۹۲۴۴۱۹
۱۷ نظر
۵۰۱۱
۱۷ نظر
۵۰۱۱
پ

تحولات عراق و مورد عجیب مقتدی صدر

ائتلاف انتخاباتی او، بیشترین تعداد کرسی‌های پارلمان را دارد و در تشکیل دولت عادل عبدالمهدی نقش کلیدی ایفا کرد، با این حال، علیه همین دولت فراخوان تظاهرات می‌دهد و زیر فراخوان، با کلمه «انقلابی» امضا می‌کند. این‌ها تنها بخشی از رفتار‌های متناقض مقتدی صدر، چهره مناقشه‌برانگیز این روز‌های پرالتهاب عراق، است.

فرارو: ائتلاف انتخاباتی او، بیشترین تعداد کرسی‌های پارلمان را دارد و در تشکیل دولت عادل عبدالمهدی نقش کلیدی ایفا کرد، با این حال، علیه همین دولت فراخوان تظاهرات می‌دهد و زیر فراخوان، با کلمه «انقلابی» امضا می‌کند. این‌ها تنها بخشی از رفتار‌های متناقض مقتدی صدر، چهره مناقشه‌برانگیز این روز‌های پرالتهاب عراق، است.

هنگامی که اعتراضات عراق در اوایل ماه اکتبر به شکلی فراگیر و کم‌سابقه در ده‌ها شهر و استان جنوب عراق شروع شد، همه سیاستمداران این کشور، از جمله مقتدی صدر، از فوران خشم هزاران جوان بیکار، که علیه کل طبقه حاکم شعار می‌دادند، غافلگیر شدند. آن‌ها ابتدا تظاهرات را جدی نگرفتند و سکوت کردند. اما با استمرار تظاهرات، خصوصا بعد از کشته شدن صد‌ها نفر، روزه سکوت خود را شکستند و سعی کردند با معترضان ابراز همدردی کنند.

تحولات عراق و مورد عجیب مقتدی صدر

در این میان، مقتدی صدر، رهبر جریان صدر و ائتلاف انتخاباتی «سائرون»، که بیش از ۵۰ کرسی در پارلمان عراق دارد، پا را از همدردی فراتر گذاشته و به معترضان در خیابان‌ها پیوسته است. اعترضات عراق از اوایل ماه اکتبر شروع شد، اما از اواسط این ماه به خاطر اربعین حسینی متوقف شده بود. با پایان اربعین، فعالان عراقی از یک هفته قبل، برای حضور در تظاهرات ۲۵ اکتبر فراخوان دادند. صدر به این فعالان پیوست و در حساب خود در شبکه‌های اجتماعی بیانیه آتشینی خطاب به «انقلابیون» عراق صادر و آنان را به از سرگیری تظاهرات ترغیب کرد.

اختلاف‌ نظر درباره دولت عبدالمهدی

تظاهرات عراق، به شکلی خشونت‌آمیزتر از گذشته، از سر گرفته شد و مقتدی صدر این بار در کسوت یک رهبر انقلابی ظاهر شد. وی ابتدا خواستار استعفای کل دولت عبدالمهدی شد. اما طبق برخی گزارش‌ها، نماینده او در جلسه خصوصی با سایر محافل قدرت، با استعفای عبدالمهدی مخالفت کرد. ظاهرا صدر ابتدا برای کنار زدن دولت عبدالمهدی مصمم نبود. ولی با استمرار تظاهرات، صدر قاطعانه از تغییر عبدالمهدی و دولت‌اش حمایت کرد. وقتی معلوم شد که اصلاحات پیشنهادی عبدالمهدی خشم معترضان را آرام نکرده، صدر از او خواست انتخابات زودهنگام با نظارت بین المللی برگزار کند. اما عبدالمهدی که ظاهرا نگران خروج آبرومندانه خود از قدرت بود، سازوکار دیگری برای تغییر دولت پیشنهاد کرد. نخست وزیر از صدر خواست که با هادی عامری، رئیس ائتلاف انتخاباتی «الفتح» بر سر سلب رأی اعتماد از دولت به توافق برسد.

صدر نیز چنین کرد و از عامری خواست برای سلب رأی اعتماد از دولت همکاری کند. عامری هم -ظاهرا با اکراه- با این درخواست موافقت کرد. حرف و حدیث‌ها درباره تغییر دولت عبدالمهدی هنوز در جریان است. اما مشکل این است که میان گروه‌های سیاسی، خصوصا احزاب سیاسی شیعی، در این زمینه اجماع وجود ندارد. چهره‌ها و احزاب شیعی دچار شکاف شده و در موقعیت سختی گرفتار شده‌اند. آن‌ها از یک طرف با خشم استان‌های شیعه‌نشین مواجه شده و نمی‌توانند خود را مقابل مردم‌شان نشان دهند و از طرف دیگر، میان احزاب شیعی برای کسب امتیازات بیشتر یا تضعیف سایر رقبای شیعی، رقابت سختی درگرفته است.

چهره‌هایی مانند عامری، نوری مالکی، قیس الخزعلی و فالح الفیاض، که هر کدام رهبر یک ائتلاف پارلمانی هستند، با براندازی دولت عبدالمهدی مخالف هستند و با درخواست صدر برای تغییر عبدالمهدی با دیده شک و تردید نگاه می‌کنند. در مقابل، افرادی مانند صدر، حیدر عبادی و عمار حکیم، که این‌ها هم هر کدام رهبر یک ائتلاف پارلمانی هستند، از کنار زدن عبدالمهدی حمایت می‌کنند.

طبق قانون اساسی عراق، سلب رأی اعتماد از دولت به دو شکل انجام می‌شود، راه اول این است که رئیس‌جمهور عراق از پارلمان این کشور درخواست کند که رأی اعتماد از دولت را بازپس گیرد. راه دوم نیز به این شکل است که یک سوم نمایندگان پارلمان با امضای نامه‌ای از رئیس پارلمان درخواست می‌کنند رأی اعتماد را از دولت بگیرد. در هر دو حالت، باید بیش از نصف نمایندگان پارلمان به بازپس‌گیری رأی اعتماد از دولت، رأی مثبت دهند. در غیر این صورت، دولت به کار خود ادامه می‌دهد.

چرا صدر به معترضان پیوست؟

رقبای صدر می‌گویند او می‌خواهد با کنار زدن عبدالمهدی، منصب نخست وزیر را از آن خود کند، به این معنا که فرد نزدیک به خود را به منصب نخست وزیر بگمارد. یک عضو ائتلاف پارلمانی «الفتح» وابسته به هادی عامری، به روزنامه العربی الجدید گفت: «مقتدی صدر نمی‌داند که نظرات فعلی و گام‌های نسنجیده‌اش، زندگی سیاسی او را تمام خواهند کرد. صدر از تظاهرات‌کنندگان که خواهان براندازی دولت هستند، حمایت می‌کند در حالی که او بخشی از همین دولت است. او بخشی از همین پارلمان است که آن را به سوء مدیریت مسائل متهم می‌کند. کما اینکه او قوه قضاییه را هم متهم می‌کند در حالی که او در کل سپهر سیاسی حضور دارد. در حال حاضر، صدر برای تصاحب منصب نخست وزیر تلاش می‌کند. او می‌خواهد نخست وزیر جدید، نزدیک به او باشد. چرا که او احساس می‌کند در تشکیل همه دولت‌ها مشارکت کرده، اما در نهایت دولت تحت سیطره او نبود. صدر نهایتا در انتخاب یک نخست وزیر در آینده ناکام خواهد شد و این بدین معناست که او مرتکب خودکشی سیاسی شده و محبوبیت‌اش نزد مردم را هم از بین برده است.».

اما صدر نه تنها محبوبیت‌اش را در خطر نمی‌بیند بلکه سعی می‌کند از طریق همراهی با معترضان، خود را به رهبر بلامنازع سپهر سیاسی عراق تبدیل کند. او به محض بازگشت از قم، به معترضان در خیابان‌های نجف پیوست. برخی محافل نزدیک به او می‌گویند صدر ممکن است حتی در تظاهرات میدان التحریر بغداد هم حضور پیدا کند.

مشارکت در نظام سیاسی عراق که بعد از سال ۲۰۰۳ تاسیس شد، برای سیاستمداران عراقی، مزایا و مخاطراتی دارد. نقش‌آفرینی در این نظام، مزایای اقتصادی و سیاسی فراوانی دارد. اما در عین حال، مشارکت در آن، ریسک منفور شدن در نزد افکار عمومی را به همراه دارد. چرا که با وجود گذشت بیش از ۱۶ سال از تاسیس نظام جدید، عراقی‌ها به رغم ثروت‌های عظیم کشورشان، در فقر و بدبختی به سر می‌برند. بسیاری از جوانان پس از فارغ التحصیلی نمی‌توانند شغل مناسبی پیدا کنند. شهر‌ها و روستا‌های عراق فاقد خدمات عمومی هستند. معترضان عراقی، علیه کل ساختار سیاسی شعار می‌دهند نه یک شخص یا جریان خاص. مقتدی صدر با درک این شرایط، سعی می‌کند پل میان مردم و حکومت باشد و در واقع، مطالبات مردم را در طبقه حاکم نمایندگی کند.

اگر چه او بازیگر اصلی این ساختار است، اما ترجیح می‌دهد که هم جزو دولت باشد و هم رهبر اپوزیسیون. فضای ملتهب عراق و همچنین بیانیه‌های آتشین او خطاب به «انقلابیون» موجب شده که بسیاری از جوانان عراق، مقتدی صدر را مدافع حقوق مردم در ساختار سیاسی ببینند نه همدست مفسدان. با این حال، این موقعیت صدر ممکن است دیر یا زود تغییر کند. فعلا صدر دنبال سرنگونی دولت عبدالمهدی است، اما چنانچه معترضان، براندازی دولت عبدالمهدی را کافی ندانند و اعتراضات خود را ادامه دهند، در آن حالت، صدر بر سر دو راهی همراهی با مردم یا دفاع از کل ساختار سیاسی قرار خواهد گرفت. باید منتظر ماند و دید صدر کدام راه انتخاب می‌کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      تحلیل های ابدوغ خیاری رو کنار بزارید و توی امور دیگر کشورها هم دخالت نکنید!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مگر ایران قیم کشور عراق هست حق دارند که شعار بر علیه ما سردهندسردمداران ایران اگر هنری دارند ملت و مملکت خودش ازاین منجلاب نجات دهند

      • بدون نام

        خب باید دخالت کنن آقای صدراومده بود قم چکار؟ ...

      • حبیب

        سلام شما که چنین نظری دارید این را باید بفهمین که اگر دخالت ایران نبود الان باید ناموس خود را از چنگال داعش ملعون نجات می دادید یک مقدار اندیشه کنید بعد نظر بدهید البته نظرات محترم است ولی این طور که شما فکر می کنید نیست عزیز دلم

    • بدون نام

      امان از قدرت طلبی

    • بدون نام

      شما ک میگفتید کسی کشته نشده خخخخخخ

    • بدون نام

      معلومه از کجا دستور میگیره دیگه .چیز عجیبی نیس .

    • بدون نام

      عراق رفت پیش سوریه تمام :

    • خسته

      یه روژ این خوبه یه روز بد...آخزش هم میشن مثل ما..مدیونی فکر کنی میخوان بدبخت بشن!!!

    • منشوری

      جالبه که تو کشور ما هم تقسیم ثروت به صورت نا عادلانه انجام میشه فساد اقتصادی و مسئولین بیداد میکنه و فارغ التحصیلان و جوانان ما هم بی کار هستند ولی ما هر روز بر و بر به هم نگاه میکنیم شاید فرجی بشه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • نادر

      تحلیل درستیه درود بر این تحلیلگر

    • بدون نام

      مثل مسئولان ایرانی که مردم رو به ستوه آوردن و موج سواری هم میکنند مشتی فرصت طلب که فقط بفکر منافع خودشون هستند ...

    • هادی

      وطنم پاره تنم
      فقط ایران

    • کارمند

      ایشان که دوهفته پیش در ایران بود

    • بدون نام

      از یه عراقی شنیدم این آدم نه وجاهت سیاسی داره نه علمشو فقط به خاطر فرزند وبرادر شهید بودنشه که وارد سیاست شده یه چیزی تو مایه های علی مطهری خودمون

    • سیداحمدحسینی

      مقتدی صدر می خواهداتهام کشتن عبدالمجید خویی راازخودش دور کندودربین سیاستمداران عراقی مطرح شود.

    • بدون نام

      عراقی ها جواب خشونت پلیس را با خشونت بیشتر میدهند و از مرگ ترسی ندارند و این موضوع کار را کاملا پیچیده کرده و سرکوبگران را دچار ترس کرده ولی معلومه که مردم عراق دیگه طاقت ندارند و حاضرند بمیرند ولی در فقر زندگی نکنند.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج