۹۲۴۸۷۵
۴ نظر
۵۰۰۰
۴ نظر
۵۰۰۰
پ

دنیزلی و عادت‌هایی که برای تراکتور گران تمام شد

مصطفی دنیزلی مربی ۶۹ ساله تراکتور یک مربی با سبک و استیل خاص خودش است به طوری که در کارنامه‌‎اش نتایج عجیب و برد و باخت های پرگل زیادی دیده می شود.

ورزش سه: تراکتور که لیگ برتر را با دنیزلی بسیار خوب شروع کرده بود در دو هفته اخیر برابر صنعت‎نفت و استقلال شکست خورد. شکست سنگین و ۴ بر دو این تیم در تبریز برابر استقلال یادآور همان سبک و سیاق خاص او و نتایجی است که پیش از این در ایران و در تیم های پاس و پرسپولیس از او دیده بودیم. محسن بیاتی‎نیا بازیکنی است که دو سال و نیم با مصطفی دنیزلی در تیم پاس کار کرده است و شناخت خوبی از این مربی با تجربه و ترکیه ای دارد. تحلیل او درباره سبک، ویژگی‎ها و ضعف های دنیزلی را بخوانید:

فوتبال پیچیده نیست

مصطفی دنیزلی از زمانی که به فوتبال ایران آمد و با پاس کارش را شروع کرد و در طول زمانی که با این تیم بود به من و دیگر بازیکنان خیلی چیزها یاد داد. یکی از بارزترین ویژگی های دنیزلی این است که تمریناتش ساده است. او هیچ‎وقت تمرینات پیچیده ای نمی دهد. من دنیزلی را خیلی دوست دارم و او خیلی چیزها به من یاد داده است؛ مهمترین موضوعش اینکه زیبایی در سادگی است. دنیزلی مربی است که تمریناتش با توپ است و اعتقادی به بدنسازی به آن شکل مرسوم ندارد. من زمانی که بازیکن بودم این را متوجه نمی شدم اما وقتی کلاس های مربیگری را گذراندم متوجه شدم که کار دنیزلی درست بوده است؛ تمرینات او فوتبال در مناطق کوچک است.

حساسیت روی بزرگترهای تیم

دنیزلی بسیار روی نظم حساس است؛ بخصوص این حساسیت روی بزرگترهای تیم همیشه بیشتر است. در مجموع خیلی روی رفتار بازیکنان حساسیت به خرج می دهد. یادم هست بازیکنی را که در تمرین دستش را در جیبش کرده بود اخراج کرد. به نظر من این بازیکنان هستند که باید خودشان را با افکار دنیزلی تطبیق بدهند. این ضرب المثل است که زندگی مثل مادر نمی ماند که اگر قهرکنید بیاید دنبالتان، زندگی شما را رها می کند تا از گرسنگی بمیرید. فوتبال حرفه ای هم همین است و حتی اگر ایکاردی باشید باید خودتان را با افکار سرمربی تطبیق بدهید.

*در بازی با استقلال سرمربی تراکتور، مسعود شجاعی و محمدرضا خانزاده دو بازیکن ملی پوش و باتجربه تیمش را بازی نداد هرچند زمانی که تیمش از استقلال عقب بود کاپیتان تیمش را به میدان فرستاد.

4 گل بزن یا 4 گل بخور

من قبل از بازی با استقلال هم گفتم که تیم دنیزلی یا به استقلال ۴ گل می زند یا ۴ گل می خورد. دقیقا هم از عدد چهار استفاده کردم.

*تراکتور در بازی با استقلال با نتیجه ۴ بر دو مغلوب شد.

اشباع پیش از قهرمانی

در دوسال و نیمی که با مصطفی دنیزلی کار کردم این نکته وجود داشت که در لحظه ای که باید قهرمان می شدیم، می باختیم. من فکر می کنم که در لحظه ای که او باید روی قهرمانی تمرکز کند ، بیخیال می شود. او همیشه تیم های خوبی داشته اما می بینید که خیلی قهرمانی های متوالی در کارنامه اش به چشم نمی خورد. احساس می کنم یک جاهایی خسته می شود؛ اوتیمش را به کورس می آورد اما درست در لحظه ای که باید قهرمان شود انگار اشباع شده و ناگهان متوقف می شود. ما با پاس در کورس قهرمانی و در کوران مسابقات بودیم و با یک مساوی با ذوب‎آهن می توانستیم قهرمان شویم اما دنیزلی در آن لحظه ای که باید نبود و ما بازی را باختیم.

*دنیزلی سال ها است که نتوانسته قهرمان شود. او در ایران و با پاس تهران تا آستانه قهرمانی رفت اما این اتفاق رخ نداد. در پرسپولیس هم او به جام نرسید. آخرین قهرمانی دنیزلی در فصل ۲۰۰۸/۲۰۰۹ و با تیم بشیکتاش در سوپرلیگ ترکیه به دست آمد و این در حالی است که او برای رسیدن به این قهرمانی حدود هشت سال صبر کرده بود. او قبل از آن در فصل ۲۰۰۰/۲۰۰۱ با بشیکتاش به مقام قهرمانی رسیده بود.

او تیم خلوت می خواهد

دنیزلی از آن مربی هایی است که عادت ندارد بیشتر از هفده ، هجده بازیکن در تیمش داشته باشد. در کادرفنی هم همینگونه است و او کادرفنی خلوت دوست دارد. در مجموع دنیزلی از شلوغی دورش اصلا خوشش نمی آید.

*دنیزلی برخلاف پاس و پرسپولیس در تراکتور یک تیم کامل از بازیکنان مطرح را در اختیار دارد. در حال حاضر او هجده بازیکن در اختیار دارد که توانایی بازی در ترکیب ثابت را دارند و این می تواند یک چالش برای این مربی باتجربه به حساب بیاید.

5 تا بخور 6 تا بزن

تیم های دنیزلی حتی وقتی می بازند نمایش خوب و جذابی دارند. تیم های او حفظ توپ بالا و ضربه به توپ زیاد دارند. او تفکرش این است که ترجیح می دهد ۵ گل بخورد و شش گل بزند تا یک بر صفر برنده شود.

*در کارنامه دنیزلی بردها و باخت های بزرگ کم نیستند. در سال اول در پاس و در اولین بازی ۵بر یک برق شیراز را برد اما در هفته بیست و سوم با نتیجه ۴ بر سه مغلوب صبا شد. او در لیگ پنجم در هفته بیست و چهارم با نتیجه ۷ بر یک فولاد را شکست داد.در لیگ ششم با پرسپولیس او دو برد ۴ گله و دو باخت با ۴ گل داشت. او در لیگ یازدهم ۴ بازی را با چهارگل باخت و یک بازی را نیز برابر شاهین بوشهر با چهار گل به پیروزی رسید.

تغییر پست های اساسی

یکی از کارهای دنیزلی این است که تغییر پست های زیادی ایجاد می کند و مثلا هافبک دفاعی را می برد و دفاع چپ بازی می دهد. من فکر می کنم این در فوتبال ایران و با بازیکنانی ایرانی جواب نمی دهد. بازیکنان ما معمولا تک پست هستند و مثل مالدینی نیستند که بتوانند با یک کیفیت بالا در پست های مختلف بازی کنند.

*دربازی تراکتور و استقلال ، دنیزلی تغییرات اساسی در چیدمان تیمش به وجود آورد. او تیکدری و اسدی که هافبک هستند را به خط دفاعی برده بود و سیداحمد موسوی را در پیستون کناری به بازی گرفت. او در این بازی تیمش را که در هشت هفته با روش های ۴ دفاعه بازی می کرد را با آرایش ۳-۵-۲ به زمین فرستاد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      دنیزلی عزیز فوتبال پیچیده نیست.عشق است و زندگی و دنیزلی آن را زندگی میکند من آبیم و اس اسی ولی با اینکه سنم بالاست فراموش نکردم مربیگری مصطفی رودر پرسپولیس اونجا هم لیگ ایران رو تجربه کرد.ولی با تعجب به یه اعجوبه هایی برخورده که از یه طرف میگن جام فلزی و هیچ ارزشی نداره.از طرف دیگه تمام کاپیتان های تیم ملی رو با زخیره هاشون میخره و کل تیم رو میکنن ستاره از طرفی عقده دو ستاره استقلال و قهرمانی های پرسپولیس و سپاهان و فولاد خوزستان حتی استقلال اهواز که الان دسته2بازی میکنه هم قهرمانی داره ولی ترتر نداره چون1_ توحاشیه ان.ایران فوتبالش معلومه حاشیه هاش آشغال وزباله است.2_قهرمانی لیاقت میخواد شهامت میخواد عرضه میخواد که هیچکدوم رو ندارن3_و مهم تر از همه اینکه دکل نوردی رو ترک کنن ومثل ژاپن و ترکیه ....دیگه از دکل هرکس و ناکس بالا نرن.شاید مثل قلعه نویی یه نایب قهرمانی که البته بعیده خوشحالشون کنه.پر طرفدارترین تیم کوچه شون رو.

      پاسخ ها

      • علی

        کل ایران دشمن آذربایجان و تراکتور.

      • امیر

        دوست عزیز تمام فرمایشات شما از روی غرض وعقده ومرض است وهیچ کدام صحیح نیست تولیگی که با رشوه وتبانی وداوری وجعل قرار داد وتبعیض در حمایت تیم ها واستفاده نا برابر تیم ها از امکانات وجام های که خودتون به خودتون می دید دوریال ارزش نداره

      • بدون نام

        عجب حوصله ای داری عزیز دل برادر ... بیا برو بابا خخ

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج