جاباما
۹۲۳۶۰۳
۵۰۱۱
۵۰۱۱
پ

حمله سایبری گسترده در گرجستان

در حالی که این خبر را می‌خوانید حمله سایبری بسیار شدیدی در کشور گرجستان اتفاق افتاده است. مقامات رسمی این کشور اعلام کرده اند که بعد از حمله روز گذشته ۱۵۰۰۰ وبسایت میزبانی شده روی سرور‌های شرکت گرجی Pro-Service ازجمله وبسایت‌های متعلق به نهاد ریاست جمهوری، دادگاه ها، شهرداری‌ها و شرکت‌های خصوصی از جمله نشریات از کار افتاده اند و حالا نهاد‌های مربوطه مشغول بررسی علل بروز این اتفاق هستند.

دیجیاتو: در حالی که این خبر را می خوانید حمله سایبری بسیار شدیدی در کشور گرجستان اتفاق افتاده است. مقامات رسمی این کشور اعلام کرده اند که بعد از حمله روز گذشته ۱۵۰۰۰ وبسایت میزبانی شده روی سرورهای شرکت گرجی Pro-Service ازجمله وبسایت های متعلق به نهاد ریاست جمهوری، دادگاه ها، شهرداری ها و شرکت های خصوصی از جمله نشریات از کار افتاده اند و حالا نهادهای مربوطه مشغول بررسی علل بروز این اتفاق هستند.

حمله سایبری گسترده در گرجستان

به دنبال این اتفاق تصویری از میخاییل ساکاشویلی رئیس جمهور سابق گرجستان که در بالا مشاهده می کنید با این نوشته «من بر می گردم» روی صفحه این سایت ها نقش بست. این حمله سه شبکه تلویزیونی را هم تحت تاثیر قرار داد و حتی باعث قطع ارتباط کامل دو شبکه دیگر به نام های TV Imedi و TV Maestro شد.

حدودا نیمی از وبسایت های تحت تاثیر این حمله از صبح امروز بازیابی شده اند.

هویت عامل این حملات هنوز مشخص نشده اما مقیاس و کانون آن یادآور حملات سایبری دیگری است که در طول جنگ سال ۲۰۰۸ میلادی میان روسیه و گرجستان اتفاق افتاد هرچند انتخاب تصاویری که روی سایت های هک شده نقش بسته احتمال مداخله روسیه را کمرنگ می کند.

وبسایت های هک شده تصویری از میخاییل ساکاشویلی رئیس جمهور سابق گرجستان را نشان دادند

وبسایت ZDNet در گزارش خود پیرامون این اتفاق خاطرنشان کرده که ساکاشویلی حامی غرب بوده و هست و با وجود آنکه در سال ۲۰۱۳ میلادی به دنبال مطرح شدن اتهامات مختلف از قبیل فساد، گرجستان را به مقصد اوکراین ترک کرد و حالا رسما شهروند این کشور محسوب می شود باز هم خواهان رفورم است. لذا عجیب است که روسیه از رهبر سابق این کشور برای ایجاد تنش های اجتماعی استفاده کند و در اکتبر ۲۰۱۸ هم که گرجستان انتخابات ریاست جمهوری اش را برگزار کرد هیچ نفع سیاسی از این لحاظ برای روسیه متصور نبود.

مسئول این اتفاقات هر کسی که باشد، حمله سایبری اخیر می تواند نشان دهنده ضعف گرجستان در حوزه امنیت باشد. محققان اظهار داشته اند که حمله به سرورهای Pro-Service چندان هم پیچیده نبوده است و طبق آنچه در سرویس محلی رادیو آزادی گرجستان مطرح شده این کشور گاهی اوقات به خدمات آنلاین روسیه وابسته است. شورای شهر این کشور نیز از یک سرویس ایمیلی روسی استفاده میکند. بنابراین اگر روسیه در این حمله دست داشته باشد آنگاه باید بگوییم که گرجستان خود را به یک هدف بسیار آسان برای این کشور بدل کرده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج