۹۲۴۶۰۵
۸ نظر
۵۰۱۳
۸ نظر
۵۰۱۳
پ

رئیسی: آسیب‌های اجتماعی زیبنده نظام نیست

رئیس قوه قضائیه اصل وجود آسیب‌های اجتماعی را یک واقعیت انکارناپذیر خواند و گفت: باید با این پدیده آسیب‌شناسانه برخورد کنیم نه به عنوان یک بحران.

خبرگزاری تسنیم: حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه در نشست صمیمی با نخبگان و فعالان حوزه آسیب‌های اجتماعی که با حضور رئیس کل دادگستری و دادستان تهران، معاون فرهنگی قوه قضائیه، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دستگاه قضا و جمعی از اساتید و دانش‌آموختگان جامعه‌شناسی برگزار شد اظهار کرد: حتما به ارتباط بین قوه قضائیه و دانشگاه در حوزه نظارت و قضاوت نیاز داریم و با توجه به وظایفی که قانون اساسی در حوزه پیشگیری برای قوه قضائیه مشخص کرده به طور قطع این ارتباط می‌تواند تأثیرگذار باشد.

رئیس دستگاه قضا آسیب‌های اجتماعی را یک واقعیت انکارناپذیر خواند و گفت: به دور از هرگونه سیاه‌نمایی باید واقعیات را دید و واقع‌نگر بود. در این حوزه نه خوش‌بینی و نه بدبینی درست نیست و باید واقعیات را دید و با آسیب‌های اجتماعی باید آسیب‌شنانه برخورد کرد نه به عنوان یک بحران.

رئیسی: آسیب‌های اجتماعی زیبنده نظام نیست

رئیسی گفت: حتی به افرادی که آسیب در آنها به جرم تبدیل و باید محاکمه شوند باید به عنوان یک آسیب‌دیده اجتماعی نگاه کرد لذا نگاه ما در این حوزه کاملا اصلاحی و ترمیمی است و زندان باید محل بازاجتماعی کردن افراد باشد.

وی با بیان اینکه علل بروز آسیبهای اجتماعی باید مورد بررسی قرار گیرد، افزود: به طور قطع بیکاری،مسائل اخلاقی، دوری از معنویت و اخلاق، عدم مدیریت فضای مجازی،مسئولیت‌ناپذیری و قانون‌گریزی می‌تواند از عوامل به وجود آوردن آسیبهای اجتماعی باشد و به طور حتم علل بروز آسیب‌های اجتماعی باید توسط جامعه‌شناسان و روانشناسان مورد بررسی قرار گیرد و قطعا این بررسی‌ها مفید خواهد بود.

رئیسی بیان کرد: در بحث آسیب‌های اجتماعی سخن بی‌عملی و نداشتن یک برنامه مشخص و عمل است. در حوزه آسیب‌های اجتماعی قوانین مناسب وجود دارد و من به عنوان رئیس قوه قضائیه هیچ دستگاهی را در کشور نمی‌شناسم الا اینکه وظیفه پیشگیری از جرم داشته باشد. به عنوان مثال اگر دستگاه‌های اقتصادی درست عمل کنند امروز با میلیونها چک بلامحل و به وجود آمدن بحران اقتصادی مواجه نمی‌شویم. همچنین دستگاه‌هایی که نقش فرهنگسازی و الگوسازی و تربیت را دارند باید به درستی به وظایف خود عمل کنند.

به گفته رئیسی دستگاه‌های اجرایی و سیاستگذاران باید با نگاه کاهش ناهنجاریهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی نسبت به سیاستگذاری در حوزه‌های مربوطه اقدام کنند.

رئیس دستگاه قضا افزود: در بحث آسیب‌های اجتماعی بسیاری از بخش‌ها قبل از قوه قضائیه باید وارد شوند به عنوان مثال نقش قوه قضائیه در پیشگیری مواردی مانند طلاق مهم است اما همه می‌دانیم که اگر نهاد خانواده مستحکم باشد پرونده‌های طلاق کاهش می‌یابد و حالا این سوال است که چه نهادی باید نهاده خانواده را مستحکم کند.

رئیسی با بیان اینکه نظریه اسلامی و ایرانی در حوزه آسیبهای اجتماعی اهمیت دارد گفت: به هیچ عنوان این میزان از آسیبهای اجتماعی که امروز شاهد آن هستیم زیبنده نظام اسلامی نیست و همه دستگاه‌های اجرایی باید دست به دست هم بدهند تا به کمترین میزان آسیبهای اجتماعی برسیم.

وی با بیان اینکه آمارها در حوزه آسیبهای اجتماعی مختلف است، گفت: واقعیت را کسی می‌تواند منکر شود و ما باید تلاش کنیم آسیب‌ها به حداقل ممکن برسد و در این رابطه نباید به سازمان و دستگاه خاصی فقط نگاه کنیم بلکه باید به مجموعه دست‌اندرکاران در این رابطه بپردازیم و علی‌القاعده دستگاه و سازمانی که امکانات بیشتری در اختیار دارد مسئولیت بیشتری نیز برعهده اوست.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه برای پیشگیری از وقوع جرم و کاهش آسیب‌های اجتماعی باید شاخص تعریف کنیم گفت: به طور قطع شاخص، فرهنگ و آموزه‌های اسلامی و ملی است و سوال این است که چرا از این شاخصه‌ها فاصله گرفتیم.

وی تاکید کرد: اگر عدالت اجتماعی اجرایی شود بسیاری از ناهنجاری ها و آسیب‌ها کاهش می‌یابد. به عنوان مثال فقر محصول بی‌عدالتی اجتماعی و اقتصادی است و لذا دستگاه‌های اجرایی در این راستا وظایف سنگینی دارند.

رئیسی در پایان سخنان خود از اساتید دانشگاه و فعالات حوزه آسیب‌های اجتماعی خواست تا رابطه تنگاتنگی با دستگاه‌ها داشته باشند و ارتباط دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی در حوزه آسیب‌های اجتماعی را یک ضرورت اجتناب ناپذیر دانست.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      فقط حرف میزنید۲۰ملیون افغانی بودجه ومنابع شغلشون بدین ازجیب مردم ومملکت عواقبش این میش

    • بدون نام

      بسیار حرف متین ودرستی فرموده اند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        البته در حد حرف, روحانی هم حرفای قشنگ زیاد زد, که ۲۴میلیون رای آورد

    • عبدالله

      جناب قاضی القضات تازمانی که لی عدالتی های اجتماعی روبه گسترش است لاجرم اسیب های اجتماعی روز به روز فزونی می یابد وقابل مهارنیست بدون تعارف شکم گرسنه تابع هیچ قانونی نیست مگربعدازسیرشدن بقیه ماجرانیازی به گفتن نیست

    • بدون نام

      دید شما مثبت است نسبت به خلاف و خلافکار این خوبه کاش هر کس که مسعول هست وامهایی که مردم گرفتند و باتوجه به مشکلات اقتصادی قابل به پرداخت نیستند این وامها تعداد سالهاش دو برابر و مبالغش نصف میشد مشکلات رو که خوب میفهمید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        وام نمیگرفتند

    • ابراهیم احمدب

      باسلام جناب رئیسی چراجلوسودهای سرسام اوروامهارانمی گیریدمردم رابیچاره کردندبانک مرکزی اعلام میکندولی بانک هااجرانمی کنندبنده یک معلم دراستان کرمان شهرستان کهنوج هستم 10 میلیون وام گرفتم ولی بانک سی میلیون بامسدودکردن حسابهای خودم وضامنین سی میلیون گرفته وقتی بانک بخشنامه بانک مرکزی رااجرانمی کنندچرابادروغ سرمردم کلاه می گذارند ویک معلم بازداشت میکنندشمارابه فاطمه زهرابه دادمون برسید ویک قاضی دوپرونده یکسان دورای متفاوت صادرمی کنندیکی رابه اصل وام ودیگری باپرداخت اصل ودیرکردوسودمحکوم می کنند این چه قانونی است

    • بدون نام

      نیست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج