی

پلیس‌های ماندگار در قاب تلویزیون

کدام پلیس؟ یونس، شخصیتی آرمانگرا دارد و در راهی که با عشق آغاز کرده از گذاشتن جانش هم دریغ نمی‌کند و خود را به خطر می‌اندازد.

قصه: سرگرد بهگر، پلیس جوانی است که به انگیزه یافتن قاتل پدرش که یک قاضی دادگستری بوده، به این حرفه روی می‌آورد. او در حال جست‌وجو برای کشف راز این قتل مشکوک، به اطلاعات عجیب و تازه‌ای می‌رسد، اطلاعاتی که یک سرش به باندی خطرناک می‌رسد و سر دیگر آن به عموی او.

سروان ناصر محمدی

نام سریال: مزد ترس

سال ساخت: ۱۳۷۱

شبکه: دو

کدام بازیگر؟ عبدالرضا اکبری

پلیس‌های ماندگار در قاب تلویزیون

کدام پلیس؟ سروان ناصر محمدی، او در مزد‌ترس بازی روان و باورپذیری را ارائه کرد.

قصه: سروان «ناصر محمدی» یکی از کارآگاهان اداره آگاهی است که با همسرش مریم و دخترشان زندگی می‌کند. او طی مأموریتی، مسؤول پیگیری قتلِ یک نوازنده ارکستر سمفونیک می‌شود که جسد سوخته‌اش را در محل تخلیه زباله پیدا کرده‌اند. وی در طول بررسی‌های خود به محل ارکستر سمفونیک هم سر می‌زند و در آنجا با برادر مقتول آشنا می‌شود و....

سرگرد کلانی

نام سریال: شلیک نهایی

سال ساخت: ۱۳۷۳

شبکه: یک

کدام بازیگر؟ داریوش فرهنگ

پلیس‌های ماندگار در قاب تلویزیون

کدام پلیس؟ کلانی در این سریال مامور پیگیری و دستگیری باند حرفه‌ای بود که همه نوع خلافی مثل قاچاق را انجام می‌دادند.

قصه: سرگرد کلانی متوجه می‌شود یکی از دوستان صمیمی‌اش به نام جمشید (با بازی رضا کیانیان) در باندی که او مامور دستگیرش بود، حضور دارد.

او سعی می‌کند از جمشید کمک بگیرد، اما قبول نمی‌کند و کلانی به ناچار از طریق عواملی، وارد باند شده و با جعل اسناد، اطلاعاتی به دست‌ می‌آورد. رئیس باند، از هویت واقعی سرگرد کلانی مطلع شده و محل تحت مراقب پلیس را به‌موقع، ترک می‌کند، اما در انتها، اعضای باند قاچاق دستگیر می‌شوند.

سرگرد امیری

نام سریال: کلانتر

سال ساخت: ۱۳۸۲

شبکه: یک

کدام بازیگر؟ ایرج نوذری

پلیس‌های ماندگار در قاب تلویزیون

کدام پلیس؟ علی امیری در این سریال نقش سرگردی را داشت که در دوفصل به صورت ثابت حضور داشت. او در ایفای این نقش در پی فاکتور‌های خاصی مثل تیکه کلام‌های رایج و... نبود. برخورد و واکنش‌های آگاهانه و کنترل شده در برقراری ارتباط بهتر با مظنونان و حتی متهمان مهم‌ترین ویژگی بود که در نقش او به چشم می‌خورد.

قصه: مجموعه تلویزیونی کلانتر، داستان سرگرد علی امیری و ستوان رضا بیات است که در سه اپیزود مختلف، سه داستان مختلف را به تصویر می‌کشند. سرقت از یک شرکت، قتل یک زن و اختلاف بین یک زوج داستان‌هایی بود که در این مجموعه روایت شد.

سرگرد مبرز

نام سریال: شب دهم

سال ساخت: ۱۳۸۰

شبکه: یک

کدام بازیگر؟ محمود پاک‌نیت

پلیس‌های ماندگار در قاب تلویزیون

کدام پلیس؟ مبرز، سیاس بود و نیمه تاریک شخصیت خود را تا نیمه‌های قصه به مخاطب لو نمی‌داد. او شخصیتی سنگدل و سودجو داشت و جزو معدود کارآگاهان ایرانی است که در یک اثر نمایشی، شخصیت منفی دارد.

قصه: حیدر خوش‌مرام، یکی از لات‌های تهران قدیم به خواستگاری دختری قجری می‌رود و دختر، شرط ازدواج را اجرای ده شب تعزیه قرار می‌دهد. این در حالی است که رضاشاه اجرای تعزیه را قدغن کرده است. در این میان سرگردی سنگدل که او هم سودای ازدواج با دختر قجری را دارد وارد قصه می‌شود.

سرگرد احمدی

نام سریال: هوش سیاه

سال ساخت: ۱۳۸۹

شبکه: سه

کدام بازیگر؟ حسین یاری

پلیس‌های ماندگار در قاب تلویزیون

کدام پلیس؟ بهروز احمدی سرگرد سریال هوش سیاه بود که در طول داستان این مجموعه چهره کمتر دیده شده‌ای از پلیس فتا و درگیری‌هایی که برای آن‌ها وجود دارد را به تصویر کشید.

قصه: سرگرد احمدی معاون دایره پیشگیری و مبارزه با جرایم رایانه‌ای پلیس است که همراه با دستیاران خود درگیر پرونده پیچیده یک خرابکار و نابغه رایانه و الکترونیک، جمشید کاظمی با نام تقلبی کامران پوریایی شده‌است و در گیر و دار دستگیری او با اتفاقاتی روبه‌رو می‌شود که مجموعه را شکل می‌دهد.

کمیسر لسکو

نام سریال: کمیسر لسکو

سال ساخت: ۱۹۹۲

شبکه: یک

کدام بازیگر؟ ورونیک ژوسنت

صدای کی؟ مینو غزنوی

پلیس‌های ماندگار در قاب تلویزیون

کدام پلیس؟ کمیسر این مجموعه خارجی یک خانم مهربان، اما مقتدر است و با دقت و وسواس خاصی پرونده‌ها را دنبال می‌کند. او سعی می‌کند اضطراب شغلش را به خانواده‌اش منتقل نکند و به لحاظ شخصیتی زنی انسان‌دوست است که با همکاران و مظنونان با احترام رفتار کرده و به‌سرعت عصبانی نمی‌شود.

قصه: ژولی سرپرستی یک مرکز پلیس شهری در حومه شهر پاریس و هدایت گروهی متشکل از ۳۰ افسر پلیس مرد و زن را بر عهده دارد. او در عین حال تلاش می‌کند شرایط مناسبی را برای پیشرفت دو دخترش سارا و بابو فراهم کند.

کمیسر ناوارو

نام سریال: ناوارو

سال ساخت: ۱۹۸۹

شبکه: یک

کدام بازیگر؟ روژه انن

صدای کی؟ بهرام زند

پلیس‌های ماندگار در قاب تلویزیون

کدام پلیس؟ ناوارو شخصیتی متفاوت و استوار داشت. خود قانون بود، هوای ضعفا را داشت و خواب پریشان خلافکاران بود. او پلیسی درونگرا و منضبط بود که همیشه در پرونده‌هایش موفق می‌شد و همین باعث شد شخصیت او، قهرمان محبوب خیلی‌ها شود.

قصه: کمیسر پلیسی به اسم آنتوان ناوارو، پس از ناپدید شدن همسرش با دخترش یولاند زندگی می‌کند. او مدام در حال تجسس در پرونده‌های جنایی و... است.

سریال «ناوارو» از سال ۱۹۸۹ تا ۲۰۰۶ در تلویزیون فرانسه ساخته شد.

هرکول پوآرو

نام سریال: پوآرو

سال ساخت: ۱۹۸۹

شبکه: یک

کدام بازیگر؟ دیوید سوشی

صدای کی؟ اکبر منانی

پلیس‌های ماندگار در قاب تلویزیون

کدام پلیس؟ کسی نیست که شخصیت پوآرو با آن شکم بزرگ و سبیل‌های متفاوتش را نشناسد، این کارآگاه جزئی‌نگر با دیدن ظاهر و رفتار افراد خیلی سریع می‌توانست به چهره بی‌نقاب آنان پی ببرد و راز قتل‌ها و... را کشف کند.

قصه: پوآرو، یک کارآگاه مشهور است که به همراه همکارش، کاپیتان هستینگز پرونده‌های اسرارآمیز را حل می‌کند.

کارآگاه کاستر

نام سریال: کارآگاه کاستر

سال ساخت: ۱۹۷۶

شبکه: یک

کدام بازیگر؟ زیگفرید لویتز

صدای کی؟ زنده‌یاد عطاء‌ا... کاملی

پلیس‌های ماندگار در قاب تلویزیون

کدام پلیس؟ کارآگاه کاستر یک کارآگاه چاق، اما مهربان بود که اکثر مواقع هم عینک به چشم داشت و با جدیت کارش را انجام می‌داد. او در حد توان تلاش می‌کرد قاتل یا قاتل‌ها را پیدا کند. کاستر هم جزو کارآگاه‌های مسن سریال‌های پلیسی بود.

قصه: موضوع این سریال عملیات کارآگاهی بود.

درک

سال ساخت: ۱۹۷۴

شبکه: یک

کدام بازیگر؟ هورست تاپرت

صدای کی؟ پرویز بهرام

پلیس‌های ماندگار در قاب تلویزیون

کدام پلیس؟ کمیسر درک با این‌که چهره جدی داشت، اما بسیار هم انسان دوست بود و با علاقه کارش را انجام می‌داد. با این‌که در میانسالی به سر می‌برد، اما بسیار روحیه بالایی داشت و سعی می‌کرد پرونده‌ها را حل کند و ۲۸۱ پرونده فقط سه پرونده را حل نکرد.

قصه: درباره کارآگاه سربازرس اشتفان درک (هورست تاپرت) و دستیار وفادار او هری کلاین که موارد قتل را در مونیخ و حومه‌اش حل می‌کردند، بود.

کمیسر موزر

نام سریال: بازرس و رکس

سال ساخت: ۱۹۹۴

شبکه: سه

کدام بازیگر؟ توبیاس مورتی

صدای کی؟ محمد عبادی

پلیس‌های ماندگار در قاب تلویزیون

کدام پلیس؟ موزر سختگیر و وظیفه‌شناس بود و با درایت به مقابله با خلاف‌هایی حول محور مواد مخدر، قتل و... می‌پرداخت و پرونده‌های پر‌معما را با کمک سگ دست آموزش و باهوشش حل می‌کرد.

قصه: ریچارد موزر، پلیسی است که در زمینه پزشک قانونی اطلاعات دارد، با کمک سگش رکس به دستگیری خلافکاران می‌پردازد.

خانوم مارپل

نام سریال: خانم مارپل

سال ساخت: ۱۹۸۴

شبکه: یک

کدام بازیگر؟ جوان هیکسون بازیگر اصلی این مجموعه بود و بعد از او چهره‌های مختلفی مثل جرالدین مک‌ایوان این نقش را ایفا کردند.

صدای کی؟ فهیمه راستکار

پلیس‌های ماندگار در قاب تلویزیون

کدام پلیس؟ جین مارپل که با نام خانم مارپل (یا دوشیزه مارپل) ‏ نیز شناخته می‌شود، یکی از شخصیت‌های داستانی نویسنده انگلیسی جنایی‌نویس، آگاتا کریستی است. او زن مسن تنهایی است که برای تفنن به حل مسائل جنایی می‌پردازد.

قصه: در داستان کریستی و این سریال خانم مارپل، پیردختری حدود ۶۵ ساله ترسیم شده است. او زنی کنجکاو است، همه چیز را می‌شنود و...

شرلوک هلمز

نام سریال: شرلوک

سال ساخت: ۲۰۱۰

شبکه: تماشا

کدام بازیگر؟ بندیکت کامبربچ

صدای کی؟ بهرام زند و در یک فصل هم جلال مقامی

پلیس‌های ماندگار در قاب تلویزیون

کدام پلیس؟ شرلوک هلمز، او کارآگاه مشاور جوان و باهوشی بود که به تنهایی در لندن زندگی می‌کند و در حل پرونده‌های جنایی به پلیس مشاوره می‌دهد. شرلوک هوش فوق‌العاده بالایی دارد و جزئیاتی را می‌بیند که خیلی‌ها اصلا به آن توجه نمی‌کنند.

قصه: داستان سریال در لندن معاصر اتفاق می‌افتد و ماجرا‌های کارآگاه مشاور، شرلوک هلمز را نشان می‌دهد که به همراه دوست صمیمی‌اش دکتر جان واتسون در حل پرونده‌های جنایی به اسکاتلندیارد مشاوره می‌دهد...

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      پس هشدار برای کبرا ۱۱ چی؟؟

    • مصطفی

      صدای کمیسر (درک) آقای ایرج رضایی بود ،،صدای بازرس موزر هم آقای کیکاووس یاکیده بود..

    • بدون نام

      ما رو بردین به اون دوران. بهروز فتاحی، مفتش شش انگشتی، ناصر محمدی پلیسهای مورد علاقه من هستند بقیه هم خوب بودند بخصوص اوصیا که طنز هم بود. ولی اون مارپل، پوآرو و هولمز کارآگاه بودند نه پلیس. موزر هم واقعا دوست داشتنی هست من عاشق سریالش بودم.

    • بدون نام

      یعنی خود انگلیسی ها میگن هیچ کس بهتر از جرمی برت نقش شرلوک هلمز رو بازی نکرده بعد شما ورداشتین کار بندیکت کامبربچ رو بهترین اعلام کردین؟؟! دم شما گرم!

    • بدون نام

      شرلوک که صداپیشه اش رضا آفتابی بود

    • بدون نام

      فقط شرلوک

    • طراوت

      استاد بهرام زند و محمد عبادی هم فوت شدند ای کاش برای اونا هم مینوشتید زنده یاد

    • حامی

      عالی بود

    • سکینه

      کارگاه گجت !!!!!

    • رزیتا

      سریال رکس صدای بازرس آقای کیکاووس یاکیده بوده حداقل فصلهای اولش که پخش شد

    • بدون نام

      سریال دایره تردید به کارگردانی قویدل بهترین سریال ژانر معمایی پلیسی تلویزیون ایران رو بدجوری جا انداختی یه مطالعه ای قبلش میشد بهتر نبود جدیدا توی فهرستهایی که منتشر میکنید یه مقدار شتابزده عمل میشه، خسته نباشید

    • شاینااااا

      فقط پوارو
      با اون اهنگ مسحور کننده اش....
      اما خاطرات ماها

      ناوارو ......یادش بخیر

      پاسخ ها

      • شیرین خآدمی

        پوارو را پخش کنید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج