۹۲۳۷۸۵
۴۴ نظر
۵۰۰۵
۴۴ نظر
۵۰۰۵
پ

تراکتور درگیر مشکلات مالی

تراکتور برای تبریزی‌ها نه یک تیم فوتبال که بخشی از زندگی آنهاست.

فرهیختگان: تراکتور برای تبریزی‌ها نه یک تیم فوتبال که بخشی از زندگی آنهاست. کدام تبریزی‌ای است که نداند وقتی این تیم در لیگ یک برای صعود به لیگ برتر دست و پا می‌زد، هواداران این تیم چه خون‌دل‌ها خوردند تا سرخ‌پوشان محبوب آذربایجان را در سطح اول فوتبال ایران ببینند. از آن روزها سال‌ها گذشته، روزی که تراکتور صعود کرد و به لیگ برتر بازگشت، هر روز یک رکورد جدید خلق می‌شد.

هواداران این تیم از تماشای تیم‌شان سیراب نمی‌شدند و هر بازی در ورزشگاه یادگار امام(ره) جایی برای نمایش عشق به تراکتور بود. به مرور اما استقبال‌ها کمتر شد، موفقیت‌ها رنگ باخت و تراکتور رو به افول رفت. مشکلات مالی هم به‌تدریج مشکل‌ساز شد، اما یک ناجی به کمک این تیم آمد.

در همان روزهای نخست حضور محمدرضا زنوزی در فوتبال یک صفت درباره او به‌کرات شنیده می‌شد؛ «خیلی پولداره!» آن روزها زنوزی با فولادگستر (گسترش فولاد فعلی) ابتدا به لیگ سه صعود کرد و در ادامه با کسب عنوان قهرمانی در لیگ ۸۸-۸۷ راهی لیگ دو شد. سال ۸۸ وقتی نیروی زمینی دچار مشکل مالی شد، امتیاز خود را به فولادگستر فروخت و تیم زنوزی راهی لیگ یک شد. اوایل اسفندماه ۱۳۹۰ بود که محمود احمدی‌نژاد تصمیم گرفت پژو ۴۰۵ خود را به مزایده بگذارد و مبلغ حاصل از آن را به‌منظور تامین مسکن معلولان هزینه کند.

یک هفته پس از نمایش خودروی رئیس پیشین دولت در نمایشگاه خودروهای کلاسیک منطقه آزاد اروند، خبر آمد که یک میلیاردر تبریزی آن خودرو را دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان خریده است. اول تیرماه ۱۳۹۰، ضمیمه یکی از روزنامه‌های صبح کشور با تیتری سوالی پرسید: «خریدار ماشین احمدی‌نژاد همان بدهکار بانکی است؟» از همان روزها بحث درباره بدهکار بودن محمدرضا زنوزی شدت بیشتری گرفت.

زنوزی در فوتبال پیشتاز بود و گسترش فولاد را که در فصل ۹۲-۹۱ قهرمان لیگ یک شد و به لیگ برتر صعود کرد، با قدرت به پیش می‌برد. او به‌تدریج به تراکتور هم نزدیک شد و درنهایت به آرزوی دیرینه خود دست یافت و در خرداد ۱۳۹۷ موفق شد تراکتور را خریده و مالک این باشگاه شود. از همان روزها زنوزی شروع به هزینه‌های میلیاردی برای این باشگاه کرد و ستاره‌ها یکی پس از دیگری راهی تبریز شدند.

زنوزی شرایط حضور هواداران را در ورزشگاه فراهم کرد و آنها با بلیت‌های ۵۰۰ تومانی، رکوردهای جدیدی را خلق می‌کردند، درحالی که هواداران پرسپولیس و استقلال نه‌تنها مجبور بودند به باشگاه‌های محبوب‌شان کمک‌مالی کنند بلکه بلیت‌ها را هم ۱۵ هزارتومان می‌خریدند. نقل‌قول معروفی درباره زنوزی وجود دارد که اطرافیان او همواره عنوان می‌کنند: «دنبال پول‌های جزئی نروید.» می‌گویند او برنامه‌ای برای درآمدزایی از بلیت و لباس ندارد و معتقد است این درآمدها جزئی است.

بازگشت به عصر بلیت کاغذی!

تراکتور به مرور حرفه‌ای‌تر شد و حتی از لباس‌های آدیداس استفاده کرد، انتشار برخی تصاویر اما نشان داد بازیکنان تراکتور در تمرینات خود از لباس‌های «مجید» و «یوسف» استفاده می‌کنند. زنوزی هتل محل اقامت دژاگه، شجاعی و حاج‌صفی را هم تغییر داد و هتل شماره یک تبریز را از آنها گرفت.

درآمدهای جزئی هم به مرور مهم‌تر شدند. یک سال پس از واگذاری تراکتور به زنوزی، این باشگاه تصمیم گرفت بلیت‌فروشی کاغذی را در آستانه دیدار استقلال انجام دهد، اما سازمان لیگ درمقابل آن ایستاد. زنوزی اعتقاد داشت روستاییان اطراف تبریز که تصمیم به حضور در ورزشگاه دارند و از اینترنت بی‌بهره هستند، نمی‌توانند بلیت‌های الکترونیکی را تهیه کنند. آنها تصمیم گرفته بودند بلیت‌ها را گران‌تر بفروشند تا مردم عادت کنند بلیت‌هایشان را خودشان بخرند.

فتاحی هم در تایید این گران‌فروشی از اصطلاح «همه‌جای دنیا این موضوع وجود دارد» استفاده کرد. تراکتور یک روز پیش از مطرح کردن بلیت‌فروشی کاغذی درمقابل ورزشگاه، بلیت‌فروشی تلفنی را هم راه‌اندازی کرد و کال‌سنتر (Call Center) را فعال کرد. زمزمه‌ها کم‌کم بلندتر شد، می‌گفتند اوضاع مالی چندان مناسب نیست. شاید برای همین باشد که مسئولان باشگاه تراکتور تصمیم گرفتند پاداش‌های بازیکنان را پیش از بازی استقلال واریز کنند تا حاشیه‌ها را فعلا از این تیم دور کنند.

شنیده‌ها اما حاکی از اخبار ناخوشایندی برای هواداران این تیم است، می‌گویند باشگاه جز چند بازیکن خارجی و سه کاپیتان تیم ملی که ۳۰ درصد از مطالبات‌شان را دریافت کرده‌اند، توانسته ۱۰ تا ۱۵ درصد به سایر بازیکنان پول بدهد و بدهکار است. صدای اعتراض‌های بازیکنان اما به جایی نمی‌رسد، بازیکنان این تیم به صادقیان، مدیرعامل باشگاه گفته‌اند هرچه سریع‌تر مشکل مالی‌شان را حل کند، اما مالک تراکتور آنها را به صبوری دعوت کرده است.

او ۶ روز پیش (سوم آبان) به بازیکنان قول داده تا ۱۰ روز دیگر، ۱۰ درصد دیگر از قراردادهایشان را دریافت خواهند کرد. با وجود این، دریافتی برخی بازیکنان تا پایان هفته نهم به ۲۰ درصد خواهد رسید، درحالی که تقریبا یک‌سوم از لیگ، سپری شده است. می‌گویند بازیکنان جرات اعتراض در فضای مجازی ندارند و می‌دانند اگر کوچک‌ترین اعتراضی بکنند علاوه‌بر زنوزی، با غضب هواداران هم مواجه خواهند شد.

سوغات زنوزی از فرنگ!

پول‌ها کجاست؟ این سوال بسیاری از هواداران تراکتور است. از داخل باشگاه خبرهایی می‌رسد که زنوزی به دلیل سرمایه‌گذاری در تاتارستان، تحت فشار مالی قرار دارد و درواقع پول‌هایش را خارج از ایران، سرمایه‌گذاری کرده است. می‌گویند زنوزی درحال تاسیس یک بازار تره‌بار در تاتارستان است که سود کلانی را نصیب او خواهد کرد. مالک تراکتور به اطرافیانش گفته اگر این بازار تاسیس شود، میلیون‌ها نفر به صورت مستقیم یا غیرمستقیم (مشتری، تجار، فروشنده، کارگر، سیستم حمل‌ونقل، سردخانه‌داران، کشاورزان و...) منتفع خواهند شد.

هرچند زنوزی حداقل تا چند سال آینده، تیمداری در لیگ ایران را کنار نخواهد گذاشت، اما به نظر می‌رسد او به هدف خود رسیده و برندسازی مدنظرش را انجام داده است. تراکتوری‌ها امسال یکی از مدعیان اصلی قهرمانی در لیگ برتر ایران هستند و با قدرت پیش می‌روند، زنوزی اما مهم‌ترین حریف سرخ‌پوشان تبریزی برای کسب عنوان قهرمانی است. او فصل گذشته درست در آستانه قهرمانی با مطرح کردن ماجرای «احتمال شرط‌بندی فروزان»، تراکتور را به حاشیه برد و قهرمانی را از این تیم گرفت. این‌بار اما مشکلات مالی گریبانگیر باشگاه شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • پنجعلی معمولی

      انشالله بزودی خودش و تیمش نابود میشن و از صفحه روزگار محو میشن

      پاسخ ها

      • محسنی

        خیلی عقده ای تشریف دارین. متاسفم برای تو و امثال تو

      • سعید

        پنجعلی خیلی میسوزی. باهات چیکار کرده که اینقده میسوزی

      • بدون نام

        خیال کردین

      • ایرانی اصل

        باتراکتورکاری ندارم امامیگن هدایتی برای زنوزی تخت بغلیشورزروکرده.

      • دهقان زاده

        عیبی یووووووخ

    • شهرام

      توی ایران هر کی پول دار شده٬ از راه دزدی بوده٬ زنوزی بدهکار بانک تجارت هستش.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اگه تومدیرعامل بانک تجارتی میزان بدهیشو بگو دیگه, خود بانک تجارت اتلاعیه داده گفته که هیچ بدهی نداره!!!!! ولی حتمن تومیدونی داره

      • بدون نام

        اولا اطلاعیه بعدشم بانک تجارت اعلام کرد بدهیش منتقل شده به بانک گردشگری شما که حماسه زیاد داشتید آخرین چشمه اش نمایندگان زنجان بودن اینم بخورید

      • بدون نام

        میزان بدهیش هزارو سی صدو هشت میلیارده چیزی که نصف مردم ایران ازاین بدبختی نجات میده

      • دهقان زاده

        عیبی یووووووخ

    • بدون نام

      قهرمانی فروزان عوضی گرفت نه زنوزی این چه مطلبیه زدین الحق که شما دشمن تراکتورین و چشم موفقیت تراکتور رو ندارین دردانه های پایتخت که مثل زالو از بیت المال میمکن چقدر به بازیکنا دادن یا اینا به شما مربوط نیست و فقط برای تراکتور حاشیه درست نیکنین خیلی عقده ای هستین

    • بدون نام

      سوراختور

    • بدون نام

      قشنگ مشخصه پول گرفتی تا حاشیه درست کنی..خاک برسر این فوتبال

    • بدون نام

      با خرید اون پژو کذایی کلی رانت و انحصار دریافت کرد
      هزاران میلیارد وام بدون بهره و احتمالا بدون بازگشت

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هدایتی تبریز

      • دهقان زاده

        عیبی یووووووخ

    • بدون نام

      خفه شو لطفا

    • بدون نام

      تراکتورسازی تبریز یک تیم قدیمی و پرطرفدار ومردمی هستش وهمه این رو ميدونند اما با آمدن آقای زنوزی به این تیم فضای این تیم کلا عوض شده و رنگ وبوی مردمی قدیم را نداره. برای اینکه آقای زنوزی فقط با پشتوانه مالی فراوانی که معلوم نیست از کجا آورده است پول را توی این تیم حاکم کرد وهمه بازیکنان تیم فقط برای خوشامد این آقا که بتونند به پول زیادی برسند همش از این آقا تعریف و تمجید می‌کنند. آینده مشخص میکنه این آقا کی بوده و چیکار کرده. امثال این آقا مثل هدایتی در پرسپولیس انصاری و خلیل زاده در استقلال و... همشون به جاهای مرتبط هستند که یا گیر افتادن یا انشاءالله به زودی گیر میفتند. آقای زنوزی فقط برای اینکه دل تماشاگران تراکتورسازی تبریز را بدست بیاره همه کار میکنه اما باید بدونه این تیم پشتوانه مردمی داره و بارفتار های آقای زنوزی به سوی نابودی واز بین رفتن میره. خواهش می کنم طرفداران فهیم تراکتورسازی آگاه و هوشیار باشند و گول ظاهر خرج کردن‌های این آقا رو نخورند.

    • یاسین

      اصلا به شما ربطی نداره دریافتی داشتند یا نه ،اونی که می نویس نابودی خودشو تیمش ،باید بدونی که غلط اضافی نکنی و هوای تیم خودتو داشته باشی

    • پرویز

      یک بابک زنجانی و یک هدایتی دیگر منتظر باشیم تا سرنوشت این زنوزی که بدهکار بانکی بوده و خودرو معجزه هزاره سوم را خریده را ببینیم زندان و یا فرار به کانادا

    • بدون نام

      پرسپولیس و استقلال دو قطب فوتبال ایرانن. قدمت دارن و با ریشن. طرفدار دارن و افتخارات زیاد.
      ولی تراکتور میخاد بدون زحمت و با پول همه رو یک شبه بدست بیاره.

    • بی نام

      واسه رسیدن به اهدافتون به چه کارهایی که دست نمیزنید،ولی به کوری چشم بدخواهان ما همیشه پشت تراکتور وایسادیم

    • بدون نام

      بابا طوری نوشتین که حتمن خود اتا زنوزی هم باورش بشه بدهکاربانکیه!!!! این حواشی همزمان بابازی بااستقلال جواب نمیده. برین دنبال حواشیه دیگه. یاشاسین ازربایجان یاشاسین زنوزی یاشاسین تیرختور

    • سعید

      برترین‌ها قبل بازی خوب داری حاشیه درست میکنی. اما تو و این مثلا نویسنده مزدورت هم هیچ کاری نمی تونی بکنی. رعایت بکن خودتون هم خوب می دونین تراکتور چقدر طرفدار داره

    • سجاد خیاط

      زنوزی از اول هم هیچی نبود با اون تیم سراختوریا

    • بدون نام

      ایشالا روزی برسه که اسمی از این تیم منفور و هواداران بی فرهنگش نمونه

      پاسخ ها

      • تیراختور ازربایجان

        حرف دهن تو بفهم

      • بدون نام

        تبریز و تهران هر دو مایه ننگ ایرانن همه خیانتها از این دو شهر بوده

    • بدون نام

      یاشاسین زنوزی یاشاسین تراختور


      عین لنگ و کیسه نیست که تراکتور از جیب مردم و بیت المال خرجش کنن اتا زنوزی خرجشو میده......

      لعنت به فدراسیون و لنگ و کیسه حیف پول مردم............

    • کرج تراختورچی سی

      یاشاسین تراختور یاشاسین زنوزی دودش هم بره تو چش اونایی که .........

    • بدون نام

      یاشاسین اذربایجان

      یاشاسین تراختور


      مراغه بناب استارا

      تورکلر سوخسون ........

    • بدون نام

      ترتر بی هویته نابوده

    • بدون نام

      ترتر بی هویته نابوده

    • مجید تورک

      خوشم میاد میسوزین از حسادت انقد تیتر مغرضانه بزنید جونتون دربیاد وقتی میبینیم دشمنمون ناراحته مطمئن میشیم راه ما درسته آذربایجان وار اولسن ایسدمین کور اولسن

    • بدون نام

      ۱۵۰۰ میلیارد دیگه وام بدید بهش حل شه کی به کیه مملکت که مال شما و ترکهاست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حدود ۱۲۰۰ ساله که مال تورکهاست خخخ

    • بدون نام

      فقط میخوان تراکتور رو ببرن حاشیه.خودتون رو هم بکشین ما عاشق این تیم هستیم.مادیگه فهمیدیم پایتخت چه لنجنیه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما خودتونم مثل پایتخت لجنید طرفداران ارتش ترکیه

    • ایرج دهیار

      ایشالا تیم های مال مردم خور و بیت المال خور از روی زمین محو بشن در ضمن به شما ربطی نداره شما برو استقلال رو بگو که باریکناش یک درصد پول نگرفتن نمیدونم تا کی میخوایین این خباثت و حسادت و دشمنی رو ادامه بدین دیگه کاری کردین حالمون ازتون بهم میخوره تا کی میخوای فدایی دو تا تیم بیت المال خور باشین چرا نمیگین پرسپولیس و استقلال ۳۰۰ میلیارد بدهی دارن شما انسانهای عوضی نمیتونین تیم مارو به حاشیه ببرین در ضمن ما حاضریم بیلیت ۱۰۰ هزاری بخریم خودمون خواستیم پول بدیم چون مثل شماها جیب بر مردم نیستیم

    • بدون نام

      نویسنده خودتو بفروش از این جور چیز ها ننویس سیاست به ورزش ربطی نداره زنوزی فقط در راس باشگاهه ،خاک بر سرت چقدر میسوزی انگار درد میکشی

    • بدون نام

      از شدت عصبانیت خواهید مرد .تراکتور جهانی .حالا حالا ها خیلی چبزها از تراکتور تو جهان خواهید شنید .نیم ملیارد ترک در جهان تازه با تراکتور اشنا میشوند .یاشاسین اذربایجان یاشاسین تورک .یاشاسین اتا زنوزی و اردوغان.کور شود .....دشمن اذر ابا دگان.زنجان .اردبیل .همدان اراک .ارومیه .قشقایی ترکمن ...در اخر تبریز

    • بدون نام

      از شدت عصبانیت خواهید مرد .تراکتور جهانی .حالا حالا ها خیلی چبزها از تراکتور تو جهان خواهید شنید .نیم ملیارد ترک در جهان تازه با تراکتور اشنا میشوند .یاشاسین اذربایجان یاشاسین تورک .یاشاسین اتا زنوزی و اردوغان.کور شود .....دشمن اذر ابا دگان.زنجان .اردبیل .همدان اراک .ارومیه .قشقایی ترکمن ...در اخر تبریز

    • بدون نام

      وقتی کسی که به بانک هزاروسی صدوهشتادمیلیاربدهکاره چندوقتم توزندان بوده میشه مالک سوراخ تورکسی هم تواین مملکت بی بزرگترنیست که جواب بده میشه همین اینجا ایرانه سرزمینه دزد ها جای که ازاون بالا تا پایین همه دزدن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج