۹۲۵۲۴۴
۱۹ نظر
۸۱۵۲
۱۹ نظر
۸۱۵۲
پ

خودروهایی که با اسامی خاص وطنی معروف شدند!

حضور چهارچرخه‌های دودی یا همان خودرو‌ها در کشورمان قدمتی بسیار طولانی و تقریبا همزمان با فراگیرشدن این وسیله نقلیه در تمام دنیا دارد. اما در تمام این سال‌ها، در هیچ دوره‌ای تنوع خودرو‌های خارجی موجود در کشورمان به اندازه دیگر کشور‌هایی نبوده است که به طور مستقیم با بازار جهانی ارتباط دارند. بسیاری از خودرو‌های خارجی برای ما اسامی اختصاصی ایرانی پیدا کرده‌اند و در بسیاری از موارد، با نام اصلی آن‌ها بیگانه‌ایم!

روزنامه جام‌جم - معید حمیدی: حضور چهارچرخه‌های دودی یا همان خودرو‌ها در کشورمان قدمتی بسیار طولانی و تقریبا همزمان با فراگیرشدن این وسیله نقلیه در تمام دنیا دارد. اما در تمام این سال‌ها، در هیچ دوره‌ای تنوع خودرو‌های خارجی موجود در کشورمان به اندازه دیگر کشور‌هایی نبوده است که به طور مستقیم با بازار جهانی ارتباط دارند.

با این حال، موضوع تنوع نه‌چندان بالای خودرو‌های خارجی، دلیل خوبی برای این نمی‌شد که یکی از بامزه‌ترین عاداتمان را فراموش کنیم!

بله، بسیاری از خودرو‌های خارجی برای ما اسامی اختصاصی ایرانی پیدا کرده‌اند و در بسیاری از موارد، با نام اصلی آن‌ها بیگانه‌ایم! در ادامه با تعدادی از اسامی و القابی برای خودرو‌هایی آشنا می‌شوید که بعضا توسط افراد انتخاب شده‌اند و در برخی موارد هم برای بهتر جا افتادن خودرو در بازار توسط خودروسازانی که دست به مونتاژ آن می‌زدند انتخاب شده بود.

تویوتا عراقی

خودروهایی که با اسامی خاص وطنی معروف شدند!

اشتباه نکنید! این مدل از تویوتا در عراق تولید نشده است. اما از آنجا که بیشتر نمونه‌های موجود از این خودرو یعنی تویوتا «کرونا» نسل ششم در جریان هشت سال جنگ تحمیلی از عراق به ایران وارد شد، در بین مردم با این عنوان شناخته می‌شود. در آن سال‌ها از مهم‌ترین نکات در مورد این خودرو، ضعف شدید از ناحیه قطعات یدکی و تبحر تعمیرکاران در سرویس‌های این خودرو بود.

بنز معماری

خودروهایی که با اسامی خاص وطنی معروف شدند!

در دهه ۴۰ و ۵۰ شمسی، بسیاری از معماران و افرادی که به کار ساخت‌وساز ساختمان مشغول بودند، سراغ مرسدس بنز «معماری» می‌رفتند! اما معماری، کدام اتاق مرسدس بنز بود؟ در زبان تخصصی این برند، این اتاق تحت عنوان دبلیو ۱۱۴/۱۱۵ شناخته می‌شود و در بازار کشورمان هم نسخه ۲۳۰، ۲۳۰.۴ و در نهایت ۲۸۰ این خودرو را بیش از نسخه‌های دیگر داشتیم.

جیپ آهو

خودروهایی که با اسامی خاص وطنی معروف شدند!

جیپ آهو، یک شاسی‌بلند استیشن است که از دهه ۵۰ شمسی تا اواخر دهه ۶۰ روی خط تولید شرکت «سهامی جیپ ایران» (پارس خودروی امروز) قرار داشت و در آن دوران از محبوب‌ترین خودرو‌های بازار کشور بود، زیرا با توجه به ابعاد بزرگ، پیشرانه شش سیلندر و قیمت مناسب، خودرویی بسیار کاربردی محسوب می‌شد.

اما این خودرو که از خانواده «اس جِی» جیپ زاده شده و از سال ۱۳۴۲/ ۱۹۶۳ روی خط تولید این خودروساز آمریکایی قرار گرفته و در بسیاری منابع از آن به عنوان نخستین شاسی‌بلند لوکس دنیا یاد می‌شود، در بازار جهانی به «واگونیر» مشهور است. آهو نامی بود که پارس خودروی کنونی برای ملموس‌تر بودن و بهبود روند تبلیغات، برای این محصول در نظر گرفت.

جیپ سیمرغ

خودروهایی که با اسامی خاص وطنی معروف شدند!

در همان دوران تولید جیپ آهو، نسخه تجاری سری «اس جِی» یعنی جیپ «سیمرغ» هم به تولید می‌رسید که این نام هم توسط شرکت سهامی جیپ برای این وانت بار بسیار قدرتمند و کاربردی انتخاب شده بود. سیمرغی که در بازار ایران داریم، در بازار جهانی تحت سه عنوان متفاوت «جیپ گلادیاتور»، «جیپ پیکاپ» و «جیپ سری جِی» به فروش می‌رسید، اما مرسوم‌ترین نام برای این خودرو «گلادیاتور» است.

جیپ گلادیاتور در چند نسخه دُم‌بلند، دُم‌کوتاه، دوکابین و... طراحی شده بود که عمده سیمرغ‌های موجود در ایران از نوع تک‌کابین با جای بار یا دُمِ بلند هستند؛ ضمن این که تعداد قابل توجهی از نسخه دوکابین هم در اختیار اداره برق بود که این نسخه بین بسیاری از افراد تحت عنوان «سیمرغ اداره برقی» شناخته می‌شود.

ولوو سوسماری

خودروهایی که با اسامی خاص وطنی معروف شدند!

این عناوین در دنیای ماشین سنگین هم بسیار رایج است. ولوو ان ۸۶ و ان ۸۸ (اتاق مشترک) که در دوران پیش از انقلاب به بازار ایران عرضه می‌شدند، با توجه به ظاهرش که حقیقتا شبیه به سوسمار است، با این عنوان بین رانندگان شناخته می‌شد و هنوز هم این محصول با همین عنوان در وبگاه‌های خرید و فروش آگهی می‌شود.

سیتروئن ژیان

خودروهایی که با اسامی خاص وطنی معروف شدند!

ژیان را می‌توان از خاطره‌انگیزترین خودرو‌های بازار ایران دانست. این هاچ‌بک سوپر مینی که از اواخر دهه ۱۳۴۰/ ۱۹۶۰ روی خط تولید سیتروئن قرار گرفت، به نوعی فرزند سیتروئن «CV۲» محسوب می‌شود و تولید آن تا سال ۱۳۶۲/ ۱۹۸۳ ادامه داشت. اما هرچند کوچولوی خاطره انگیز فرانسوی «دیان» نام داشت، با قدم گذاشتن آن روی خط تولید شرکت سهامی سیتروئن ایران (سایپای فعلی)، نام ایرانی «ژیان» برای این خودرو در نظر گرفته شد.

فولکس قورباغه

خودروهایی که با اسامی خاص وطنی معروف شدند!

این کوچولوی دوست داشتنی آلمانی که از اواخر دهه ۳۰ میلادی روی خط تولید شرکت فولکس‌واگن قرار گرفت و به نوعی نخستین محصول سواری این خودروساز محسوب می‌شود، با فروش بیش از ۲۱ میلیون دستگاه تا سال ۱۳۸۲/ ۲۰۰۳ دومین نام پرفروش در صنعت خودروسازی، پس از تویوتا کرولا است.

اما نام این خودرو در زبان لاتین «بیتل» به معنای «سوسک» است و البته ما ایرانی‌ها از همان ابتدا این آلمانی دوست داشتنی را «قورباغه» نامگذاری کردیم که این انتخاب قطعا به‌دلیل شمایل کلی بدن پر از قوس قورباغه است.

ماک دلفینی

خودروهایی که با اسامی خاص وطنی معروف شدند!

ماک سی‌اچ ۶۱۳ از جمله محصولاتی بود که در دهه ۷۰ شمسی در سال‌های سازندگی پس از هشت سال جنگ تحمیلی وارد بازار ایران شد. در آن سال‌ها با توجه به پیشینه بسیار خوب سری آر در بین رانندگان ایرانی، این خودرو هم مورد استقبال قرار گرفت. طراحی سیال و خطوط نرم این خودرو نسبت به محصولات قدیمی‌تر ماک موجب این شد که لقب «دلفینی» روی پیشانی سی‌اچ ۶۱۳ بنشیند.

تویوتا کالسکه

خودروهایی که با اسامی خاص وطنی معروف شدند!

تویوتا لندکروزر سری «جی ۴۰» که در هشت سال جنگ تحمیلی هم کمک شایانی به نیرو‌های ایرانی کرد، تحت عنوان «کالسکه» شناخته می‌شود. این لقب که از طرف مردم برای این خودرو انتخاب شده است، احتمالا به‌خاطر سبک طراحی این خودرو و شباهتش با کالسکه باشد!

بنز کپل

خودروهایی که با اسامی خاص وطنی معروف شدند!

در اواخر دهه ۱۳۶۰/۱۹۸۰ نسل جدید آن روز‌های مرسدس بنز با مدل ۲۳۰‌ای اتاق دبلیو ۱۲۴ وارد بازار کشورمان شد که با توجه به خطوط نرم‌تر بدنه در قیاس با نمونه‌های کلاسیک محصولات این خودروساز، لقب «کپل» را برای آن در نظر گرفتند. البته بسیاری از افراد برای مرسدس بنز ۱۹۰‌ای (اتاق دبلیو ۲۰۱) هم همین لفظ را استفاده می‌کردند. اما باید توجه داشته باشید که بنز ۱۹۰، یک سایز کوچک‌تر از ۲۳۰ است و این دو خودرو یکسان نیستند.

شورولت کاپریس تخم‌مرغی

خودروهایی که با اسامی خاص وطنی معروف شدند!

شورولت کاپریس، سدان بزرگ آمریکایی که بین کلاسیک‌بازان طرفداران فراوانی دارد، تا اوایل دهه ۱۳۷۰/۱۳۹۰ با همان شمایل قدیمی و کلاسیک نسل سومش تولید می‌شد.

اما در همان ایام، زبان طراحی شورولت برای محصولات آن زمانش تغییر کرد و کاپریس نسل چهارم با خطوطی بسیار نرم‌تر از قبل طراحی و تولید شد. پس با توجه به خطوط منحنی متعدد موجود در شمایل این خودرو، «تخم‌مرغی» لقبی است که مردم برای
کاپریس دهه نودی انتخاب کرده‌اند.

بنز دانشجویی

خودروهایی که با اسامی خاص وطنی معروف شدند!

پس از این که بنز معماری یا همان دبلیو ۱۱۴/۱۱۵ از خط تولید خارج شد، مرسدس بنز دبلیو ۱۲۳ را که درواقع پدر «ای کلاس» کنونی محسوب می‌شود، جایگزین این خودرو کرد. در آن دوران این خودرو را دانشجو‌هایی که در خارج از کشور به تحصیل مشغول بودند به ایران وارد می‌کردند و به همین خاطر این اتاق مرسدس بنز که عمدتا مدل ۲۳۰ آن را در خیابان‌ها می‌بینیم، به «دانشجویی» مشهور شد.

نیسان آبی

خودروهایی که با اسامی خاص وطنی معروف شدند!

این خودرو را می‌توان قدیمی‌ترین محصول حال حاضر صنعت خودروسازی کشورمان بدانیم که سال آینده در بازار جهانی، ۵۰ ساله می‌شود! در واقع این نسل از نیسان جونیور برای نخستین بار در سال ۱۳۴۹/۱۹۷۰ روی خط تولید نیسان قرار گرفت و تولید آن تنها تا سال ۱۳۶۱/ ۱۹۸۲ ادامه یافت.

اما زامیاد هنوز هم دست از سر آن برنداشته و با اندکی تغییرات طی این سال‌ها، همچنان تولید محبوب‌ترین وانت بار کشور را ادامه می‌دهد. اما نکته جالب این که بسیاری از ما ایرانی‌ها این وانت را تحت عنوان «نیسان آبی» می‌شناسیم، زیرا عمده نمونه‌های موجود در خیابان‌ها از این خودرو، به رنگ آبی هستند و جالب‌تر این که زامیاد در طی این سال‌ها اقدام به تولید وانت نیسان با رنگ‌های دیگر هم کرد، اما از آن‌ها استقبال نشد!

میتسوبیشی گالانت سوسماری

خودروهایی که با اسامی خاص وطنی معروف شدند!

دومین سوسمار این فهرست سنگین نیست! اتفاقا یک سدان چابک و دوست داشتنی ژاپنی است که این خودرو هم به‌دلیل شباهت طراحی به سوسمار (به‌خاطر پوزه عبوس)، با این عنوان شناخته می‌شود. البته توجه داشته باشید که گالانت سوسماری در واقع نسل ششم این خودرو است که در سال‌های ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۱ وارد بازار ایران شد.

ب‌ام‌و اتاق مشهدی

خودروهایی که با اسامی خاص وطنی معروف شدند!

ما هم دلیلش را نمی‌دانیم، اما بسیاری از دلالان و افراد فعال در بازار خودرو، ب‌ام‌و ۵۳۰ آی اتاق قدیم (مشهور به اتاق‌ای ۶۰ که در حد فاصل سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۹ وارد بازار کشورمان شد) را تحت عنوان «اتاق مشهدی» می‌شناسند! با این باور که این اتاق از ب‌ام‌و میان مردم عزیز مشهد، بسیار محبوب است.

تویوتا شکاری

خودروهایی که با اسامی خاص وطنی معروف شدند!

این لقب را ایرانی‌ها برای دو مدل از محصولات کلاسیک تویوتا به کار می‌بردند. مورد اول، تویوتا «کارینا» نسل اول است که از سال ۱۳۴۹ تا ۱۳۵۶/۱۹۷۰ تا ۱۹۷۷ تولید می‌شد و در حد فاصل همین سال‌ها تعداد قابل توجهی از آن به بازار ایران عرضه شد. این خودرو در چند نسخه متفاوت اعم از چهار در و دو در تولید شده بود.

اما اکثر نمونه‌های موجود در ایران سدان چهار در هستند. با این وجود، با توجه به طراحی ستون سوم و شیب صندوق بار، تویوتا کارینای نسل اول محبوب بسیاری از جوانان بود و عناوینی مثل «شکاری» یا «خرگوشی» برای آن استفاده می‌شد که عنوان «خرگوشی» به احتمال زیاد به‌خاطر آینه‌هایی است که روی گلگیر این خودرو قرار دارد.

مورد دوم، تویوتا سلیکا است که این خودرو تنها به صورت دو در (در دو نسخه لیفت‌بک و هارد تاپ) تولید می‌شد و این محصول هم با توجه به ذات اسپرتش، در بسیاری موارد تحت عنوان «تویوتا شکاری» شناخته می‌شد.

میتسوبیشی گالانت عینکی

خودروهایی که با اسامی خاص وطنی معروف شدند!

اما نسل هفتم میتسوبیشی گالانت هم در عین ناباوری در بین مردم ایران یک لقب داشت! این لقب باتوجه به ظاهر خودرو که نسبت به گذشته مدرن‌تر شده بود و چراغ‌های آن شبیه یک عینک روی پوزه خودرو بودند، موجب آن شد میتسوبیشی گالانت مدل سال‌های ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۶ موجود در بازار ایران را «گالانت عینکی» بنامیم.

بنز پلیسی

خودروهایی که با اسامی خاص وطنی معروف شدند!

اواسط دهه ۸۰ شمسی بود که تعداد قابل توجهی از مرسدس‌بنز‌های سی کلاس و‌ای کلاس (دبلیو ۲۱۱ و دبلیو ۲۰۳) به ناوگان پلیس نیروی انتظامی (عمدتا سی ۲۴۰) و راهنمایی و رانندگی (عمدتا‌ای ۲۴۰) راه پیدا کرد.

به همین خاطر بسیاری از افراد این دو اتاق مرسدس بنز را تحت عنوان «پلیسی» می‌شناسند. البته کلاس‌ای با لقب «راهوری» هم بعضا شناخته می‌شود؛ زیرا در آن دوران مرسدس‌بنز‌های‌ای ۲۴۰ به پلیس راهور راه پیدا کرده بودند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • امير٢٠٠٠

      عالي بود مطلب بعد از مدتها يك مطلب قشنگ گذاشتيد ! افسوس و هزار افسوس كه به مدد بي تدبيري مسئولين و لجاجت با دنيا داشتن ماشين خوب و قيمت مناسب براي ما ارزويي دست نيافتني شده ! ماشين در تمام دنيا وسيله اي براي لذت بردن و تفريح بحساب مياد مثل گوشي موبايل اما به واسطه ضعف مسئولين و خودروسازان دزده داخلي يك سرمايه بحساب مياد كه براي داشتنش بايد سالها زير بار قسط رفت

      پاسخ ها

      • ح

        حالا کم کم گوشی موبایل هم مث ماشبن داره میشه

    • آدم باش

      اصلا قبول نیست،پس پراید کو،

    • بدون نام

      خیلی جالب بود مخصوصا بنز کپل که همه درست بود

    • بهنام م

      ۵۰۴ اخوندی را نگفتی ....ترسیدی بگی

    • مسعود نامور

      باسلام
      نگارنده متن میبایست به مشهورترین این القاب که همان پژو آخوندی بود اشاره میکرد.

    • بدون نام

      ذلیلشون تویوتا شکاری
      ولی سری ۵ هنوزم ک هنوزه شاخ شاخ

    • محمد

      اصلا تو مشهد همچین بی ام دبلیویی محبوب نیست،خیلی هم زمینش کمه

    • ملایرشهرجهانی انگور. شهرملی مبل ومنبت

      وولوو کله زرد.. پژو اخوندی(504)... پیکان جوانان... پیکان 28...مزدا دزفولی... ماک اتاق امریکایی... لندروور(لاندیور)...ولوو بی دماغ... ولوو دماغدار... و.....

      پاسخ ها

      • رضا

        پیکان چند مدل داشته دولوکس و کار و جوانان و کارلوکس و استیشن بنابراین جوانان اسم کارخانه ای و اسمی است که در سند و کارت درج می شده

    • نیکوکار سامری

      نیسان آبی چیه دیگه
      نیسان گاوو
      وقتی داری رانندگی میکنی کسی بهت نمیگه نیسان گاوو پشت سرمونه مواظب باش؟؟:))
      خیلی بد میرونن راننده هاش لامصب.

    • بدون نام

      اول اینکه کرونا عراقی اینا نیستن
      دوم کرونا نسل ششم هم اونی که عکسشو گذاشتید نیست، این کرونا نسل پنجمه
      خواهشا اطلاعات غلط ندید به مردم، یه سرچ کوچولو بکنید بعد بنویسید بهتره

      پاسخ ها

      • رضا

        درسته
        این کرونا قبل از انقلاب تولید شده در حالیکه کرونا عراقی پس از جنگ عراق با کویت و امریکا به ایران امد

    • بدون نام

      اون مدل تویوتا خرگوشی درسته، تصویر تویوتا عراقی اون نیست مدل های 1980 تا 1986 یا 7 تصویر منتشره کرونا با این اتاق نسل 1976 تا 78 بود که وارد میشد، مفاله جالبی بود

    • BEHRUZ

      مزدا رفسنجان هم فراموش شده

    • بدون نام

      نیسان آبی نه ، نیسان گاوی
      ما به اون گالانت عینکی میگفتیم گالانت خفاشی

    • 00

      پراید شخمی تخیلی هم اضافه کنید باتشکر

    • سعید

      اول اینکه جیپ آهو (که پاترول فقرا هم گفته میشد) و وانت سیمرغ (داربستی) و ژیان در مقوله اسامی عامیانه و بازاری نیستند. اینها اسامی رسمی بودند که در کارت خودرو هم قید میشدند.
      دیگه در سنگین ها ماک جنگی و وایت کفنی قابل ذکر هست. اولی که معلوم اما وایت کفنی بخاطر تریلی های سفید رنگ اقساطی طویل المدت که قبل انقلاب با هدف ماشین دار کردن شاگرد شوفرها از امریکا وارد کردند اما بعلت بی تجربگی خریداران دچار سانحه میشدند. کلا توی ماشین سنگین اسم مستعار زیاده

    • سعید

      و در سواری ها مثالهایی چون فیلا لادا (فبات 124) بی ام و لاتی با تشدید تاء! (2002) ولوو ساواکی (VOLVO 240 - 1978) پیکان چراغ بنزی پاجیرو هلال احمری (نسل اول) لندکروز هواپیمایی (چهارچراغ) لندکروز کله مونیکا (وانت فیس لیفت دهه 90) شورلت اپل (شورلت ایران 2600) قابل ذکر هست.
      اگر اسامی دیگری سراغ دارین بذارین.تجدید خاطرات نوستالژیک.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج