جاباما
۹۲۳۷۸۸
۱ نظر
۵۰۰۴
۱ نظر
۵۰۰۴
پ

تردید‌ها در مورد محل برگزاری دیدار ایران - عراق

اعتراضات در عراق باعث شده تا فوتبال این کشور نیز تحت تاثیر قرار گرفته و دیدارهای لیگ این کشور نیز به زمان دیگری موکول شود.

فرهیختگان: اعتراضات در عراق باعث شده تا فوتبال این کشور نیز تحت تاثیر قرار گرفته و دیدارهای لیگ این کشور نیز به زمان دیگری موکول شود. عراق سال‌ها درگیر جنگ و نابسامانی بود و به همین دلیل فیفا به دلیل عدم امنیت کافی در این کشور به آنها اجازه نمی‌داد هیچ مسابقه بین‌المللی را میزبانی کنند.

عراقی‌ها البته سابقه‌ای طولانی در محرومیت از میزبانی دارند و این نخستین بار نیست که با چنین وضعیتی روبه‌رو می‌شوند. در این شرایط برگزاری جدال حساس آنها با تیم ملی ایران که قرار است روز ۲۳ آبان در بصره انجام شود در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته و معلوم نیست فیفا درنهایت مجوز میزبانی این مسابقه را به فدراسیون عراق خواهد داد یا تصمیم دیگری اتخاذ می‌کند.

سال‌های دور از خانه

همزمان با آغاز جنگ ایران و عراق فیفا اعلام کرد برگزاری مسابقات فوتبال در عراق به دلیل شرایط جنگی و ناامنی در این کشور مقدور نیست و به همین دلیل تا پایان جنگ هشت ساله این کشور نتوانست میزبانی مسابقات رسمی را عهده‌دار شود. در سال ۱۹۸۸ درنهایت این محرومیت برداشته شد اما تنها دو سال بعد بود که مجددا عراقی‌ها درگیر جنگ دیگری شدند و به مدت پنج سال محرومیتی دوباره را تجربه کردند.

آنها نهایتا در دیدارهای مقدماتی جام‌جهانی ۱۹۹۸ توانستند از پاکستان و قزاقستان میزبانی کنند. حمله آمریکا به عراق و اشغال این کشور در سال ۲۰۰۳ مجددا سایه محرومیت را بر سر فوتبال این کشور آورد. عراقی‌ها ۶ سال بازی‌های خانگی خود را در کشورهای اردن، ایران، قطر و امارات برگزار کردند تا اینکه در سال ۲۰۰۹ آرامش نسبی به این کشور برگشت و بالاخره هواداران این کشور پس از مدت‌ها بازی‌های تیم ملی کشورشان را در ورزشگاه خانگی و از نزدیک تماشا کردند. آنها در تابستان امسال پس از سه دهه میزبان یک تورنمنت بین‌المللی بودند و مسابقات قهرمانی غرب آسیا به میزبانی کربلا و اربیل در این کشور برگزار شد.

در این شرایط به نظر می‌رسید این کشور دیگر مشکلی برای میزبانی از مسابقات بین‌المللی ندارد و حتی آنها سه هفته پیش در بصره و در مرحله مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۲۲ میزبان هنگ‌کنگ بودند اما اعتراضات اخیر باعث شده تا حتی مسابقات داخلی لیگ این کشور نیز تعطیل شده و چند دیدار بین‌المللی ازجمله رقابت‌های مقدماتی جوانان آسیا که با حضور تیم‌های عراق، فلسطین، پاکستان، کویت و عمان قرار بود از ۲ تا ۱۰ نوامبر (۱۱ تا ۱۹ آبان) در کربلا انجام شود به تعویق افتاد.

از سوی دیگر طبق تصمیم اتحادیه فوتبال کشور‌های عربی دیدار تیم‌های نیروی هوایی عراق و مولودیه الجزایر در جام باشگاه‌های عرب نیز که باید ۷ نوامبر(۱۶ آبان) در بصره انجام می‌شد در زمان دیگری برگزار خواهد شد.

روزنامه «المدى‎» عراق در گزارشی تصمیم AFC برای تعویق مسابقات زیر ۱۹سال را یک شوک به فوتبال این کشور می‌داند و می‌نویسد: «کنفدراسیون فوتبال آسیا تصمیم گرفت دیدارهای انتخابی قهرمانی زیر ۱۹ سال آسیا در سال ۲۰۲۰ که قرار بود در کربلا برگزار شود را تا اطلاع ثانوی به تعویق بیندازد و این تصمیم یک شوک به فوتبال عراق بود. فدراسیون فوتبال کویت در نامه‌ای به AFC به دلیل اعتراضات اخیر در عراق خواستار تعویق این مسابقات شده بود که مورد موافقت قرار گرفته است و در فاصله چند روز مانده به ورود تیم‌ها به عراق این مسابقات به زمان دیگری موکول شد.»

اربیل یا کربلا؟

با این اوصاف به نظر می‌رسد با ادامه ناآرامی‌ها در عراق و به‌خصوص بصره رویارویی شاگردان ویلموتس با عراق در شهری به جز بصره برگزار شود. عراق در شرایط فعلی تنها مجوز برگزاری مسابقات فوتبال بین‌المللی در سه شهر بصره، کربلا و اربیل را دارد و با توجه به اینکه ناآرامی‌ها در کربلا نیز وجود دارد احتمالا تنها گزینه ممکن انتقال شهر میزبان به اربیل خواهد بود.

البته برای این دیدار AFC تصمیم نهایی را نخواهد گرفت و چون مسابقات تحت‌نظر فیفا برگزار می‌شود، مقامات این نهاد پس از بررسی شرایط، رای نهایی درباره میزبان این دیدار را اعلام خواهند کرد. روز گذشته نیز هیاتی شامل محمدرضا ساکت(سرپرست تیم ملی)، رضا نقی‌پور(مسئول حراست فدراسیون)، مهدی خراطی(مدیر اجرایی) و امید جمالی(مسئول امور بین‌الملل تیم ملی) به نمایندگی از فدراسیون ایران راهی بصره شدند تا آخرین وضعیت این شهر و همچنین امکانات محل اقامت تیم ملی، هتل، ورزشگاه محل تمرین و محل برگزاری بازی را بررسی کرده و طی امروز یا فردا گزارش نهایی خود را به فدراسیون ایران ارسال کنند.

با وجود اینکه عبدالخالق مسعود، رئیس فدراسیون فوتبال عراق صراحتا اعلام کرده که این بازی در همان زمان اعلام شده قبلی و در بصره برگزار می‌شود اما تصمیم نهایی را در این زمینه فیفا خواهد گرفت و مقامات این نهاد نیز نشان داده‌اند که امنیت برگزاری مسابقات فوتبال برایشان از اهمیت بالایی برخوردار است و در صورت بروز مشکل احتمال انجام بازی در شهر یا حتی کشور دیگر چندان بعید نیست.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • علیرضا

      کتمان حقایق .‌‌..
      هم اکنون جو سیاسی بر علیه دخالت‌های ایران در کشور عراق است . والسلام !!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج