۹۲۵۶۰۱
۲ نظر
۵۰۱۲
۲ نظر
۵۰۱۲
پ

چه کسانی پشت پرده طرح «سرا» هستند؟

طرح پیشنهادی سرا، با مخالفت احزاب روبه‏ رو شد. حزب کارگزاران سازندگی، حزب اعتمادملی، حزب اسلامی کار و ادوار تحکیم وحدت از جمله مخالفان جدی این طرح هستند.

روزنامه سازندگی نوشت: طرح پیشنهادی سرا، با مخالفت احزاب روبه‏ رو شد. حزب کارگزاران سازندگی، حزب اعتمادملی، حزب اسلامی کار و ادوار تحکیم وحدت از جمله مخالفان جدی این طرح هستند.

موافقان این طرح بیشتر یاران و همفکران حزب اتحاد ملت هستند.طرح سرا - سامانه رأی‌ﺳﻨﺠﯽِ اصلاح‌طلبان- طرحی است که مکانیزم آن توسط حزب اتحادملت طراحی شده و به شورای عالی اصلاح‌طلبان پیشنهاد شده و این شورا نیز آن را پذیرفته است.

تعریف مکانیزم ساده و اجرایی این طرح چنین است:اعضای شورای عالی اصلاحات به عنوان اولین حلقه مسئول و پاسخگو هر یک حداکثر ۲۰ نفر از چهره‌های شایسته و صاحب‌نظر اصلاحات را به عنوان دومین حلقه صاحب حق در فرآیند انتخاب‌گری که خود در مقام گزینش نامزدهای انتخاباتی ایفای نقش می‌کنند را معرفی می‌نمایند. در لایه دوم بهمین روال هر یک از ۲۰ نفر معرفی شده اختیار دارند حداکثر ۲۰ نفر از چهره‌های مورد نظر اصلاح‌طلبا را (که حلقه سوم را تشکیل می‌دهند) به همان روالی که خود برگزیده شده‌اند، معرفی کنند.

مجموعه نیروهای برگزیده معادل حاصل‌ضرب انتخاب‌گرانی خواهند بود که در ۳ حلقه تعیین شده‌اند. این مجموع بالغ بر ۱۶ هزار تن خواهند شد.

۱۶۰۰۰=۴۰×۲۰×۲۰ این جمع پس از تایید صلاحیت نامزدهای انتخاباتی (توسط شورای نگهبان) اختیار پیدا خواهند کرد که از میان نامزدهای اصلاح‌طلب تایید صلاحیت شده، حسب اولویت نامزد مطلوب نظر خود را معرفی نمایند. کلیات طرح «سرا» در بیست و دومین جلسه‏ شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان که ریاست آن با محمدرضا عارف است، به تصویب رسید، اما یکی از اعضای شورای عالی در اعتراض به تصویب این طرح به انصاف‌نیوز گفته بود: «با وجود مخالفت احزابی مثل کارگزاران، اعتماد ملی، حزب اسلامی کار، انجمن معلمان و حزب پیشتاز اصلاحات، طرح پیش از موعد اصلاح‏طلبان، رای‏ گیری شد و با رای حزب اتحاد ملت و احزاب اقماری آن، رای آورد.»

برخی از حامیان این طرح در شورایی که آقای عارف ریاست آن را برعهده دارد، معتقدند که «این طرح گام جدید شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‏ طلبان به سمت انتخاب دموکراتیک ‏تر، شفاف‏تر و کاراتر نامزدهای جبهه اصلاح ‏طلبان در انتخابات مجلس است. این شیوه‏ ارتباط میان یک جریان سیاسی با بدنه اعضا و حامیانش را تقویت می‏کند و مشارکت اعضای یک جریان سیاسی را به نحوی معنادار در فرآیند انتخاب نامزدها جلب می‏کند».قرار است این طرح، در تهران حدود ۴۰۰ هزار اصلاح‌طلب و هواداران این جریان را در دی‏ماه در انتخاباتی مجازی مشارکت بدهد تا لیست نهایی اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس در اسفندماه از این طریق انتخاب شود. در دیگر مراکز استان نیز با همین سازوکار عمل خواهد شد.

در «سرا» که یک وب‏سایت اینترنتی است، اصلاح ‏طلبان به عنوان «انتخاب‌کننده» به عضویت درمی‏ آیند و در یک رای ‏گیری شفاف و دموکراتیک، از میان نامزدهای واجد شرایط، فهرست نامزدهای اصلاح‏ طلبان را در تهران و مراکز استان‏ها (به اضافه‏ شهرهایی در هر استان که شورای عالی سیاست‌گذاری آن استان پیشنهاد انتخاب نامزدهایشان در «سرا» را می‏دهد) انتخاب می‏کنند. برای حصول اطمینان از کیفیت و اصلاح‌طلب بودنِ اعضای انتخاب‏کننده و نامزدهای انتخاب ‏شونده، شرایط زیر در نظر گرفته شده است:

لایه‏ اول اعضای سامانه، اعضای شورای عالی سیاست‏گذاری استان‏ها خواهند بود و بعد از آن هر عضو جدید توسط اعضای قبلی برای عضویت دعوت می‏شود.هر عضو (صرف‌نظر از اینکه در چه لایه‏ ای و با چند واسطه به عضویت سایت درآمده است) می‏تواند حداکثر ۲۰ نفر دیگر را برای عضویت در این سایت دعوت کند. هر عضو که حداقل ۱۸ سال دارد، در پنل کاربری‏ اش، نام، نام خانوادگی و شماره‏ ملی کسانی را که به عضویت در سامانه دعوت می‏کند، وارد می‏کند و تعهد می‏دهد که کسانی را به سامانه دعوت کند که هویت واقعی و جهت‏ گیری اصلاح‌طلبانه دارند. آنها موظف هستند که میثاق‏نامه‏ عضویت را نیز امضا کنند.

هر عضو باید مشخصات کامل خود را، اعم از شماره ی ملی و ... در اختیار سامانه قرار دهد. هر عضو به طور پیش‌فرض در همان حوزه‏ انتخابیه ‏ای عضو سامانه می‌شود و حق رای خواهد داشت که دعوت ‏کننده ‏اش به سامانه عضو آن بوده است. رای‌دهندگان باید ساکن حوزه‏ انتخابیه ‏شان باشند. دعوت‏ کنندگان و تاییدکنندگان مسئول اطمینان از گرایش اصلاح‏ طلبانه و محل سکونت فرد هستند. هر عضو می‏تواند به تعداد دو برابر تعداد کرسی حوزه انتخابیه در مجلس، از نامزدیِ افراد برای ورود به انتخاب مقدماتی حمایت کند. هر عضو می‏تواند در انتخاب مقدماتی به تعداد کرسی حوزه‏ انتخابیه به افراد با اولویت ۱ رای بدهد و پس از آن به اولویت‏های دوم و سوم و چهارمش رای دهد. پذیرش عضو در سامانه تا ده روز قبل از انتخاب مقدماتی امکان‏پذیر است. هر نامزد پس از ثبت‌نام دارای یک صفحه‏ پروفایل اختصاصی خواهد بود که برای عموم قابل مشاهده است.

این صفحه شامل بخش‏ های زیر است: عکس و مشخصات نامزد، رزومه و سوابق، فهرست حامیان حقیقی و حقوقی (احزاب و نهادهای اصلاح‏ طلب)، شعارها و برنامه ‏ها، ویدیوی معرفی خود و لینک صفحات نامزد در شبکه‏ های اجتماعی.نظارت بر اجرای این طرح بر عهده‏ ستاد مرکزی انتخابات اصلاح‏طلبان در انتخابات مجلس ۹۸ (منتخب شورای عالی سیاست‏گذاری اصلاح‏طلبان) خواهد بود و نظارت بر اجرای آن توسط کارگروه «پایش» شورای عالی سیاست‏گذاری اصلاح‏ طلبان (منهای اعضایی که خودشان نامزد انتخابات‏اند) انجام می‏شود.

کسانی که به روند اجرای طرح اعتراض دارند، می‏توانند اعتراض‏شان را به کارگروه پایش ابلاغ کنند و این کارگروه به آن رسیدگی می‏کند.زمان‌بندی و رای‏ سنجی برای نامزدها در «سرا» در تاریخ ۲۰ دی‏ماه برگزار خواهد شد. اینکه نتایج پیش یا پس از اعلام صلاحیت‏ها توسط شورای نگهبان اعلام عمومی شود، منوط به تصمیم شورای عالی سیاست‏گذاری است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مملکت را بر باد دادید با این مسخره بازیها...

    • ناصر

      بجای اینکه طرح وبرنامه ای علمی ومنطقی وکاربردی درزمینه اقتصاد،سیاست خارجی،رفاه اجتماعی وامنیت ملی واشتغال داشته باشند ساعت هاوقت میذارند که این اراجیف ارائه بدهند واقعا باید به حال احزاب سیاسی کشور تاسف خوردوجالب اینکه خودشان را بزرگان وعقلای کشور میدانند!!!حضرات بهترنیست برنامه های مدون واصولی ونجات بخش درعرصه های یادشده را به اطلاع مردم برسانید وباارتقای سطح مطالبه گری درکشور زمینه رشدرافراهم کنید واگراین فرهنگ نهادینه شود چه فرقی میکندچه کسانی ویاچه احزابی عهده دار عرصه حکومت باشند.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج